Az összefoglaló áttekintésben ezt a képernyőt látod. Ha ráviszed az egeret a saját frakciód "szenátusi helyeire", akkor láthatod, hogy a saját nemzetséged befolyása a teljes hatalomhoz viszonyítva hogyan alakul.
Ez különböző bónuszokat ad, amit a felette lévő pontsoron láthatsz. Egy patch-csel ezelőtt annyi volt a teendőd, hogy ez a pötty-sor úgy nagyjából középen váltson színt, magyarán a hatalmi egyensúly fennálljon. Ha túl kevés befolyásod volt, negatív bónuszokat kaptál (ez a játékelem megmaradt), ha túl sok, akkor a többi nemzetség fegyverrel adott hangot a nemtetszésének.
A szenátusi képtől lent, balra a szív mutatja a polgárháború esélyét. Nálam ez most "protected", mert a játék első húsz körében nem
lehet polgárháborúnak kitörnie.
Ez a Rome 2 jelenlegi stádiumában már kicsit bonyolultabb, de kezdjük az Imperium-mal. Ez a sáv összességében a hatalmadat (nem a politikai frakciódét, hanem az államét tokkal-vonóval) szimbolizálja, fejből meg nem mondom, pontosan miből áll össze, talán a seregek és a kutatás is idetartozik, de ez mindegy, a lényegi részt a területek (városok, ha úgy tetszik) adják. Minél nagyobb az imperiumod, annál több járulékos hasznod / hatalmi potenciálod lesz (közvetlenül és csak az imperiumtól függ a felvehető seregek, flották és ügynökök száma), de annál komolyabb problémák kerülnek elő: Nő a korrupció, megugranak a politikai akciók költségei, nő az idegenellenesség a provinciákban, problémássá válik a diplomácia, satöbbi, de esetünkben az a lényeges most, hogy direkt negatív módosítót kapnak a rivális politikai formációk hűségei.
...ez pedig azért probléma, mert ez vezet polgárháborúhoz. Az egyik ok tehát a birodalmad növekedésével együtt járó problémák nem megfelelő kézbentartása lehet - de nem csak ez.
A következő, "Politika" fülön láthatod bővebben részletezve a rivális gens-ek helyzetét. Vegyük esetemben a szürke Papiria-házat:
A fehér szív-ikon melletti szám az a bizonyos "párthűség". A "könnyű" nehézségi fokozaton ez egy +10-es konstanst ad mindenkinek, a jelenlegi, minimális Imperium-szinten szintén ad +25-öt. A játék későbbi szakaszában ez akár -25 is lehet. A "Thirst for power" (hataloméhség) konkrétan a házat vezető csávó tulajdonsága, tehát ennek a kiiktatásához célzottan a személyt kell befolyásolnom. Ugyanígy a személyéhez kötődő a "hates greeks" (utálja a helléneket). Végül, a Government Type, tehát az államforma ad -10-et. A végeredmény a játék szerint +11, ez nem veszélyes, de nézzük meg azért, mégis mit tehetnék, ha az lenne.
Rögtön ugyanezen a képernyőn, lent láthatsz ilyen gombot, hogy "Secure loyalty", ez a legegyszerűbb megoldás, tulajdonképpen korrupció: Némi pénzmagért lakatot tesz a pofájára - a játék szempontjából öt körig a ház kap egy +10-es módosítót. Ez is a probléma: ÖT körig. Visszautalnék arra is, hogy az Imperiumod növekedésével a "politikai akciók" költsége is nőni fog, ez pedig éppen az, tehát minél nagyobb birodalmat próbálsz igazgatni, ezt annál kevésbé fogod olcsón megúszni.
De lehet előremenekülni is...:
Nézzük ehhez a következő fület, a "Characters"-et. "Secure promotion", azaz a kijelölt kollégának elintézel egy kinevezést. Szinte csak pozitívumokkal jár, és ingyen van. ...ami a pénzt illeti. A valódi ár ezért viszont az, hogy valamelyest növekedni fog az ő, és ennek megfelelően (elvileg az ambíciójával - sárga villám-ikon - arányos mértékben) a frakciója befolyása is. Ha visszanézel a legelső képre, a government overwiev-ra, na, arról van itt szó: visszanyomják a színes kis gumóidat.
Mivel a faszi nem tábornok, hanem tisztviselő, ezért nem tudok vele pl. csatát nyeretni, de más módokon felhasználhatom:
...például berakom valami zsíros adminisztrátori állásba. A hatás olyasmi lesz, mint a "secure loyalty"-é, csak feleolyan erős (+5 a lojalitáshoz 5 körön keresztül), viszont nem kerül pénzbe - ugyanakkor a faszi ismét személyes befolyást (gravitas) szerez.
Ha ez sem vezetne eredményre, akkor...
Meg is öletheted. A probléma az, hogy ez egyrészt pénzbe kerül, másrészt a szenátusban közvetlen befolyást vesztesz (ismétcsak: gumók), úgyhogy ha pragmatikus ember vagy, akkor nem ezt a metódust választod, hanem visszanyúlsz a jó öreg Rome 1-es hagyományokhoz, azaz kinevezed a kollégát egy legio élére, ahol aztán az újdonsült, tisztelt legatus "véletlenül" beleszalad egy nagyobb tömeg ellenséges lándzsába. Háborúban előfordul az ilyesmi.
Végül, nézzünk rá a térképre (mármint a térkép-térképre, nem a kampány terepére vagy a minimap-re), ahol a legelső szűrőre kattintva láthatod, hogy melyik területet éppen melyik ház "birtokolja". Ez egyrészt automatikusan kerül leosztásra és többé-kevésbé a szenátusi arányok szerint alakul, másrészt gyakorlati jelentősége abban az egy esetben van, ha kitörne a háború, akkor a területek esetében elvileg ezzel kell számolni (illetve persze a légiók oda állnak, amelyik slepp vezeti őket stb.), most pl. ha fellázadna a gens Cornelia, akkor számomra Korzika ugrana.
...ez az elmélet. A gyakorlat az, hogy a CA nagyjából a harmadik "politikát" rakja a játékba, de továbbra is képtelen értelmesen lekommunikálni, hogy hogyan működik, úgyhogy a tévedés jogát fenntartom, én kábé így fejtettem vissza a rendszert a szétszórt információk alapján, de az új rendszerrel elenyésző időt játszottam csak - minthogy szerintem egy rakás, túlbonyolított sz*r az egész, de ez már más kérdés, persze. Az Attila rendszere sem egy atomfizika, mégis sokkal, sokkal jobb és kézben tarthatóbb.
Személy szerint még a régi politikai rendszert is jobban szerettem. Akkor effektíve nem volt politika - na jó, a hatalmi túlsúlytól kellett őrizkedni, és annyi. Most van, de minek...?
SZERK: Még valami. Emíltettem, hogy a köztársasági államforma negatív módosítót ad minden párt hűségére. Ezt felszámolhatod az államforma-váltással Empire-re (köztársaság -> birodalom), ha jól emlékszem. Szóval ez is olyan dolog, hogy
elvileg van szabad választásod az államformák között, "te döntöd el", gyakorlatilag meg marhára nem te döntöd el. Effektíve muszáj, ha nem akarod magad fölöslegesen szívatni.