1. Athlon64 vs. P4 esetén játékokban a memória-elérés volt az egyik fontos körülmény. A Cell memória-sávszéle többszöröse mindkettõnek. És azt hiszem, késleltetésben sem rossz. 2. Jön befelé a részletesebb fizikai szimuláció, köv. lépés a normálisabb mesterséges intelligencia lesz. Ezek eléggé igénylik a számítási teljesítményt, egy mai átlag-PC kevés is még erre. A Cellnek viszont fekszik a dolog, sõt 1-2 mag elég rá. 3. Egy Core2 mag kb. 10 GFLOPS-t tud vektorosan, egy Celles mag 25,6-ot. 4. Szerintem az az Everestes teszt egy szálas (tehát egy magot igénybe vevõ) vektoros kód. (Ha C2D-d van már, ellenõrízheted a Feladatkezelõvel, CPU terhelés grafikonnál.)
Pár hónapja itt mutogattam képeket everestes FPU benchmarkról, hogy abban hogy szarrá veri a P4-em a legtöbb AMD-t. Erre az volt a válasz, hogy verje szarrá, a játékokban nincsenek olyan bonyolult matematikai számítások, hogy az FPU teljesítmény annyira számítson.
Na most akkor ez egy érdekes dolog, mármint az "ott alázza az x86-os procikat" kijelentés, több szempontból is. Egyrészt hiába arról szól ez a cikk, hogy tudományos célokra használják a PS3-at, alapvetõen játékkonzolnak találták ki. Akkor miért is egy olyan procit kapott, ami olyan számításokban erõs, amit alig használnak a játékok?
Ami az FPU benchmarkból is látszik, amit most megint lefuttattam, ezért itt van elõttem, az az, hogy valóban a párhuzamos szálak száma nagyban befolyásolja a bonyolult matematikai számítási teljesítményt, tehát ezzel nem vitatkozom. Viszont ha a sima HT-s, de csak egymagos procim ver egy 2 magos 4000+ X2-t, akkor nem mondanám azt, hogy csak a párhuzamos szálak száma számít. Mert sokkal jobban számít, hogy az az 1 mag milyen erõs FPU számításokban. Nem tudom milyen erõs a cell 1 magja FPU számításokban, de van egy olyan érzésem, hogy jóval gyengébb, mint a Core 2 egy magja, mert az nagyon erõs, ugyanis ameddig egy 4000+ X2-t (1927 pont) elver a P4-em(1939 pont), addig egy ugyanúgy 2 magos Core 2 Duo E6300 3423 ponttal bõven elveri mindkettõt, ráadásul a 4000+ 2GHz-en megy, az E6300 meg csak 1.8-on.
A HT-ról meg annyit, hogy habár ugyanúgy multithreading technológia software-es oldalról, mint a multicore, attól még fizikailag ugyanúgy csak 1 mag van, csak jobban kihasználva. De ha a HT-t kihasználja egy program, mondjuk ez a benchmark, akkor a multi core-t is ugyanúgy kihasználja, tehát nem lesz az hátrányban a HT-val szemben.
Egyébként - amellett, hogy nem is tudom, mit keresne egy Cell (legalábbis egy mai, 65nm-es, ~100W-os) egy notiban - már csak azért sem futna az OS-X a Cellen, mert az OS-X jelenleg 32 bites (mostanában jelenik meg majd az elsõ 64 bites változat), miközben a Cell CPU magja 64 bites, és úgy tudom, a 32 bites OS-ek nem futnak rajta (32 bites alkalmazások viszont valószínûleg igen).
Egyébként a Cell vektoros kódban kb. 4x gyorsabb, mint egy quad-core x86, és az IBM ingyen rendelkezésre bocsát egy jó nagy, Cell-optimizált tudományos rutin-könyvtárat. Továbbá béta verzióban ugyancsak ingyen elérhetõ az IBM spéci fordítója, ami nagyban segít sima kódot vektorizálni és párhuzamosítani az SPE-ken. (Késõbb szuperszámítógépes területen fogják használni.)
vlki írta az elején h pc ugyanolyan grafikát bír mint a ps3. nos nézd meg a ps2-n a Metal Gear Solid 3-at és meglátod már az lever mindent pedig nincs is hd tv-nk :) a 4. rész ps3-ra jön majd ki, a pc-k meg sem szólalhatnak. persze mind2re szükség van, nem egészen ugyanarra vannak sztem.
"Hát azért azt nem hinném hogy gyorsabb lenne mint bármelyik asztali PC.... Bár fogalmam sincs milyen proci ketyeg ebben, meg milyen, mekkora ramok, de nem hinném hogy 4 magossal hajtják :) Dany007"
9 Mag van benne, amibõl egyet letiltottak, hogy ne melegedjen túl a Chip. Egy magon belül, viszont további párhuzamosítások vannak. Szóval ott, ahol matematikai számítást kell végezni, és nem logikai utasításokat végrehajtani, ott alázza az x86-os CPU-kat.
"Jah és még egy nagyon fontos dolog. Itt irta valaki, hogy miért nem cellt raktak az apple notijába. Azért mert a cell ugy magában nem birna el egy oprendszerrel. NAgyon jó speciális számitási feladatok végrehajtására viszont vannak olyan dolgok amikben nagyon gyenge. Ezért nem általános célú processzor."
Ezt a lükeséget!;))) Azért elég jól elfutkorászik ám a Linux itt rajta!;))) Nemtom mennyire nézted meg a cell Linuxos támogatását, de kb arról van szó, hogy fel kell rakni egy a cellt támogató extra könyvtárat, aztán ha SPU-kat is használó progikat akarsz futtatni, akkor olyan kis csomagokra kell bontanod, ami egy SPU local storejába belefér. És kb ennyi. A Linux automatikusan kijelöli, allokálja az SPU-kat szal azzal nincs gond. Amúgy az SPU azért elég sok mûveletet tud, van aki úgy fogalmazta meg, hogy nem sima vektor egység, hanem algoritmus (szubrutin) gyorsító. Sokkal flexibilisebb mint egyesek szeretnék hinni.
Ha viszont megeléxel az általános maggal akkor van egy 1 magos kétszálú 3.2 GHz-es PPC magod, ahogy dez is írta, ez a legtöbb általános otthoni júzerkedésre elég.
"Azért mert a cell ugy magában nem birna el egy oprendszerrel." Na jó, most már talán befejezhetnéd a kisujjadból szopott butaságok közlését. :) Lásd többféle Linux telepíthetõ a PS3-ra. A Cellben van egy "normál" CPU mag is, ami két szálat tud futtatni, a PS3 esetén 3,2 GHz-en.
Basszus, nem beszélni magyar? :P Az IBM és a partnerei gyártanak és forgalmaznak különféle Celles eszközöket, amit te szépen megvehetsz, és használhatsz. Csak épp sokkal drágábban adják, mint a Sony a PS3-at.
"Igenis legyenek elkényeztetve(igaz ezt úgy mondom, hogy én is programozónak készülök :D)... Mert így ahelyett, hogy az eddigi tudásukat hasznosíthatnák a dolgok továbbfejlesztésére, mindig valami új hülyeséget kell megtanulniuk." Hát elég gáz hogy ilyen hozzáállással programozónak készülsz... Új hülyeséget kell megtanulniuk? Az informatika marha gyorsan fejlõdik, egy programozónak pedig hozzá kell szoknia a sok "új hülyeséghez" (ami valõszínûleg nem is hülyeség), fejõdnie kell (ami nemtom miért baj). Ha nem így lenne, akkor nem tartanánk most itt (de a programozók lustálkodhatnának:) )
"Az intézet a konzolokat ingyen kapta a Sonytól, de közleményük szerint a konzol egyéb megoldásokéhoz képesti hihetetlenül alacsony ára egyébként is nagyon vonzóvá teszi ebben a feladatkörben." Ez tetszett
Tudományos? Miért szerinted a kutatóközpontok, egyetemek honnan vásárolnak?
Jah és még egy nagyon fontos dolog. Itt irta valaki, hogy miért nem cellt raktak az apple notijába. Azért mert a cell ugy magában nem birna el egy oprendszerrel. NAgyon jó speciális számitási feladatok végrehajtására viszont vannak olyan dolgok amikben nagyon gyenge. Ezért nem általános célú processzor. Ráadásul ez nem úgy megy hogy bedobok 10 ps3at a pc helyett és kutatok. Erre meg kell irni a megfelelõ szoftvert, ami ugye egyébként nincs. Ma magyarországon van olyan egyetem ahol komolyan megvizsgáltuk ennek a lehetõségét, végül azért nem döntöttek a ps3 és más egyébb (ibm) cell mellett, mert a szoftverellátottság nem jó. A szoftverfejlesztés költségei meg túl magasra rúgtak volna idõben és pénzbe n egyaránt. Ezért végül a hagyományos x86-ok kerültek be. Igaz Quad intel procikkal. Nem számolnak azok sem rosszul.
A másik lehetõség, ha valaki nagyon számolni akar akkor (ez egy másik egyetemen futo projekt) videokártyákat köt sorban. Kevesebb pénz mint a ps3 és háromszor, négyszer akkora teljesitmény. Ezzel szintén a szoftver a gond.
"Aki szerint ez csak reklám: az IBM és bizonyos partnerei katonai és tudomános használatra gyártanak "
Ez is hülyeség. Magyarországon is forgalmazzuk a celles ibm gépeket. Ha van pénzed rá akkor ma magyarországon is tudsz ilyet venni. Nem kell mellé semmi partneri meg katonai meg mittoménmilyen körítés.
NA pont errõl beszéltem. Tessék utánaolvasni. Egy ilyen IBM Cell szerverbõl 1db lever több tucat ps3-at számitási teljesitményben. Cell és cell nem ugyanaz teccikérteni?
A képeket nyilván akkor készítették, amikor megkapták a cuccot és összerakták az egészet. Ezen kívül szerverszobában, szekrényben nem nagyon porosodnak a dolgok.
"már elavult ez a játékhiány kifogás is, mivel ugyanannyi van rá mint x-re kb."
Jajj ne már. Mielõtt hülyeséget irsz legalább számold össze...
Na várjunk már gyerekek. Cell és Cell között igen nagy különbségek vannak. A Durva Cell procik az IBM szerverekben vannak, a PS3ban ezeknél lényegesen butább és kisebb procik vannak. Tehát az hogy cell nem jelent semmit. Az új Sony tévékben is cell van / lesz de még butább mint a ps3ban.
Igenis legyenek elkényeztetve(igaz ezt úgy mondom, hogy én is programozónak készülök :D)... Mert így ahelyett, hogy az eddigi tudásukat hasznosíthatnák a dolgok továbbfejlesztésére, mindig valami új hülyeséget kell megtanulniuk.
Az IBM ha jól emlékszem már több mint egy éve elérte az 500 GHz-et. Igaz, hogy -273 °C kell neki, de egyrészt egyelõre a 10-20 GHz is bõven elég lenne, másrészt a hûtési megoldásokat is lehet fejleszteni.
Persze sokkal olcsóbb, és egyszerûbb többmagos procikat gyártani, és rákényszeríteni a programozókat, hogy ahelyett, hogy haladni tudnának a programozásssal, fél évig azon szarozzanak, hogy hogy tudná a programuk kihasználni normálisan a párhuzamos feldolgozást.
Aki szerint ez csak reklám: az IBM és bizonyos partnerei katonai és tudomános használatra gyártanak Celles gépeket (mukaállomásokat, és épül egy 32000 Cellt tartalmazó szuperszámítógép is), csak épp 100x-os áron egy PS3-hoz képest. Igaz, cserébe itt mind a 9 mag engedélyezve van, de ez igazán nem nagy kompromisszum a PS3 számára, ill. a Cellhez így hozzájutni szándékozó kispénzû kutatók számára.
Mit is mondott Newell pontosan: "a (homogén = egyforma elemekbõl felépülõ) multicore-é a jövõ, ezt kell megismerni, így a Xbox360 jól beleillik ebbe a 3 (egyforma) magos procijval. Ezzel ellentétben a Cell-féle heterogén (eltérõ elemekbõl álló) architektúra egy zsákutca, így az erre szánt idõ pazarlás, mert a késõbbiekben nem lesz máshol kamatoztatható az itt szerzett tapasztalat".
No, akkor most nézzük, miért hatalmas nagy baromság ez a kijelentés: az általános CPU magok számának növelése egy PC-ben önmagában nem hatékony megoldás - ezért az AMD és az Intel is éppenhogy olyan, heterogén felépítésû chipeket terveznek piacra dobni 2-3 éven belül, amik kisebb számú szokásos CPU mag mellett nagyobb számú egyszerûbb, de matamatikai számításokra optimizált egységet tartalmaznak... Szóval nagyon is a Cell példáját követik.
Egyébként Newellék nem állnak túl jól mostanában, mindennel csúsznak, így bebukták azt a tervüket, hogy egyes más cégekhez hasonlóan (csak azok nem csúsznak) évente új epizódokat hozzanak ki ugyanazokból a játékokból (különálló több éves fejlesztések helyett). Az eredmény meg az, hogy az epizódokat is évekig csinálják, ameddigre mindenki ráún az adott játékra. Szal még az "egyszeri" fejlesztésekre sem "jut elég idõ", nem hogy a PS3-ra. Savanyú a szõlõ?
Talán azért nem látsz küönbséget a PS3 és Pc grafja között mert a fejlesztõk egyszerre csinálják mind2re az átiratot(szal ha most kihasználnák a ps3 teljesítményét akkor pc külön átirat kéne, vagyis 2X csinálnák meg a gammát)és a Ps 3 nem egy 1-2 évere elegendõ cucc hanem 4-5re is, szal elõre kel gondolkodni;D Más részrõl nézd meg a Metal Gear solid 4 részét(Only Ps3) beszarás graffal és a szereplõk arcáról le lehet olvasni az érzelmeiket
Majd ha Newell csinál egy Killzone2 kaliberû enginet PS3-ra akkor nyafogjon. Amúgy grafikailag szerintem eléggé elmaradott a saját engine-jük teljesítménye.
A cell kb 20X-os teljesítményre képes egy 1 magos, azonos frekvinciájú procihoz képest. Ehhez mondjuk 20X-os bonyolultságú kód is kell. Szal eddig a programozók marhára el voltak kényeztetve, mert a köv évben jött mindíg a 2X órajelû processzor, aztán pár év múlva még a trágya kód is futott mint kisangyal, amit persze nevezhetünk egyfajta optimalizálásnak is. Ha kellõ ideig tökölnek valamivel akkor elõbb utóbb a hardver felnõ és a szemetet is megeszi.
Most ennek vége, de nem azért mert a cell szemét, hasonlóan bonyis minden többmagos procira programozni. A cellnél annyival bonyisabb, hogy a magok I/O mûveleteit is le kell programozni, mert nem csak sima cache rendszerû gyorsítótára van, hanem a CPU-n belül is kontrollálni kell az adatforgalmat. Ez viszont rengeteg lehetõséget jelent az optimalizációra is.
Hát az is lehet!;) De nem ez az egyetlen tudományos kutatás ahol használják, szal valószínübb, hogy maradtak a gépek. A hómpédzsükön is írják, hogy a kód optimalizálása után még valszeg növelni tudják a számolási teljesítményt, és errõl majd írnak is.
arra akartam kilukadni hogy kb semmi köze a ps-nek tudósemberhez! mivel 2 percet voltak ott míg lefényképezték azt csá! én ezt látom a képeken;)
Lehet, hogy 9 mag, ami valamiért egyébként software-es oldalról 7 különbözõ teljesítményû egységként kezelhetõ, ha pont emiatt emberi gondolkodással lehetetlen rá olyan programot írni, ami normálisan kihasználná.
Ezt egyébként Gabe Newell mondta, a Valve elnöke, akik kénytelenek voltak az EA-s forgalmazói szerzõdés miatt PS3-ra is portolni az Orange Boxot, de azt mondta, hogy a Sony helyében azonnal visszahívná az összeset, olyan szörnyû.
Szerk: Ja, és ne mondjátok, hogy azért mondta Newell, mert a MS-tól jött egykor, és elfogult, ugyanis nemrég meg azt nyilatkozták, hogy a Vista és a DX10 erõltetése óriási hiba.
Hát igen.;) Még az alábbi képekhez annyit tennék hozzá, hogy ezt a minõséget 15 kocsival, 1920*1080-as felbontásban, másodpercenként 60 képkockával produkálja a rencer!;)
huh hát ez gyönyörû, köszi a linket! sajna sokan nem értenek hozzá, és úgy mondják.."nem tom milyen proci van benne de biztos szar"... és nem tom milyen játékokról van szó, egy jó kis DiRT, nincs szaggatás, töltikézés fagyás, ezért vettem, még ha nem is szebb...fifa 08.. hát ja, pc-n ilyen minõségben nincs is, összemérhetetlen élmény a két dolog. óriási teljesítmény, minõség és mostmár olcsón is, õsztõl..téltõl pedig sok játékkal is végre:) már elavult ez a játékhiány kifogás is, mivel ugyanannyi van rá mint x-re kb.
Na ez most biztos nagy anyázást fog kiváltani, de amúgy ahhoz az baromi nagy számítási teljesítményhez képest elég gyatra grafikája van a ps3as játékoknak. Csak azért mondom mert "nyers számítási teljesítménye négy-öt modern, kétmagos szerverprocesszoréval mérhetõ össze" elvileg akkor legalább 2-3x szépp részletesebb stb grafikát is képes lenne megjeleníteni mint egy átlag PC,nem? Persze erre lehet mondani hogy a játék fejlesztõk nem használják ki a ps3 teljesítményét, lehetõségeit... De mért nem ? Márpedig amiket eddig láttam az nem sokban tért el egy PCre írt játék grafikájától. És ha tényleg nem akkor meg mi értelme annak a bazinagy teljesítménynek? ( a cikkben említetten kívül :D )
nah már elnézést, de nem hinném hogy több hetet voltak azon a polcon, mivel eléggé csillognak! és ha jól látom semmi por nincs egyik konzolon se! szóval csinnyán bánjunk az egymás lebuzizásával hogy õ mér a számítógépekre esküszik a másik meg mér a konzolra! semmi adatot nem adtak meg, amivel alátámasztották volna!
Na pont az ilyen válasz miatt írtam oda direkt, hogy nem tudom milyen proci van benne. De örülök hogy sokan felvilágosítottak :) Amúgy nem hittem volna. Mert akkor ahhoz a konfighoz képest meg olcsó az ára...
Kicsit nézz utána milyen CPU van benne... A Sony hatalmasat bukik a hardware-n. Az, hogy te mit hiszel, magánügy, és semmi köze a valósághoz ;) Kicsit túl kéne látni a PC-s gameb?zi "über"konfigurációkon.
Király dolog ez a PS3, jópofa, hogy ilyenekre képes, de valahogy nekem a SONY az elmúlt 2-3 évben nem szimpatikus. A Microsoft meg khm khm..
Meg nem tudom, lehet én vagyok hülye, de nekem valahogy a konzolok nem dobbantják meg a szívem, lehet azért, mert egyetem mellett nem jutna rá idõ, meg a mai gamek 95%-a fossz*r, inkább valami jó kis notebook.. Viszont kíváncsi lennék, hogy egy MacBookban egy ilyen proci mire lenne képes Nem is értem miért intelre váltottak
Végszóként: azért a tisztelt prof. biztos sokat kapott a cikkért, ez kizárólag reklám, nehogy azt higyjük, hogy a laboratóriumokban bárhol megvehetõ, vagy válogatott, de az asztali gépekhez megvehetõ elemekbõl építkeznek.. nagyon nem! Igaz, nem is azt kapják meg, mint a hadsereg, de a kettõ között és inkább felfele
ps.2( mármint post script): azért mindenképpen elõremutató a PS3!
"A Cell összesen kilenc processzormagból áll, köztük egy 64 bites IBM Power architektúrájú központi egységet (PPE), amelyhez összesen nyolc egyszerûbb társprocesszor (SPE) tartozik. A PPE két utasításszál párhuzamos végrehajtására képes és 512 kilobájt másodszintû gyorsítótárat tartalmaz. Ez a mag gondoskodik az operációs rendszer futtatásáról és a nyolc társprocesszor vezérlésérõl. A társprocesszorok valójában igen egyszerû vektorprocesszorok darabonként nyolc végrehajtóegységgel és minimális méretû, 256 kilobájt memóriával."
" A PlayStation 3-ba kerülõ Cell chipek elméleti maximális teljesítménye 3,2 GHz-es órajelet figyelembe véve 218 gigaflops, azaz milliárd lebegõpontos mûvelet másodpercenként, ez már-már szuperszámítógépes mércével mérhetõ. Tervezõi szerint a chip önmagában nagyobb teljesítményre képes, mint a Garri Kaszparovot sakkban legyõzõ Deep Blue számítógép. Egyes becslések szerint megfelelõen optimalizált programkód futtatása esetén a Cell nyers számítási teljesítménye négy-öt modern, kétmagos szerverprocesszoréval mérhetõ össze."
Azért megsúgom, tudtommal cell proci van benne, 8 maggal, amibõl 1 ki van kapcsolva (vagyis 7 marad). Az 8 gép esetén összesen 56 mag. Azzal már lehet kezdeni valamit, fõleg hogy nem is x86. A memória mennyisége meg számítási kapacitást igénylõ feladatnál nem valami fontos.
8 magos proci van tudtommal a PS3-ban, de ne zavarjon
"Hát azért azt nem hinném hogy gyorsabb lenne mint bármelyik asztali PC.... Bár fogalmam sincs milyen proci ketyeg ebben, meg milyen, mekkora ramok, de nem hinném hogy 4 magossal hajtják :)"
Ha fogalmad nincs, akkor miért irkálsz hülyeséget?
Hát azért azt nem hinném hogy gyorsabb lenne mint bármelyik asztali PC.... Bár fogalmam sincs milyen proci ketyeg ebben, meg milyen, mekkora ramok, de nem hinném hogy 4 magossal hajtják :)
Mondjuk azt nem értem miért jó a Sonynak veszteséggel odaadni a hardvert egy olyan helyre ahol 1db játékot nem fognak rá venni :) Persze valószinûleg reklám miatt, hiszen a 8 ps3 eltörpül a rengeteg portálhir mellett ahol ezt most le fogják hozni.