amin én kiakadtam egybõl, hogy "figyelmeztették a lakosokat hogy ne nyuljanak semmihez mert toxikus anyagok is vannak benne"
ez akkora hülyeség, teljesen nyilvánvaló szerintem hogy azért mondták ezt, hogy senki ne nyúljon semmihez, ami megnehezítené a további vizsgálatot, másrészt hogy nehogy bármilyen felhasznált technológia esetleg egy lakos szobájában kerüljön szuvernirnek, ahonnan esetleg olyan kezekbe is eljuthat ahova nem kéne... ezek tényleg ennyire buták hogy beveszik ezt a mérgezõ dumát? :)
Részben az is benne lehet, amit mondasz, de olvass kicsit vissza, a "mérgezõ anyag"-dolog sem csak porhintés.
Nem lehet, hogy mégis terrorcselekedetrõl van itt szó? Kicsit érdekes, hogy bivalynagy ellenõrzés után úgyhagyták azt a védõcsempét...
hm, na elolvastam
ha 22 db levált már az elsõ indításkor, és nem történt semmi
ha semmilyen robbanást okozó hajtóanyag vagy dolog nem volt a fedélzeten
ha már tul volt a Föld légkörébe lépéskor veszélyes szakaszon
akkor mi a fene történt???
A felvételeken én nem láttam robbanást, csak szétesett és kész.
õ soma...én csak most irok a topikba:)
azért ez beszarás gyerekek, hogy ilyenkor ilyen faszságokat tudtok mondani: "amerika csatlósai vagyunk" "mekkora gáz az rtl klub" meg hasonló okosságok. hogy a faszba' jön ez ide?? tudtommal a topik a columbiáról szól. a megkülönböztetett figyelem, pedig annak köszönhetõ, hogy nem hiszem, hogy ez csak amerikai belügy lenne - nem csak az izraeli pilóta miatt - hanem mert az ûrkutatás sosem esz (legalábbis belátható idõn belül) egy ország belügye. ha vmi történik, akkor az az egész ûrkutatásra kihat, jelenleg e miatt az esemény miatt negatívan. gondoljunk arra, hogy esetleg (és ez csak egy példa, millió egy ilyen összefüggés van még) a kinaiak vettek vmit a nasatól, mondjuk vmilyen alkatrészt, vagy terveket. most a kinaiak is leállítanak mindent, átnéznek mindent. de ez igaz a franciákra, az oroszokra, az angolokra, vagy grönlandra is.
a másik okosság, amiket ideírtok az a rengeteg összeesükvés elmélet, amiket kitaláltok a holdraszállás "meg nem történtén" át a terrortámadásig. ha vmilyen hatalom meg tudná szervezni, hogy egy kb 14ezer km/h-val cammogó siklót kb 60km magasan lelõjön, akkor amerika helyén valszeg jelenleg egy szép nagy foltnyi tenger lenne. mert aki esetleg erre képes lenne, az nem ûrhajókat robbantgatna, hanem kontinenseket. hál' istennek nincs ilyen hatalom.
a holddal meg tulképprn mi a rákot lehetne kezdeni?? bázist minek kéne odaépíteni? a holdnak az volt a szerepe, hogy az ember egy másik égitestre léphessen, slussz passz. a mars pedig megint más, mert annak hosszú távon esetleg gazdasági hatásai is lehetnek, ha sikerül a marsraszállás. például természeti kincsek, vagy a kolonizálhatóság (ezek persze jelenleg még scifi szinten vannak, de ki tudja?). mindenki vonja nagyban kétségbe', hogy vegyianyagtól robbant volna fel (üzemanyag, oxigén, satöbbi), mindenki mindenféle katonai mûholdat meg anyámkinyját ajar látni. kár, hogy a mûhold fellövés tulképpen már egy rutingyakorlat, személyzet nélküli ûrhajók végzik el, miért lenne más egy katonai mûhold? ja és fiziológiai, gravitációs kisérleteket folytattak illetve a LÁNG és a folyadékok viselkedését kutatták- mondjuk ha a láng viselkedését kutatták, akkor még pluszban lehet, hogy volt vmi extra éghetõ anyag a siklón.
farkas berci nyilatkozta (azé' gondolom õ vágja egy kicsit még a témát), hogy lehetett még üzemanyag a tartályokban, mert ugyan mindig úgy számolják ki a ballisztikusok, hogy minél kevesebb maradjon, de elképzelhetõ, hogy maradt üzemanyag.
a ccnnen mutattak képeket a felszállásról, ahol is kikockázva memgutatták, hogy talán tényles megsérült a burkolat, de lehet, hogy súlyosabban mint gondolták. ezen kívül mi van, ha rájönnek, hogy megsérült a burkolat? kurvára nem tudnak szinte semmit sem tenni, maximum imádkoznak, hogy amikor jön vissza, akkor birja ki a terhelést. ugyanis tegyük, fel hogy megsérül súlyosan a burkolat felfelé, az odautat még kibírja. rá is jönnek, hogy megsérült. mit tehetnek? az ûrhajósok megpróbálják kijavítani a hibát, ha tudják és nem akkora a hiba. de ha esetleg olyan nagy a baj, akkor ott kinnt hozzá sem tudnak fingani a dolgokhoz. várjanak akkor kinnt segítségre, hogy esetleg fellõnek egy újabb siklót a megmentésükre? nem hiszem. 1. kibaszott sok pénz, és mostanában télleg szûkös a büdzsé 2. egy újabb mentõexpedíció összehozása nem egy két nap, a hajó pedig a január 16án ment föl, rövid idõre, tehát kevés készlettel. tehát addig, amíg esetleg a mentõhajó megérkeznek, régen kifogynának az oxigénbõl, élelembõl, satöbbi. tehát ez sem járható. ha megmenteni/megszerelni nem tudják, akkor marad az ima. ja és valszeg nem fogják nagydobra verni, hogy az indításnál vmi gond volt, ha eddig senkinek sem tûnt fel, mert ha visszatért épségben, akkor továbbhallgatnak mint szar a gazban, hameg beüt a krach, mint most, akkor meg má' kurvára mind1.
szóval SZERINTEM a tények, meg amit ki lehetett eddig hámozni: fellövéskor vmi gebasz történt, változtatni/javítani nem tudtak, ezért megreszkírozták a visszajövetelt, ami nem jött össze, mert a gép kb 60 kilóméter magasan, kb 14ezer km/h sebességnél felrobbant. ennyi.
még arra is gondoltam, hogy esetleg télleg üres volt a "tank", azt viszont tudjuk ugye, hogy például egy "sima" lakástûznél is történhet robbanás az égés kövekteztében felszabaduló gázok miatt. (és nem a gázpalack, vagy vmi ilyen eszköz felrobbanása miatt). nos simán elképzlehetõ szerintem, hogy a hõpajzs megsérült, olyan iszonyatos hõ termelõdött, hogy sok vegyianyag(például vezetékek, belsõ burkolat satöbbi;amiket eddig a burkolat védett és nem volt hõálló) egyszerûen elpárolgott, és a létrejövõ gázok a kialakult nyomás és hõmérséklet miatt berobbantak.
ja és a mérgezõség. azé' ezeket az ûrhajókat nem hõálló pvcbõl cisnálják, ami nem mérgezõ! fingunk sincs,hogy milyen anyagokat használnak, miért ne lehetne köztül egy valag mérgezõ anyag, ami kötött állapotban ugyan nem mérgezõ, de ha felbomlik mondjuk hõ hatására, akkor már az. mellesleg szerintem full logikus és nem tudom mit kell ezen csodálkozni, hogy aszondják, hogy mérgezõ, mert szép is lenne, ha a lakosság szépen hazavinné szuvenírnek a gép darabjait. ez -ha még nem is igaz, de szerintem igen- legalább vmilyen visszatartó erõ. na ennyi.
egy 22 éves szerkezetet nem lehet teljesen felújítani (szerintem) lehet, hogy egyszerûen letört a szárny és kész.
Munch, #141: A mostani politikai helyzetet figyelembe véve, ha az amerikaiak azt mondják, hogy jelenleg nincs terrorcselekményre utaló jel, akkor ez valószínûleg így van. És hogy jön a terrortámadáshoz a hõvédõ csempe?
Fluga, #144: Igen, közben én is észrevettem... Az kavart be, hogy eddig csak téged láttalak ilyen logóval, a feliratot rajta le sem olvastam. Bocsánat...
úgy értem, hogy a terhelést nem bírta a szerkezet és ez váltotta ki a robbanást.
Ajánlom az utolsó bekezdést, sajnos az a következmény, amit Imre is írt...
Kérdezd meg Farkas Bercitõl, hogy hol volt a kilövéstõl a landolásig. Õ ugyanis nem válaszol erre a kérdésre, és valamiért, ha jól tudom xy évre titkosították is az "utazását".
Írd ide a dokid számát, a tapasztalataid alapján nem lehet rossz orvos, bár szerintem nem végzett tökéletes munkát, hiszen itt írogatsz a fórumban. Vagy már van pc az elmegyógyintézetben is?
Szomorú, hogy ilyen magas képzettségû emberek, tudósok, szakértõk vesznek oda olyan környezetben, amelyben a csúcstechnológiák csaknem minden vívmányát alkalmazzák. Nagy kíváncsisággal várom, hogy ki lehetett a felelõs egy ilyen fokú tragédiáért.
Talán túlzás, de olyan megdöbbenéssel töltött el a hír, mintha arról számoltak volna be, hogy egy repülõgép-hordozó elsüllyedt.
Egyesek azt feltételezik, hogy az izraeli ürhajós jelenlétének lehet valami köze a tragédiához. Nem tudom elképzelni, hogy ilyen stratégiai fontosságú eszközök üzemeltetése a legmagasabb szintû biztonsági eljárások hiányában zajlana.
Egyszer amikor az oroszok jöttek vissza, elment a levegõ a kabinbó és mind meghaltak. Akkor is tudták, hogy vmi megsérült a startnál, de az ûrhajósok elvégezték a feladatukat és megpróbáltak visszajönni, de nem sikerült. Most is nyilván tudták a NASA-nál, hogy a startnál esetleg vmi megsérült, de az ember reménykedik, hátha nincs baj. Ha visszagondoltok, kb 2-3 hónapja volt egy pindurci hír, hogy vmi bajt észleltek a repülõt borító külsõ burkon, de akkor azt mondták, hogy kezelték. Az is a Columbia volt. Amikor John Glennt lõtték fel 70x évesen, akkoris a hõpajzsokkal volt a probléma, amit elõször az idõjárásra fogtak, de ott is kiderült - késõbb -, hogy ez volt a baj. VSZ egy hibás konstrukció miatt és a NASA azóta sem tudta megoldani a problémát. Az ûrhajózásban mellesleg a visszatérés mindig a legnehezebb rész. A többi az megy, de történhetett vezetési hiba is. Egy ûrrepülõnél, ha csak pár fokkal elvéti a süllyedési szöget a pilóta, akkor kampec. Bár minden automatizált, akkor is lehetnek hibák, hisz ti is a fordulóról írtatok. Az bizti, nem az izraelei cseszte el, mert õ a kirakodásért felelt. Figyeltétek, hogy hívták a parancsnokot: "HUSBAND". Két nõ is volt a fedélzeten. :) Az egész persze szomorú. Kár értük, meg mindenkiért aki ilyet elvállal. Egyszer megkérdeztek egy híres kommandóst, hogy tulajdonkívül mitõl fél-e vmitõl? Erre õ azt válaszolta, hogy: "Csak a repüléstõl. Ott az ember semmit sem tehet, csak rá van utalva másokra vagy a gépre. A földön elugorhatsz egy golyó elõl, ha rád akarnak lõni és meg akarnak ölni, de a levegõben 0% bármire is az esélyed, ha egyszer vmi elromlik. Bumm, és kész." Szar lehet a legésznység családtagjainak. Ha kimennek Texasba, mindenhol a szeretteik vannak szétszóródva :(
most értem haza melóból és megrázó a hír baszki :(((( naon durva
Garrett's Conspiracy Theories part II
És mi van akkor ha a NAsa most akarja "bevezetni" a köztudatba az ujabb ûrrepülõtipust, de ehhez el kell tüntetni a régieket... és egy ilyen kis baleset miatt leállítják valószínûleg egy idõre az ûrsiklókat => elõ lehet állni az ujabb dolgokkal.
Ezért még az amcsik se nyírnak ki 7 embert akiknek a kiképzésére milliókat költöttek el.
No, akkor egy kis hülyélkedés: egy másik fórumon összehozták a katasztrófát azzal a vörös fénnyel. Más: Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de ebbõl a pár milliárd emberbõl max. ha 20 tud felmenni az ûrbe, nem? Hogy volt-e ûrrepülé a fene se tudja, hogy volt-e Holdraszállás, ez se biztos. Semmi sem biztos amit nem a saját szememmel láttam. Még az se biztos, hogy a világnak ez a történelme. A múltat se ismerjük rendesen, a tengermélyeket se, az ûrt se, akormányokat se, semmit se. Az a baj, hogy nagyon sok volt anno és most is a kavarás, mindenki összeesküvés-elméleteket gyárt, UFO-k, kegyetlen kormány, titkos programok stb. stb. és ezek miatt az ember a tudat alatt is már kombinál, hogy mi van ha.... Szal inkább térjünk vissza arra, hogy MIÉRT zuhant le az ûrsikló, legyen ez akár kitalált ok vagy valós.
remélem hamar hallunk egyezó mondatokat szakemberek szájából (NASA :))))
Vietnámban az amcsik nem hét embert nyírtak ki, pedig ott is volt olyan akinek sokba került a kiképzése. Lehet hogy a NASA most jön elõ azzal, hogy mindez nem örtént volna meg, ha a kormány nyomja a támogatást. ÜZLET
1. Hát 60 km-ig egyetlen légvédemi rakéta nem megy el.
Persze,hogy Irak. De az olaj, a NASA meg ûrkutatés...
60ezer méterig semmi nem megy fel csak amivel a siklókat kilövik és mennyivel jött a sikló? 19000 km/h? ez ha igaz akkor itt a mûszaki hiba ilyen "képtelen" (iszonyatosan nagy) sebességnél elég magas lehet... nincs itt semmiféle összeesküvés mert az emberélet most sokkal nagyobb vesztesége amerikának (egyáltalán az emberiségnek) minta az a hajó.
Persze valószínûleg tényleg nem terrortámadés volt, sem USa összeesküvés, de szept 11 óta mindenkinek az jut eszébe még akkor is ha csak az amerika szót halja. az összeesküvéselméleteket meg a sok X-akta meg Millenium adja az emberek pici agyába
Az "ikertornyokat" sem biztos, hogy Bin Laden romboltatta le....
Az [origo] dr. Horváth András ûrkutató-csillagászt, a Budapesti Planetárium igazgatóját kérdezte a Columbia tragédiájának lehetséges okairól és a várható következményekrõl.
[origo]: Ön szerint mi okozhatta az ûrrepülõgép megsemmisülését? Milyen lehetõségek képzelhetõk el egyáltalán?
Horváth András: A NASA szombaton, közép-európai idõ szerint 21 órakor kezdõdött - aznap már második - sajtótájékoztatóján elismerték, hogy a Columbia ûrrepülõgép startja során egy több méteres darab vált le a fõ hajtóanyagtartály szigetelésébõl, amely eltalálta a bal oldali szárnyat. A NASA nem tartotta veszélyesnek ennek következményeit, de most alaposan ki fogják vizsgálni az ügyet. Ez valószínûleg csak egy kis sérülést okozott, ám kritikus helyzetben egy katasztrofális eseménysorozatot indíthatott el. A NASA tehát tudott egy esetleges sérülésrõl - véleményem szerint ezért most fejek fognak hullani.
[origo]: Ha valóban ez okozta a tragédiát, mi történhetett valójában?
Horváth András: A tragédia bekövetkezte elõtt röviddel még minden rendben ment, az ûrrepülõgép a megfelelõ pályán haladt. Pár perccel a katasztrófa elõtt jöttek az elsõ, problémákra utaló jelek: a hõérzékelõ szenzorok elnémulása a bal oldali szárnyon. Röviddel ezután a gép szerkezetének hirtelen felmelegedését észlelték, majd meg is szakadt a kapcsolat. Ez azonban ebben az idõszakban természetes volt, mert a gép belépett a sûrû légkörbe, és a körülötte kialakuló plazmafelhõ miatt lehetetlenné vált a rádió-összeköttetés. Feltehetõ, hogy a Columbia hamarosan elfordult a kijelölt repülési iránytól. Ennek következményeként a hõpajzzsal kevésbé védett részei fordulhattak elõre, és a gép elégett.
[origo]: Mit lehetett volna tenni, hogy megelõzzék a tragédiát?
Horváth András: Elvileg lett volna rá lehetõség, hogy a Columbiáról az ûrhajósok kilépjenek a nyílt ûrbe a Nemzetközi Ûrállomás mellett, és átmenjenek annak fedélzetére. Ezután fel lehetett volna küldeni egy másik ûrrepülõgépet, amelynek legénysége megvizsgálta volna a szárnyat, s az eredmény függvényében dönthettek volna a továbbiakról. Mindez azonban egyelõre feltételezés, és több hétbe telik, míg biztosabbat lehet mondani.
[origo]: A különféle hírforrásokban két további lehetõség is felmerült a katasztrófa esetleges okaként.
Horváth András: Igen, szóba került, hogy a gép rossz szögben lépett a légkörbe, vagy felrobbant a maradék hajtóanyag, de ezeket én nem tartom valószínûnek.
[origo]: Milyen következményei lesznek a Columbia katasztrófájának?
A legénység valószínûleg azonnal szörnyethalt A leszálláskor az ûrjármû tulajdonképpen egy izzó burokban utazik, melynek hõmérséklete jóval ezer fok felett van. Nyilvánvaló, hogy ha az ûrrepülõgép ilyen hõterhelés mellett széthullott, akkor a személyzetnek mindössze néhány másodperce maradhatott az életbõl.
Horváth András: A NASA leállította az összes repülést a vizsgálat idejére. Az eredeti tervek szerint márciusban induló Atlantis ûrrepülõgép legkorábban talán júniusban indulhat, hogy lecserélje a Nemzetközi Ûrállomás legénységét. Ha ez nem lesz lehetséges, akkor az oroszok ezt a Szojuz-ûrhajókkal képesek végrehajtani. Remélem, hogy ennél hosszabb távú hatás nem lesz, s az ûrprogram a szörnyû tragédia ellenére folytatódik. Most azonban az az elsõdleges, hogy kiderítsék, mi történt. A végsõ választ a gép fekete dobozában lévõ információk adhatják meg.
[origo]
szerinted bush robbantotta fel a tornyokat mi? a repülõgépek pedig csak oda voltak maxban renderelve mi? farkas berci meg nemhogy csillagvárosban nem volt, de akkor amikor "kinnt volt" (ami ugye szerinted teljes badarság) akkor tulképpen a csillag börtönben volt ittas vezetésért és gyilkosságért. ja a holdra szállást pedig coppola rendezte mi? öcsém te egy akkor fasz vagy, hogy vadászidényt kéne rád kiírni. január 1 - december 31-ig.
Nem zárták ki azt sem, hogy a gép hõszigetelése a a hordozórakétáról való leválás során sérülhetett meg, a Columbiát és a hordozórakétát összekötõ vaskos elem okozhatta.
Dittermore rámutatott a Columbia nem volt felkészítve ûrsétára, de ha fel lett volna készítve, megfelelõ eszközök híján az ûrhajósok akkor sem próbálkozhattak volna az ûrsikló külsõ javításával, a hõszigetelõ fémcsempéket ugyanis nem lehet az ûrben kicserélni. A legénység így mindössze annyit tehetett, hogy a rögtön a pályára állást követõen kézikamerás felvételeket készítettek az ûrrepülõ szárnyáról és leküldték azokat a földre."
"csillag börtönben volt ittas vezetésért és gyilkosságért"
Ami azt illeti, Berci jól elkullantotta a renoméját amikor az USA-ban elkapták ittas vezetésért... :) Kint király élete volt és két pillanat alatt hazavágta. Ha jól emlékszem katonai attasé volt. Ennyit a karrierjérõl.
Persze ez nem tartozik szorosan ide, csak eszembe jutott.
ugye azé ezt nem hiszitek el, hogy igazi ugye nem? ugyanis a szakértõk azt nyilatkozták, hogy a roncs eddig egyetlen darabját sem sikerült azonosítani...pont ez a textilfecni marad meg ! lol #182: bazz nem is jártam messze a dologtól:)))
Valóságos roncsesõ és hamufelhõ hullott alá Texasban az ûrtragédia során a Columbia ûrrepülõgép pályájának széles sávjában Oklahomától Louisianáig. Az emberi maradványokat Texas keleti részében, Hemphillben találták.
A helyi rendõrség közlése szerint valószínûleg az ûrhajó hétfõnyi személyzetével kapcsolatba hozható maradványokról van szó. A hatóságok már korábban jelezték, hogy mind a hét ûrhajós életét vesztette. Az ûrrepülõ roncsai több mint száz különbözõ helyen, széles területen szóródtak szét. Többségük kicsiny darab, de autónyi méretû is van köztük. Sok helyen találtak izzó fémdarabot, volt, aki a kertjében találta rá az ûrsikló egy darabjára. Az ûrrepülõgép egyik ajtója is megkerült. A hatóságok nagy jelentõséget tulajdonítanak a roncsok összeszedésének, mert azok révén sikerülhet megállapítani a tragédia okát. A hadsereg is bekapcsolódott a keresésbe, helikoptereket és katonákat küldtek a helyszínre.
A rendõrség azt is megerõsítette, hogy Texasban a tragédia után több ember kórházba került kisebb légzési vagy égési problémákkal. Egyes források 8, mások 28 ilyen esetrõl szólnak. A hatóságok újra figyelmeztették a lakosságot, hogy ne érintsék meg a roncsokat, és lehetõleg ne hajoljanak közel hozzájuk az esetleges mérgezésveszély miatt. Az egyik veszélyforrás a mérgezõ hidrazin folyadék, amelyet régóta használnak az ûrhajók hajtómûveiben.
Már a felszállásnál észlelték a bajt
Közben az amerikai Országos Ûrhajózási és Ûrkutatási Hivatal (NASA) a Columbia katasztrófáját követõen bejelentette, határozatlan idõre felfüggeszti valamennyi ûrhajójának repülését. Houstoni sajtóértekezletén Ron Dittemore programigazgató kijelentette, az intézkedés addig érvényes, amíg ki nem derítik a hét ember életét kioltó szombati tragédia okait.
Az okokról a NASA illetékesei egyelõre annyit mondtak, egyelõre nem lehet pontosan tudni, mitõl robbant fel az ûrsikló, hivatalos vizsgálatot indítottak az ügyben. Nem egészen félórával a leszállás tervezett idõpontja elõtt mindazonáltal az ûrhajó bal oldaláról érkezõ számítógépes adatszolgáltatás váratlanul megszûnt. Dittemore elismerte, már a felszállásnál észlelték, hogy a baloldali szárnyat egy töredék eltalálta, de annak idején úgy ítélték meg, ez nem jelent biztonsági veszélyt.
A következõ NASA-repülés az Atlantis ûrsikló március elsejei indulásával vette volna kezdetét. Dittemore azt is megerõsítette, hogy a Nemzetközi Ûrállomáson (ISS) állomásozó legénységnek elegendõ tartalékai vannak ahhoz, hogy június végéig utánpótlás nélkül is meglegyenek. Vasárnap pedig várhatóan a tervek szerint elindul az az orosz Progressz M-47-es teherûrhajó, amely utánpótlást - üzemanyagot, élelmiszert, dokumentumokat és berendezéseket - visz az ûrállomásra.
Izrael folytatja a részvételt Orosz ûrhajózási illetékesek rögtön a tragédia bekövetkezése után jelezték, hogy a Szojuz rakéták szükség esetén rendelkezésre állnak ûrhajósok szállítására is. Bejelentették azt is, hogy a Columbia tragédiája után egy, az ISS-rõl indult másik teherûrhajó, M1-9 típusú, a terveknek megfelelõen belezuhant a Csendes-óceánba. Az M1-9 szeptember végén érkezett az ûrállomásra, és helyét így adta át a Progressz M-47-esnek.
Közben Izrael jelezte, hogy továbbra is részt akar venni az amerikai ûrprogramban. Errõl a jeruzsálemi kormány döntött, amelynek nevében a védelmi miniszter bejelentette, hogy az izraeli hatóságok nem vesznek részt a katasztrófa okainak vizsgálatban, de felkérés esetén készek az együttmûködésre.
Irak: Isten bosszúja
Isten bosszújának nevezte a katasztrófát egy iraki kormánytisztviselõ. A Reuters hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta: "Boldogok vagyunk, hogy az ûrsikló felrobbant, mert Isten meg akarta mutatni, hogy az õ ereje nagyobb, mint az amerikaiaké, akik megsértik országunkat." A palesztin területeken viszont nem volt jele annak, hogy az emberek örültek volna. Sõt, Jasszer Arafat palesztin vezetõ részvétét nyilvánította az amerikai elnöknek.
Bajban a Boeing?
A Columbia katasztrófája minden eddiginél súlyosabb helyzetbe sodorhatja az amerikai Boeing repülõgépgyárat. Az ûrsiklókat ugyanis a Boeing építi, beleértve az újból hasznosítható fõ rakéta-hajtómûveket. A Columbiát ugyan még a Rockwell International készítette, de ez a gyártási program a 90-es évek közepén átkerült a Boeinghez.
Magyar részvétnyilvánítások
Mádl Ferenc, államfõ részvétét fejezi ki az Amerikai Egyesült Államok elnökének a Columbia ûrhajósainak tragikus halála miatt. A köztársasági elnök az MTI-hez eljuttatott vasárnapi közleményében úgy fogalmaz: a Columbia legénységének halála nem csak Amerika, nem csak az ûrhajózásban résztvevõ nemzetek, nem csak a tudományos élet, de a világ összes nemzete számára súlyos veszteséget jelent. Mádl Ferenc kérte az amerikai elnököt, hogy tolmácsolja népének Magyarország nagyrabecsülését.
Medgyessy Péter magyar miniszterelnök szombaton táviratban fejezte ki részvétét az Amerikai Egyesült Államok elnökének és Izrael állam miniszterelnökének a szerencsétlenség miatt. A Miniszterelnök Hivatal Sajtóirodája közleményben tájékoztatta az MTI-t, hogy Medgyessy Péter valamennyi magyar állampolgár, a magyar kormány és a saját nevében biztosította George W. Bush amerikai elnököt és Ariel Saron izraeli miniszterelnököt õszinte együttérzésérõl és nyilvánította ki részvétét a hat amerikai és az izraeli ûrhajós hozzátartozóinak, az amerikai és az izraeli népnek. A magyar miniszterelnök kifejezte meggyõzõdését, hogy a világûr feltérképezése és a tudományos haladás a súlyos balesetet követõen is folytatódik. Kovács László külügyminiszter szintén gyásztáviratot küldött Colin Powell amerikai és Benjamin Netanjahu izraeli külügyminiszternek.
A visszatérés kritikus pillanatai (közép-európai idõ szerint):
14:15 / A Columbia az Indiai-óceán felett mintegy 320 km magasan bekapcsolja a fékezõhajtómûveit és lassulva letér a pályáról. 14:18 / Kikapcsolják a fékezõhajtómûveket. 14:23 / A Columbia felveszi a leszállópozíciót. 14:42 / A Columbia már a Csendes-óceán felett száguld mintegy 160 km-es magasságban. 14:44 / A Columbia belép a sûrû légkörbe. Magasság kb. 120 km, sebesség 25 MACH (a hangsebesség huszonötszöröse). Az ûrrepülõgép állásszöge 40 fok, a test alsó részei, illetve a szárnyak és a függõleges vezérsík belépõéle a surlódási hõtõl felizzik. Ez normális (épp ezért borítják az ûrrepülõgépet hõvédõcsempék), mint ahogy az is, hogy ilyenkor az ûrrepülõgépet körülvevõ izzó "burok" miatt megszûnik a rádió-összeköttetés. 14:53 / A Columbia áthalad Kalifornia felett. 14:55 / A Columbia már csak 20 percnyire van a földetéréstõl és Nevada felett halad. Lentrõl minden normálisnak tûnik. 14:59 / 72 km magasan a Columbia berepül Texas fölé. 15:04 / Kondenzcsíkra emlékeztetõ vonal jelenik meg az ûrrepülõgép mögött. 15:05 / Bejelentik, hogy a Columbiával nincs sem kommunikációs-, sem radar-kapcsolat. 15:14 / A visszatérést irányító repülési igazgató - Leroy Cain - bejelenti, hogy "valószínûleg elvesztették az ûrrepülõgépet". 15:27 / Bejelentik, hogy a Columbia a kapcsolat elvesztésekor kb. 60 km magasan, mintegy tizennyolcszoros hangsebességgel repült.
Valszeg az emberek azért betegedtek meg, mert a sok marha ereklyének akarta megtartani a roncsdarabokat. Sok barom. Valsezg majd újra összerakják a gépet a darabokból nem? nemtom, azé kérdem.
Másik: remélem azért senki nem fog itt fikázni a #193-as hír miatt. Mert akkor tényleg tuskó
Vazz, most látom hogy kékhalál észlelhetõ az összes képernyõn, eddig nem tûnt fel. Morbid poén.
Végül is megmaradhatott bármi, még ruhadarab is, hiszen a Challenger katasztrófánál a teletanknyi üzemanyag égett el, az emberek mégis a vízbecsapódástól haltak meg. Legalábbis ezt mondták...
Nemzetközi szakemberek úgy vélik, addig nem indulhat útra újabb ûrsikló, ameddig ki nem derítik a Columbia tragédiájának okát. A Challenger katasztrófája után két és fél évig nem indítottak ûrrepülõgépet az amerikaiak.
Az orosz ûrkutatási szakemberek is úgy vélik, elõfordulhat, hogy leállítják a pilóta vezényelt amerikai ûrhajók világûrbe juttatását, legalább 2007-2008-ig, amíg elkészülnek az új konstrukciók.
hát nemtudom ha megnézed a videót. Elég csúnyáb berobbant a Challenger anno. szerintem az a textildarab is sz*rráégett volna.
Nemtom. Lehet, hogy olyan gyorsan égett az üzemanyag, hogy a hõpajzs védett valamilyen szinten. Mint amikor leöntöd a kezedet benzinnel és "nem" égsz meg amikor meggyújtod. De mondom ezt a tv-ben hallottam...
Ezek már rohadt régiek, mindkét ide beít NASA-s szóvicc a Challenger idejébõl származik...
Challenger felrobbanásakor a két segédrakétának sem lett semmi baja, pedig azok is közel voltak hozzá és elég törékenyek is.
Anno volt egy film a Challengerrõl az nincs meg valakinek? nem tudom miért , de nagyon szerettem kiskoromban... meg a Columbia videóról is nyomjon légyszi valaki linket.
Nézzétek Raiunot!
A hatóság emberei nam vették túl komolyan a mérgezõ dolgot, mert elég lazán szállították a törmeléket. Ráadásul az egyik felvételen néhány 8-10 éves gyerek ott ácsorgott egy nagyobb darab felett. Ha üzemanyag akkor gondolom párolog, és ha igen akkor nem kell megfogni ahhoz, hogy baj legyen...