Az év emberei mi vagyunk!

Az év emberei mi vagyunk!

2006. december 18. 12:48, Hétfő
Blogtársadalom

Szintén minapi hír, hogy valószínűleg az idei év a csúcspontja a blogoknak, hiszen a hype lecsengése után normalizálódik a helyzet és szép lassan csökkenni kezd a bloggerek száma, differenciálódik a terület. Idén már 200 millió olyan ember él a Földön, aki ex-blogger, tehát abbahagyta a közírást, ugyanakkor az aktív bloggerek száma így is 100 millió körül van. A hazai szféra még tágulóban van, hiszen az általános blogszájtok szintén idén kaptak szárnyra.

Különböző üzleti modellek köré épülve a három nagy blogszájt immáron megújult külsővel fogadja a vendégeit, ha valaki saját webnaplót szeretne, akkor néhány kattintást követően már írhatja is első bejegyzését. Talán legsikeresebb blognak a Tékozló Homár mondható, de ezen érezhető leginkább az Index technológiai gyengesége: valódi fogyasztóvédelmi fórummá avanzsálódhatott volna, ha kurtán-furcsán nem szüntették volna meg a hozzászólások lehetőségét. A cégek viszont szinte kivétel nélkül reflektálnak a panaszokra, az egyedi sérelmek több esetben megoldódnak. Ugyan ettől az általános mentalitás még nem változik meg, de itt kézzel fogható hatása van a közösség erejének.

Online applikációk

Ezen a területen hazai szereplők épp csak szárnyat próbálgatnak, de a fejlesztés úgy tűnik túl nagy falat. Természetesen a vezető szerep ismét a keresőjével befutott mindent tudó Google-nek jár. Testreszabható keresések, online határidőnaplő, szövegszerkesztő, táblázatkezelő, nagy étvágyú, de viszonylag spam mentes postafiók, számológép, mértékegységváltó, azonnali üzenetküldő és még sorolhatnánk mi minden van a Google alkalmazáslistájában.

Ide kapcsolódó szintén frissnek mondható hír, hogy a Firefox 2 megjelenése után röviddel máris bejelentették a harmadikat, amiből fejlesztői próbaváltozatokkal időről-időre bombázzák majd a kalandorokat. Az érdekessége az, hogy ugyan külsőre szinte semmit nem változik majd, de a cél, hogy a webes alkalmazások olyan módon fussanak az új böngészőben, hogy alig lehessen majd megkülönböztetni asztali társaiktól.

A Microsoft is érzi az elbukott keresőverseny után, hogy az újabb futam a webes alkalmazásokról és a gyors reakciókról szól majd, ezért is erősített bele Live vonalon, ami immár magyarul is elérhető, némi magyar tartalommal (rss) megfűszerezve. Ennél persze többre lesz szükség, de biztosak lehetünk benne, hogy a Vista volt/lesz az utolsó klasszikus Windows operációs rendszer, hiszen a moduláris/webes szolgáltatásoké a jövő, ezt az MS is belátta.

Itthon jelenleg startup szájtokra korlátozódik a saját kreálású applikációk köre, ráadásul ezek nagyrésze is elég szerencsétlenre sikerült, de legalább magyarul vannak. Ahogy fentebb is említve volt, sokaknak a nyelvi korlátok szabnak gátat, ezért fontos misszió a lokalizáció. Ennek megtörténtéhez a webes alkalmazásokat sok embernek kellene használnia, a fizetős szoftverek esetében pedig többeknek kellene megvásárolni a programokat és csak utána hőzöngeni, hogy miért nincs honosítva. Dicséretes viszont, hogy az egyik legnépszerűbb startoldalnak, a NetVibes-nak elkészült a honos változata négy lelkes fordítónak köszönhetően.

Online játékok

Bombaként robbant a korábban 200 ezres előfizetői csúcsokkal operáló MMORPG-k (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game / Többjátékos online szerepjáték) világába a World of Warcraft nevű csodadrog, ami két év alatt több, mint 7 millió aktív játékost gyűjtött össze világszerte. Egy új korszak kezdődött a játékiparban, ahol szintén a napról-napra fejlődő, közösségi és csapatszellemre építő játékok kezdtek gomba módra szaporodni. Készül Gyűrűk Ura és Warhammer világ is, de aki Star Wars vagy Matrix rajongó annak is van hova csatlakoznia.

Az új játékélmény kuriózuma abban van, hogy a játékosok több tízezer társuk közt mozognak folyamatosan, virtuális barátokat és ellenségeket szerezhetnek, közös kalandokba keveredhetnek egy második életben, ami vigyázat! Függőséget okoz! A második élet második hypeja a tengerentúlon a Second Life nevű játék, ami nem ígér sokat, csupán egy olyan pixeléletet, ahol bármit megtehetünk. Ugyan csúnya és optimalizálatlan a második élet grafikája, de valutája konvertibilis a dollárral, azaz el lehet verni kisebb vagyonokat az igazi pénzünkből, de akár meg is lehet belőle gazdagodni. Ezt azért már egy kicsit nehezebben lehet elmagyarázni nagyszüleinknek, mint a Wikipediát.

Zárszó

A felsorolt témákban tagadhatatlanul ez az év volt az áttörés, a lendület, ami remélhetőleg meg is marad. Talán szép lassan egy óriási globális faluvá zsugorodik a világ és nem lesznek távolságok, megoldatlan problémák és megválaszolatlan kérdések. Habár számtalan előnye van a webkettes életnek és a közösség önmaga fejleszi a környezetét, mégis figyelmeztetni kell mindenkit arra, hogy túlzásokba lehet esni. Annyira csábító és annyira csillogó világ Alíz webkettes csodaországa, hogy sokan túlesnek a ló másik oldalára. Az év embere ünnepelje méltó módon megszerzett címét és ne a "munkájával" törődjön. Használja ki a felszabadult időt IRL (in real life - a valós életben).

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások