Ha folyamatosan mûködne a "töltõ", akkor "csak" 5,142 MWh lenne az óránkénti fogyasztása :). Összehasonlítás kép Paks alapkiépítésben 1760 MW teljesítmény leadására képes. Nem tartom életszerûnek ezt az egészet. Az energia tárolása sem megoldott ilyen gyorsan. Amúgy az elektromos autóknak már rég itt lenne az ideje, kis távolságoknál (100 km-en belül), sokkal hatékonyabbak a benzines társaiknál.
És honnan vennék azt a sok fémet? Ki nem lopná ki õket az útból...?
"10 kilowatt átadására képes 97 százalékos hatékonysággal 7 mikroszekundumon belül"
szóval 1400 MW/mp? 5GW/h ?
7mikrosec 100km/h az 0.2 mm
ügyes, az biztos elég lenne. Még annyi a kérdésem hogy nem lesz drága 0.2 milliméterenként berakni egy atomerõmûvet?
5000GW/h bocsi.
:)
97% ?!?! azért ezt én elég meredeknek tartom - de legyen igazuk... Gondolom nem mûködne folyamatosan, nem az a célja, és lehet kisebb adagokat is küldeni... Amúgy nincs itt valami elírás? ha 7ms alatt 10kwh-t adna át, akkor érteném: de 7ms-ig 10kw nem egy nagy energia, az még talán a telefon töltésére sem elég. Ha nincs elírás, akkor úgy lehet értelme a koncepciónak, hogy x méterenként van egy ilyen...
De egyébként sem biztos hogy hülyeség: ha a forgalmasabb utakon ilyen lenne beépítve mondjuk minden ikszedik lámpánál, akkor még ha nem is töltené fel az akkukat, de a menet közben veszített energia talán visszanyerhetõ lenne - így már elérhetõvé válna elektromos autóval a város 50 km-es környéke...
A vicc az, hogy az elektromos átalakítás már elérhetõ lenne, 1-2 éves megtérüléssel - csak éppen nem lehet forgalomba helyezni ilyen autót.
Lopással kapcsolatban: kis szerencsével magas feszültséggel mûködik, ami megfelelõ tervezés esetén csak életveszélyes módon bontható meg - ez középtávon már megkönnyítené a bûnüldözõ szervek munkáját is :-)
Megelõztél! csak én lusta voltam kiszámolni... :-)
Videkre ez a rendszer nem telepitheto, mert ahhoz tul draga. (a technikai akadalyokat nem emlitve) Varosban pedig van jobb megoldas. Ha az utakba besullyesztett aramvezeto sineket helyeznek el (mint regen az alsoszedos villamosoknal), akkor egy auto amikor beer a varosba kepes leengedni egy ilyen aramszedot, ami onnantol a varos halozatabol szedi az aramot es ez egyben a kormanyzast is megoldja, hiszen egyfajta sinen megy a jarmu. (igazabol ezt a koncepciot guided car-nak hivjak, buszkhoz hasznaljak is) Az aramszedo rendszer utolag is felszerelheto egy elektromos auto aljara, de ha valakinek hibrid jarmuve van vagy akar csak eleg nagy teljesitmenyu inditomotorja es megfelelo szoftvere, akkor lehetoseg van az auto utolagos felszerelesere is. Ha pedig valaki kiier az ellatott ovezetbol, akkor az aramszedo felhuzasa utan ujra normal autokent tudja hasznalni a jarmuvet. A leirt megoldas hatalmas elonye, hogy a varosokban nem az emberek vezetnek az autokat, hanem egyfajta magan villamoskent a kozponti rendszer. Ez mind a dugok, mind a balesetek szamat nagyban csokkentene, arrol nem beszelve, hogy megszunne a varoson beluli karos anyag kibocsatas. A technika pedig mar most is rendelkezesunkre all, hiszen a vilag bizonyos reszein buszok eseten jelenleg is hasznaljak.
Ez is megoldás lehetne, bennem is megfordult - csak egy olyan világban, ahol az elektromos ablakemelõ felfelé nem mehet automatikusan, nehogy levágja az idióta sofõr/utas ujját (ehhh...) mennyi az esélye annak, hogy nagyáramú/feszültségû sineket raknak bele az utakba? Ahol a gyerekek meg a terhesmamák, meg a szimplán csak hülye tömeg járkál, pl fém esernyõvel a kezében? (lásd annó még a mikrosütõ esetét a macskával)
Szóval legnagyobb sajnálatomra ez leginkább utópia, még az EU-ban is, nálunk meg aztán... De unokánk látni fogják :-)
Anyós ülésre egy pedálos generátor és ha leáll a cucc, akkor tekerés vazzeg.
Egyébként mi lenne, ha a börtönökben "lakók" mondjuk kajáért cserébe minden nap tekernének egy kicsit pedálos generátorokkal 8-10 órát és az onnan származó energiát is bedobnák a kintiek elektomos autójába? Sz@r ötlet?
Szinte minden elektromos autos cikknél megemlitik hogy gyorstöltövel 0%-rol, 80%*ra valo töltés kb fél ora. Nem lenne egyszerübb ilyen töltö állomásokat épiteni?
Sokkal egyszerûbben meg lehetne oldani. Egyszerûen végre értelmes módon szabványosítani kellene az akuumlátorokat. És a töltõállomáson nme töltésre kerülne a cucc, hanem kicserélnék a teljes akkut egy full feltöltöttre. Aztán majd ráérnének töltögetni. A cseredíjat pedig nagyon olcsóra be lehetne lõni így, hogy fedezze az elhasznált áramot, illetve a tönkrement elhasznált akkuk cseréjét. Feltéve ha sok feltöltést kibírnak, nem direkt szarra csinálják.
Nem. Mert 0-ról 80%-ra a töltés...számold ki szépen hány Amper szaladgálna ott fél óráig...meg vedd figyelembe, hogy az akku mint olyan melegszik normál töltésnél is, de nem kicsit.
Gyorstöltésnél sokkal sokkal jobban melegszik, tehát elég komoly hûtõ rendszer is kell vagy az autóba, vagy az autóhoz csatlakoztatva külsõ egységként.
Plusz...szerinted ha egy kústra beáll 5 autó gyorstölteni, hány Amper kell nekik? Milyen hálózat fogja kiszolgálni?
Ja és ha így a "benzinkúton" elég sok akku van pluszban, akkor a töltésüket megoldhatják nem elektromos hálózatról, hanem szélerõmûrõl, napelemrõl. Az elektomos hálózatot csak akkor kéne hsználni, ha ezek közül épp egyik sem elérhetõ, mert nem süt a nap és nem fúj a szél :)
"10 kilowatt átadására képes 97 százalékos hatékonysággal 7 mikroszekundumon belül, ami elég gyors a gyorsforgalmi közlekedés számára."
Csak én érzem azt, hogy ennek semmi értelme?
Jo, de akkor miert nem magnesvasut, vagy sima vasut? ez a rendszer nem lesz fugetlen, pedig az auto azert auto, hogy olyan helyre is elvigyen, ahol neadjisten meg ut sincs. Mas reszrol, hazilag, kb ket nap alatt (6 db olomakkumulatorral!) lehet olyan motorbiciklit csinalni, ami - ha jol emlekszem- 60 km-t tesz meg egy toltessel. semmi sem kell hozza, csak egy tolokocsi motorja, es par akksi. ha esetleg valaki barocsekonics, az hasznalhat litiumos akksikat is, akkor az egy toltessel megteheto tavolsag sokkal, de sokkal, de sokkal nagyobb. ezen baromsag helyett inkabb a haztartason beluli vezetekrengeteg kikuszobolesen kene gondolkozni.
fuggetlen.
Ez a modell nem müködne. 1, mai akkuk tömege amit az elektromos autókba építenek kb. 300 kiló. Ha veszünk egy átlagos benzinkutat ahol mondjuk óránként csak 5! autó tankol, akkor az napi 120 db tankolást jelent. Ha ezt akkucserével kivánod megoldani akkor kvázi 120x300k = 36 tonna akkumlátort kéne a töltõállomásnak tárolnia (a fizikai méretekrõl nem is beszélve). De ez egy elég átlagos kút (mondjuk egy vidéki kisváros), egy budapesti kútnál ezt simán megszorozhatott 10-el, az mindjárt 360 tonna akkumlátor...
2, 2x300 kiló akksi mozgatása nem túl egyszerü. Ki kell venni a kocsiból, be kell tenni, nyilvánvalóan ne csak bedobni a hátsó ülésre hanem megfelelõen rögziteni stb, minimum targonca kell meg meg komoly raktár infrastruktúra.
3, Ismerve pl. a magyar szokásokat pillanatok alatt teli lenne szemét tönkrement akksikkal a kút, mert az ügyes magyarok oda vinné a szemét akksit hogy elhozzák az újat...
de nem oldjak meg. mert nem is akarjak. ennyi. pedig konnyeden lehetseges.
1. Szabványosított fogáspontok az akksin és 1 db elektromos targonca a cseréhez. Kb, ha szabványosítva van egy tesco árufeltöltõ tudja cseréli, csak bolondbiztosra kell csinálni. 300kg a mai targoncáknak az lufi.
2. Tárolás: Az akkuk tömege nagy, de a térfogatuk nem. Egyébként pedig a mostani föld alá süllyesztett tartályok sem kevés helyet foglalnak. A töltõfejek is elég nagy apparátust követelnek. Szerintem ez simán megoldható. Átgondolás és akarat kérdése.
3. Az akksikat gyári szám+töltéskor ennek leolvasásával nemhogy lehetne ellenõrízni, hogy még forgalomban van e, de azt is meg lehetne mondani hogy épp melyik töltõállomáson van, vagy épp autóban csücsül. Az hogy ott rohadnának az akksik, ez kicsit túlzás.
Azt kell végiggondolni hogyan lehet, nem azt, hogy hogyan nem lehet.
Amúgy picit groteszk, hogy míg az megoldható, hogy a világ másik végén bányászott kõolajat finomítják, behajózzák, tartálykocsizzák a kútig, szóval miközben ez megoldható, addig egy 300 kg-os súly pár méterre való eltargoncázása megoldhatatlan :) Na neee :)
nem kell annak 300 kilosnak lennie. ahogy mondod, tobb toltoallomas kell. TOLTO allomas, es nem shopping center koreepitve. minden egyes villanyoszlop lehetne az. nem akarasnak nyoges a vege. siman lehetne valami sim kartyahoz hasonlo megoldas akar.mindegy is en epitek magamnak egy kicsi elektromos jarganyt, ami ellat, a nap feltolti, amig dolgozom, azt' annyi. hosszu utra meg van egy kis fogyasztasu benzines jarganyom, jo lesz az addig, amig megvaltozik a vilag. hala Istennek nem ejszakai portas vagyok:)
meg amugy kit erdekel ez az egesz? nemsokara '12-t irunk. LOL
Sajnos azt kell mondjam, látszik hogy te valami nagyon elméleti ideális világban élsz. 1, Elõször is, az akksit nem a kocsi tetejére teszik általában, tehát nem úgy van hogy odaáll kis pista a targoncával aztán leemeli. Ahhoz hogy ez müködjön az egészet szabványositani kellene hogy minden autóban ugyanott legyen az akksi ugyanúgy lehessen kivenni és targonca kompatibilis legyen. Ez már mese, menjél be a tescoba aztán nézd meg hány féle fajta méretü elrendezésü inditóakksi van kb. erre számíthatnál itt is...
2, Más egy tartályt a földbe süllyeszteni és szivattyúzni belõle meg megint más napi 360 tonnát sensitiv cuccot mozgatni
3,"Az akksikat gyári szám+töltéskor ennek leolvasásával nemhogy lehetne ellenõrízni, hogy még forgalomban van-e"
Ne nevetess már! Te melyik Földön élsz? Bakker egy használtautónál a kilométerállást nem lehet visszakövetni nemhogy majd nyomon követni egy akksit... Ehhez olyan egységesített adminisztráció kéne mind az akkumlátorgyárak, mind az autógyárak mind az összes töltõállomás részérõl ami sosem lesz.
"Azt kell végiggondolni hogyan lehet, nem azt, hogy hogyan nem lehet." Aha. Csak tudod nem árt végiggondolni a buktatókat.
Anélkül hogy technikai részletekbe mennék, csak néhány kérdés, hogy hogy gondolod megoldani a következõket: a, A töltõállomás hogyan és mennyi idõ alatt ellenörizné hogy a bevitt akksi milyen állapotban van? Hisz ha átvesz egy szart az neki bukás. Ha meg kiad neked egy szart akkor te is szivsz amikor 20 kilóméter után leáll a kocsid. Miféle garancia lesz az akksikra és azt ki adja???
b, hogy garantálható hogy a kiadott akksi milyen állapotban. Az akksik állapota minden egyes töltéssel romlanak. Ha én most 2x 40 litert tankolok egy kútnál, akkor biztosra vehetem hogy azonos használat mellet ugyanannyit fogok tudni menni +-10%-os határon belül. Akksinál lehet hogy fele annyit sem és a rejtett hibákat senki nem fogja kiszürni 10 perc alatt. Ha viszont ez a kút felelõsége akkor nemhogy a példában említett 360 tonna akksit kéne tárolni a kútnak, hanem 1-2 ezer tonnát mert az akksi rendes bevizsgálása napokig tartana...
ez mind mestersegesen letrehozott problema. ezert kell a szegenyember velemenyet meghallgatni. de: induljunk ki a "szegeny ember vizzel foz" mondasbol. mondhatjuk ugy is, hogy " szegeny... embervizzel foz" szerintem a szegeny ember vizzel foz, egy igazi barom pedig viz nelkul. csinalunk magunknak egy csomo problemat, es azokbol kiindulva, elfelejtve mindent, ugy beszelunk azon problemakrol, amik nem is lennenek nelkulunk, mintha termeszeti torvenyek lennenek. en ismerek olyan embert, aki olajoshordonyi vizbe rakott fogyasztokkal eteti fel a rengeteg felesleges energiat, amit a szel, a nap, es egy kis patak general szamara, es ez mar ot eve igy volt. nem gazdag ember, es nem kepes feletetni a sok energiat, amit maga termel hasznalt mosogepmotorokkal. ha nem hiszed, jarj utana.
1. A hozzászólásod elsõ része csak annyit takar, hogy te ezt elképzelhetetlen megoldhatatlan dolognak tartod, szóval ez irreleváns. Minden felsorolt dolgora van technikai megoldás. Az más kérdés, hogy ezúttal a szabványügyi hivatalnak csinálnia is kéne valami tevõlegeset. Az nem indok, hogy csak ideális világban megoldható. Nem kell ehhez semmiféle idealizmus .Az akksinak nem kell a tetején lennie, simán le lehet emelni az aljáról is. A csatlakozóknak, rögzítési pontoknak szabványosnak kell lenniük. Ez tervezés kérdése. Éppúgy mint egy HDD esetében.
3. Az akksi nem az autó tartozéka lenne. Ugyanúgy ahogy a benzin sem az. Az akksik minõségérõl maga a kút gondoskodna, ugyanúgy mint most pl arról hogy tisazta legyen az üzemanyag. És miért? Azért mert oda senki sem járna ahol folyamatosan szar akksikat kap. Egységes adminisztráció kellene igen. Ilyet mondani, hogy sosem lesz :) Ez gyerekes indok. Nem megvalósíthatatlan.
"Ha én most 2x 40 litert tankolok egy kútnál, akkor biztosra vehetem hogy azonos használat mellet ugyanannyit fogok tudni menni" Ha épp nem vizes a cucc, ha épp nem tankolnak félre... sorolhatnám. :)
De inkább abbahagyom az érvelést, mert kb annyit látok, hogy, ezért meg azért nem lehet, holott a mostani üzemanyag ellátási infrastruktúrán 6x bonyolultabban mûködik mint az általam felvázolt. De persze... nem megoldható.. :) Oké, akkor nem megoldható :)
Ha szerinted ez mind mesterséges probléma, akkor hajrá gyerünk valósítsd meg. Ki tart vissza? Tök egyszerü az egész ahogy elmondtátok...
Az a nagy gond hogy nulla fizikai tudással rendelkeztek és ezért tünik tök egyszerünek nektek minden. De ezt úgysem értitek meg amig el nem kezditek megcsinálni.
"Az a nagy gond hogy nulla fizikai tudással rendelkeztek és ezért tünik tök egyszerünek nektek minden. De ezt úgysem értitek meg amig el nem kezditek megcsinálni."
Na ez a legjobb ilyenkor már hülyék is vagyunk meg tudatlanok :D hehe, oké azok vagyunk :)
Lásd komment 27. Gyerünk csináld meg ha ilyen egyszerü ne csak a szád járjon. Te lehetsz a következõ Rockefeller. De sajnos csak a szátok jár, kb. az elsõ lépésnél elakadnátok meg ott amikor ki kéne számolni hány milyen elektromos infrastruktúrát kéne lefeketetni ahhoz hogy minden töltõállomás egyidõben több száz amperrel tudjon tölteni.
De én drukkolok nektek, csak kár hogy ti csak ilyen foteltudósok vagytok szóval nem lesz az egészbõl semmi.
ok. gyoztel. pedig, mint mondottam volt, ismerek ilyen embert. mondhatom: baratom. ha hazugnak nevezel, lelked rajta. hulyenek lenni nem szegyen, de birkanak lenni bun. igen, mesterseges a problema, mert fuggunk a v8-as motoroktol. aki dugni akar, az naponta haromszor tankol. ilyen a vilag. agymosas. hallottad mar ezt a szot?
Ja el is felejtettem hogy te vagy az a gyerek a másik fórumból, ahol azzal dicsekedtél hogy te eddig csak 5 db számítógépet használtál el mert mekkora környezetvédõ vagy és igy te nem is járultál hozzá az elektronikai szeméthez az afrikai partoknál... Aztán nagyvonalúan elsiklottál azon amikor kiszámoltam hogyha minden magyar ember csak 5 számítógépet használt volna el eddig az máris 10 ezer tonna szemét.... Okoska
Én voltam az az ember. De a szelektív gondolkodásod és olvasásod újra bizonyítást nyert. Ha végigolvastad volna azt a postot és felfogod ami abban van, az a minimum, hogy nem idézel onna és nem számolgat ilyen ökörségeket. Mert pont az áll benne hogy az 5-bõl 3 nem került még kidobásra sem. Teeee nagyonokos :)
nincs szukseg szamolasra. muszer kell, ami mutatja, mennyi megy be, mennyit hasznalsz el, a plusz meg megy a meruloforraloba, mert mas nem lesz belole. melegviz, de az meg jon neki a tetorol... tudod...heatpump.
Kérdeztem: Miért nem csinálod meg? Nem kell kifogást keresni akkor olyan leszel mint én.
Nem neveztelek hazugnak, egyszerüen felsoroltam egy rakás problémát amire te annyit válaszoltál hogy ezek csak mesterséges problémák. Ha ez igy van és neked van igazad, akkor viszont mit problémázol? Ess neki, csináld meg, te lehet a következõ leggazdagabb ember. Mégis, valahogy nem látom a lelkesedést...
ebbol gazdag soha nem lehetsz, esetleg halott. es hidd el, sokan megcsinaltak, es hasznaljak jelen idoben is. utana kell nezni. par honap, es kesz az onellato hazam. megigerem, tajekoztatlak.
??? Te mirõl beszélsz? Arról volt szó hogy a töltõállomások cseréljék ki az elhasznált akksikat. Nagyon örülök hogy a barátod épített egy patakra egy generátort, de nem errõl szól a téma és nem is erre válaszoltam.
Ismétlem, senki nem beszélt önellátó házról (rajtad kivül). Szóval ha errõl szeretnél vitatkozni az angyon jó, csak ne itt mert itt az elektromos autókról megy a vita. Szövegértés rulez...
szerintem egyaltaltalan nem offtopic, mondhatni, rokon tema, ha nem ugyanaz. orultem.
Jobb is lesz. Összefoglalom: -az elektromos autók egy csomó problémát felvetnek! -Á ez nem igaz, ezek mind csak mesterséges problémák! -Akkor miért nem csinálod meg ha olyan egyszerü? - ...(nincs válasz) - Ismét megkérdezem: akkor miért nem csinálod meg, te lehetsz a következõ rockefeller? -válasz: "Na mindegy húzok vissza melózni"
valamit osszekavartal. ket ember van. az egyik volt gforce, a masik vagyok en. namost gforce visszament melozni, en meg megyek aludni, mert elegem van. csak a tema igen erzekenyen erint, ezert alltam le irogatni. alazatosan bocsanatot kerek, hogy az energiakerdessel foglalkozo cikkhez az energia (alternativ energia)kerdeshez kapcsolodo hozzaszolast irtam, es ezzel megsertettelek. igerem, tobbet nem fordul elo. ettol fuggetlenul a problemak mestersegesek, ha tetszik ez neked, ha nem. te voltal, aki ugy valaszolt ahogy nem kene. spongyat ra. kapj be egy ragot, mielott infarktust kapsz.
Én nem vagyok ideges. Pusztán csak felhivtam a figyelmetek néhány problémára. Viszont mivel ezek a problémák szerintetek nem léteznek, nem értem hogy miért nem estek neki a megvalósitásnak. Na megyek én is, addig is megszerkesztem az örökmozgót a garázsban. Igazából már szinte teljesen kész van, két hét alatt csináltam, már csak egy apróság hiányzik a soha le nem merülõ áramforrás de figyelembe véve hogy minden más két hét alatt elkészült, ez sem tarthat tovább pár óránál :)
"A kaliforniai Stanford Egyetem Gépjármû Kutatási Központja egy vezeték nélküli töltõrendszeren dolgozik, ami menet közben képes feltölteni a jármûvek akkumulátorait." Tehát emiatt az ilyen üzemû autók használata is baromi drága lenne... :D
azt irtad, hogy nagy nulla fizikai tudassal randelkezunk. akkor tudhatnad, hogy az orokmozgonak pont nem az energiaellatas a fo problemaja, csakugy, ahogy megprobaltam ravilagitani.
Ezt sem tartom életképesnek. Oszt zebrán hogyan mész át, mikor alattad kábel van? Esõhöz, sózott utakhoz mit szól az ilyen rendszer? Stb. Ma a kiépítése is drága.
A cikk - ém még emlékszem rá - egy töltési módról szó.
Nem tudom, akit érdekel a téma, miért nem olvassa el a hozzászólásokat írás elõtt?
Attól, hogy 300 kilót könnyen emel egy gép nem jelenti azt, hogy precízen bele is rakja egy kocsiba. Egy vadászgép hajtómûcseréje sem olyan, hogy dobálják a tonnás hajtómûvet...
Az üzemanyag minõségét a szállítás és tárolás során többször ellenõrzik. Az akksik állapotát nem lehet gyorsan, mert ahhoz fel kell tölteni és le is kell fogyasztani. A benzin nem öregszik, az akku igen.
Ha az áram is jövedékei termék lesz, akkor igen szigorú szabályozás fog vonatkozni ezekre, ami extra adimisztrációval és miegymással jár eggyütt.
Én azt látom, hogy lövésed sincs arról, hogy a benzin hogyan jut el a user autójának tankjáig...
Cserés stb. megoldásokkal nem vagyunk elõbbre. Tisztább az, ha sajátod az autó, az akku, aminek egy szabvány töltõje van, és ott töltöd, ahol akarod. Ha otthon éjszakairól, mert olcsó, akkor ott. Ha kúton nagy teljesítménnyel (mert épp mész valahova), akkor ott. Az emberek többsége hülye lenne kúton tölteni (nappali áramért+haszonkulcs), ha nincs rászorulva. Ha meg messzire akar valaki menni, ezt is már rég kitalálták: jobb helyeken lehet vasúton személykocsit szállítani. Ott van feletted a 25 kV, tölteni is lehet rajta, ha épp az kell. Az a problémátok, hogy a jelenlegi rendszerben gondolkodtok. Persze így is lehet: ha valakinek az KELL, hogy 2 perc alatt megtankoljon, természetesen megteheti, csak ne sírjon hogy 400+ a benzin. Ha meg villannyal akar közlekedni, akkor meg fogadja el, hogy a villanyhajtásnak VANNAK kompromisszumai. Olyan még a matematikában sincs, hogy egy problémára egyetlen tökéletes megoldás legyen. :)
Ez a megoldas nem kevesbe mese, mint a tobbi. Egyebkent az altalad emlitett problemakat gforce9 is irta es hozza tette, nem akarasnak nyoges a vege. Azt latni kell, hogy hatalmas osszefogasra lenne szukseg, hogy barmely halozat is mukodjon es persze nem sok eselye van ennek. De ez a verzio semmivel sem gyengebb a cikkben emlitettnel, sot.
Ez ugyan egy cegen belul mukodik, valoszinuleg nem lenne egyszeru magantulajdonban levo autokkal is megcsinalni, de legalabb teszt szintjen kiprobaltak. (fogalmam sincs hogy mennyire lett pozitiv / negativ a teszt eredmenye)
A legnehezebb feladat NEM a szabvanyositas, hanem az energiaellato halozat kiepitese.
Biztos bennem van a hiba, de én nem látom a jövõt az elektromos autókban. Elég nehéznek tûnik emiatt átépíteni a világot. A megoldást az autó problémára én inkább a szintetikus üzemanyagok vonalán látom. Ha van elég energia, nyugodtan gyárthatunk valami metanol szerû lötyit az autókba, és minden mehet tovább ahogy eddig.
Azért ez egy érdekes probléma ám.
Kezdjük ott, hogy minek is kell elektromos autó egyáltalán, amikor az elektromos energia világátlagban 80%-ban fosszilis energiahordozóból származik!??!? Szal?
Azért kell, mert a CO2 kibocsájtást akarjuk csökkenteni? Hát akkor ez nem jött be. Az erõmûvek hatásfoktát + a szállítás + tárolás + az autó hatásfokát összeadva lehet, hogy kevesebb CO2-t bocsájt ki egy sima benyás kocsi!!!
Vagy azért kell, mert elfogy az olaj? De akor miért nem csináljuk fordítva, építsünk atomerõmûveket és az elektromos áram segítségével vízbõl, meg a légköri CO2 felhasználásával csináljunk, metánt, vagy metanolt, vagy akármit, amit a jelenlegi kocsik is kis átalakítással el tudnak tüzelni. Ez ugyan úgy zéro emissziós. Csak éppen nincs az a rahedli probléma, ami az elektromos kocsiknál.
Szal!?
>>Kezdjük ott, hogy minek is kell elektromos autó egyáltalán, amikor az elektromos energia világátlagban 80%-ban fosszilis energiahordozóból származik!??!?
Azért kell elektromos autó, hogy ez az arány jobb lehessen.
>>Vagy azért kell, mert elfogy az olaj? Azért is kell elektromos autó, hogy ne az arab és orosz kitermelõktõl függjön a nyugati világ.
Meg mi állítaná elõ az áramot? Ha nem atomerõmû vagy más tiszta és OLCSÓ dolog, akkor a szarnak adunk egy pofont...
A jelszó a föld alatt.... vannak ezek az automatizált parkolók. csak be kell állni a garázsba, a többit pedig a robotok elrendezik.
na ugyanezt meg lehetne oldani az akkukkal. akár olyan szinten, hogy elég az akkut átemelni egy bizonyos kis fakkba, akár elektronikusan leellenõrizni, hogy üzemképes-e. aztán a gép leküldi a föld alá és elpakolja magának..... igazából csak egy nagyobb akna kell. üzemzavar esetén persze szopás van.
Az biztos, hogy nem lenne olcsóbb egy akksi töltés mint a benzin. 10 euro alatt nem úsznánk meg.....
olyan, hogy statikus elektromosság, vagy mikor 2 mágnes elmozdul egymáshoz képest? ezek nem elképzelhetõek?
sõt, tovább megyek. a kocsi aljában lehetne az akksi. beáll egy bizonyos pontra ahol egy hengerszalagos rendszer pontositja a helyzetét, miután ez megvan egyszeruen emberi beavatkozás nélkül kiemeli belõle az akkut és lefelé a kocsi alatt leküldi a szortirozoba, aztán jön az ellenörzött új akku amit visszatesznek bele.
Ez a cikk nekem elég lehetetlen.
Ha még lehetséges is. Oké hogy az áram tiszta de mégis mi képes ennyit elõállítani? Mert hogy napenergia és szélenergia nem (kivéve ha x méterenként lenne 1-1 turbina vagy valami mindenhol). És az atomenergia miatt meg sír mindenki?
xk! Miért változna az arány? Az atom a zöldek szerint veszélyesebb, mint a szénerõmû, ilyet tehát nem építünk. Az alterosakkal meg max a PIKO játékvasutat lehet meghajtani. Így továbbra is kellenek a foszilis erõmûvek.
A gond az, hogy egy tank benzin, meg egy esetenként több száz kilós aksicsomag energiatartalma kb. 1 a 10-hez, a benya javára. A töltési idõ egyelõre a kisebb probléma, de sajna a villany egy út töredékéig elég. A töltéssel viszont igazából az a gebasz, ha az autósok 10 perc alatt akarnak a kúton ilyen energia mennyiséget átvinni, az a jelenlegi elektromos hálozat összeomlásához vezet. Napközben amikor tankolnak szétolvadnak a vezetékek, este viszont amikor az autósbácsi is aluszik az erõmûvek csak malmoznak, mert nem megoldott az elektromos energia tárolása.
Ha kémiai módon tároljuk, ahogy írtam minden megoldódott. Plusz burnuszos barátaink is mehetnek valahova.
Ha netán lecseng a CO2 õrület is, a nyugati országok szénkészletei 1-2 száz évig biztos elegendõek, szemben az olaj néhány évtizedével, már ha ez utóbbi igaz egyáltalán. Szal akár szénerõmûveket/szinteikus üza telepeket is építhetnénk, akár zéro emissziósat, ami H2-t ad, az ipari tisztaságú CO2-t meg kõzetekben lehet elnyeletni.
Az elektromos kocsi majd jó lesz, ha végre rendes aksit, meg elég nagy teljesítményû hálózatot tudunk építeni. Persze, amíg nincs rá igény addig egyiket sem fogják fejleszteni. Amíg viszont ilyen nincs addig az emberek nem vesznek ilyen kocsikat, ördögi kör.
A CO2 hisztéria valszeg ennek az áthidalására szolgál.
de elvileg tehetnénk vitorlákat az autókra és amikor fúj a szél akkor lehet vele menni, na?
Szerintem nem annyira létszükséglet a kocsi, mint amennyire gondoljátok. Az a baj, hogy túlzottan ellustultak az emberek.
A legtöbb ember 20 km-nél kissebb távolságon ingázik kocsival, ami igazából bringával 1-1,5 óra út, de ez függ az edzettségtõl és attól is hogy épp edzeni akarsz vagy csak kényelmes tempóban menni. Tapasztalatból mondom, mert rendszeresen teszek meg ekkora távot.
Idén egyszer vettem igénybe tömegközlekedést, az is a rossz útviszonyok miatt volt. Akkor se kellett volna vonattal mennem, ha végig ki lenne építve a kerékpárút, de sajnos egy 5 km-es szakaszon nincs.
Kocsival nem megyek soha sehová se, mert nincs, nem látom értelmét. Nagyobb távra ott a tömegközlekedés, rövid távon meg bringázok vagy gyaloglok.
Szerintem inkább az embereknek kellene szemléletet váltani, nem ezt a totálisan elkényelmesedett életformát tovább erõltetni. Ez a jelenlegi szemlélet egyszerûen tarthatatlan hosszú távon.
Amikben én látom a hosszútávú fenntarthatóság kulcsát:
1.) Globalizáció helyett lokalizáció. Nincs értelme több tízezer Km-rõl hozni azt amit helyben is elõ lehet állítani.
2.) Kocsik, autópályák helyett inkább kerékpárutakra és tömegközlekedés fejlesztésére kell költeni.
3.) Bürokrácia csökkentése, a papírügyeket lehessen interneten is intézni kivétel nélkül. Megjegyzem ez a papírral szaladgálás mai napig sok idõt rabol és eléggé megterheli a közlekedést is, nem egy gazdaságos dolog, arról nem is beszélve, hogy a papírok ész nélküli nyomtatgatása szemetet termel.
4.) Távoktatás elõtérbe helyezése. Õszintén szólva nem látom értelmét, hogy egy diák napi 3-4 órát pazaroljon el utazással és 7-8 órát ásítozzon az iskolapadban. Ha képes az iskolapadban ülés nélkül is elsajátítani a megfelelõ tudásanyagot, akkor felesleges erõltetni ezt a dolgot, ha meg nem akar tanulni akkor úgyis mindegy neki. Személyes tapasztalatom, hogy a távoktatásban tanulók sokkal jobban meg is tanulják a tananyagot. Nekem nappalin sosem sikerült igazán eredményeket elérni, de estin és levelezõn tanulva ugyanazt az anyagot, ugyanolyan követelményrendszerrel sokkal jobb eredményeket értem el. Az utazásra és a rosszul megtartott elõadásokra pazarolt idõ helyett tudtam inkább ténylegesen tanulni otthon, nyugodt körülmények között.
5.) Távmunka elõtérbe helyezése. Sok munkakör van ahol nem nagyon látom értelmét a munkahelyen való fizikai jelenlétnek. Ilyen az én munkaköröm is, történetesen egy programozó otthon is el tudja végezni azt amit bent a cégnél, sõt otthon még jobb hatékonysággal. De ilyen még például a hivatali munka is. A legtöbb papírnyomtatgató, aktatologató munkakör elvégezhetõ lenne otthon is, ha elhagynák végre a papírokat és megtanulnának adatbázisokat kezelni a megfelelõ emberek. Sõt ahol még indokolt is a fizikai jelenlét a legtöbb esetben ott is kiváltható lenne ez egy távolról vezérelhetõ robottal.
6.) Vissza kellene vennie az embereknek ebbõl a rohanásból. A mai rohanó életmód miatt a legfontosabb dologra nincs idejük az embereknek, a családra, a gyerekekre. Csökkentsük az igényeinket, lokalizálódjunk és egyszerûsítsük le az életünket. Az élet rövid, ne pazaroljuk el a pénzért rohangálásra!
Persze tudom az általam felvázolt megoldás nem érdeke sem az olajlobbinak, sem a fogyasztói társadalmat ránk erõltetõknek, sem azoknak akiknek kényelmesebb valami intézménybe bevágni a gyereket egész napra, minthogy emberhez méltó nevelést adjon neki önmaga.
A mai gyerek úgy nõ fel mint egy csirkeneveldében nevelt csirke, nem pedig családban. Ne is csodálkozzunk, hogy egyre silányabb az újabb generációk minõsége. Hosszú távon ezzel a vesztünkbe rohanunk.
Elektromos autot lehet epiteni tobb fajtat: -tisztan aksis, aksicseres: a franciak fejlesztik -tisztan aksis, toltheto: a japanok fejlesztik -hibrid, robbanomotoros: amerikaiak, nemetek, japanok, stb. fejlesztik -hibrid, turbinas: amerikaiak fejlesztik -hibrid, hoerogepes: amerikaiak es angolok fejlesztik -hibrid, uzemanyagcellas: joparan fejlesztik
Jelenleg tobb eltero rendszer van es az osszes korabban leirt problemat megoldottak mar valamelyik fejlesztokozpontban es igazabol minden orszaghoz mas modell a nyero. Magyarorszagra peldaul az idealis a hibrid hoerogepes lenne a jo megoldas, mint ahogy a fejletlen vilag nagyobbik reszen is. Ez egy kulso tuzelesu kazant jelent es egy erre epulo generatort (pl. linearis stirling). Barmivel elmegy ami egheto es jo uzemanyagok eseten a normal robbanomotornal jobb hatfokot hoz, tovabba konnyebb uzemben tartani mint a tobbi, fejlettebb rendszert.
Varosba akarmit is mondunk a kotottpalyas elektromos hajtasu kozlekedes az idealis. Vagy megoldjuk autokkal is a hasznalatat, vagy ki kell tiltani a belvarosokbol az osszes nem elektromos autot. A tobbi megoldashoz nincs eleg penzunk.
Alternativ energiatarolasi megoldas lehet meg a szintetikus uzemanyag, amit hagyomanyosan szenbol, fejlettebb megoldassal (es nuklearis energiaval) vizbol es legkori szendioxidbol lehet eloallitani. Ez utobbi alapvetoen szendioxid semleges. A nuklearis energiaforrasokbol is van kornyezetbarat valtozat (pl. nem uran alapu), de jelenleg meg nem azokat hasznaljuk.
Elektromos autokba aksi helyett erdemesebb lenne nagy kapacitasu kondenzatorokat epiteni, mivel azoknak jobb a tomeg/engergia aranyuk. Viszont a hagyomanyos aksik is javulnak, par evente duplazodik a kapacitasuk, viszont a megteendo ut hossza es az ehhez szukseges energiaigeny nem no, tehat egyre eletkepesebb alternativat jelentenek.
Persze a fejlett vilagban (nyugat europa, kinai nepkoztarsasag) mar eleg sok modern elektromos/egyeb alternativ hajtasu auto van, csak mi nem vesszuk eszre, mivel nagyon le vagyunk maradva a fejlett orszagoktol. Afrikaban is mennek meg a regi ikarus buszok, ezert ott sem latjak egyelore a valtozast...
Biztos borzasztóan sokkal nehezebb lehet a több kV-os fõ hálózatról a töltõkutakra leágaztatni egy vezetéket konvertálni és tölteni, mint évekig fúrogatni keresgélni, majd kutat építeni, kitermelni, elszállítani, finomítani retek sok energiával, majd megint elszállítani, feltölteni, használni. Szóval itt nem akarás, és begyepesedettség van csak, na meg energialobbik :)
Egy a baj, hogy ezeknek az aksiknak és szuperkondenzátoroknak már maga az elõállítása sem éppen környezetbarát ekkora mértékben, a keletkezõ hulladékról és a hatalmas energiaigényrõl inkább ne is beszéljünk.
Olvasd el amiket elõtted írtam és talán egyet is fogsz érteni velem. Félre ne érts egyáltalán nem vagyok technika ellenes kõbunkó, sõt én magam is robotikával foglalkozom, de ezt az elektromos kocsi témát ugyanolyan fenntarthatatlannak tartom, mint a jelenlegi kõolaj függõséget.
Ezeknek a problémáknak a gyökerei és a megoldási javaslatok nem valósak!
Ez az egész akkor mûködne, akkor lenne értelme, ha a társadalom az energia hiány miatt összeomlóban lenne.
Nem ez a helyzet. Szerencsére.
A gond jelenleg az, azért van a válság is, mert a társadalom, a gazdaság bõvítését egy reális tartalom nélküli pénzügyi hisztériával szétrombolták. Szerinted mi lenne, ha ilyen szinten fognák vissza a bõvülést, és amit jelent a fogyasztást és a hozzá kapcsolódó termelést is, ahogy te is írtad?
Medmex a köbön! Nem eddig sûlyednénk, hanem tovább.
Pl ha nincs forgalom, akkor nem kellenek utak, ha nincs út, nem ér ki a mentõ, tûzoltó, rendõr, esetleg katona stb. Márpedig csak õ miattuk marhára drága lenne az utat fenntartani!!! Szal összeverõdik egy banda elkezdi végigrabolni a világtól bezárkózott kibucokat, oszt vége a világnak. Ennyi.
Nem azt mondom, hogy utazni, helyesebben dugóban ülni jó. De nem ez a világ gondja. Nem a termelés és a fogyasztás visszafogása a megoldás. Ha lemondunk funkciókról, képességekrõl, mert neten is lehet nem azt, de valami olyasmit csinálni, akkor azokról az emberekrõl is lemondunk, akik ezt biztosítják. Minek utazni, minek a turizmus, vagy minek a szolgáltatások, minek a mûvészet, minek a tudomány? Elég ha vannak mérnökeink, azok sem kellenek, mert már minden okosságot kitaláltak, elég, ha vannak technikusaink... elég ha a fáról levesszük a banánt.
Ne haragudj, de a fogyasztás már jelenleg is akkora mértékû, hogy az egész bolygót tönkre vágjuk vele. A fogyasztás további bõvítésével halálra ítéljük a saját unokáinkat, hacsak nem már a gyerekeinket is. Gondolkozz kicsit kérlek!
Nos, a rendvédelem és az orvosi ellátás is lehet lokalizált. De ha csak az orvosi ellátás a gond akkor sokkal jobb egy mentõhelikopter mint egy mentõautó. Az utakra fordított hatalmas összegekbõl fenntarthatók lennének sokkal hatékonyabb mentõhelikopterek is.
A katonaságnak az út eleve nem szabad hogy akadály legyen, ugyanis háborúban elsõnek az utakat, hidakat, hasonló közlekedés szempontjából fontos dolgokat szokás megrongálni. Ha egy hadseregnek ez gondot okoz, akkor az védekezésre eleve képtelen. Például ha voltál már katona lehet el is magyarázták neked, hogy hazánk három részre van tagolva a Tisza és a Duna miatt, emiatt igen fontos számunkra a hídépítõ és légi szállító képesség.
Sajnos a termelést és fogyasztást igenis vissza kell fogni, mert a bolygónk egyre kevésbé viseli ezt el. Ha tönkretesszük, akkor a saját fajunk fennmaradását veszélyeztetjük.
Utazásra ott a tömegközlekedés, turizmushoz úgyszint. Mellesleg én például nyáron is nagyon jót túráztam gyalog.
A tudománynak és a kocsiknak egymáshoz nem sok köze van. Programozó vagyok, robotikával is foglalkozok, mégse járok kocsival, a kerékpár és a tömegközlekedés bõven elég. És a mérnök barátaim nagy részének is tökéletesen elég ennyi. Egy mérnöknek a munkájához leginkább egy számítógépre, internetre és némi észre van szüksége, kocsira nem igazán. De lehet csak velünk mérnökökkel van a baj...
Több áram kellene, de az nem biztos, hogy több energiahordozót is kellene hozzá elégetni! Legalábbis arányaiban nem. Ugyanis nem nappali áramról kell tölteni, hanem vezéreltrõl. Az sem biztos, hogy több erõmû kell. Megint nem tudtok, csak a jelenlegi keretekben gondolkodni. Egy (kis teljesítményû) töltõt akárhol el lehet helyezni. Parkolóban, munkahelyen, otthon. Bárhol, mert áram mindenhol van. Ahol megállsz, rádugod a kocsit. Napi 8 órát van minimum vezérelt áram. Normál konnektor, 16A -> 3500 W. 8 óra alatt ez 28 kWh!! Átlag ember nem autózik naponta 1 óránál többet, 50 km/h-val számolva ez 50 km, átlag hatásfok 250 Wh/km, vagyis 12.5 kWh. Vagyis napi 50 km simán megtehetõ éjszakai árammal. Ha esetleg pont akkor lenne, amikor mindenki megindul az autójával, és emiatt az 1 órád kimarad, akkor nem 28, csak 24.5 kWh-t tudsz vételezni az olcsó áramból. Még ez is jóval több a 12.5-nél. Másik dolog, hogy a vezérelt, az nem véletlenül olcsóbb. Mert akkor kapcsolják be, amikor a hálózat nem túl terhelt, van szabad alaperõmûvi kapacitás. És az alaperõmû sokkal hatékonyabb a többinél. Akár kétszer is. Ha sokan töltik az autójukat, akkor nem is kell se menetrendtartó, se csúcserõmû, mert egyszerûen elveszik a vezérelt áramot, és könnyedén több 10 MW-ot tudnak kapcsolni, tetszés szerint (persze bizonyos korlátok betartásával). Szóval ezzel valójában megspórolnánk egy tározós erõmûvet! A szükséges energia mennyisége? Hát... ezt nem merem becsülni. De ha napi 1000000 szgk. 15 km-es ingázását számolom 250 Wh/km-el, akkor napi 3.75 GWh-t kapok. Ez egy 156 MW teljesítményû erõmû munkába állítását jelentené. Ez vicc kategória... persze ez csak a személykocsikra igaz.
Abbol nem lehet esetleg problema, ha egy ilyen elektromos auto balesetet szenved es kigyullad? Esetleg pont egy ilyen specialis uttest felett? Vagy siman neki lehet allni vizzel oltani?
Rendben, de a 300 000 000 kg lítiumos aksi elsõ körben nem sok egy kicsit? És ez csak 1 millió kocsihoz. A világ összes kocsijához minimum 700-szor ennyi kell. Ezzel miért nem számol soha senki rajtam kívül?
Hahó, összeomlóban VAN. A benzin nem (csak) azért van 400 felett, mert gyenge a forint, az üzemanyag ára (kitermelõ országoktól eltekintve) brutális magasságokban mozog. Pedig az olajár most épp 100$/hordó alatt van. De pont ez a lényeg: ha nem fogták volna vissza a keresletet az üzemanyagár növelésével, akkor az olaj ára nõne meg annyira, hogy a nem közlekedési olaj-igényes ágazatok nem tudnák megfizetni. Nincs szabad kapacitás. A szaúdiak is most fújtak le egy bõvítési projektet. Amiket most látunk, azok pontosan a peak oil jelei, csak nem akarjuk észrevenni.