DX támogatású kártya; D3D shader képességek; OpenGL shader képességek DX7; Vertex Shader 1.0; Vertex Shader 1.0, (nvidia: Register Combiner, ATI: nincs bõvítés d3d7-hez képest) DX8.0; Vertex Shader 1.1, Pixel Shader 1.0, 1.1, 1.2, 1.3; Vertex Shader 1.1, (nvidia: Register Combiner + Texture Shader, ATI: Fragment Shader) DX8.1; Vertex shader 1.1, Pixel Shader 1.4; OpenGL-nél nvidia esetén új bõvítés a Register Combinerekhez, ATI alatt nem szükséges változtatás (Geforce 4Ti kártyáknak csak részleges 1.4-es SM támogatásuk van, normálisan mind OpenGL, mind D3D alá az FX sorozatban lesz) DX9: SM2.0; SM2.0 (nvidia alatt 2.0+) DX9a: SM2.0a, SM2.0x (ATI alatt a 9700, 9600, 9800 sorozatban mardt továbbra is az SM2.0); SM2.0 (nvidia alatt 2.0+) DX9b: SM2.0a, SM2.0b, (ATI X800-as srozatban, de ott is csak részleges) SM2.0x, OpenGL alatt nincs változás DX9c: SM2.0-SM3.0, SM2.0-SM3.0 DX9Ex: SM2.0-SM3.0 + Ultra Buffer, SM2.0-SM3.0 DX10: SM4.0 + Ultra Buffer + GPU alátal támogatott GPU multi tasking/multithreading + elõlátott renderelés + felfevõ vertex buffer; SM4.0 + elõlátott renderelés + felfevõ vertex buffer
"De pl én anno sokat láttam a "pixel shader 1.4 required, this program will close". Opengl-nél ilyenkor annyit láttam, PS 1.4, not available, shader off és ment tovább a program. DX-en meg a szokásos, hogy menjél azt vegyé új kártyát megoldás. De itt nem 4 generációs különbségekrõl beszélek, hanem max 2-rõl."
Ez nem az OpenGL-tõl vagy a D3D-tõl függ ha szépen végig gondolod. OpenGL-nél és D3D-nél is szépen le lehet kérdezni az elérhetõ funkciókat és annak megfelelõ részt elindítani. Ha egy program nem teszi meg akkor az a programozó sara.
Linuxon wine alatt futtatam pár opengl-es, de csak vindózra készített programot(shader 3.0-át is használnák, de mivel a kártyám csak 2.0-ás, így azt, de úgytudom az sem ogl 1.1-hez tartozik), és hát mindnél natívan futott az ogl kód, így szinte nem is ment lassabban linuxon emulálva, mint vindózon natívan.
Ennyi erõvel azt is írhattad volna hogy próbáljak meg s3trio64-en shader 4.0-ás cuccokat futtatni. Persze hogy nem fog menni, mert az a különbség már túl nagy, a kártya nem tud semmit, ugyan ez a helyzet dx10 vs dx6 kártyánál. De pl én anno sokat láttam a "pixel shader 1.4 required, this program will close". Opengl-nél ilyenkor annyit láttam, PS 1.4, not available, shader off és ment tovább a program. DX-en meg a szokásos, hogy menjél azt vegyé új kártyát megoldás. De itt nem 4 generációs különbségekrõl beszélek, hanem max 2-rõl.
OpenGL platform függetlenségi legenda megdöntése: Csak akkor mínd HW mind OS független egy OpenGL program forráskódja, ha az összes feltétel teljesül a következõk közül*: - glut-ot használ - Csak kizárólag extension nélküli alap OpenGL1.1-et használ - Semmi OS függõ dolgot nem használ.
*Természetesen fordítási direktivákkal, absztrakciós rétegek és absztrkt osztályok bevezetésével kiküszöbõlhetõ, de ez extra munka. Itt természetesen az ATI és az nVidia kártyák közötti szakadékra is gondolok, illetve változó extension viselkedések, elnevezések, függvények, konstansok, stb.
Én hasonló konfigot tartok fennt. Vista x64-en dolgozok és csak ha valamely játék reklamál akkor vagy nagyon rosszúl fut akkor töltöm csak az XP-t. Néha hónapokon át nem indítottam el.
"mindig opengl alatt volt több fps, ugyan azzal a grafikai minõséggel. D3Derr-el kezdõdõ hibaüzenetekbõl sokat láttam, opengl errorra nem emléxem. Na meg mondjuk ott vannak a dx-nél sokat szereplõ x.x shader required hibaüzenetek utáni kilépés, ogl-nél meg a konzolon annyit látni, hogy lekérdezi a vkártya képességeit, ami van azt használja, ami nincs azt kihagyja, de indul a program."
Bocs, de ez így hülyeség. Probáld csak ki az ATI vagy az nVidia SDK-iban az OpenGL-es demokat valamelyik régebbi ATI vagy nVidia driveren futtatni, kifogja írni, hogy ez és amaz az extension hiányzik és kilép, vagy rosszabb esetbe elindul és nem látsz semmit, vagy nem úgy nézki ahogy kéne, legrosszabb esetben pedig csak lazán összeomlik. A próbáld meg mondjuk a Quake4-et elindítani ATI 9200-esen: semmilyen tewxtúrát nem fogsz látni, csak minden féle hülye színû felületet. Vagy próbálj meg egy DOOM3 motorú játékot indítani DX6-os kártyan, ki fogja írni, hogy egy csomó kritikus extension hiányzik és kilép. Ha nincs fennt OpenGL driver a Quake3 motoros játékok az alap software rederrel elindulva azonnal kifagynak hibaüzenet nélkül!
Ugyan akkor FarCry DX9-et használ aztán még is mûködik DX7-es, DX8-as kártyákon is, ott egyszerûen más funkciókat és shadereket használ.
"ogl-nél meg a konzolon annyit látni, hogy lekérdezi a vkártya képességeit, ami van azt használja, ami nincs azt kihagyja, de indul a program."
na én viszont nem az errorról beszéltem, hanem a fentebb idézet mondtaról ;)rendes driver+rendesen megírt program képes ugyanezt megcsinálni dx alatt is.
Szerintem is ki kell várni. A Vista-t én is megnéztem, tetszik a felülete, de mindent keresgélni kell alatta és amikor néztem még nem volt hozzá mûködõ és ingyenes Firewall + Antivirus program. Enélkül pedig nem lépek ki a netre...
Az új notebook-om viszont már alapból Vista-val jön, ami ezért marad is a gépem, csak rá fogok tenni egy XP-t is, hogy dolgozni is tudjak vele. A Vista meg marad majd játékoknak...
Egyébként ezen a Vista-n sikerült jól felhúznom magam, mert az egy OEM Home Premium verzió, nekem meg dolgozni kell a Business. De nem lehet Business-szel rendelni. Kidobni meg nem fogom...
Eddig tetszik a Vista (64 bites), de azért tartok egy XP-t is külön partíción. Általában azon dolgozok és Vistát tesztelem. A videókártyához (nVidia GeForce Go 7400) a gyári meghajtó nem volt jó, laptopvideo.comról kellett levadászni. Mindössze annyi volt a baj, hogy egy módosított inf fájlra volt szükség és akkor felment a driver. A Fujitsu Siemens ezt miért nem tudta megtenni? A Power Manager és a Hotkey funkciókat sem tudom használni mert ezek a driverek sem mûködnek nálam, pedig a Siemenstõl töltöttem le. Ami a legmacerásabb az a Lexmark Z515-ös nyomtatóm telepítése. Drivert leszedtem Lexmarktól, felteszem de nem indul el mert hiányzik az lxbcpswx.exe telepítés után. Érthetetlen. Nyomtatni nem tudok Vistával így. Valami ötlet, mitévõ legyek? Vegyek másik nyomtatót? Dobjam ki a laptopot vagy a Vistát?
Lehet hogy sokkal több dologba van beleszólás, mint az XP-nél, és habár a hálózatok kezelése a frászt hozza rám, de ott is több opció van mint XP alatt. Tény. De én sokkal jobban szeretem, ha az oprendszer sokkal kevesebb feladatot akar átvenni tõlem. Mondj maradinak, de én a milleniumról XP-re váltást se igazán kedveltem.
De, a ház ajtaját zárom, ha nem vagyok otthon, vagy alszok. Ha viszont otthon vagyok és a saját házamon belüli közlekedéshez is kulcsokat kellene használnom, hát nem örülnék. Az UAC viszont túlkomplikált és idegesítõ, kösz nem. Ha nekem a rendszer azt meri mondani, hogy nem menthetek C-re, mert az a rendszerpartíció, akkor az az elsõ, hogy befogom a száját. Biztonság szempontjából meg nem érdekel különösebb képpen, 5 év alatt 1 vírust sikerült összeszedjek XP alá is, azt is haver adta CD-n.
A dx10 is csak egy api, ha valaki megirja az osszes interface konyvtarat open source alapon, akkor linuxon es xp-n is lehet dx10. Viszont a microsoft annyira atalakitotta a feluletet, hogy a dx10 jobban hasonlit az opengl 2.0-ra mint a dx9-re. Egyszeruen nem volt kedvuk ujrairni emiatt az xp-s gdi-t es user-t (theat a win32 alrendszer ket fontos moduljat) es e miatt ugy dontottek, hogy csak vista-ra adjak ki. Arrol nem is beszelve, hogy ez egy jo ok arra, hogy valtsanak az emberek. A vistas teljesitmennyel nincs semmi gond, csak ki kell kapcsolni a szerzoi jogvedo drm modult es annyi videoramot kell tenni a gepbe, hogy minden programnak annyi jusson mintha jatek lenne. Ez atlag inditas utan minimum 512 Mb videoramot feltetelez. Ha valaki jatszani is akar, akkor erdemes a kartyajanak a memoriajabol ezt levonni es a maradekot osszehasonlitani a jatek igenyeivel (vagy ne probaljon full screen-bol atvaltani egy masik programra). Integralt kartyak eseten ezt kepes a rendszermemoriabol is lecsipni, tehat ott csak eleg rendszerram kell hozza (2-3Gb mar eleg). Ezert is van olyan sok vista kompatibilis intel integralt vezerlo. Tehat a vista nem lassu, csak nagyon sok ramot (rendszer+video) eszik es ha nincs akkor lapozni kezd (akar a videoramot is diszkre).
"A semmibe sincs beleszólása a usernek dolog tényleg idegesítõ"
hát nekem meg úgy tûnt, hogy sokkal több beleszólásom van, mint XP-n. Eleve az alap eszközök sokkal több és részletesebb információt adnak a rendszer állapotáról.
"az elsõ dolog amit ki kell kapcsolni telepítés után az UAC."
Te a lakásod ajtaját sem zárod? Sosem fogom megérteni, hogy egy apró kényelmetlenség miatt miért mondanak le az emberek a jelentõs plusz biztonságról. Egyébként elõször nekem is szokatlan, és zavaró volt, de pár hónap használat után már szinte észre sem veszem. Egyébként is, normál használat mellett nem is találkozol vele.
Nemrég programoztam egy kis directx-et, és észrevételem szerint ugyanúgy képes mindarra amit leírtál. Más kérdés, hogy a programozók és fõként a driverírók hogyan kezelik (mikor be kellett mutatni a programot, az volt a minimum, hogy képet nem adott, de képes volt resetelni a gépet is, pedig igyekeztem mindenre vigyázni. Mikor utánajártam, kiderült, hogy hiába kérdezem le a kártya képességeit, a drivere lazán OK-t adott vissza mindenre, így honna tudja a program hogy mégis mit szabad és mit nem...)
Nem programoztam, de végfelhasználóként nézve az opengl jobb. Minden oprendszeren megy, nem kell külön programcsomagot telepíteni hozzá, driverben van, akármilyen programon néztem ahol mind2 renderert lehet használni, mindig opengl alatt volt több fps, ugyan azzal a grafikai minõséggel. D3Derr-el kezdõdõ hibaüzenetekbõl sokat láttam, opengl errorra nem emléxem. Na meg mondjuk ott vannak a dx-nél sokat szereplõ x.x shader required hibaüzenetek utáni kilépés, ogl-nél meg a konzolon annyit látni, hogy lekérdezi a vkártya képességeit, ami van azt használja, ami nincs azt kihagyja, de indul a program.
"a dx alapból egy maszek szar :) szal gond egy szál sem."
Látom te se programoztál még OpenGL-t normálisan (shadow map, HDR, PS2.0/3.0, Ultra Shadow/SeparateStencil, stb.).
Most vettem egy 8600 GTS kártyát és szomorúan tapasztaltam, hogy a korábban FX5700-en illetve 7600GT-n mûködõ kódom egy részét kidobhatom, mert az már nem kompatibilis az új Float Pixel Buffer extensionokkal (melyek természetesen maradtak a régi néven, csak, hogy jobb legyen), sõt oly annyíra nem kompatibilis, hogy Vista alatt driver reszetelés lett a vége, XP alatt pedig mély fagyás. Ettõl függetlenül nem szeretem a D3D9/D3D10-et programozni és inkább OpenGL-ben szenvedek, de el kell ismernem a DX érdemeit.
Azt hiszem pont az nForce3-as chipseteknél volt az a agond, hogy az nV fennen hírdette, hogy biza Vista ready, aztán rájött, hogy nincs neki kedve hozzájuk drivert írni, így szépen vissza is szívták. De ugye az nV driverek alapból szörnyûek Vista alá, legyen szó akár a csúcskategóriás termékeikrõl is, ezért ez nem túlzottan meglepõ (ami viszont az, hogy nem derült égbõl villámcsapásként érkezett a Vista, elég régóta lehetett volna rá készülniük)
A semmibe sincs beleszólása a usernek dolog tényleg idegesítõ, az elsõ dolog amit ki kell kapcsolni telepítés után az UAC. (volt egy Vista elõadás, ahol az elõadó (aki láthatólag nem mindig volt a helyzet magaslatán, de ez már csak hab volt a tortán) elõadta, hogy milyen super dolog is az UAC, meg mennyire csodálatos. Na ott áltam fel, és mentem ki a terembõl :))
Szerintem az a felháborító, amikor hardvergyártók hirdetik magukat, hogy õk már teljesen Vista kompatibilisek aztán kiderül, hogy mégsem.
Öcsémnek megfeküdt a Socket 462-es alaplapja. Sebaj, vettem egy AM2-es (de még AGPs) Asrock csodát, ami a az am2nf3-vsta kódnevet kapta. A dobozon ot virít az "Asrock, expert in Windows Vista" illetve a Vista Premium capable/compatible felirat.
Egyetemen MSDN-el járt nekem egy Win Vista Business szériaszám, letöltöttem hát a Vista 64 bites verzióját, mert az öcsém új gépéhez 2 giga rammal és Athlon 64 X2 4400+-al már úgy éreztem elfut majd a rendszer.
Telepítés után egyszer magától a User accountok hozzáadása utáni konfiguráció tesztnél lefagyott az OS, kék halállal... Reset után minden mûködött.
Elsõ pofon, hogy az Asrock driver lemezén nincsenek Vistás driverek pedig hát nem ezt hirdették. Második pofon, hogy a hivatalos asrock weboldalon sincsen csak az integrált hang és hálókártyához meghajtó... Már meg se lepõdtem, mikor ezek a driverek rosszabbak voltak, mint a MS által írt gyári megoldások... (Nforce 3-as a lap.)
Az öcsém gépében van egy Pinnacle PCTV Pro tunerkártya, amihez a gyártó oldalán olvastam, hogy Vistás drivert már ne is várjunk tõlük, mert õk tojnak rá. Illetve mégse, ha pengetek nekik egy pár dollárt, akkor licenszelik nekem a legújabb szoftverüket, amivel meg lehet hajtani majd a karit.
Szuper, gondoltam, megnéztem, hogy az én Pinnacle USB-s tuneremhez pont ezt a szoftvert adták. Gyorsan letöltöttem hát a legújabb változatát a Pinnacle oldaláról majd a régi regisztrált adataimmal aktiváltam a szoftvert. (hehe, most aztán túljártam az eszükön.)
Ezután már röhögtem, mikor ez a nagyszerûen mûködõ Vistára írt szoftver lefagyott és semmilyen módon (rendszergazdaként futtatva ill WinXP-s kompatibilitási móddal se) nem indult el...
Még egy kis fûszerezés, hogy sokszor a 32 bite driverek se lelhetõek föl, 64-esrõl ne is álmodjunk. Szoftverek dettó. Pl Adobe Flash plugin csak 32 bites IE-re van. Hehe...
Annak idején még megjelenés után a notebookomra is föltettem a Pistát. Driverekkel nem volt gondom, ezek szerint a FuSi jobban szereti az MS-t. Ámde lassabb volt mint az XP anno, semmi se ment simán... A játékok meg lassan futottak és a hordozható VGA-hoz nem volt még kész driver...
Úgyhogy maradok a Kubuntu/XP dual boot rendszeremnél. Kubuntuval mindent megcsinálok, beállítok magamnak, XP-vel meg játszom... Vista alatt gyûlölöm, hogy akármennyire ért az ember a géphez, semmibe sincs beleszólása, még annyi se, mint XP alatt. Júzer Béla mindenki... :S Hát ennyi...
Van hekkelt Alchemy, ami az Audigy mellett állítólag az SB Live-al is mûlödik.
Van, de nem hivatalos. Meghekkelt Vistás fileok lettek kilopva, és összegányolva XP alá. Én nem mertem felrakni, majd valaki bátor leteszteli és beszámol. :D
En inkabb a WinServer2008-ra vagyok kivancsi, mintsem magara a Vistara :)
Többször használtam Vistát, beta1-tõl kezdve egészen a véglegesig, de két napnál tovább sosem bírtam a szenvedést vele. Eltelt pár hónap, azt hallottam, hogy pár, engem kifejezetten érintõ gyermekbetegségtõl már megszabadult, ezért újra felraktam, és megy is rendesen, már két hete :) Viszont ami még mindig zavar: sidebar gyakran összezúzza a gadgetek sorrendjét, és a prociterhelés is felugrik néha (kb 2 naponta) 100%-ra mindenféle elõjel nélkül, és úgy is marad. Ezenkívül nagy gondom nincs vele, viszont az nV végre megemberelhetné magát egy normális driverrel :))
A Creative lefeküdt Billnek. Amugy elég rammal fasza a Vista, meg vagyok vele elégedve, a lényeg hogy ne régi hardveren futtassátok. Én is szidtam az ms-t meg a creative-ot az SbLive-om miatt (bxxtak rá drivert írni), a karitól meg is szabadultam, sajnos valami fasza hangkártyába kell ölni most a pénzem, mert ez az alaplapi minden zajt átenged :( Így diktálnak a gyártók...
Nekem sincs semmi baj a hang kivételével, a vistával. A hangról meg a kedves Creative tehet.
Örülök neki hogy neked bejött a Vista! Nagyon sok ismerõsöm próbálta ki és senki nem maradt mellette. Valahogy mindenki elégedett az XP-vel. Végre valaki aki szereti a Vistát! Ez már remek.
Nincs. Legfeljebb elindulnak a Dx10-es progik is butítva. De mivel a Dx10 teljesen újra lett írva és a vista szerves része, kizárt dolog hogy valaha xp-re is megcsinálják. Ha csak nem alakítják át magát az xp-t is.
magyarázzam már meg nekem valaki hogy mi köze vagy miért is az igazságügyi minisztérium jelent be ilyesmit?
Az amerikai igazságügyi minisztérium által június végén elkészített és a napokban közzétett dokumentumból derült ki, hogy a Microsoft csak a elsõ javítócsomag bétáját fejezi be idén. Az amerikai igazsagugyi miniszterium foglalkozik a vista sp-kal...? Azert ez mutatja milyen hatalom van a Microsoft kezeben.....
hát az meg hogy lehet?ha jól emlékszem,többször leírtad ,hogy a vista milyen jó,meg stabil.most akkor nem úgy van?
Nemszivesen teszem fel a Vistát majd de hát kell na DX10 nagy úr :D
"Az SP1 egyébként a kezdeti gyermekbetegségek leküzdésében segít majd, remélhetõleg megoldja a meghajtókkal kapcsolatos gondokat"
Ja, ha egy hardvergyártó nem csinált eddig normális drivert, majd az SP1 csak úgy meg fogja oldani, vagy majd a Microsoft készít drivert mindenhez... Egyébként az SP1-be elsõsorban a Windows 2008 kernele fog kerülni, aki arra vár, hogy a driverproblémákat fogja megoldani bármelyik SP az várhat akár az SP3 megjelenéséig is...
Jaja. Sztem is korai még váltani. Majd az SP2-tõl . . .