Részben neked is igazad van, de be kell látnod, hogy ha közgázt tanulsz, rengeteg olyan mellékterület jöhet be leendõ munkád során, ahol a kriminalisztika, illetve a többi szar nem mindig, de néha néha visszaköszönhet. Ezek azok a szükséges rosszak, mint középiskolában a pitagoras tétel, vagy a sinus cosinus dolgok bemagolása. Nem valószínü hogy sûrün fogod használni, de ha kell, akkor bizony csúnyán kifog húzni a szarbol, már csak akkor is, ha nem konkrétan annak a felhasználását nézed, hanem valaminek az elvén indulsz el, hozzá segít, hogy egy adott területbe is legyen betekintésed.
Én szerintem gond van a magyar oktatással. Azokkal értek egyet, akik azt mondják, hogy sok felesleges dolgot tanítanak az iskolákon.
Azt írtad: "Mindenki arrol ír, hogy mindennel foglalkoznak, mindenbe betekintést kapnak, de semmilyen mélyebb tudást nem kapnak egy területrõl. Szerintem ez így tökéletes, egy adott szakterület megtanulása, elsajátítása hosszú-hosszú évek, aktívan csak az adott szakterület gyakorlása, tanulása. 4 egyetemi év alatt kapsz egy olyan tudásanyagot, amivel el tudsz indulni valamelyik szakirány felé és nemtöbb, nem is kell több ennél. Aki valamilyen területtel akar foglalkozni, az az alapokat megkapja, láthatja hogy merre induljon el, onnantol már a saját szorgalmán múlik, hogy mennyire mélyed el az adott területben."
Részben egyetértek veled, de: én azt gondolom, hogy választottam egy szakirányt, ami érdekelne, ennek ellenére rengeteg olyan dolgot akarnak megtaníttatni velem, ami amellett hogy nem is érdekel, még csak nem is látom hogy köze lenne a választott szakirányhoz. Pl, én közgázt tanulok, miért is jó nekem kriminalisztikát tanulni? Vagy a számítógépvírusok, esetleg digitális képfeldolgozás még, ami tantárgyam van. Jó-jó, lehet mondani, hogy alapmûveltség, megy egyéb zöldségek, de azt már elviekben meg kellett kapjam a középsuliban, így joggal várnám, hogy a választott szakmámhoz kapcsolódó anyagokat tanuljam. Így elvesznek tõlem több évet, amiért cserébe szinte semmit nem kapok, mert én azt az alapot amit adnak, nem nevezném igazi alapnak, csak egy felszínes dolognak. te is írod, hogy :
"de nem egyszer láttam már olyat, hogy az egyetemrõl frissen kikerült informatikusok sz@rhoz sem értettek."
Ilyen oktatás mellett nem is csodálom. Ha kevesebb lenne a "mellékzönge", és több az adott szakhoz kapcsolódó tényleges tantárgyi oktatás, úgy vélem nem alakulna ki ilyen helyzet.
(nem a nézeted ellen szól, csak erre tudtam a legjobban válaszolni)
Az összeomlás jóslat hitelessége: Azért a Kürt nem mai név a piacon. És nem kis tudás van mögöttük. Már megcsináltak olyan dolgokat, amirõl mindenki azt mondta: lehetetlen. Nem hackelés téma.
Az oktatás színvonala? Hát vonala az van... Viszont szívesen állítanám megoldandó feladatok elé az elméleti és gyakorlati IT oktatással foglalkozókat. Szerintem töredékük menne át. És olyantól aki a seggével tanult nem lehet annál többet megtanulni.
Életem rémálma volt egy számítógép és szoftver használatról szóló verseny. Az én dolgom volt felügyelni a diákokat, egyikként. Egyszeri megbízás lett. Egy órás idõtartamra szólt végül.
Mert a felkészítõ tanárok egyike azt találta mondani: "Milyen ügyesek! Olyan programmal kell dolgozniuk, amit meg se mutattam nekik!" Ez történetesen a versenykiírás egyik alap programja volt. Az asztalt idõben kivették a kezembõl.
A versenyt kiíró illetékes arra a javaslatomra: Olyan tanár nevezhessen csak csapatot, aki a feladatot meg tudja oldani maga is, az volt a válasz: "Nem kell tovább foglalkoznod a versenyekkel. Dolgozz tovább nyugodtan."
Ez engem nem nyugtat meg még ma sem, pedig már majd 10 év volt. Ugyanúgy nem, mint az, hogy az alapvetõ oktatás a szövegszerkesztés, táblázatkezelés szinten kezdõdik. És azért használ az ország MS Office programokat, mert a tanárok nem hajlandók más program menüjét végigolvasni. Ez a mai gazdasági helyzetben megengedhetetlen. Nem beszélve arról, hogy a helyettesítõ nyílt forráskódú változat klasszisokkal többet tud.
És ez csak a legalapvetõbb lépés... Akkor várhatunk egyáltalán bármit is?
Helyesen: "Zrt."
nah igen, szóval módosítsuk az elõzõ mondókát arra hogy: "Az a jó programozó, akit nem kell megtanítani programozni, hanem magátol is tud"
A dolog ennél azért összetetteb. Nézünk csak néhány példát az informatikai képzés világából:
-vannak olyan diákok akiknek van érzésük a programozáshoz de viszont lusták tanulni igy a többi tárgyat letojják, a tanárokat is és ennek a maguk feje után. A tévhit ellenére belölük nem biztos hogy jó programozó lesz (és szivnak is majd a cégek rendesen velük), mivel lehet hogy jobban programoznak mint a többiek, de mivel alapvetõen nem türnek rendszabályozást igy olyan gány kódot is irhatnak hogy képtelenség lesz kibogozni hogy mit is akart (ettõl függetlenül müködhet a kódjuk) a bugokról már nem beszélve... nem leányálom -vannak olyanok akik beseggelik az anyagot és mindenbõl 5ösre vizsgáznak, cserébe fogalmuk sincs a dolgok gyakorlati részérõl és isten kiméljen meg ezektõl a "szakemberektõl". -És persze megtalálható a két véglet is (persze õk vannak kevesebben), amikor az illetõ jól is tanul és jól is programozik, illetve akik szarul teljesitenek és programozni sem tudnak
szóval összegezve hogy egy tanárom idézzem aki egyszer ironizálva tekintett az oktatásra: a mai magyar müszaki felsõoktatás elavult felesleges tárgyak tömkelegébõl áll minimális életszerü gyakorlati oktatással, de cserébe a diák emberanyag is évrõl évre gyengébb és selejtesebb... (ezt egyébként akkor mondta mikor a fõiskolán, másodikban, egy srácnak a táblánál kellet volna integrálnia, és kiderült hogy nem képes papiron egy kétjegyü számot kétjegyü számmal elosztania...)
Mit kell ezt túlbonyolítani. Tanulni kell és kész. Aki nem tanul, az megbukik. Ja, és kapacitás kell hozzá, nem idõ. Van olyan, aki egész idejét a kocsmában tölti, mégis vörösdiplomája lesz, más meg tyúkszemes seggel sem bír egy kettest összehozni. Szálljunk már le a felsõoktatásról...Nem elég az amit néhány HSZ-el ezelõtt leírtam?
így van, gyerünk, csak töröljétek a postjaimat!!! a szólás szabadsága, je!!
pontosabban szakmai konferenciával:)
de legalább végre valaki igazat ad nekem, reméltem hogy nem csak én látom így a dolgot. Lehet hogy osztatlan sikert lehetne csinálni egy nagy piálós, háttérben zenélgetõs, massziv konferenciával:D
motiváció gondok vannak anno hökös koromban mi próbáltunk mindenféle elõször okos tartalmakat adni, aztán inkább érdekes tartalmat (elõadások, beszélgetések, egyéb programok) aztán rá kellett jönni, hogy semmi más nem arat osztatlan sikert, mint az eszeveszett piálós bulik koncerttel vagy DJ-vel
talán még a filmvetítésre volt érdeklõdés, de szakmába vágó, egyébként érdekes elõadás, ha nem volt kötelezõ, akkor bukott.
ezek után nehezen tudom elképzelni, hogy sokan a tálcán kínáltat is elutasítva, otthon magukat képeznék. Persze mindig volt/van/lesz egy vékony réteg, akikre ez nem igaz, na nekik egyszerûbben megy majd a nagybetûs rajt.
Hát, van erre egy tökéletes mondás: "Mindenkinek arra van ideje, amire idõt szakít". Mellesleg, ha ennyire nincs szabadideje az egyetemi fiatalságnak, miert vannak teltházas egyetemi bulik hétköznap, meg úgy mindig?:D A nincs idõm, nincs ez, nincs az csak duma, az ember mindig szereti sajnáltatni magát.
Igen ezzel egyetértek,hogy önmagadtól kell megtanulnod sok dolgot,de ha 3,5 vagy 4,5 év alatt el akarod végezni a sulit,akkor nemnagyon marad idõd pl évközbe mindenfélét tanulgatni.Nem lehetetlen ,csak akkor nagyon kell szeretned az informatikát,hogy a kevés szabadidõdet ami maradt további tanulásra fordítsd.Az alapok amiket oktatnak nemsokra használhatóak,hamar elfelejti az ember,szerintem a tárgyak fele kb idõpazarlás.Persze vannak normálisak is.Programozás gyakot pl hasznosnak találom minálunk,pesze csak ha ezt akarod majd csinálni.Szerintem sokkal jobb lenne,ha az informatikusoknak ,csak többnyire választható tárgyak keretében tanítanának nem informatikát és a órák nagy része gyakorlat lenne.De erre pl nálunk nemnagyon lenne kapacitás.
Egyetértek Retek utolsó mondatával ,hogy nem feltétlen a pénz segítene a magyar felsõoktatáson,már nekem is eszembejutott a tandíjjal kapcsolatban.
Nem hiszem hogy annyira ráér a diák magát fejlesztgetni iskolaidõ alatt. Eléggé elfoglalt az ember ha nem hozott magával vmi tudást. Nem a középsuli feladata hogy terelgessen egy irányba? Nálam a felsõoktatás jelentette a szakirányú képzést de tévedtem. Mindenki önfejlesztést javasol. Nálunk is volt olyan hogy csajszi bedarálta a java-t 4esre de fingja nem volt róla. Ez olyan dühitõ -.-
Itt egyébként a deriváláson, integráláson kívül még lehetne azt is kérdezni, hogy ki hányszor használ delta kapcsolást, decimális törtbõl bináris lebegõpontos átalakítást, jószág (vagymi) meg piac akármi elemzést, meg hasonló hülyeségeket.
"de 1 iskolát tudok magyarországon ahonnan kikerülve egy informatikust nem kell betanítani" Pont ezt mondtam, saját magát kell képeznie az egyetemi évei alatt. Aki ezen évek alatt nem képes magátol fejlõdni, az ezek után sem fog tudni. Én nem vennék fel olyan informatikust, aki nem volt képes megtanulni magátol egy-két dolgot, mert mint ahogy most a webfejlesztésnél bejöttek új dolgok (Ajax tömeges alkalmazása pl.) az a munkahelyén sem lesz képes fejlõdni, így használhatatlan marad az ember. "Ezt halottam mindíg hogy az alapokat adják meg és utánna jó lessz." Az alapokat megkapod, látod hogy hol mi van, aztán fejlõdhetsz "Akiket ismertem és jó programozók ma is, azok maguktól könyveket, netet bújva tanulták meg" úton. "A munkátok hány %-ában használtok deriválást, integrálást" Nem sokban, de középiskolában a pitagoras tétel, a sinus cosinus számolásokkal nyûglõdtél, és lááám, nekem jópárszor jol jött még a munkám során. Ez a kellõ rossz, amit ha megtanulsz nincs baj, max egy két helyzetben egybõl tudod hogy mit kell tenned, illetve jópár esetben egyszerûbben tudsz megoldani egy feladatot, mintha magad keresnéd rá a megoldást.
Ezt halottam mindíg hogy az alapokat adják meg és utánna jó lessz. Akkor kérdeznék valamit Informatikusok válaszoljanak elsõnek. A munkátok hány %-ában használtok deriválást, integrálást? vagy még sorolhatnám. Szopatják a népet idióta dolgokkal és közben olyanok akik már suli melett programozóként, informatikusként dolgoztak folyamatoson szoptak a magolás miatt. A 4.5 diplomával rendelkezõ infós csaj mikor bekérdezett egy-két dolgot pc-vel kapcsolatban azt hittem lefordulok a székrõl.. Hagytam is a fenébe az iskolát. Nem az volt fontos ki érti, hanem ki tud többet bemagolni. Egy rohadt pc-t nem tud összerakni, nemhogy wint telepíteni. Linux-ot meg sem említem. Akiket ismertem és jó programozók ma is, azok maguktól könyveket, netet bújva tanulták meg. Persze röhögünk amerikán, meg más országokon, és istennek képzeljük el magunkat, de 1 iskolát tudok magyarországon ahonnan kikerülve egy informatikust nem kell betanítani, hanem el tudja látni a feladatát.
Ezt más értelmesebb országokba úgy oldják meg, hogy munkahelyrõl járatnak továbbképzésre. Nem az a lényeg hogy 4-5 év alatt belédvert dologgal élj egéssz életedben, hanem egy kezdõ tudás amivel el tudod látni megfelelõen a munkádat. És ha elkezdtél dolgozni ezen területen, akkor jön a tanulás többi része.
Jó jegyektõl még nincs tudás :D De a tudás nem jár jó jegyekkel, én szerintem informatikában talán a legszükségtelenebb a magolás, az az a tantárgy amiben a GYAKORLAT a legfontosabb, most lehet hogy megtanulsz mondjuk egy függvényt és ki kerülsz az egyetemrõl de a függvényt nem tudod bele építeni egy project-be mit csinálsz?(kirugnak XD) , de ha gyakorlatban megismered, megtapasztalod a hibákat, lehetõségeket,következményeket AKKOR LEHETSZ CSAK igazán jó informatikus( SZERINTEM)
Én pont a másik oldalt látom, 6 éve dolgozok aktívan IT területen, felsõfoku szakirányu végzettségem nincs ilyen témában, de nem egyszer láttam már olyat, hogy az egyetemrõl frissen kikerült informatikusok sz@rhoz sem értettek. Én nem a megfelelõ tanítás hiányában látom a hibát, hanem a diákok hozzáállásában, mivel maguk sem tudják, hogy mivel szeretnének foglalkozni. Mindenki arrol ír, hogy mindennel foglalkoznak, mindenbe betekintést kapnak, de semmilyen mélyebb tudást nem kapnak egy területrõl. Szerintem ez így tökéletes, egy adott szakterület (legyen az webfejlesztõ/hálózati mérnök) megtanulása, elsajátítása hosszú-hosszú évek, aktívan csak az adott szakterület gyakorlása, tanulása. 4 egyetemi év alatt kapsz egy olyan tudásanyagot, amivel el tudsz indulni valamelyik szakirány felé és nemtöbb, nem is kell több ennél. Aki valamilyen területtel akar foglalkozni, az az alapokat megkapja, láthatja hogy merre induljon el, onnantol már a saját szorgalmán múlik, hogy mennyire mélyed el az adott területben. Ez egy ilyen dolog, le kell ülni, seggelni mint az örült az adott terület sajátosságait, illetve ha nincs normális munkája az illetõnek, szorgalomból, önfejlesztés céljábol saját projectet kell alkotnia, hogy a projecten belûl felmerülõ problémákbol/megoldásokbol szintén használható tudást tudjon összeszedni. Összegezve: egyetemen mindenbõl kapsz egy kicsit, onnantol neked kell elindulnod abban a témában, amit szeretnél és ez így van rendjén. Aki nem képes önnön magátol tanulni, az nem marad meg a szakmában. Az IT alapvetõen egy olyan terület, ami folyamatosan változik, újjabb technikák jönnek és ezeket akár munka mellett is képesnek kell lenni megtanulni. Elnézést a helyesírási problémákért, de nem volt idõm végigolvasni mielõtt elpostoltam.
Lehet nem ismered a felsõoktatási rendszer. Én igazat adok ReTeK-nek, a mai magyar oktatási rendszeren nem a pénz segít. A tudás megvan, csak megfelelõ szervezettséggel és módszerekkel kellene átadni. Na meg nekünk hallgatóknak is kicsit többet kellene tanulni, mert mi ott vagyunk a dolog másik végén. Aki a pénzt hiányát hangsúlyozza az oktatásban, annak tényleg fogalma nincsen mi van az oktatásban. Inkább meg kellene kérdezni a tanárokat, diákok. És õszintén nyiltan beszélni a dolgokról.
"A jóslat az volt, hogy két hónap múlva össze fog omlani a rendszerük nagy része. És két hónap múlva megtörtént." - az addig rendben van, hogy ez egy szép mesébe bújtatott reklám. De ezt azért mégsem kellett volna, ettõl még hiteltelenebbé vált az egész.
Sztem én is ebbe a suliba járok ahol 40% közgáztanagyag IT mérnök szakon, gyakorlat alig, minden témakört érintenek, de semmibe sem merül bele. Elavult szoftverekkel tanítanak. 4 éve szarakodom ott (nem tudok magolni :()de még egy pc-t sem raktunk össze, csak a rizsa az elméletbõl. Többet tanultam fórumokon mint a suliban!
Egyetemen gyakorlatból elég az aláírás. Egyértelmûen látszik hogy nem tartják fontosnak csak az elméleti anyagot, de azt mocskosul. A magológépek átcsúsznak az elméleti vizsgákon, gyakorlaton meg csak bambulnak mert közük nincs a dolgokhoz, persze annyira nem hülyék hogy egy aláírás ne jöjjön össze nekik. Igen õk fognak végezni elsõnek és persze utálni fogják szakmájukat. A másik véglet aki például imádja a programozást az a hobbija, már diák évei alatt megél belõle, jó a problémamegoldó képessége, gyorsan átlátja a problémákat stb. viszont nem tud beseggelni egy lexikont fél nap alatt igen az ott lesz még vagy 2 évig (amiért fizetni fog ha az alap éveken túlhaladt, nem pedig ingyen ahogy azt sokan képzelik) Nem mondom akár még az elsõ is megszeretheti vagy beletanulhat. Ami most van az egy elég „érdekes” oktatási rendszer és nem feltétlenül pénzzel lehetne feljavítani.
Hát nálunk a fõsulin,most nem mondok nevet,eléggé felületesen oktatnak,meg sok olyan is ,amit a hallgatók 98%-a az életbe nemfog használni:fizika,elektronikák,villamosságtanok... Ezekekbõl is olyan felületesen tanítanak,hogy tanuld meg a képleteket és megtudd csinálni a mintafeladatokat analóg módon és akkor átmentél.Akit meg érdekel, az sem tudja csak az iskolába megérteni ezeket,hanem vennie kell többféle könyvet is,amikbõl esetleg megtanulhatja,de ha meg ilyenekbe fölöslegesen erõt pazarol,akkor jó eséllyel megbukik egy másik tárgyból.Több olyan tárgy is van aminek a neve hasznosnak hangzik ,de a felületesség,meg az elméleti oktatás miatt azzal sem megyünk sokra: pl ilyen a közgázak,vállalkozástanok,több informatikai tárgy is... Szal tényleg az elméleti oktatás jellemez sok tárgyat(képletek + mintafeladatok vagy definiciók,fogalmak) nálunk,meg a sok hülyeség eléggé lerontja a tanulási morált.És ezek miatt sokszor nincs idõ semmibe belemélyedni,mert hülyeségekkel kell vacakolni.Kb a legtöbb ember úgy van vele,hogy csak legyen mindenbõl kettes.Szal körülbelül ilyen lehet a helyzet sok intézményben a magyar felsõoktatásban, ezért többnyire a friss alkalmazottakat megtanítják a dolgokra,persze azért valamit tudnia kell.Van pár ember ,aki jó képességû és a kevés szabadidejét is tanulásra szánja,informatika táborba megy nyáron,de kevés...
a baj nem az, hogy nincsenek kiváló szakemberek, hanem az, hogy kevés és az a kevés is sokkal több "selejttel/melléktermékkel" jár. felvesznek évente 1000 informatikust, abból végez 3 év alatt (BSc-n) mondjuk 150, 4 év alatt még 200 5 év alatt még 100, a többi meg közben elmegy bölcsésznek meg ilyesmi, vagy még késõbb fejezi be (az mondjuk még 200 fõ) ez rengeteg pénz, idõ és energia elpazarlását jelenti .. az okai számosak, de fõleg olyanokat lehet megnevezni, mint nem-kicsit-szar elõtanulmányok középiskolában, rossz oktatók, túlbonyolított rendszer, lusta diákok/egyetemisták, motiváció hiánya, pályaválasztási tanácsadás totális nem-léte (lévén "hivatalosan" soha senki egy árva szót se szól arról, hogy mégis hova lene érdemes, ki mit szeretne, stb..)
komoly .. a légkondis épületeken kívül biztos volt vagy 40 fok árnyékban
Phishing link LOL!!!
eleve a melósok jó része indiai IT munkás, ráadásul egy multi cégnél, fõleg egy ekkoránál sanszos, hogy a melletted ülõvel az angolon kívül nincs más közös nyelvetek.
másrészt nyilván gondoskodtak ennek a feloldásáról is.
Azért arra kiváncsi lennék, hogy egy magyar cég egy arab országban hogy végez social engineeringet, mert gondolom az arab telkócégnél dolgozó titkárnõ, vagy alacsony beosztású munkatárs, akinek a jelszavát meg akarják szerezni telefonon/levélben, az nem tud feltétlen angolul.
Gratulálok a fiúknak! :)
Csak egy kérdés, ha itthon olyan rossz az egyetemi oktatás, akkor hol képzik mégis ezeket a nagy tudású srácokat? Oké, egyetem mellett tényleg foglalkozik vele, ez az élete, hobbija, de ezen kívül? mert azért itt olyan mértékü szaktudásra van szükség, amit fórumokról se könnyû elsajátítani, gyakorlással..