Akkor maradok egyelõre a dízel felé vezetõ úton. :-)
Prof(esszore)
Ajánlom figyelmetekbe az a2 (http://www.auto2.hu) legutóbbi számát. Két cikk is van benne az üzemanyagcellás autókról (tehát olyan autók, amelyek hidrogénnel üzemelnek, és vízpárát eregetnek ki a kipufogócsövön szennyezõ anyagok helyett). Egy-egy ilyen autó potom 1 millió dollár, kb. 2012 körül lemegy az áruk kb. 15.000 dollárra. Nekem lehet, hogy ilyen lesz a következõ autóm. :-)
Hibrid renszerekbol tobb megoldas is letezik. Jelenleg a legjobban hasznalhato az atalakitott Lexus, amikor is az auto kap egy nagyobb kapacitasu de konnyebb aksit (az eredetire csak 8 ev/160000 km garancia van), egy halozati toltocsatlakozot es egy modositott szoftvert ami atallitja a lehetseges uzemmodokat. Az usaban a nyugati parton sok varosban van ingyenesen hasznalhato toltcsatlakozo a parkolokban. Igy ha valaki csak par kilometert megy reggel es este akkor akar teljesen elektromos uzemben is mehet. Fontos hogy a visszataplalasra alkalmas fekezesi modot hasznaljuk, tehat kerulendoek a hirtelen fekezesek vagy a padlogaz majd padlofek kombinacio.
Hibrid megoldásban csak a kondenzátoros megoldás tetszik (bár ennek a tökéletesítéséhez még kell pár év) És az is úgy ha az elektromos áram nagyrészét a kipufogó gázban rejlõ energia felhasználásával állítjuk elõ!
Totarcar 147. tv adás "hibridek egymás ellen"! ott a teszt szerint a Toyota prius és a Honda Civic hibrid is bõven 10 liter fölött fogyaszt!!!!
14-t nem eszik :)))), kb.6-7-t. Viszont az teny, hogy a hibrid konstrukcio inkabb az amerikai piacon jelent eloretorest, ahol valoban sikerul a 20l folotti atlag fogyasztast csokkenteni ezzel a technologiaval...
Van egy csomó! pl a hibrid autók elektro motorja akkumulátorról mûködik amit csak a benzin motorod által meghajtott generátor tölt fel! Na már most hogy ha városban használod ez ugye lemerül átlagosan egy ilyen akku 700méter út megtételéhez szükséges energiát tud tárolni! tehát egy átlagos hajtás lánc olyan 70% hatékonysággal mûködik egy generátor pedig 60% al aztán egy csomó energia elvész tároláskor ugyanis a leg jobb akkuk se tudnak 60% fölötti energát tárolni vissza adni aztán ez elektr motorba vezeted az áramot ami szintén nem 100% os hatékonyságú és még ez is csökken mire a hajtásláncon végig megy és mozgási energiává alakul! tehát amit befektettél enrgiát annak jó ha 20% át átviszed mozgási energiává és akkor még nem beszéltünk a súly többletrõl az akku nem éppen környezetbarát tárolásáról egy ilyen akku ugyanis jó ha kibír 2 évet és jó drága is 1 milla darabja ráadásul súlya is van amit mindíg mozgatni kell amihez megint csak több energia kell A lényeg a lényegben hogy egy 1.4 es prus ilyen hajtás láncal gyárilag eszik 4-5 litert de több tesztet is olvastam illetve ismerõsömnek van ilyen autója tehát simán benyel 14 litert!
Nem a befecskendezéssel van itt a gond, hanem az üzemanyag kezelésével, szállításával, elosztásával és hosszú távú tárolásával. Azt szerencsésen beláttad, hogy a szilárd hajtóanyag zsákutca erre a célra (már hétköznapi személyi közlekedõeszközök hajtására).
Nézzük csak a most általános 95-ös oktánszámú üzemanyagot: ezt ugye a finomító nagy tartájából átfejtik egy átlagos kamion méretû tankerbe. Amikor ebbõl a kút saját tárolójába kerül (teljesen zárt rendszerben), már eleve meglehetõsen robbanásveszélyes a helyzet. És akkor a benzin még tulajdonképpen egy egészen jóindulatú kis anyag. Képzeld el ugyanezt egy, a benzinnél sokszorta instabilabb anyag esetén: szállítási kockázat, az átfejtések kockázata, és akkor jön még a fõ kérdés: ki és hogyan fogja a jármûvek üzemanyagtartájába tölteni? Hogy lehet megoldani a balesetkor gyakran elõforduló szivárgás/kifolyás kérdését?
Csak úgy belegondolva, valóban jobb lenne egy hatékonyabb üzemanyag (bár szerintem inkább hatékonyabb motorok és hatékonyabb erõátvitel/hajtáslánc kellene), de ahhoz, hogy ez széles körben elterjedjen, egy puszta befecskendezõ-rendszernél jóval több kell.
Csepesz, Mesélj csak ezekrõl a káros tulajdonságokról! Mondjuk vegyünk alapul egy átlag városi autóst, aki munkába/munkából jövet, valamint napközben ügyes-bajos dolgait intézendõ rendszeresen masszív 5 km/h átlagú dugókban vánszorog.
Most néztem a híradót, az E85 bioüzemanyag áfája szept. 1-tõl nulla % lesz, így litere kb. 210 forintba fog kerülni. Nem rossz. Épp csak rozsdamentes alkatrészek kellenek, már amelyek érintkeznek az üa.-gal.
Nekem 15000km a kotelezo olajcsere, akkor az mar kozelebb van a 20000-es dizeles adatodhoz. ;)
Hát persze, ha egy kupacba teszed a TNT, vagy azokat a terroristák által kedvelt folyékony robbanószereket, akkor abból lesz egy nagy bumm. A titok azon lenne, hogy adagold õket. A szilárdakhoz képest a folyékonyak már eleve jobban kezelhetõk, de a gond velük, hogy nagyon instabilak, elég gy kis pöccenés és már repül minden szanaszét. Valahogy ez van a H2-vel is a Földön, de például kiváló az ûrben, feltéve, hogy nem érintkezik a kabin levegõjével. Nekem az ösztöneim azt súgják, hogy ezekben a robbanóanyagokban sokkal több erõ van, mint a kõolajszármazékokban, csak nehéz õket megszelidíteni. Annyi elõnyük azonban van, hogy a hidrogénfúzióval szemben nincs szükség többtízmillió fokos hõmérsékletre.
Én mindenesetre el tudom képzelni, hogy lehet olyan befecskendezõ rendszert kitalálni, amely a folyékony robbanószereket biztonságosan adagolja az égéstérbe.
Ezzel a szilárd hajtóanyagú rakétával csak egy galiba van: nem szabályozható. Ezért is fosnak az orbiteren utazó ûrhajósok a fellövést követõ percekben, mert ha ez a két hajtómû megy, akkor nincs bocsánat -- ugye a Challenger katasztrófájánál sem volt sajnos).
A vita egyébként kb. alma-körte összehasonlítás: másra való, pontosabban jellegükbõl adódóan más elõnyös tulajdonságaik vannak.
Én a magam részérõl üzemanyagcella-párti vagyok. Ha az nincs (márpedig egyelõre nincs), akkor marad a kombinált hajtás (hibrid, ilyen van, csak átkozottul drága), aztán kb. azonos súllyal a dízel és a benzines (most S6 2L benzines van).
Ja, egyébként lehet tökéletesen hétköznapi, egyszerû levegõvel is autót hajtani.
Hopp! Benéztem a www.lada.hu honlapra. Dízelest ott nem látok, de a http://www.lada.hu/lada112.html lapon bemutatott ferdehátú 2.400.000 Ft.-ért nem rossz vétel, ráadásul, ha jól olvastam automata klíma (!) van benne. (Már ha ezt jelenti a "Automata hõfokszabályozós fûtés", feltéve, hogy oda-vissza müxik). Végsebessége 185 km/h, ennyit a Suzuki SX4 erõsebb változata tud csak, és egyes Swiftek. Gondolom az NCAP törésteszten 5 csillagot kapna :-) (Szuzukiék 4-et kaptak).
Oroszország egy más világ. Ha összekapják magukat, lényegében bármit meg tudnak csinálni, persze csak kis szériában. A tömegek most még igénytelenek. A cári Oroszország óta nem változott semmi, akkor is nyugatról vitték be a know-howt és a komolyabb gyártási technológiát igénylõ termékeket, sõt a kommunizmus csak rontott a helyzeten. Talán újabb 15 év múlva feleszmélnek... Muszáj lesz nekik amúgy, mert a kínaiak, ha nem a közép-ázsiaiak, megeszik õket szõröstõl-bõröstõl.
Az új Ladát élõben nem láttam, csak katalógusban.
OFF Néhányszor leírtam mér itt az SG-n: hatalmas kereskedelmi többletük van a ruszkiknak, olyan 200 milliárd dollár. Mellényzsebbõl akarják idõ elõtt törleszteni kb. 25 milliárd dolláros külföldi adósságukat, bár a bankok ugye ezt nem nézik jó szemmel. Ha okosak lennének, oktatásba, infrastruktúrába, csúcstechnikába ruháznának be, nem amerikai értékpapírokba, tõzsdei részvényekbe (finanszírozni az USA államadósságát). Putyin egy intelligens, gyakorlatias ember, de mögötte én nem látom a középosztályt, amely ilyen mentalitásváltásra képes lenne. Nehéz lemondani a vodkásüvegrõl. Persze, az amerikaiak sem mondanak le a viszkisüvegrõl vagy a drogokról, de hozzájuk folyamatosan áramlik be az olcsó munkaerõ és a szürkeállomány, így az ottani rendszer hibáit el lehet még palástolni jó ideig. OFF
Cr motor?? 200000ft bele egy befecskendezõ csúcs és általában 100 200ezret mennek el!Ráadásul a légtömgmérõ is hajlamos elszállnibennük 100ezrenként! A gázolaj is 300ft körül van! A gázolaj dermedés pontja még a legjobbaké is -30 fok míg a benziné -70 -90 körül a benzin lobbanás pontja -28 fok a gázolajé +70 tehát a hidegbe könnyebb beindítani egy ottó motorost ! Egyébként a benzines nyomaték és fordulatszám rugalmassága is jobb (önváltó képesség) csak azt nem veszi senki figyelembe hogy a dízelek turbósak egy túrbó benzines ellen labdába sem rughatnak mint ahogy a szívó dízel sem a szívó benzinhez! De tényleg hosszú lenne ez a vita....
Epikurosz láttad az új ladát? állítólag 10 évig fejlesztették, a 16 szelepes benzin változat is 2002-re készülte el... ültél már benne? Oké rendben, hogy mások esetleg odaviszik a cumót, de én magára az orosz technikára gondoltam, ami régen is most is lehet, hogy jó, lehet hogy bírja a strapát, de a mai célközönség 95%-ának igénytelen, ezen most lehet vitatkozni, hogy pro kontra, de ez attól még tény...
"és az orosz technikának még min. 10 év kell az új common rail diesel saját kifejlesztéséhez... "
na ne már. Oroszországban már ott van nagyon sok nyugati, ázsiai gyártó, akik viszik a know-how-t, nem kell a ruszkiknak maguk kifejleszteniük semmit.
----- Csepesz: "a tnt vel hogy fajlagosan drágább mint a szénhidrogének! "
Ezen nem gondolkodtam, de biztos vagyok benne, hogy vannak a kõolajszármazékoknál hatékonyabb anyagok. Csak mint ötlet: teletankolod a 40 literes tartályt, és elmegy vele 1 évig az ótó. Na, hogy tetszik/-ene?
De ha már folytatjuk a vitát, akkor a 10 millió körüli feletti kocsiknál már nem vita tárgya a fenntarthatósági összeg, mert aki pl. 30.000.000ért vesz autót az magasan leszarja, hogy egy hozzávaló alkatrész 80.000 vagy 130.000 ft...
De ne mennyünk bele a vitába, mert ez örökké tarót lenne :) A benzinpárti is mondhatja, hogy milyen jó, hogy neki benzines van, mert milyen jól kipörög, meg ilyesmi, és a diesel párti is mondhatja, hogy 5 emberrel megkapolva parton felfelé autópályán padlógáz ötösben nem "böööööööööööööööööööööö" a hangja :) hanem gyorsul is...
"Ráadásul a dízelek karbantartási intervalluma rövidebb,drágább!!!"
Akkor miért van az, hogy nálam (az én autóm benzines) 10.000km az elõírt olajcsere míg az új típusú dieseleknél min. 20.000?
"Ráadásul lpg gázzal üzemeltetve egy ottó motor sokkal gazdaságosabb!" - ez így ebben a formában nem 100%-osan igaz...
"A benzines megbízható gyújtó rendszere még a leg hidegebb idõben is mûködik(nem hiába benzinesek az orosz autók, teher autók)" - igen, ahol nem 300ft a benzin és az orosz technikának még min. 10 év kell az új common rail diesel saját kifejlesztéséhez... de a benzinár sokkal mérvadóbb...
Szerintem az us baj lehet a tnt vel hogy fajlagosan drágább mint a szénhidrogének! Egyébként régen atom meghajtáson is gondolkodtak!:)))
Tökhülye vagyok motorok terén, de annyira azért nem, hogy a jelenlegiekbe ajánlanám a TNT-t. Én más konstrukciójú motorokra gondoltam, amelyek én sem tudom milyenek lennének, gépészek dolga lenne kitalálni õket.
Hátrány?? Kisebb fordulatszám tartomány magasabb eklõ állítási kölltségek drábga nehezen elõ állítható befecskendezõ rendszer amely meghibásodása is való szinûbb több mozgó alkatrész(hagyományos dízelnél) nagy mechanikai igénybevétel (égési csúcsnyomás a legnagyobb180bár benzinesnél 80-90) Az elõnyei csak drága pótszerkezetekkel aknázhatóak ki (turbó commonrail) ezek javítása is drága ! Magas emisszós szint (egy euró4 es dízel egy euro3 mas benzines szinjét tudják) Ráadásul lpg gázzal üzemeltetve egy ottó motor sokkal gazdaságosabb! A benzines megbízható gyújtó rendszere még a leg hidegebb idõben is mûködik(nem hiába benzinesek az orosz autók, teher autók) Ráadásul a dízelek karbantartási intervalluma rövidebb,drágább!!!
Te aztán értesz a dugattyús motor mûködéséhez!!! 1. problem a szilárd üzem anyagot hogyan juttatnád a hengerbe?? 2. A dugattyús motorok hengerterében(más néven égéstér) nem robbanás képzõdik hanem égés mert ha robbanás történik (szaknyelven detonációs égés) károsítja az alkatrészeket!
Cleawer, gondolj csak bele: egy jó dízel kb 60%-át fogyasztja egy azonos ûrtartalmû benzines motornak. Ha továbbfejlesztik, valóban nagy ugrás lehet, és az arány javítható. Azért hangsúlyozom ezt, mert a gázolajat sokkal könnyebb elõállítani, mint a magas oktánszámú benzint, tehát ennek lehet jövõje a következõ évtizedekben. A dízelmotornak van más elõnye is: kisebb kopás (az alacsonyabb fordulattartomány miatt), tehát hosszabb élettartam, nuku gyújtószerkeszet, tehát télen nem akadsz el a nedvesség miatt, jobb erõkihasználás, és akkor csak a fõ elõnyöket soroltam fel. Ameddig még a kõolajra kell hagyatkoznunk, addig a dízel a nyerõ. Ezen felül: a dízelt könnyebb átalakítani egyéb üzemanyagra (mondjuk H2-re, ha megoldják a biztonságos tárolást), mert eleve befecskendezéses.
Talán emiatt próbálkozik a NASA szilárd üzemanyaggal (SZÜ)? A siklókon van egy H2 tartály (illetve rakéta) és két SZÜ rakétatartály. Valami rémlik, hogy Al-oxid alapú a SZÜ, de nem vagyok biztos. Arról meg halvány sejtésem sincs, hogy személygépkocsikban használható lenne-e az SZÜ. Mert az érdek az lenne, hogy egységnyi tömegre minél nagyobb robbanóerõ jusson, ugye? Nem is értem, hogy miért nem próbálkoznak TNT-vel, vagy az újabban terroristák kedvencévé vált folyékony robbanószerekkel. Gondolom azért, mert több mérgezõanyag keletkezne, jutna a levegõbe, és teljesen más robbanómotorok kellenének, stb. De ezek már csak mélázgatások.
Nem ám. A legjobb tömeg/energia aránya a hidrogénnek van, csak tárolni nehéz akkora méretben. És hiába van >120 MJ 1 kg hidrogén elégetésekor, ez 13 körülire csökken az oxigén miatt. Sajna ez a baj a rakétákkal. Ha legalább ezt a 13-at 20-30-ra fel lehetne vinni, már sokkal nagyobbak lennének a lehetõségek.
"The definitive JCB444-LSR engine displaces 5-litres, weighs 382 kg (dry), and produces 750bhp at 3,800 rpm on a relatively low 10.5:1 compression ratio and in excess of 1500 Nm of torque at 2,200 rpm. “I am confident that the JCB DIESELMAX will easily be the cleanest and most efficient land speed record car ever built,” Ian Penny adds. “The car has twice the power and more than four times the weight of an F1 car, yet half the fuel consumption." innen
Nem rossz, de más üzemanyagot is el tudtam volna képzelni.
errõl nincs videó? nagyon régen adtak ilyenek discoveryn, mikor még feliratosan adták a müsorukt, és nagyon tetszettek ahogy sivatagban tesztelnek, sé hangsebességel száguldoznak..
az audi is dízellel nyerte most a le mans-i versenyt :) paolo martinelli készülhet a ferrari 060-as már dízel lesz :D