Ehhh, a Tu-144-est ne nagyon emlegesd, mert azt egy az egyben lopták (lehet koppintásnak is nevezni, ha úgy tetszik) . Ráadásul pár gépecske le is perecelt, úgyhogy a végén már csak postagépként használták õket. Az alapgép (Concorde) jobban bírta, mikor az utolsót leállították, már egyáltalán nem is tudtunk a Tu-144-rõl...
3 napba kerül egy gépet összeszerelni. Jah, ez igazd. De nektek ki mondta, hogy eccerre csak egy gépen dolgoznak???? Ford óta változnak a dolgog ugyebár... Több fázisban szerelik össze õket. Minden részen más és mást szerelnek be. Mindegyikre megvan az adott idõ, és egyszerre, egy idõpontban mozdul az összes gép tovább a következõ állásba, ahol megint beszerelnek valamit. Valószínûleg itt azt akarták mondani, hogy három nap alatt végigmegy az összes ponton EGY gép.
Meg ne felejts el mégegy dolgot. Ha nem csõ formája lenne hanem pl csupaszárny (ami a leghatásosabb foma), s benne az utasok sok sorban ülnének egymás mellett, szívnának az utasok tengely körüli elfordulást - ami turbulenciában gyakori+a gép is fordul valahogy a szélén ülõk nem nagyon bírnák : lifteznének le föl, reggeli meg hamar kibukkanna...
Szóval a törzset nem lehet szélessé tenni a végtelenségig.
+még ott van a szilárdság problémája : kör a legjobb ilyen szempontból - és mivel az utasszállítógép beltere nyitott kell hogy legyen, nem lehet belülrõl merevíteni, magyarul marad az egyetlen megoldás a közel kör (vagy ellipszis) forma... Ez már eléggé behatárolja a gép felépítését
Tökre igazad van. Pl talán pont a Boeingnek volt egy ilyen blended body tanulmánygépe. Az szintén konstukciójánál vogva jelentõsen jobb aerodinamikai tulajdonsággaokkl rendelkezik.
Ennek a kályhacsó elrendezésnek viszont van egy nagyon jó tulajdonsága: nagyon jól lehet belõlük gépcsaládokat csinálni. Hosszabb rövidebb törzs, fejlesztett szárny farokrész stb.eközben a konstrukció és a gyártástechnológia nagyrésze meg maradhat ugyan az.
nah most majd jól rám fogják fogni hogy "divatfikázó" vagyok, de nekem akkor is kicsit elavulnak, mond6ni õsöregnek tûnik a gép konstruciója, mármint fõként ami a formát illeti, ugyanis a 90-es évek eleje-közepétõl jönnek ki az újabb és újabb aerodinamikai tervek fõként az üzemanyagfoyasztás, zajártalom... csökkentése érdekében, és erre itt a vadiúj gép 2007-ben és még mindig a "csõforma 2 szárnnyal" megoldásra támaszkodik, ami ha jóltudom talán a 30-as években számított újnak... az persze nagyonis dícséretes, hogy 'modern' anyagokat használnak fel, ennek örülök, de ebben a formában nekem akkor is kicsit gagyinak, játéknak tûnik a gép. hol van már az ûrkorszak, amikor igyekeztek a fejlesztésekkel és kijöhettek ilyenek a gyárból, mint a tu-144, ami már akkor 2500km/h végsebességre volt képes... az ilyenekre télleg rá lehetett mondani hogy "teljesen új gép", de a boeing 787-esre max. azt lehet rámondani, hogy az anyagfelhasználásban újítottak, és kíváncsian várjuk hogy a dolog beválik-e hosszútávon. remélem be, és 8-10 év múlva télleg kijöhet egy "teljesen új gép". (ezen a "tejlesen új" dolgon kicsit kiakattam, ha elõveszem a fiat 124-es,125-ös terveit -ugye emléxünk rá, ebbõl letek a ladák, nagypolszkik (szerintem ez az autóforma mintaképe...)-, megcsinálom szénszálas kompozitbol stb. teszek bele légzsákot, akkor azt fogják mondani, hogy csináltam 1 teljesen új autót?)
Igen, ez lenne az idealis, de a tapasztalatok ennek gyakran ellentmondanak, pl.
" Amúgy meg valóban, nem is olyan régen nálunk bizony nem hogy öt, de nyolc-tíz évet is kellett várni egy-egy népszerûbb autómárkára (pl. Skoda). Ezért aztán amint átvehették a hõn áhított járgányt, már be is adták az igénylést a következõre. "
Én elhiszen, hogy utálod az elõzõ rendszert, de ez így még erõs tulzásnak is hazug. Persze sokat kellett várni, fõleg a mai viszonyokhoz képest, de max. 3 éven belül megvolt az új kocsi. Ha a legkedveltebbek közül akartál egyet, pl. Trabant, Zsiguli, Skoda, stb. Ha megelégedtél a Zaporozseccel, akkor kb. fél év. Ha meg volt legálisan valutád, akkor azt vehettél amire tellett, vagy ami épp raktáron volt. Apám egy ismerõse akkor járt mercivel amikor az még nagy szó volt.
Na hogy egy kicsit ijesztgessek. 1X-2X utaztam pl Boeing737 NG-vel. És mindahányszor utaztam leszálláskor majd szétrobbant a fejem, és vagy 2 napig tök süket voltam. Más gépeknél még ha meg is voltam fázva ilyen problémáim nem voltak.
Aztán beugrott valami. Volt egyszer, hogy egy B737 egyszercsak átalakult kabrióvá. LINK Ami nem olyan nagy poén monnyuk 8000 m-es repülési magasságon. Néhány utas elõbb ért földet mint a többiek, de a gép nagyobbik része szerencsésen leszállt. A vizsgálat kiderítette, hogy az ok kb ugyan az, mint az elsõ Comet gépek lezuhanása esetén is volt: anyagfáradás, a dinamaikus igénybevételhez képesti alulméretezés. Egy gépnek ugyanis élepályája során több 10 000 légnyomáscsökkentési ciklust kell elviselnie. A földön ugyan is a külsõ és belsõ nyomás megegyezik, nagymagasságban viszont jelentõsen eltér, mégha a repülési magasságon kb 3000m-nek megfelelõ légnyomásszintet is állítanak.
Az alulméretezés tekínthetõ egyfajta konstrukciós hibának, amit több féle képpen lehet orvosolni. Az hogy visszahívják a gépeket és megerõsítik a törzset csak az egyik, és valszeg ez a legdrágább. Mivel az Aloha légitársaság gépe elég idõs is volt, ezért a Boeing mérnökei és vezetõi, úgy gondolták, hogy más módon is el lehet kerülni, hogy egy ilyen idõs gép ilyen rossz állapotba kerüljön, Az egyik elég olcsó megoldás, ha a nyomás biztosító berendezés üzemelési rezsimeit átalakítják. Ez persze lehet hogy kissé kellemetlen lesz az utasok egy részének, akik érzékenyek az ilyesmire, de a gép legalább egyben marad és még csak különösebb pénzt sem kell a gépekre költeni.
Asszem az Index 787-essel foglalkozó cikkében írják, hogy az utazás közbeni légnyomást az átlagosnál jobban lecsökkentik az utasok kényelme érdekében. Hát ez egy nagyon jó kis reklámszöveg, de az ok nem az utasok kényelme, hanem a más nyomásállóságú törzs védelme. A utasok így fizetnek pl. a nagyobb ablakokért. Aki olyan nyomorék mint én, hogy egy egyszerû megfázás esetén olyan tapasztalatokra tesz szert mintha izzó kötõtûket szúrnának a fülén keresztül az agyába, vagy valami keringési rendszeri problémája van és csak töredék mennyiségû oxigén van a vérében, annak egy ilyen géppel való utazás nagyon is emlékezetessé válhat, de nem az új dizájnú kényelmes belsõ miatt.
Ezek nem zöldek, hanem anarchisták. Tipikusan nekik van nagy hangjuk, avalódi környezetvédõk meg leülnek tárgyalni, és elérik az EuroIV és hasonló jellegû szabályozások bevezetését.
Ha 5000-el számolnak akkor : 5000 x 3 nap = 15000 nap munka. Azaz 15000 / 365 (nap/év) = 41 év. Csak van jövõje a középkategóriás repülõgép gyártásnak is. Pedig azt hittem befucsollt. Na mindegy...:)
Fõleg, hogy egy autó roppant sokat fogyaszt az óceán átszelése közben. (Kicsi kocsi kalandjai folytatodnak...) :D
Ha egy légitársaság a gépparkja folyamatos frissítésében gondolkodik, akkor nem is rossz az az öt év. Nem azonnal kell cserélni, hanem folyamatosan, ahogy a gépek kiöregednek. Ez tervezhetõ, így tehát idõben megrendelhetik a gépeket. Amúgy meg valóban, nem is olyan régen nálunk bizony nem hogy öt, de nyolc-tíz évet is kellett várni egy-egy népszerûbb autómárkára (pl. Skoda). Ezért aztán amint átvehették a hõn áhított járgányt, már be is adták az igénylést a következõre.
Én is most terveztem egy teljesen új aerodinamikai elveken alapuló repülõgépet. Talán a helybõl felszállást is meglehetne oldani vele, minden esetre egy széles sebességtartományban mûködõ, mozgóalkatrész nélküli vortex torlósugárhajtómûve lenne, ami a szárny funkcióját is ellátja, illetve egy vortex Tesla-turbinás sugárhajtómûve.
Kis méretekben tervezem 2-3 tonnásra. 100km-en anyit fogyaszt mint egy személykocsi.
Érdekel valakit, 1-2 mrd forinttal beszálhat az üzletbe.
Amúgy ez komoly!;)
Naja. Latott mar valaki barmi olyasmit, ami egy 100-as szognel bonyolultabb, es nem tiltakoztak ellene a sotetzoldek?
Ebben a hírben itt az igazi móka : "A környezetvédõk vegyes érzelmekkel fogadták az új gépet. Örömüket fejezték ki a szennyezõdések csökkentésével kapcsolatban, ugyanakkor úgy vélik, hogy az alacsonyabb üzemeltetési költségek miatt várhatóan csökkenni fognak a jegyárak, ami egyre több embert ösztönöz majd a légi közlekedésre, így az összkép nem sokat fog változni."
Szóval összes környezetvédõ bekaphassa (részemrõl)
Amúgy ezzel a kék hullámos festéssel tök jól néz ki (mintha kecsesebb lenne mint amilyen)
Jelenleg 677 darab megrendelésük van, azaz így is 1800 nap(azaz 5 év!) amíg kielégítik a meglévõ igényeket. (Te vennél úgy autót, hogy aztmondják "oké, öt év múlva szállítjuk" :D) És az öt év alatt nyilvánvalóan befut még többször ennyi - 5000-el kalkulálnak összesen.