Eleg régen volt már 2001-ben futották utólsó köreiket ezek a motorok. Kifutó évükben odavertek az 1000-es! négyütemû motoroknak a mai MotoGP-s motoroknak. Közel 60 éves fejlesztõ munka állt mögöttük aztán környezetvédelmi okokból megszüntették és jött helyette a MotoGp. A régi gépemen rengeteg kép volt csak sajna már nem tudom hol. Nekem az NSR 500 volt a kedvencem és Doohan.De a szörnyû baleset után nem versenyzett többet.Egy ideig nem is követtem figyelemmel aztán. Sajnos csak néhány versenyen láttam a Nastro Azzurro-s Nsr-t Rossival. Emlékszik még vki?
ja, nagyjából, én Doohan csapattársának, Criville-nek szurkoltam mondjuk kicsi voltam :D de érdekelt nagyon, Doohan utolsó két évét ha láttam sajnos,
Höm.. Én még kicsi voltam.. Kb hány ló volt ezekben a motorokban??Mert rajtnál olyat léptek:S.. Brutális cuccok.:)
Az utolsó években 2000-2001-2002 olyan 210-220+ lóerõsek voltak. A 2002-es Proton KR ami soros háromhengeres volt is 200ló fölött tudott már. Nem véletlen hogy duplázni kellett a hengerûrtalmat a 4ütemûeknél a kellõ teljesítmény érdekében.Viszont én mindezek ellenére lebutításnak tartom a 4ütemû korszakot. Az 500volt A(!!!) Királykategória nem csak sebességük miatt, hanem mert oda kellett a tudás igazán, agresszív, gonosz, "rosszindulatú" motorok voltak amiket csak a legjobbak tudtak megzabolázni. A jelenlegi mezõny fele nem tudna velük menni, legalábbis gyorsan nem. Mert hiába az iszonyatos teljesítmén a 4ütemûekben, azt olyan finoman és kezelhetõen adják le, hogy egy gyakorlottabb motoros újságiró is könnyedén elvezeti... Szóval az 500 volt a top, jobb köridõ ide, bagyobb top speed oda a 4ütemûek a kategória lebutítása.
Höm... 2001 ben 220????Micsoda halálgépek azok??Am, ha még most is lene a kategória, és még most is fejlesztenének akkor sztem már ~300 le környékén járnának. Hát, ahogy elnéztem azt a 3. hsz ben szereplõ vidit, qrv@ nagy csaták voltak ott..
Nem lett volna 300, nem is az volt a lényeg, a teljesítmény elég régóta rendelkezésre állt, viszont azt valahogy aszfaltra kellett tenni, és kellett egy pilóta aki ezt folyamatosan meg tudta csinálni egész versenytávon ami egy ilyen nem kifejezetten felhasználóbarát géppel elképesztõ tudást igényelt.
Naja... Van 1 moci 1 újságba, nem rég néztem, és az volt benne 1 motorról, hogy a sebesség 330 km/h nál van leszabályozva mert a GUMIK nem bÍrják.. Most igy nem jut eszembe se az újság,se a motor neve..Majd megnézem..
Én 2 évig hajtottam egy Rd 500-as yamahát,de motoroztam NS 500-asal is,amik a 80-as évek gp motorjainak utcai verziói voltak.Kipróbálhattam az ns 500 pályaverzióját is.6-7 évig jártam fel a pannónia-ringre,de csak hobbi szinten köröztem.Imádtam a négyhengeres kétütemû rakétákat mindíg is.Az rd 500-asomon a hengerfejtömítés vékony lemezekbõl volt,így lehetett a sûrítést fokozni.Két fõtengelye volt,amik szemben forogtak egymással két-két hengerrel.Jó pilóta kezében a mai R1-eknek is komoly ellenfele,és csak 180 kg volt.
Én is sajnáltam mikor bejelentették,hogy megszûnik a kétütemû 500-as Gp kategória,mert gondoltam hogy rentgeteg fejlesztés fog kárba veszni.
A vezethetõségben nem értek teljesen egyet,én a kétütemût szerettem azért,mert alacsony fordulaton rövid visszafordító kanyarokban sokkal lágyabban lehetett vele kigyorsítani,és gázelvételkor nem blokkolt a hátsó kerék.Amit meg 8000 körül mûvelt,azt egy négyütemûn sosem fogom érezni.Aki a kétütemût szokta meg annak a négyütemû ugyanúgy gondot okoz,mint fordítva.Sõt szerintem pályamotorozásra jobb a karakterük mint a négyhengeres négyütemûeknek,a kéthengeresekrõl nem is beszélve-mintha traktoron ûlnénk.
Szerencsés vagy, te még mehettél IGAZI motorokkal!!! :) Nem vitatom, hogy nem te tudod jobban, de én úgy emlékszem, hogy az utcai Honda az NS400 volt V3 hengerelrendezéssel és a GP motor volt az NS500 ami '83-ban meg is nyerte a VB-t.
Persze a vezethetõséget kicsit sarkítottan írtam le, meg sajnos nem is tapasztalhattam meg a nagyhengerûrtalmú 2ütemûek varázslatos világát, de hiteles emberek véleményébõl vontam le következtetéseket. Van egy dokumentum film (Faster a címe) a GP500/MotoGP világáról amiben konkrétan a 2001-2002-es szezonról van szó(ekkor történt a váltás) és ott pl. Julian Ryder angol szakértõ és szakkomentátor magyar fordításban ezekkel a szavakkal illeti az 500-asokat:"...ezek a leggonoszabb eszközök amiket valaha versenyzésre gyártottak, ha kicsit is tiszteletlenül bántál velük azonnal megbosszulták..." persze ezt mondhatnánk egy mostani utcai 1000es géprõl is, de azért iszonyatosan nagy különbség van a kettõ között. Viszont az 500-asokról szóló rémhírekkel szöges ellentétben áll ez a =97&tx_ttnews[backPid]=108&cHash=142021b272]RC211V teszt. Szóval a 4ütem bevezetése szerintem a kategória tudásbeli színvonalának csökkentése volt, mert ezeknek a motoroknak a vezetésére sokkal több versenyzõ alkalmas/képes mint az 500as korszakban.
Igen igazad van,de az ns nem az enyém volt,csak az rd.Az Rg 500 volt 4 hengeres,és az ns 400 3 hengeres.Az rg négyzetblokk volt,az rd v4 mindkettõ szembeforgó fõtengellyel.Olyan 3hengeres ns-el is mentem,amin a két pároshenger versenyváltozat 160 köbcenti/henger,és az egyedüli pedig utcai 130 köbcentis volt,és remekül mûködött.A kipufogó ún. power szelepet végállásban rögzíteni lehetett.Sajnos nagyon kényes motorok voltak,hidegebb idõben a több oxigén miatt hajlamosak voltak elolvadni a dugattyúk,persze 220-nál.Aki ilyenkor nem húzta be idõben a kuplungot,az egy hónap kórház jobb esetben.Nálam kétszer olvadtak el,kerek százezerbe került egy ilyen móka.Több üzemanyagot kell hidegebb idõben adni nekik,már a hetvenes években 2 celsius fokonként fúvókázták a pályamotorokat.
Igen igen, típusokkal,mûszaki adatokkal tisztában vagyok, sokat olvastam utána mert nagyon érdekeltek a 2t vasak. Persze csak a szériamotorokat ismerem a tuning az már más mûfaj...
350 millión egyensúlyozni?Látod itt pont a könnyû kezelhetõségrõl volt szó.'Julian Ryder "-ennek a tökéletes ellentétjérõl beszél,amivel én sem értek egyet,igaz nem a 2000 körüli modelleket ismerem.Anyagilag nagyon megterhelõ még egy régi 500-as fenntartása is,az enyém elfogyasztott 2 elektronikát-,2 dugattyúszettet-2 év alatt,12 litert,és 2 deci méregdrága olajat 100 kilóméterenmként.Igaz kitámasztott szeleppel egyesben 130-at ment,a végsebességét pedig sosem fogom megtudni-igaz hogy ez a motor nem is arról szól.Becsületükre legyen mondva,hogy a mechanikai részük hihetetlenül tartós volt annak ellenére,hogy kihegyezett kétütemûek voltak,és a félgázt nem igen ismerték.
Igen nem a 2000 körüli modelleket ismered és nem is a 200lóerõ körülieket(RD gyári adata 88lóerõ emlékeim szerint, persze ezt nem lehet összehasonlítani egy 88lóerõs 4t mondjuk sor 4-essel), elhiszem, hogy te pályán kezesebbnek tartod a 4ütemûeknél de a szakértõk/versenyzõk az ellentétjét állítják.Julyan Rider mondatát illetve az RCV-tesztet épp összehasonlításként írtam, hogy a 2ütem = "gonosz", 4ütem = "barátságos"!!!Ezt az is mutatja, hogy ha megfigyeled a nagyoknál szinte teljesen eltûnt egy tipikus versenybaleset, méghozzá az amikor a motor katapultálja a motorost, ez sûrûbben elõforduló hiba volt szinte mint bármi más ami miatt eldobták a motort versenyzõk. Másik példa az 500as 2t Cross kategória megszûntetése(huhhh de régen volt már), miért történt?Mert még a profi versenyzõk sem tudták kimotorozni annyira durvák és "rosszindulatúak" voltak, egyszerûen a 2t(jellegzetesen meredek) teljesítményleadása miatt kezelhetetlenek voltak. Szóval a 2t korszak versenyzõit én sokkal többre tartom mint azokat akik a 4t korszakban versenyeznek a nagy(már nem király)kategóriában. Fenntartási költséget is kár számolni jelen helyzetben, utcán egyértelmûen gazdaságosabb fenntartani egy 4t-t de versenyszinten már más a helyzet. Nekem is van tapasztalatom én egy Aprilia RS125-öt hajtottam 3 évig(pénztemetõ).
Kipufogó vízbefecskendezés, annyit tudok róla, hogy a leömlõhz közel volt valahol befecskendezõ ami hûtötte a csövet, emiatt a gázt is és az alsó-középsõ fordulattartományban jelentõs teljesítménynövekedést lehetett elérni így. észletesebben nem vágom.
'z 500as 2t Cross kategória megszûntetése(huhhh de régen volt már), miért történt?Mert még a profi versenyzõk sem tudták kimotorozni annyira durvák és "rosszindulatúak" voltak,"-szerintem a megszüntetéshez semmi köze a vezethetõségnek,tudjuk miért váltottak.
A motoros 'átdobása"-egy ismert jelenség,amikor kitör a hátsó kerék-mert túlpörgött a kanyarban-a pilóta visszaveszi a gázt és ellenkormányoz.Ha megijed,és a gázt nem lassan csökkenti,a gumi hirtelen nyeri vissza tapadását,és a centrifugális erõ kilövi a motorról.Ezt bármelyik utcai motor is megteszi,szerintem nem kell hozzá kétütemû ötszázas.Hogy mostanában miért ritkább,az szerintem az elektronikai háttérnek köszönhetõ.
a 17-es hsz-ben a linken a teszt fõ mondanivalója pont az volt,hogy milyen kezesek ezek a kétütemûek.Igaz hogy az én tapasztalataim jóval korábbról származnak,mégis szerintem szinkronban vannak ezzel.Van egy úr,aki ennek a totális ellenkezõjét állítja.-valaki hazudik!Mindenki azt hisz amit akar,én mint mindenki más tenné,a saját tapasztalataimat nem tudom figyelmen kívül hagyni. Sõt,a kétütemûek után fzr 1000-el és cbr 900-al köröztem ugyanott,és az fzr-t kifejezetten agresszívnak,és kezelhetetlen óriásnak éreztem az rd után.A cbr 900 rr valamivel jobb volt,persze 145 lóerõ helyett 126-tal,és a súlya lényegesen kisebb volt.
A víz befecskendezése a kipufogóba egy teljesen egyedi megoldás.Valamikor talán 95-körül használták.A kétütemû teljesítményét erõsen befolyásolja,hogy a hanghullámok,amik visszaverõdnek a rezonátorkamrából,idõben érkezzenek vissza és segítsenek a henger öblítésében.Kiszámolva ez azt jelenti,hogy a rezonátorkamrának kb. 2 méter hosszúnak kellene lenni,ami egy motoron gáz lenne.Ezért kitalálták,hogy ha vizet fecskendeznek a kamrába,a hanghullámok más sebeséggel haladnak,így rövidebb kipufogó is elég.Érdekes megoldás!
Trálmotorozom már egy ideje,a pályamotorozást abbahagytam.Most a triálmotorok négyütemûsítése folyik.Scherco kétütemû 290-essel versenyzek,montesa,és scherco négyütemût próbáltam már.A fõ különbség itt is az,hogy a négyütemû nehezebb 4 kilóval /nagyon sok/,és alacsony fordulaton nem lehet olyan könnyen adagolni a gázt,ami a triálban pont a legfontosabb dolog.És a motorfék is zavaró,mert a függõleges felfutókon a négyütemûn tilos a gázelvétel,a kétütemû ilyenkor alig lassul,a négyütemû meg egyszerûen ottragad.Bármennyire más mûfaj,a különbség igen hasonló.
A 17. hozzászólásban a link lényege, hogy milyen kezesek a 4ütemûek!!! Mivel a tavalyi 4t 990ccm-es V5ös honda a tesztalany.
A "motorátdobásos" balesetet azért hoztam fel mert az tény, hogy elektronika nagyon nagy szerepet játszik ezeknek a kiküszöbölésében, de nem tudom mennyire figyeled a MotoGP versenyeket, amióta 4ütemre váltottak(sajnos) azóta szinte teljesen megszûntek ezek a balesetek.
Utánanéztem a vízbefecskendezésnek, mert az emlékeim már eléggé hiányosak, és ezt találtam http://www.suzuki-rg500.com/water.htm
Annak ellenére, hogy kihalásra van ítélve motoroknál nekem a 2t marad a minden!Azt a fajta teljesítményleadást semmi más nem tudja, imádom és el vagyok keseredve a helyzetük miatt...
Látod sietve olvastam,és pont a lényegre nem figyeltem,azt hittem ez a cikk még a kétütemûrõl szól.Természetesen így a korábbi mondatomnak semmi értelme. Én is szerettem a kétütemûeket,de nem igazán zavar a kihalásuk.A helyzet az,hogy egyátalán nem érdekel az a sport,amihez nincs közöm,sportközvetítést sosem nézek.Nem is tudom hogy a superbike-ban kik versenyeznek.Anyagilag nagyon megterhelõ a pályamotorozás,igen veszélyes,és fizikai kondíciót sem ad,ezért fordultam a triál felé.Ha itt kihalnak a kétütemûek,majd megyek négyütemûvel.
Veled ellentétben én nem vagyok elkeseredve a változások miatt,a négyütemût korrektebb jármûnek tartom,mégha hátrányban is van több szempontból.Mikor-ha jól tudom-az F1-ben az 1500-as turbó-k verték a 3000-es szívómotorokat,és a turbót tiltották be,az hasonló lehetett,de ott még környezetvédelmi indokok sem voltak.
Amiért jó szerintem a kétütemûek leváltása,hogy a sok fejlesztés amiket most már a négyütemûn folytatnak a csapatok,most átültethetõ lesz az utcai motorokra is.
Tudnatok kepeket feltolteni?Mert en nem nagyon talalok a gepemen
szevasztok nekem lenne egy óriási kérésem hozzátok!
nekem nincs meg a játék ha valaki felrakná torrentre nagyon örülnék neki! már egy hete keresem egyszer leszedtem vmi retket vmi GP500Multi 5 öt és az nem akart elindulni meg nem is angolul volt hhanme olaszul :D