" Nos szerinted ilyen dolgok nem lesznek kitalálva a robotautókra?"
Biztos fognak probalkozni. Viszont valtozik az egesz technologia, elektromos autok, robot autok, uj szereplok jelennek meg az autoiparban, remelem nehezebben tudjak majd fenntartani a jelenlegi fogyasztoi allapotokat. Egy magneses csapagyazasu agymotor elettartama szinte korlatlan. Az elektrodinamikus fekek sem kopnak. Szerintem joval nehezebb lesz az elettartam korlatot beepiteni, mint a belsoegesu motor eseten. Azert persze nagyon kivancsi vagyok, mi lesz majd a tipikus meghibasodas, ha nagyszamban elterjednek az elektromos robotautok.
Bizonyos kényszerképzeteid, vízióid és érzelmeid vannak a hozzászólásaidban objektív tények nélkül. Persze erről is beszélhetünk, de inkább fordulj szakemberhez. ;-)
Nem ez nem igaz. Nekem lényegében csak öreg autóim voltak, most is az van. Vannak időszakos karbantartások, amiket meg kell csinálni. A motorjában jelenleg 300 000Km van. Nem kellett megbontani semennyire eddig. (egyik autómat sem kellett) Ha ésszel használja az ember és odafigyel, akkor pont hogy motorikusan semmi extra nincs. A futómű idő előtti elhasználódásának hazánk útjai is részesei. (ez robotautónál is így lesz). Lényegében átlag használatnál évente egy olajcsere és szűrőcsere kb kell. Ékszíj vezérműszíj azért ennél sokkal többet bír.
Valóban van olyan, hogy egy belsőégésű motorral szerelt kocsival sok a baj. Vannak típushibák stb. Szerinted robotautóknál nem lesznek? Elég naiv hozzáállás. Ugyanazok a gyártók fogják összerakni az autók alapját az elektromos részeket pedig a mai elektronikai eszközök gyártói. Ugye egyik elektronikai eszközünkkel sincs baj ma? :)
Amit említettél a beépített kötelező dolgok amiket ki lehetne kerülni. (pl. a vezérműszíjcserét egy fix fogaskerékhajtással el lehetne felejteni, stb.) Az sima ékszíjat nem nagyon lehet kikerülni (most nem részletezem miért nem lenne célszerű). Nos szerinted ilyen dolgok nem lesznek kitalálva a robotautókra? Nem lesz olyan hogy féléves kötelező szenzor újrakalibrálás stb. :) Ilyet nem fognak meglépni az autógyártók? :)
Félreértés ne essék, nem vagyok sem robotautó, sem elektromos autó ellenes, sőt! De ilyet ne mondjuk hogy az egyiket hűdegyakran kell szervizelni a másikat meg nem, mert ez egyszerűen nem állja meg a helyét.
"De én látatlanban kimerem jelenteni, hogy ezeknek a cuccoknak komoly karbantartási igénye lesz." Nem lesz. Persze az autogyartoknak egyertelmuen az az erdekuk, hogy korlatozzak egy auto uzemidejet, de az igazan fontos kritikus rendszerek most is szinte hibatlanul mukodnek. Az uzemanyagtartaly nem szokott kigyulladni,(csak durva baleset eseten) a fekekre sem jellemzo a varatlan meghibasodas. Mert ezeket eleve ugy tervezik, hogy ne legyen gond, minden mas torik, kopik, hasznalodik. Es az autot iranyito rendszer is rendkivul megbizhato lesz. Miutan itt mar biztos, hogy elektromos autokrol beszelhetunk, szinte semmilyen, meghibasodas sem varhato eveken keresztul.
Na jo talan van egy hajszalnyira elfogult vagyok a belsoegesu motorrokkal szemben. De az igaz, hogy a belsoegesu motorral, akkor is allandoan problema van, ha egyebbkent jol mukodik. Szurot kell cserelni, gyujtogyergyat kell cserelni, olajat kell cserelni, szarakodik a hutes, csuszik a kuplung, recseg a valto, folyik az olaj, gyenge az akumlator, kipufogo problema, katalizator problema. Persze az autogyarak akik nagyreszt az alkatreszekbol elnek, ez tokeletes.
De én látatlanban kimerem jelenteni, hogy ezeknek a cuccoknak komoly karbantartási igénye lesz. Nézd meg, hogy egy mai autónak milyen karbantartási igényei vannak ha betartjuk a gyári ajánlásokat. Ezek a gépek meg elvileg sokkal többet fognak menni az önvezetés miatt. Valószínűsítem elhasználódni is hamarabb fognak. Arról nem is szólva, hogy ezen lesz egy a mai autóknál jóval bonyolultabb elektronikai rendszer. Nem véletlen tolják ezt az autó gyártók, nekik ebben hatalmas lehetőségeik vannak. 4 - 5 éves autók mehetnek majd a kukába. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy kell ez az emberiségnek. De mind1 úgyse rajtam múlik. Utoljára szerkesztette: dyra, 2016.09.09. 20:26:31
"A mostani autokat, folleg a belsoegesu motor miatt gyakorlatilag hetente javitani kell, es fel evente, kis tulzassal ujja kell epiteni(mar mint a motort)."
He? Ez nem kis túlzás, hanem ordenáré nagy tévedés.
" A mai emberekre meg rohadtul nem az a jellemző, hogy tudnak és szeretnek várni. A szenzorok pedig majd folyamatos karbantartást igényelnek akár túlméretezett akár nem."
Ezt igy latatlanban nem lehet kijenteni, hogy egy egyenlore ismeretlen szerkezetek milyen karbantartast ellenorzest, igenyelnek majd. Es miert is lenne az baj, ha idonkent, ellenorizni kene par dolgot ? A mostani autokat, folleg a belsoegesu motor miatt gyakorlatilag hetente javitani kell, es fel evente, kis tulzassal ujja kell epiteni(mar mint a motort). Raadasul ez az ellenorzes a robotjarmuveknel valoszinuleg ugy fog torteni, hogy fogja magat az auto, es arra alkalmas idopontban elmegy a szakszervizbe, es a tulajnak semmi dolga nem lesz ezzel. Azt biztossan kilehet jelenteni, hogy a kritikus fontosagu szenzorok, erzekelok ugy lesznek megtervezve, hogy bolondbiztossak lesznek, es karbantartas mentessek. Azon nem mulhat a biztonsag, hogy valaki mondjuk 20 evig elmulasztja a karbantartast. Az pedig hogy robottaxik lesznek, vagy mindenkinek sajat autoja, meg a kutya is a sajat jarmuvevel fog, a kozeli kutyafutatora menni, azt majd bonyolult tarsadalmi, egyenlore felmerhetetlen igenyek fogjak eldonteni. Lehet hogy lesz mind a ketto, de lehet hogy ez 10 evente a kor divatja szerint valtozni fog, es lehet, hogy olyan harmadik fele hasznalati mod lesz, amit most meg a legmereszebb almainkban sem tudunk elkepzelni, mert meg nem letezik az a tarsadalmi igeny, amire az lesz egy megoldas. Utoljára szerkesztette: duke, 2016.09.08. 20:05:35
Az emberek életritmusa olyan, hogy reggel meg délután mozog egy hatalmas tömeg. A nap többi részében kisebb a mozgolódás. Na most ezt vagy úgy valósítják meg, hogy a gépparkot erre az időszakra állítják be és akkor rengeteg gépnek lesz holt ideje a nem csúcs időszakban vagy a másik oldalról kevesebb lesz a gép akkor viszont a csúcs időben nem jut mindenkinek kocsi. A mai emberekre meg rohadtul nem az a jellemző, hogy tudnak és szeretnek várni. A szenzorok pedig majd folyamatos karbantartást igényelnek akár túlméretezett akár nem. Ezzel pedig lusták az emberek foglalkozni. Nagyon sok itt a kérdés, a távoli jövőben biztos lesz majd ilyen de szerintem az minimum 20 - 30 év.
Biztos lehetsz benne, hogy egy robotautonal, az iranyitasert feleloles szenzorok lesznek a legbiztonsagosabb alkatreszei az autonak. Ugy fogjak megtervezni, es bosegessen tulmeretezni azokat, hogy barmi mas szokasos alkatresz, ezerszer nagyobb esellyel fog meghibasodni. Hadiparban, repulogepiparban, atomiparban sok evtizednyi tapasztalat, tudas halmozodott mar fel, a biztonsagkritikus rendszerek tervezeseben, itt is megfogjak oldani. Mar csak azert sem kell attol tartanod, hogy egyszercsak neked kell vezetni az autot, mert nem lesznek olyan kezeloszervek az autokban, amivel az utas iranyithatna a jarmuvet. Olyan lesz mint egy lift, benyomod a gombot, beadod a cimet, es nem kell azzal foglalkozni, hogy mi tortenik, amikor kinyillik az ajto kiszallsz es kesz. Azt pedig mibol gondolod, hogyha a robottaxik terjednek majd el, akkor abbol nem lesz boven elegendo ? Pont azert, mert nem kell hozzajuk emberi vezeto, barmennyit lehet beloluk tartani egy raktarban, es ha kell akkor kikuldeni az utakra, ha meg mar nem kell, akkor vissza a raktarba.
A sorrend: először a kötöttpályás - azon belül a metró -, majd a teherszállító konvolyok (az elsők között a hadászat területén), azután az egyéni teherszállítás és a taxiszolgálatás, végül az átlagos személyi közlekedés lesz automatizálva. Mindemellett a hajók és a repülők is önvezetők lesznek, de amíg egy átlagos óceánjáró sem az, addig a személyautók sem lesznek azok. Addig még sok víz folyik le a Dunán.
ezzel annyi baj lesz, hogy elterjedni is esélytelen. Veszel egy ilyen szuper kocsit, jogsit meg nem csináltatsz. Teszem azt lerohad két érzékelőd a rendszer meg közli nem megy sehova automatába mert nem biztonságos. Vezethetnéd manualban de nincs jogsid ülhetsz át a szomszédba. Ha meg van jogsid akkor meg minek fizetnéd az automata rendszert, hogy annak is szenvedj a karbantartásával meg a teszem azt három havi szervizével. A bérlős konstrukcióval meg az lesz a gond, hogy amikor nagyon kéne sosem lesz kocsid csak mondjuk ha vársz egy fél órát. Az automata TAXI-nál meg hiába hívod a munkanélküli taxis haverod intézzen már neked gyorsan kocsit ő már nem ott fog melózni. Ez az önvezető gépjármú halott konstrukció. Parkolás meg autópálya kb itt fog elakadni. A tömegközlekedés úgyszintén. Próbálnak rá itt mesterséges igényt generálni. De eleve csak nagyobb városokban lehet működőképes ahol meg is van az a réteg aki igényel egy ilyen szolgáltatást. Utoljára szerkesztette: dyra, 2016.09.06. 17:19:50
"a magyar nyomott bérek mellett (de mondhatom a nyugati sofőröket is) ezeknek a cuccoknak belátható időn belül gazdasági létjogosultsága lesz"
Nem mindig a pénz számít. Nézd meg a londoni metrót. Kiterjesztették az éjszakai műszakot néhány vonalon péntek/szombat este, és egyből jön a sztrájk. Ezt egy világváros nem engedheti meg magának. A metrót borzasztó egyszerű automatizálni (nincs útkereszteződés, előzés stb.), itthon is vezető nélkül megy a négyes. Szerinted mennyi ideig lesz munkájuk a londoni metróvezetőknek?
Kb szazfele muszaki dolgot lehetne mondani az elmult 30 evbol, ami a kezdetekben csillagaszati aru volt, aztan 20 ev mulva 5 dollaert arultak az ebayen, a tizszer kisebb, gyorsabb, jobb, valtozatat. Ez is ilyen lesz. Most meg szuperszamitogepet telepitenek az autoba, hogy feltudjak dolgozni az erzekelokbol erkezo jeleket, 20 ev mulva egyetlen chipbe integraljak az egeszet es kb 20 dollarral noveli majd az autok arat.
kizártnak tartom, hogy a magyar nyomott bérek mellett (de mondhatom a nyugati sofőröket is) ezeknek a cuccoknak belátható időn belül gazdasági létjogosultsága lesz. Az elektronikus érzékelőknek és kameráknak az üzembenntartása karbantartása (az MI fejlesztése és tesztelése) nagyobb összeg mintha egy olcsó pistát ültetsz a volán mögé. Ez a 0/24-es működés sem fog menni mert az emberek pl este alszanak reggel mennek dolgozni ahonnan délután jönnek vissza. Tehát lenne egy csúcs időszak amikor az automata Taxira 10 - 15 is percnél többet kéne várni. Kizárt, hogy ezt kivárják az emberek. A Saját autójukat meg bolondok lennének full automatán megvenni és ezáltal teljesen kiszolgáltatottá válni a rendszernek. Arról nem is szólva, hogy gondolom alaposan megdrágulna a gépjármű. Buszok, kamionok talán működhetnek emberek nélkül de szerintem biztonsági szolgálatra akkor is szükség van. Olyan ez mint a felhő mindenki oda akar terelni minket közben vitathatóak annak azon tulajdonságai, hogy kiváltja a helyi fájl szervert. Általában az történik, hogy a két rendszer egymás mellett fut amiből persze csak az IT cégek húznak hasznot. Itt is ez lesz. Mindenkinek lesz saját kocsija de közben lesz ez az önműködő dolog is. Mindezt jóval nagyobb költségen és jóval nagyobb környezeti megterheléssel. Utoljára szerkesztette: dyra, 2016.09.05. 19:31:18
Gyalogosként többször előfordult már, hogy a busz megállt, átengedett volna, én mégsem indultam, mert egyszerűen fogalmam sem volt, hogy a busz takarásából mi fog előbukkanni. Szegény buszsofőr meg nem értette, hogy miért nem indulok már.
" Az óriási kockázat a "okos autók" meghekkeléséből fog származni. "
Biztos lesznek problemak, de szerintem az adatbiztonsag problemaja is, csak egy, a robotjarmuvekkel kapcsolatos megoldando feladatok kozul. Valoszinuleg a terroristak kedvencei lesznek, hiszen joval egyszerubb lesz egy bombat eljutatni valahova, vagy szandekos balesetet okozni.
" valódi megelőzés szempontjából az összemosás rossz. hiszen az emberekbe bele kellene verni, hogy milyen időben, hogy vezessenek és mindenképp figyeljék az út minőségét és viszonyokat is. letöredezett útszél miatt több baleset van,de a kátyuk miatt is."
Pont ez az amire ember nem alkalmas, mert ezer fele okbol okoznak balesetet az ertelmi, erzelmi, pszihologiai allapotuk fuggvenyeben. Legfeljebb, valami halalos, azonnal kivegzos diktaturaban lehetne az embereket fegyelmezett vezetesre kenyszeriteni. De egy tipikus konzumidiota, szorakozasbol vezetos, 1000 wattal zenelos, tarsadalomban ez lehetetlen. Illetve szazszor egyszerubb, teljesen automatizalni a jarmuvek iranyitasat, mint az embereket allando 100 szazalekos osszpontositasra ravenni. Es meg ha vannak is olyanok, akik kepessek lennenek hosszutavon baleset nelkul vezetni, nekik is alkalmazkodniuk kell a nagytobbseghez, akik erre keptelenek, akar mennyire is szorakoztatonak tartjak a jarmuiranyitast. Mert csak a szamitogeppel osszehangolt robotjarmuvek biztosithatjak a hatekony, balesetmentes kozlekedest.
A fő probléma az "önműködő, robotautókkal" nem a biztonságos vezetés lesz. Egy idő után a sok információ és érzékelés miatt minden helyzetben jobbak lesznek az embernél. Az óriási kockázat a "okos autók" meghekkeléséből fog származni. És ez tényleg óriási probléma, hiszen amíg a gépedet meghekkelik, addig azt tudnak rólad, ami a gépeden van, Ha az autót hekkelik meg, akkor az életeddel játszanak. Ez a nagy probléma!
"és mivan az elég sok szerpentínes kanyargós "főúttal"? 100-110kmph-val gond nélkül lehet menni"
115kmph-ra vannak a mérők állítva, csak szólok. másrészről, még mindig nincs ebben a mondatban benne, amit falsul állítotok.
"Szövegértési problémáid is vannak."
nektek valóban, pár %_os az abszolút gyorshajtás miatti balesetek száma, a többi 9x% más miatt van, de mégis mindenki a direkt gyorshajtókon pörög, teljesen értelmetlenül. a relatív gyorshajtást azért jó belekevernie a rendőrségnek, mert így tudja a traffipaxozást meg "ideologizálni" és így nem gondolkoznak rajta el az emberek, hogy akkor, miért is jó, éjjel egy bokor mögött egy balesetmentes szakaszon a kinthagyott 30-as tábla mögül mérni és az mennyi balesetet is előz meg? bevétel szempontjából az összemosás jó.
a valódi megelőzés szempontjából az összemosás rossz. hiszen az emberekbe bele kellene verni, hogy milyen időben, hogy vezessenek és mindenképp figyeljék az út minőségét és viszonyokat is. letöredezett útszél miatt több baleset van,de a kátyuk miatt is. ha engem kérdeznének meg, hogy hogy oldanám meg ezt, akkor azt mondanám, hogy valam HUD-ot kötelezőleg beleszereltetnék minden kocsiba, ami figyelmezteti a sofőrt (ha valaki így balesetezik > jogsi felülvizsgálás). és ez még "csak" a balesetek 26%-ka. ott van még az elsőbbség meg nem adás és figyelmetlenség, 50-60%-kal, ami böszme sok. ennek megelőzését, csak a jogosítvány megszerzésének szigorításában látnám és pár évenkénti felülvizsgálásában (akár a beszerelt kamera megoldással is).
"akkor nem kellene pusztán a gyalogos átkelő miatt forgalom megállító lámpa" erre egyszerűen, nem tudok mit mondani :D ha meg kocsik sem lennének, akkor meg mindenhol tudnának szaladgálni a gyalogosok az úttesten :))))) utána pedig, vissza is mászhatnánk a fára Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.09.02. 14:54:10
"idéznéd azt a mondatot akkor, hogy "az abszolút gyorshajtással nincs baj""
pl.: "és mivan az elég sok szerpentínes kanyargós "főúttal"? 100-110kmph-val gond nélkül lehet menni"
Lakott területen kívül 90km/h a megengedett sebesség. Folyamatosan arra hivatkozol, hogy "csak" 11 halálos baleset volt az abszolút gyorshajtásból holott idéztem, hogy a cikk szerint is ezen kívül 227 esetben relatív gyorshajtás okozott halálos balesetet ami a KRESZ szerint ugyanúgy gyorshajtás.
"485 ember halálát a 11-el szemben"
Szövegértési problémáid is vannak. Ezek baleseti számok (ráadásul nem pontosak). A halálos áldozatok száma magasabb, hiszen egy balesetben nem csak egy ember halhat meg. A KSH szerint 2014-ben 15847 regisztrált baleset történt (szemben a cikk 14616 számával) és 626 személy halt meg 573 balesetben. Minden ember halála tragédia, de nem csak halálos balesetek tesznek tönkre életeket. Súlyos sérült 5331 volt 2014-ben.
Az egész vita abból indult, hogy te szeretnél szórakozásból közúton vezetni. Minden statisztika szerint a balesetek elenyésző része történik gépi hibából, tehát az emberi mulasztás lehetőségét kell csökkenteni. Ahogy írtad szigorítani kellene a jogosítványhoz jutást (ezzel egyetértek). Ha az önvezető járművek elterjednek akkor ez valószínű annyit jelent majd, hogy az erre kijelölt helyen (pálya) majd szórakozhatsz. Egyébként én is szükségesnek tartanám, hogy legfeljebb 5 évente megújítsa az ember a jogosítványát akár egy egyszerű kamerás vizsgával. Néhány napig egy beszerelt kamera figyeli a vezetést. Ezt flottás cégek szokták használni mielőtt önállóan engedik a flottához tartozó autók használatát.
"ezen "logikai" mezsgyén haladva, akkor sehova sem kellene lámpa."
Nem véletlenül hívják forgalom irányító lámpának. A szerepe nem az, hogy megállítson hanem az, hogy irányítsa a forgalmat. pl. alsóbb rendű útról a folyamatos főutas forgalom ellenére ki lehessen kanyarodni akár nagy ívben is. Ahol meg kell állnod oda nem kell lámpa, mert egyszerűen meg kell állnod. Ahol mégis kitették az pont a sok "nyomom a pedált nem nézek sehova" ember miatt volt. Ha nem lennének ilyenek akkor nem kellene pusztán a gyalogos átkelő miatt forgalom megállító lámpa, hiszen fokozott óvatossággal közelíted meg és a gyalogos átkelési szándékát látva meg kell állnod. Az ilyen lámpa mindenkinek probléma. A gyalogos nyomja a gombot, de olyan lassan vált, hogy addigra legtöbbször átmegy (tilosban), mire átvált a lámpa már senki sem akar átmenni, csak állnak az autók. Ezen kívül független beszerelésűek, úgyhogy a többi lámpával csak véletlenül lesznek összhangban.
ezen "logikai" mezsgyén haladva, akkor sehova sem kellene lámpa.
azért pár helyen már rájöttek erre. egyébként már egy villogó kis szotyi "sárgalámpa" is segítség lehet, akkor meg főleg, ha érzékelős és akkor villog, ha az adott területen áll/vár valaki...nem hiszem, hogy ez egy olyan horribilis beruházás , pár életért/év.
"gyorshajtás rossz az abszolúttal pedig nincs baj, egyértelmű butaság."
egyértelmű butaság az, amit összehordasz. idéznéd azt a mondatot akkor, hogy "az abszolút gyorshajtással nincs baj". várom az idézetet. ha azt nem értetted meg, hogy én pl. nagyobb problémának találom a 485 ember halálát a 11-el szemben, akkor azzal viszont nem tudok mit csinálni.l
Ha mindenki betartja a KRESZT, akkor alig van baleset, de az emberek gyakran hibáznak (na, nem olyan gyakran, mint egy mai robotautó) így pl. a lámpa tényleg jobb megoldás.
Az abszolút gyorshajtásnak adott kontextusban azért nincs értelme, mert amikor relatív gyorshajtás miatt baleset történik, akkor nyilvánvaló (annak aki átgondolja), hogy adott esetben az abszolút gyorshajtással súlyosabb baleset történt volna. Tehát azt mondani, hogy a relatív gyorshajtás rossz az abszolúttal pedig nincs baj, egyértelmű butaság.
Statisztikailag érdemes szétválasztani, mert a baleset megelőzési módszereket ehhez kell(ene) igazítani.
Te írtad, hogy lámpa kéne minden helyre ahol többsávos úton van gyalogátkelő. Pedig a KRESZ elég egyértelmű szabályt mond ki rá és ha betartja az ember, akkor nincs gyalogosgázolás. Eltekintve attól, ha valaki eléd ugrik, de bárhol lehet ilyen hülye, nem csak gyalogátkelőhelyen.
Szóval az, hogy te lámpát akarsz, holott lámpa nélkül is biztonságos, ha betartod a KRESZ-t, arra utal, hogy nem tartod be. És igen ez egyenértékű azzal, hogy nem törődsz másokkal. Jöhetnek a emotionok.
lehetetlen vagy...fölösleges írnom. természetesen, minden hivatal és egység hülye, aki ezeket szétválasztja...valóban. miért nem tesznek úgy, mint te, a nagyokos . a figyelmetlenség/ tapasztalat hiánya v. bármi más miatt gyorsabban haladást egyenlővé tenni az "agresszív /direkt "megymintállat" hülyével. a hülye is látja, hogy ez tök ugyanaz a kettő...nem? édesistenem..... . vagy már egyszerűbb lenne, mindenki hülye meg balfax, csak te vagy a király törvénybe vezetni, nem? ja, hát én aztán már nem figyelek senkire, ha a nagyokos mondja zéró ismerettel az bizony úgy van !!!
Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.09.02. 00:32:28
Az én zsebemben akkor nyílik ki a bicska, amikor azt látom / olvasom, hogy zebrán vagy a járdán ütöttek el valakit, vagy amikor két község közötti úton szabályos biciklist gázolnak és a "hi vis" mellény rácsavarodott az autó kerekére... Az ilyen sofőröket életfogytra ítélném (legalább).
Az abszolút gyorshajtásnak semmi értelme, max annyi, hogy statisztikát lehessen csinálni belőle. A gyorshajtás nem attól lesz gyorshajtás, mert ki van írva, hogy teszemfel: 70. A gyorshajtás az a körülményekhez képest nem megfelelően megválasztott sebességet jelenti, még akkor is, ha te máshogy gondolod. A másik hsz-re inkább nem válaszolok. Ha nem fogod fel, hogy a gyalogátkelőhelyen nem neked van elsőbbséged, akkor nem lehet mit tenni. A hsz-edből csak annyi tűnik ki, hogy nem figyelsz másokra és másokat akarsz hibáztatni. Persze... biztosan úgy van.
"örülök", hogy ennyi balesetet láttál és minden részletét láttad és kielemezted. nyilván te jóval hihetőbb stati vagy mint a rendőri helyszíneléseken és kivizsgálásokon alapuló ksh. az abszolút gyorshajtást látom, te sem akarod direkt megérteni :DDDD
sírok :D:D:D:D:D:D:D és még te beszélsz kevés tapasztalatról....igen, 15+ év pesti vezetés (meg mittomén hány év vidék), több százezer km-el valóban rettentően kevés...ja, balesetmentesen egyébként, csak mondom. megszámolni nem tudom, hányszor mentettem már szitut a defenzív vezetéssel, de teljesen mind1, lényeg, hogy te 1 mondatból "analizálsz", mondjuk üvöltő baromságokat de az már más topik. nyilván pesten pl. aki először van, vagy ritkán jár vagy külföldi természetesen csak a lámpa nélküli párhuzamos útra ráqrt zebrát sasolja sötétben, nem épp azt, hogy valaki ne vágjon bele,elé, épp holvan stb. gondolom te azt is helyesled, hogy a (darwindijas) gyalogos szétnézés nélkül ugorjon rá az úttestre takarásból, hisz úgyis elsőbbsége van (pl. zebrán) majd az elsőbbsége megvédi az 1 tonnával szemben.
azért "szakértőkém", elmondanám, h a kreszben vannak gyalogosra vonatkozó szabályok is, tehát az az anyuka aki szétnézés nélkül áttolja a gyereket, ugyanúgy szabálytalan, keresd meg (ha nem megy, kimásolom én neked). Eként a busz mögüli kiugrálás is egyre divatosabb már, az új darwindíjasok körében. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.09.01. 22:16:47
Ez még személyes tapasztalat miatt sem áll meg. Pedig az, hogy én 22 éve nyomom a pedált még az sem statisztika. De amit láttam eddig balesetet az bizony nagy része azért volt, mert gyorsabban ment a paraszt mint kellett volna, vagy a sebességéhez képest nem választott megfelelő követési távolságot. Ez a két eset lényegében ugyanaz. Gyorsabban ment, mint kellett volna. Ha valaki gyalogos átkelőhelyen 50kmh-val elüt egy egyébként szabályosan közlekedő gyalogost, az bizony akármennyire is nem tetszik, az gyorshajtás volt. Nem kell sírni miatta, hogy nem mentem gyorsan. De bizony gyorsan mentem. A KRESZ-t meg kellett volna tanulni, de ha az nem ment akkor csak gondolkodni kéne, hogy olyan helyen ahol keresztbe gyalogos várható, ott bizony figyelni kell és ha ott parkol a gyalogosátkelőnél egy busz és nem látom be, akkor lassítani. Utoljára szerkesztette: gforce9, 2016.09.01. 21:40:43
Csak, hogy tisztázzuk: "Összesen 496 halálos baleset volt 2014-ben a sofőrök hibájából, amiből 227 történt a sebesség helytelen megválasztása miatt."
A cikk az állandó trafipaxozás ellen szól, mivel ahogy a statisztika is mutatja nem a megengedett sebesség átlépése okozza a legtöbb balesetet hanem a körülményekhez képest megválasztott helytelen sebesség, tehát a relatív gyorshajtás. A KRESZ szerint a sebességet időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően KELL megválasztani nem pedig a megengedett legnagyobb sebesség alapján. Gyk.: Attól, hogy egy szerpentinen lehet 90-nel menni még nem feltétlenül biztonságos. Ezért normális ember lassabban megy, mások meg 100-110-zel. Attól, hogy sztrádán lehet menni 130-cal, ónos esőben a normális ember lelassít, de van akinek muszáj nyomni. Tehát a rendőrnek a veszélyesen közlekedőket kellene kiszűrnie a cikk szerint is. A rendőröknek viszont az abszolút gyorshajtás objektíven bizonyítható, tehát könnyen behajtható bevétel. Ezért nem "szűrnek", hanem "vágnak".
"nincs lámpa a gyalogosátkelőnél. ugyanis normál sebességnél is simán kitakarja a gyalogost az elől haladó autó és a mögöttes forgalomnak halovány gőze sincs sokszor, hogy miért lassít az első"
Azért ebből erősen látszik, hogy nem sok év van mögötted. Azért agyban el lehet jutni addig, bármilyen furcsa is, hogy ha jön egy gyalogosátkelő és lassít a melletted lévő aki kitakarja a járdát, az okkal teszi. És egyébként sem lehet elhaladni egymás mellett gyalogátkelőhelyen, nemhogy előzni legalábbis akkor, ha kicsit is betartod a kreszt..
Privát véleményem, hogy vannak tötymörgők igen. De a faszparaszt agresszívok ugyanolyan balestveszélyesek. Azt hiszik az út az övék. De a legnagyobb probléma az, hogy a tötymörgők és az agresszívabb veszetők tökugyanolyanok: Magasról leszarják a környezetüket. Ezért van a sok baleset. Utoljára szerkesztette: gforce9, 2016.09.01. 21:24:33
igen, mennyi fejfa van ott? Havonta pedig több ezer baleset van a figyelmetlenség,elsőbbség meg nem adás, és rosszul megválasztott sebesség miatt (nem szándékos gyorshajtás), - már 50edjére írom-. hihetetlen komolyan, hogy mindig előbukkan egy olyan barlanglakó, aki sírdogál a pár tized %-os ráta miatt, de a 90%-os ráta nem érdekli, számomra ez felfoghatatlan, h vannak ilyen szűklátókörűek....
"A 496 halálos balesetből 11 alkalommal okozta a tragédiát az abszolút gyorshajtás, másként fogalmazva: A HALÁLOS BALESETEKNEK A 2,2 SZÁZALÉKA KÖVETKEZETT BE A SEBESSÉGHATÁR MEGSZEGÉSE MIATT."
vagy nem is tudom miez. milyen típusú az olyan ember, akinél sokkal fontosabb szerepet játszik a 11 ember halála, mint a 485 emberé...kit érdekel az a 485 ember, nem? 1 ember halála is szomorú, de nincsennek rá szavak, hogy sokan fel sem fogják az adatokat és azt, hogy mi történik az úton és mit kellene csinálni.
" hogy a szórakozásoddal mások életét" ahogy beleülsz az autóba, onnantól kockára teszed mások életét is és sajátodat és ahogy a statisztika mutatja, nem a "szórakozók" ölnek meg több embert. Dehát, valami ellenségképet azért csak kéne találni magunknak nem? valaki ellen azért küzdjünk már :D
én azt mondom, hogy jó az önvezető autó ettől függetlenül, SOKKAL kevesebb baleset lenne, mivel akkor a figyelmetlenek, meg a kreszhez hülyék stb-k nem okoznának balesetet (mint, ahogy most ők okozzák a 97%_át a baleseteknek). de meghagynám a választás jogát, csak olyannak adnék kormányt, akik nagyon jól vezetnek. Akár vizsgán bizonyítják akár a sok előző km- alatt baleset mentesen. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.09.01. 18:57:49
"és mivan az elég sok szerpentínes kanyargós "főúttal"? 100-110kmph-val gond nélkül lehet menni, azt pedig azért élvezetes tud lenni."
Ezért van tele fejfával a Mecsek. Ők is élvezték ... meg azok is akik "útban voltak". Ha a határon autózol akkor elég egy víztócsa és vége is van. Pályán ott a bukótér és a gumifal, mert még profik is hibáznak hát még az amatőrök.
"Németben egy autobahnos 300-as tekergés sem mondható túl unalmasnak."
Ha arra gondolsz, hogy kerülgeted a többi autót akkor megint oda jutunk, hogy a szórakozásoddal mások életét (is) kockára teszed ami minimum ellenszenves nekem. Tény, hogy 300-zat még nem próbáltam csak 250-et, de kb. akkora adrenalin löket volt szinte üres autópályán mint egy kisvasút. Még egy gyerek gokart (kb. 50hp) is komolyabb élmény egy iskola udvaron. Utoljára szerkesztette: grobs, 2016.09.01. 17:09:22
Biztonsag szempontjabol a hagyomanyos autok kitiltasa a varosokbol es altalaban a kozutakrol elonyosnek tunik, tehat jogilag vedheto. Gazdasagi szempontbol is elonyos, mert egyreszt tobb, masreszt dragabb autot tudnak eladni, raadasul a regi jarmuveket is le kell cserelni automatara, tehat anyagilag is jo a cegeknek. Most onnantol hogy a lakossag nagyobbik resze, a politikusok es a nagytokesek is tamogatjak, az a par ember aki szorakozasbol vezet nem igazan szamit. Vannak joparan akik lovoldozni szeretnenek vagy lovaskocsival felhajtani az autopalyara, megsem tehetik meg. Na az o esetuk jusson mindenkinek eszebe, aki esetleg ragaszkodna az autovezeteshez.
Majd aki autot akar vezetni, az beul az automatikus autoszallitojaba (lasd: loszallito), elviszi az autojat a versenypalyara (lasd: loversenypalya) es ott azt csinal amit a palya tulajdonosa megenged neki. Ez a jovo es figyelembe veve, hogy mekkora gazdasagi es tarsadalmi elonyt jelent az ember vezette autok (es altalaban a legtobb veszelyes uzem) kivaltasa, jo esellyel meg is fog valosulni.
Egyebkent a legtobb autot vezeto ember inkabb a facebook-jat nezne vezetes helyett, most is azt teszik csak vezetes kozben. Tehat a legtobb autotulajdonos meg fizetne is azert, hogy mas vezessen helyette. A keves kivetel az olyan mint aki azert tart lovat, hogy neha lovagoljon, de varosban munkaba vagy bevasarolni mar nem igazan jarnak veluk. Az embervezette autok is egy hasonlo 'hobbi allat' kategoria fele tartanak mint a lovak vagy az en egyik szemelyes kedvencem, a regi gozhajtasu jarmuvek.
ps: Lehet hogy lesz ember vezette auto a jovoben is, ahogy korlatozott modon meg most is lehet loval jarni, csak egyreszt ritka lesz, masreszt annyi szabaly es behajtasi tilalom lesz ra, hogy egy OT rendszamos, ember vezette auto nyilvanos helyen max. lepesben mehet majd, elore bejelentett utvonalon. Az ember vezeti, de a szamitogep beavatkozik megoldas egyebkent tetszik nekem is, ez akar hamarabb is elterjedhet, mert nyomhatod a pedalt, de nem gyorsul a biztonsagos sebesseg fole. Egy ido utan az embereknek (ahogy sokaknak most is) inkabb nyug lesz vezetni es ragaszkodni fognak az automatahoz. Kozvelemenykutatasok szerint az emberek tobb mint 80%-a akar automata autot es nem holnapra, hanem inkabb mara.
"Legyen már jogom eldönteni, hogy akarom vagy sem" reméljük, hogy nem a tunyák győznek ebben a dologban. én úgy látom, hogy javarészt a vezető embereknek nem akar robotokat. úgy lenne a fair, ha mindenki szépen eldönthetné, h mit akar és kész. a jogsihoz jutást valóban sokkal szigorúbbra kellene venni, a baleseteseket felülvizsgálni,újravizsgáztatni stb
"belsőben haladva inkább már soha többet nem adok elsőbbséget babakocsit toló nőnek ha jönnek mellettem a zebránál"
volt már ilyennel tapasztalatom és egyszer sem ilyen "bojrészer" csapta el majdnem a gyalogost. számomra érthetetlen, hogy az ilyen 2 sávos utakon miért nincs lámpa a gyalogosátkelőnél. ugyanis normál sebességnél is simán kitakarja a gyalogost az elől haladó autó és a mögöttes forgalomnak halovány gőze sincs sokszor, hogy miért lassít az első. másrészről pedig közhely, de mindig az nézzen szét jobban, akit kevesebb dolog véd. amikor gyalogosként közlekedek, mindig körülnézek 2x is, lehet, hogy ez ilyen "hülye" szokás, de nyugodtabb vagyok, ha nem vak idióta módjára közlekedek és látom a forgalmat. az ilyen lámpa nélküli két sávosakon is így van, ha valaki megadja, akkor nem balettozok át birka módjára, hanem mögé nézek annak a kocsinak is, hogy a másik is megadja-e, akár motoros, akár kocsis jön. a motorosak is képesek kivágni azonnal, nagyobb %-ban mint az autósak. egyébként furcsának találom, hogy azoknak kívánod a halálát, akik sokkalta kevesebb halálesetet okoznak az utakon, ez is egy agresszió. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.09.01. 09:15:43
Erről beszélek. Úgy látom páran nem értik. A "száguldozni" képletes fogalom. És igen, lehet a sebbeséghatárokat betartva is élvezetesen vezetni. Az, hogy a sok retaldárt nem tud vezetni, vagy balesetet okoz az legyen az ő baja. Sajnos nem elég szigorú a jogosítványhoz jutás. Úgy ahogy a fegyverhez, vadász engedélyhez jutás sem. Ezzel is lehetne balesetet megelőzni.
Sokaknak a normal közlekedés is okozhat vezetési élmény, nem kell GTA, NFS sílusban vezetni. Aki ilyen az egyen kefét, mert pár embernek tetszik a robotika.
"Az utcan majd robotjarmuvek fognak kozlekedni" Mi van, ha nem akrom az életem egy robotra bízni? És nem vagyok hajlandó átadni a volánt egy 'kékhalálos' (képletesen) Pc nek? Legyen már jogom eldönteni, hogy akarom vagy sem.
Szeretek vezetni elvileg tudok is mert 17 éves korom óta van jogsim és még nem volt balesetem valamint minden nap Pesten közlekedek már 4 éve, de kívánom a postodban leírt mentalitással bíró boy racereknek, hogy amilyen hamar csak lehetséges csavarodjon már fel egy beton oszlopra, ha lehet az oszlop ne sérüljön!
Az ilyen kicsit megnyomom lámpánál van az, hogy én belsőben haladva inkább már soha többet nem adok elsőbbséget babakocsit toló nőnek ha jönnek mellettem a zebránál, mert a barom a 1,3 GLX-el úgy érzi verseny lesz és külsőben miután én fékezek ő még gázt ad és virul, hogy NYERT közbe én dudálok a nőre, hogy álljon meg mert mindjárt kivasalják gyerekestől majd mikor mellé megyek kormány mereven tart és bámulunk magunk elé miközben nemzetközileg lekommunikálom vele a történéseket. Az agresszív ,,ih bín sumaher" meg menjen gokartozni (mint jómagam) vagy simracerkedni otthon(mint szintén jómagam) közhely, de a közút nem versenypálya és többnyire csak az arc van meg. Tudás meg annyi, hogy nyílt egyenesben jobb estben aputól kapott ,,mindent megoldók helyetted csak eget rengető fasszágot ne csinálj", rosszabban valami ezeréves kicsit megpiszkáztam az adagolót a két 60%-os gumi a hajtottra tettük vacakkal nyomunk egy kövéret...
Teljességgel esélytelen, ez biznisz. Ha az emberek élete lenne annyira fontos, ahogy hangoztatják, már rég kitalálták volna a tutit. Pl. teher tranzitot sem engednének 100km-en kívűl, a nagyobb távokon csak vasút lenne. Alkalmatlanok nem kaphatnának jogsit.....2-3 évente minden jogsist lecsekkolni, hogy balesetezett-e stb. Ha balesetezett felülvizsgálni stb.
Mégis kinek adnák el azt a rengeteg kocsit, ha szigorítva lenne minden és csak eleve pár %-kapna jogosítványt? és akkor az olajbizniszről még nem is beszéltem.....
"gepjarmu iranyitassal kivanjak szorakoztatni magukat a kozforgalomban"
úgy látom még mindig nem sikerült megérteni. még mindig ezerszer többen okoznak halálos balesetet rutintalanok/figyelmetlenek/kreszhezhülyék, mint akik "szórakoztatják" magukat a volán mögött....ha esetleg abból baleset is van, akkor kiderül, h részeg pl. olyan vagy, mint a rendőrök, kirakják sötétben (0 forgalomnál) a bokor/rosszulláthatókintfelejtett 30as tábla mögé a traffipaxot, hogy akkor ezzel most ők balesetet előznek meg..ja, persze. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.08.31. 20:57:44
"az autonóm jövő hívők, nyugodtan elfelejthetik, hogy a közeljövőben ez a baromság megvalósul. Ott a busz,taxi,telekocsi millió egy dolog, amit lehet most is használni, az usa-ban is jóval többen akarják a kormányt kezelni, mint akik csak busz/taxi feelingre vágynak"
Itt a biztonsagrol van szo, es nem szamit az, hogy egyesek gepjarmu iranyitassal kivanjak szorakoztatni magukat a kozforgalomban. Az emberek egyszeruen felesleges kockazatot jelentenek a gepjarmuvek iranyitasaban, ezert fogjak teljesen kiiktatni oket. Olyan megoldas meg talan elkepzelheto, hogy a szamitogep bizonyos biztonsagos hataron belul, engedi az auto iranyitasat az embernek. De teljes mertekben kontrolalja, es azonnal beavatkozik, ha barmilyen kockazatos manovert csinalna a vezeto. Tehat olyan lesz mintha az ember mellett folyamatossan ott ulne egy gepjarmuoktato, aki azonnal leallitja a veszelyes manovert, illetve atveszi a iranyitast. Nem engedi a sebeseg tullepest, figyel a kovetesi tavolsagra, idoben fekez egy keresztezodesben, gyalogatkelo helyen. Persze lehet, hogy a gyakorlatban ez a folyamatos beavatkozas inkabb zavaro lenne, ezert nem lesz ilyen.
és mivan az elég sok szerpentínes kanyargós "főúttal"? 100-110kmph-val gond nélkül lehet menni, azt pedig azért élvezetes tud lenni. Németben egy autobahnos 300-as tekergés sem mondható túl unalmasnak. De a városban egy lámpától lámpáig témázás sem unalmas, esetleg 70-es helyen....ebből még számottevő baleset nincs, h valaki esetleg 90-100ra felgyorsul egy karbantartott jó géppel. ezerszer több baleset van, abból amiket írtam (figyelmetlenség,elsőbbségmegnemadás stb). és akkor még ott vannak a nyilt napok, vagy a ringek bármikori kibérlése.
az autonóm jövő hívők, nyugodtan elfelejthetik, hogy a közeljövőben ez a baromság megvalósul. Ott a busz,taxi,telekocsi millió egy dolog, amit lehet most is használni, az usa-ban is jóval többen akarják a kormányt kezelni, mint akik csak busz/taxi feelingre vágynak.....és ez attól "tartok", hogy így is marad, lesz rá lehetőség a jövőben, de nem ez lesz a meghatározó.
Én tulajdonképpen pedig, egyszerűen nem tudom megérteni, hogy minek ül az olyan kocsiba, ha nem akar vezetni? mikor millió egy más modja is van a közlekedésnek, használja azt, az embereknek és a környezetnek is jobb lesz. Ha meg antiszociális, akkor menjen el remetének, költözzön ki a civilizációból. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.08.31. 19:40:37
"Ehelyett a robotauto 3D-ben beszkenneli (LIDAR) maga korul a teret, targyakat ( masodperckent 50-100-szor), es felismeri azokat, az autokat, embereket, utat, jardat, hazfalat, es ezek alapjan hoz donteseket."
aha, hát úgy legyen. az én véleményem erről, hogy 25-re ebből nagyjából SEMMI sem lesz :D Nagy szerencse, hogy tökéletesek az elektronikai szerkezetek...főleg az autóelektronika.... :D:D:D:D:D:D a pc még csak-csak, de az autó....hát azért, azt ha túlbonyolítják, nem sejtek túl sok jót belőle. Tipikusan a legprimitívebb rendszerek a megbízhatóak ezen az ágon...a többit hozzá lehet képzelni.
a relatív gyorshajtásnál (is) a legtöbb esetben szintén figyelmetlenség és rutintalanság a tényező, az agresszivitás minimális.
"Mi van, ha én vezetni akarok, száguldozni. Nem azért, mert a-b be akarok menni, hanem a vezetés élménye miatt?"
Ez a KRESZ betartása mellett szerintem teljesen kizárt. Illetve komoly perverzió ha valakinek az okoz örömöt, hogy 130-cal megy az autópályán és 3 km-enként 15 fokot fordul, vagy 0-50 gyorsulást élvezi a városban ... esetleg a dugóban araszolást. Azért mert van néhány hülye aki nyilvános helyen szeret maszturbálni még nem csinálnak nekik fülkéket minden utcába, vagy hoznak törvényt, hogy nekik mégis lehet.
"Nem kell jogosítvány? Mi van, ha én vezetni akarok, száguldozni. Nem azért, mert a-b be akarok menni, hanem a vezetés élménye miatt? És mondjuk nem elég egy pályán menni 5-10 kört. Mondjuk el akarok vezeni Záhonyból Londonba. Akkor mi van? Que? "
A kozlekedes, az utca, az NEM 24 oras vidampark, ahova az ovodas erzelmi allapotu emberek szorakozni jarnak a sajat es masok eletevel, vagyontargyaival . Az utcan majd robotjarmuvek fognak kozlekedni, ( NEM jatszani, szorakozni, hanem kozlekedni) emberi beavatkozas nelkul. Aki meg gepjarmuvel akar jatszani, az elmegy egy versenypalyara, es ott szorakozhat. Geppuskaval sem lehet lovoldozni az utcan, de egy loteren igen. Illetve korlatozottan talan mar most is vannak, de par ev mulva biztos lesznek, ha lesz ra igeny, elethu autos szimulatorok, ahol korlatlanul biztonsagosan lehet majd baromkodni.
"l. itthon a legtöbb baleset : figyelmetlenség/elsőbbség meg nem adás és relatív gyorshajtás (nem, ez nem a direkt/szándékos gyorshajtás, guglizd ki)."
A robot ezeket a szituaciokat hibatlanul fogja megoldani, mert minden szazad masodpercben figyelni fog. Es a relativ gyorshajtas meg, kifejezetten az aggressziv baromallat viselkedes kategoriajaba tartozik. Aki akkor is esz nelkul 70-nel megy, de inkabb meg gyorsabban, amikor a jeges uton, nulla latotavolsaggal, meg a 30 km/h-as sebesseg is tul veszelyes. De azert O letolja az elotte csak 75-el togymorgo szerencsetlent. Na hat ilyet, nem fog a robot csinalni, mert maximalissan figyelembe fogja venni az utviszonyokat, tapadasi viszonyokat.
"nem érted, mert nem akarod. robotautó nem, az csak tesztpályán, de autopilot van,"
Oke csakhogy most nem a valami vezetes segito ujabb featurerol beszelunk, hanem egy jol mukod minden szempontbol tokeletessen mukodo autonom jarmurol, ami meg nincs, legfeljebb resz megoldasok vannak. Tehat lenyegtelen az, hogy a jelenleg hasznalt vezetessegito megoldasok hogy mukodnek vagy sem. Es ahogy mas is irta, arrol szo sincs, hogy a robotjarmuvek gps alapjan kozlekednenek. A gps pontatlan, megbizhatatlan, es legfokep lehetetlen lenne az osszes terkepet naprakeszen tartani. Ehelyett a robotauto 3D-ben beszkenneli (LIDAR) maga korul a teret, targyakat ( masodperckent 50-100-szor), es felismeri azokat, az autokat, embereket, utat, jardat, hazfalat, es ezek alapjan hoz donteseket. Tehat nem elorre beprogramozott utvonalon akar haladni, hanem helyben a kozlekedesi szitucionak megfeleloen kitalalja, hogy mit lehet. Es meg ott vannak a kamerak, infra erzekelok, ultrahangos erzekelok, elektronikus radarok, amik mind kiegeszitik es segitik ertelmezni a latott a 3D-s kepet. Es garantalt, hogy mindegyik erzekelo ugy lesz kialakitva, hogy idojaras vedett, zavaras vedett, mechanikailag kelloen ellanallo legyen. Egy jegeso nem fogja osszetorni a szkenner optikajat.
"muszáj mindennek felfestve lenni, mindig legyen gps jel (ami úgy gondolom lehetetlen), mindig működjenek a szenzorok, sosem szállhat neki lepke, nem vágodhat bele madár,őzike, azonosítatlan tárgy , sosem lehet váratlan közlekedési szitu, kiszámíthatatlan rossz időjárás"
GPS jel tényleg képtelenség, hogy mindig legyen. pl. alagutakban jellemzően nincs. A polgári GPS pontossága biztonsági okokból korlátozott ezért azt sem tudná egy szűk utcában az autó, hogy az úton, vagy a járdán van éppen. Legalább keress rá egyszer milyen szenzorok alapján halad egy önvezető autó és most hol tart a tudomány. Meg fogsz lepődni a fentiek alapján. Már évek óta a kerékpárosok mozgását és jelzéseit is tökéletesen követi. Madarat, őzet (és egyéb élőlényt) nappal és sötétben is sokkal hamarabb észrevesz mint egy ember, és reagál ha szükséges. Váratlan közlekedési helyzetre is elég jól reagál. Több millió km éles vezetés alatt egyszer volt koccanás google autó hibájából. Egy "tötymörgőt" került volna, és a mögötte/mellette haladó busszal találkozott. Minden más baleseti helyzetben a másik autós hibázott. Jelenleg forgalomban lévő széria autókban elérhető sávtartó automatika, adaptív tempomat, parkoló automatika, dugó start-stop automatika, vészfék (asszisztens). Illetve párhuzamos közlekedésben önállóan haladni képes autók vannak Japánban és nyugaton a Tesla.
Ebből azért látszik, hogy az önvezető autóknál már nem technikai akadályok vannak. Jogi (ki, mikor, miért felelős) és üzleti (drága és éhes a rendszer) problémákat kell megoldani a gyáraknak.
És azt is betiltják, szenzorok ellenőrzik, hogy valaki koszos és büdös? Józsi bácsi beszáll a sz@ros csizmával, egy hete nem fürdött. Utána te beülsz, biztos kellemes lesz.
Nem kell jogosítvány? Mi van, ha én vezetni akarok, száguldozni. Nem azért, mert a-b be akarok menni, hanem a vezetés élménye miatt? És mondjuk nem elég egy pályán menni 5-10 kört. Mondjuk el akarok vezeni Záhonyból Londonba. Akkor mi van? Que?
Google a barátod gondolom még te is tudod kezelni, bár az az érzésem erősen olvasási zavarokkal küzdesz. Egyébként tökéletesen irrelevánsak a magánéleted meg az "megfigyeléseid". Szóhasználatodból jól látható, hogy 5 éve sem vezetsz, klasszikusak a primitív lenéző jelzőid (eléjük bambul, tötymörög) egy olyan ember szavai, akinek rutinja nulla de azt képzeli övé az út és csak jogai vannak, ezzel sajat bizonytalanságát és kisebbségi érzését leplezi. Remélhetőleg nem mást fogsz kinyírni amikor rommátöröd magad. Mindennek persze semmi köze az önvezető vagy robotautókhoz.
jöhet a hivatalos ksh statisztika, az agresszív vezetésből való balesetek, halálesetek számára vonatkozóan. kíváncsian várom az "óriási" értékeket.
a "büntetgetéseknek" van oka az estek 99%_ában (óóó kigondolta volna, igaz?) ez a dashcam-es videókból azonnal kiderül, csak szólok. nem csak úgy történnek, hogy én random látok valakit és elkezdem büntetgetni. látszik, h nem sokat vezetsz, nagyon különös, hogy velem több mint 15 év távlatában sosem történt ilyen, pár százezer km alatt, nagyon nagyon különös. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.08.31. 08:56:48
Jaaaa, hogy te úgy gondolod az mindjárt más... Különben meg tévedsz, egyrészt van statisztika (szerintem Magyarországon is), de az USA statisztika elérhető (google a barátod). 50% feletti (sűrűn lakott területeken) az ideges (angry) és agresszív sofőr, aki szívesen "büntet" azaz hozza kellemetlen helyzetbe a a kipécézett áldozatot. Az okozott balesetek száma pedig magas SF környékén (Bay Area) csak 170K/yr. Az ilyeneket a másik túl lassú, túl gyors, túl közeli haladása idegesíti. A részeg vezetők egyébként agresszivak (erről is van statisztika). Bár bizonyára az a két tag aki jópár éve az M7-et versenypályának gondolva (nem voltak részegek) rommá törték magukat (a lamborgini ki is égett) gondolom hasonlóan vélekedhetett, nyilván nem vezettek agressziven, remélem börtönben rothad mindkettő úgy 500 évre.
miközük az aggresszívoknak a részeg/drogos vezetőkhöz? nyilván elcsapják azt, akik eléjük bambul, én a józanul való agresszivtásra gondolok (ez az objektív és normális), nem ilyen hajánál berángatott fals példára. Arra egyébként nincs statisztika, mert minimális. A részegekre van, azokra nagyobb büntetés kellene. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.08.31. 02:14:00
Igen ez a hozadékuk. Mellé még meg szokták említeni, hogy olyanoknak is lehetővé teszik az automobilitást akik valamilyen ok miatt - kor, egészségi állapot, nem vezethetnek. További pozitívumuk, a dugók és a fogyasztás (környezetszennyezés) csökkentése, alkalmazkodás a forgalmi viszonyokhoz, pl rajintelligencia alkalmazásával. Az autók egymás között adatot cserélhetnek a forgalmi illetve útviszonyokról így akár 10km-el is 'előrébb lát' a robotsofőr (ez utóbbi nem feltétlen önvezető autókban jelenik meg először).
mert az aggresszív vezetők miatt általában mások halnak meg. Mint ahogy az a részeg szlovák milliárdosnő is valami "tötyörgöst" gyilkolt meg, vagy hullarészeg bedrogozott félkegyelmű színész helyett is egy ilyen "tötyörgő" rokkant meg... Erre gondoltál?
Önvezető autók évek óta közlekednek Californiában, közúton. Tavaly óta 'hivatalosan' is tesztelhetnek (és már nem csak CA-ban), emberi sofőr felügyelete mellett. Bár a google PR a legerősebb ettől még a többi gyár jelöltje is rója az utakat. Bármennyire hitetlenkedsz már 2008-ban a pekingi olimpiára képes volt (egyébkét úttalan utakon) 3db átalakított (olaszok csinálták) WV kisbusz megtenni a Miláno-Peking távot. És attól, hogy te mit gondolsz, mikor működhet tökéletesen egy robotautó az még nem úgy van. Konkrétan a DARPA versenyt - amit a Stanford autója nyert amit később a kugli vásárolt fel - már lassan 10 éve sem "felfestett" főutakon rendezték, emellett találsz a neten is olyan felvételt, ahol egy átalakított katonai jeep 92-ben(!!!) 50mph körüli tempóban "durrant" erdei utakon, abban még sofőr sem ült. Egyébként 90 körül tesztpályán Budapesten is volt, már teherautó (BME fejlesztes) kameraszenzorokkal, az a fickó (is) dolgozott rajta (ha nem tévedek) aki mostanában valamilyen miniszter odahaza. Utoljára szerkesztette: kiak, 2016.08.31. 01:24:04
Viszonylag masszívan kell(ene) guanóval borítani egy autót, hogy a redundáns szenzorrendszert egyszerre takarja, beleértve a kamerákat, laserscannereket radarokat. Aztán meg 15 autógyár nem fejleszt ilyesmit. Néhány beszállító teszi. Attól, hogy az "intelligens" fényszóró rendszert (vagy mi volt a neve a PR anyagban) az X(autó) reklámjában látod, még nem ők fejlesztették, hanem egy fiatal (magyar) fizikus munkája Y(cégnél) (szándékosan nem írtam neveket). A vészfékasszisztensnek - mint a neve is mutatja - pedig nem feladata az ember helyett fékezni - még akkor sem, ha a "tolatóradar" (sic!) ügyeletes firkásza, meg a PR anyagok ezt állítják. Egy ilyen rendszernek feladata, hogy az autót _felkészítse_ a vészfékezésre (megemeli a féknyomást, figyelmeztet stb) esetleg, ha a baleset már _elkerülhetetlen_ akkor beavatkozik minimalizálva a kárt, egy kamion mondjuk nem tarol le 30 autót egy ráfutásos esetnél, csak kettőt. Ennek az oka, viszont nem technikai, hanem _jogi_.
nem érted, mert nem akarod. robotautó nem, az csak tesztpályán, de autopilot van, gondolom burokban élsz akkor, ha ezekről nem hallottál még. De akkor minek beszélsz bele? Neked mik a tapasztalataid a robotautókról? ja semmi. én mondtam példát autopilotról, ami nem tud egy egyszerű szituációt megoldani (akkor mit is akarnak a robotautókkal?). azon meg látom véletlenül sem gondolkodtál el, hogy mikor működhet tökéletesen a robotauto (igaz, nincs piás vezetés,álmos vezetés stb), de van pl. : muszáj mindennek felfestve lenni, mindig legyen gps jel (ami úgy gondolom lehetetlen), mindig működjenek a szenzorok, sosem szállhat neki lepke, nem vágodhat bele madár,őzike, azonosítatlan tárgy , sosem lehet váratlan közlekedési szitu, kiszámíthatatlan rossz időjárás, stb stb stb. Ha nem az álmosság, ittas vezetés miatt történnek a balesetek, akkor majd ezek miatt. egyébként súgok, hogy mik miatt van pl. itthon a legtöbb baleset : figyelmetlenség/elsőbbség meg nem adás és relatív gyorshajtás (nem, ez nem a direkt/szándékos gyorshajtás, guglizd ki). gondolom fogadalmad sincs róla, hogy egy kis oktatás szigorítással, időnkénti ellenörzéssel és megfelelő felelősségre vonással a balesetek kb 80-90%ka!!!! megelőzhető lenne. (kb ennyit tesz ki az a 3 tétel).
agresszív vezetés miatt elég kevesen halnak meg amúgy, elmondom. de kretén,tötymörgős,félős mindenkit lesz@rós véglények miatt, elég sokszor alakulnak ki balesetek. Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2016.08.31. 00:54:52
Nem ertem mire gondolsz, mert jelenleg nincsennek robotautok, tehat nincs mivel osszehasonlitani. Viszont ha egyszer lesznek 5-10-15 ev mulva, akkor garantalt hogy nagysagrendileg kevesebb lesz a baleset. Egesz egyszeruen azert, mert a balesetek 95 szazaleka ostoba emberi faszsagok miatt tortennek, nem pedig bonyolult, varatlan, megoldhatatlan kozlekedesi szituaciok miatt. A robot garantalt, hogy nem fog reszegen, drogossan, aggreszivan, almossan vezetni. Nem fog a megengedett sebeseg duplajaval szaguldozni, es nem fogja a telefonjat, notebukjat, kutyajat basztatni. Nem fog szirenazo mentoautoval utkozni, mint a sok barom allat kreten, aki ugy uvolteti a degeneralt zenejet, hogy egy atombombat sem hallana meg. Es lehetne meg sorolni, a teljesen agyalagyult, ertelmetlen viselkedeseket, amik balesetekhez vezetnek, de egy robotnal fel sem merulnek.
és azt nézted-e, hogy az emberek hány autót vezetnek összesen a Földön és milyen szituációkban baleseteztek? (és hány részük teher és tömegszállításból adódó, és akkor még a harmadik világbeli országok "nemlétező" közlekedés kultúráját nem is számoltam) és robot autó hány van és az mennyiből ölt eddig embert? és milyen szög egyszerű szituációban? ezeket sem ártana nézni, mert így rámondani hasraütésből elég buta dolognak tűnik.
"Most ugyan drágul a lakhatás, és logikus lenne kijjebb élni, agglomerációban, ugyanakkor nagyon sok időbe és pénzbe kerül onnan beutazni. "
Szerintem az elektromos robotautok kiterjesztik majd az agglomeracio meretet, akar 80-100 km tavolsagra is. Az uzemeltetesuk joval olcsobb, es mivel az auto vezet, sokkal elviselhetobb, akar meg egy 100 km-es ut is. Az ember reggel beszall, es alszik egyet amig megerkezik, vagy akarmit csinal.
"Ami meg az emberi bizalmat illeti, csak az első halálos balesetig tart majd..."
Jelenleg az emberi soforok ezer szamra okozzak a baleseteket, aztan megse felnek autoba ulni az emberek. A robotok szazad annyi balesetet sem fognak okozni, tehat a bizalom inkabb noni fog. Az meg eleg gyermeteg elkepzeles, hogy forgalomba engedne barki is, olyan jarmuveket, amit egy minimalis szennyezodes uzemkeptelenne tesz.
Ja, és azért nem érek a munkába, mert éppen galambszaros lett a taxi szenzora és emiatt leállt. Én nem tudom majd átvenni azirányítást, mert se pedál sem kormány nincs. Ugyanebből az okból a szerviz is csak trélerrel viheti majd el a taxit, igen ám, de azon az útszakaszon sok a galabszar és a kamion is leállt. És így tovább. Ami meg az emberi bizalmat illeti, csak az első halálos balesetig tart majd... Nehéz elhinni, hogy mikor 15 autógyár milliókat öl pl. a vészfékasszisztensbe, akkor a takarásból kilépő gyalogost, kerékpárost egyedül egy gyár vészrendszere tudja észlelni és megállítani az autót a teszten (és nem a németeké). Úgy, ahogy. Ebből 20 év múlva sem lesz mindenható robotpilóta.
Légkondis villamosról nem hallottál? Ez, hogy itthon nem minden ilyen, az nem magának a közösségi közlekedés, mint módszernek a hibája...
Budapesten pl. teljesen jól lehetett autózni 30 éve. Akkor már szinte minden családnak volt autója.
Te be vagy rúgva. Ez most most sem igaz. 2007-ben volt az, hogy 1000 budapesti lakosra jutott cirka 350 autó. Ez 30 évvel ezelőtt 100 alatti szám lehetett. 2007-ben Bécsben már 500 feletti volt.
A politikusok dolga lenne a pillanatnál tovább látni, és belátni, hogy ő is jól jár egy jó időben meghozott előrelátó döntéssel ... meglepő módon ezt díjazni szokták a választók még akkor is ha morgás van a döntés meghozatalakor. pl. Velencén nagy morgás volt amikor dózeroltak a szabad strandnál, most meg nincs morgás, hogy kész a korzó. Mondjuk az eredeti elképzelést miszerint szezonon kívül is legyen élet szerintem még messze van, de a part nagyon jó lett (pedig én is morogtam).
mindentől függetlenül, nem látom ezeknek értelmét. Ahelyett, hogy mindenkinek normális (a lehetőségekhez képest) jobb módot biztosítsunk (lenne rá lehetőség) és mindenki élhetne "igényesebben" így és normálisabban, ahelyett csak nyílik az olló a rétegek közt és erősödik a szeparáció. Erre sok mindent tudok mondani, csak azt nem, hogy jó. És akkor nem kellene bohóckodni, hogy 1 emberért elgurul egy ilyen taxi....hanem jó tömegk-val, felszáll a többi ember mellé és szépen begurul, ahova kell. Elég vicces lenne ez az antiszoc mód az egész társadalomra levetítve, ha pl. 7 milliárd ember külön akarnak menni....mert ők nem közösködnek :D Valóban viccesnek tűnnek a dugók is, tele kocsival, amiben 90%-ban 1 ember ül, meg a többiben 2 max....én ezt brutális környezetterhelésnek tartom, persze nem ez a legnagyobb baj, de azért nem elhanyagolható.
A car sharinget egyébként nem tartom rossz ötletnek, ha valakinek csak munkábajárós autó kell és amíg lerakja, használják mások....mondjuk, én nem merném oda adni senkinek, baleset lehetősége miatt vagy épp elviszik és többet nem hozzák vissza :) de maga az ötlet nem rossz. Talán erre specializálódott cégek autója jó lehet, így senki sem érzi magáénak, de a funkcióját betölti.
azért én ennél tovább mennék picit. a "politikuss ok" is a népből választódnak ki és valóban nem varázspálca lendítésre teremnek ott. szóval, "jól" tükrözik a helyi (átlag) igényeket,igénytelenséget.
Ilyen alapon már most sem kell jogosítvány, taxival oda megyek, ahova akarok. Vagy busszal és gyalog... :-D
Az igaz, hogy egy csomó munkahely a központban van. A gond az, hogy a tömegközlekedés (pl metró, gyors villamosok) is arrafelé járnak. A decentralizáláshoz a külterületeken lévő irodai/ipari központok gyors elérését is meg kellene oldani. Összességében jól megszervezett tömegközlekedés jobbnak tűnik, mint a robotautó, csakhát az autógyár ugye robotautót szeretne eladni, nem pedig kényelmes metró vagy villamos szerelvényt...
Nézd! Én is villamoson járok, és nem azért utálom mert sznob vagyok, hanem mert igénytelen az egész, és aki elvárja, hogy ne nevezzem a nyári csúcsforgalmat izzadó büdös tömegnek (amikor pedig az), az önmaga is igénytelen. Akinek nincsenek normális igényei annak persze jó lesz bármi, amit kitalálnak és a feneke alá tolnak. Én arról beszéltem, hogy vajon előre lépés lesz-e ez egy saját autóhoz képest, és bizonyos szempontból meggyőződésem szerint nem. Abból a szempontból, hogy gyorsítja a forgalmat lehet, hogy jobb lesz, a tömegközlekedés is ezt teszi, de csak bizonyos igényszint alatt kielégítő módon. A személyeskedéshez (amire pedig nem lett volna szükség) annyit fűznék: ha én sznob vagyok akkor te igénytelen, és a kettő közül inkább vagyok a sznob, igazad van, vállalom.
A megosztás elterjedésével nem értek egyet. Reggel amikor a legnagyobb dugó van, akkor az azért alakul ki, mert mindenki egy időben akar eljutni az iskolába, majd a munkahelyére. Hiába találod ki, hogy megosztva mennyire jó lenne, mert nem akkor akarok eljutni a munkahelyemre amikor Te dolgozol, hanem akkor amikor Te is el akarsz jutni. Tehát reggel amikor a legnagyobb szükség lenne rá akkor nem lesz mit megosztani.
A politikusok miatt a város tervezés nem létezik sehol a világon ezért más módon kell megoldani, hogy egyre több ember akar ugyanarra a kis területre menni ugyanabban az időben. Budapesten pl. teljesen jól lehetett autózni 30 éve. Akkor már szinte minden családnak volt autója. Fizetős parkolásra sem volt szükség. A város vezetése viszont képtelen volt követni a világ fejlődését. A cégek (számomra felfoghatatlan okból) majdhogynem sétáló utcákba tesznek több száz fős irodákat. Olyan helyre építenek iroda házat(!) ahol 10 éve nem lehet értelmesen közlekedni. A város pedig nem tesz semmit. Pedig mondhatná, hogy ez lakóövezet, itt nem lehet iroda, máshol pedig kijelölhetne iroda negyedet. De elképzelésük sincs (sőt talán igényük sem) arra, hogy hogyan lehetne egy világ méretben nem túl nagy fővárost élhetővé tenni. A magyar cégvezetők meg csak addig látnak, hogy a garázsban a felső vezetőknek vettek parkoló helyet, a többiek meg oldják meg. És csodálkoznak, hogy délelőtt mindenki ideges, nehezen koncentrál, délután meg elalszik a meetingen.
"Hogy nem mindenkinek vannak ugyanilyen igényei azt látom a villamosokon és buszokon, ahol gyakran nyomorogva, izzadva, büdös tömegben utaznak az emberek"
Nem teljesen értem hogy mi a kettő közötti logikai kapcsolat. Attól még, hogy az emberek így utaznak, igenis lehet igényük másra, még az is lehetséges, hogy megengedhetnék az autót, csak sokallják a költségét. Nevetséges ez a sznob hozzáállás, attól, hogy valaki villamossal megy valahova, még nem büdösbunkó. Utoljára szerkesztette: Cat, 2016.08.30. 12:40:30