Azé szerintem jó hogy a kocsi haza tud majd vinni az alkeszeket a kocsmából mint réges régen a ló. :D Így legalább nem fog ittasan vezetni már ha lesz esze. :D
Még beleraknak a már létezõ csúcs meg már kevésbé csúcs (alap) holmikat. És akkor fasza. :D És majd a Knight Industry fogja gyártani? :D
A nálunk kaphato Chevrolet azért számít gagyinak, mert az tulajdonképpen dewoo vagy mia csöcs, és hát nem éppen az a színvonal.
Ezt nevezik úgy hogy a Chevrolet leányvállalata. Magyarán lófasz nem Chevi az itt kaphatókon csak a felirat... Persze a luxusabb típusok azok más tészta..
Érdekes problémák amikrõl írsz, de én sok mindent másképp látok. 200 éves ember: Persze, hogy a szerencsétlen emberré akart vállni, egy olyan világban ahol ez jelenti az egyetlen lehetõséget az önmegvalósításra, kiteljesedésre. Egy más világban, ahol létezett volna egy elfogadott, és teljesen más alapokon nyugvó robottársadalom is, ott valószinûleg a fõszereplõ (Robin Williams?) is másképp döntött volna.
Robot kutya-macska-házibarát: Bár híve vagyok mindenféle technológiának, még akkor is ha csak szórakoztatásra szolgál, és semmiféle komolyabb hasznot nem hoz az emberiségnek, az ilyeneket felesleges, felszines, pazarló hülyeségnek tartom, ráadásul komoly etikai és társadalmi problémákat vet fel. Olyan mint amikor egyes emberek gyerek helyett kutyát vagy macskát tartanak, babusgatják, öltöztetik rá hagyják a vagyonukat... csak mert nem akarják vállani azokat a felelõsségeket amelyeket egy valódi gyerek jelentene. Hát, talán jobb is ha az ilyenek kikerülnek a genetikai állományból utód híján. Ennek a proli változata a robotháziállat. Megkíméli a tulajt még a valódi állatok okozta kellemetlenségektõl és felelõsségtõl is. Milyen remek. Ez nem elõny a társadalmi kapcsolatok terén, hanem inkább az emberek tovább leépüléséhez vezet.
Arról már ne is beszéljünk, hogy egy robot "háziállatnak" minek kellene emberi mesterséges intelligencia. Ha tényleg háziállat, akkor ugye elegendõ úgy tennie, mint egy állat tenne. Erre meg már ma is képesek vagyunk MI nélkül is. De persze így a kapcsolat a robot kedvenccel soha nem lehet kölcsönösen valódi, hiszen a programnak nincsenek érzései. Tehát valójában csak becsapják magukat a tulajdonosok. Egy valóban intelligens robot (nem egyszerû háziállatpótló, de mégis valahol hasonló szerepet tölt be) amely már túlmutat az elõre beprogramozott reakciókon, tehát mondhatni valódi érzései vannak vajon nem csak a rabszolgaság egy új módja lenne? Hiszen, ha intelligens akkor nem kellene, hogy jogai is legyenek? Még egy állatnak is vannak jogai. És akkor mit csinálsz, ha a robotoddal aminek saját személyisége is van nem jössz ki jól? Visszaküldöd a gyárnak törlésre? Kidobod a szemétbe? És hogyan alakul az emberek személyisége akik olyan házikedvencekkel (legyen az robot háziállat-utánzat, vagy egy intelligens robot játszótárs) nõnek fel amit ha meguntak egyszerûen félredobhatnak, és mivel a programozásuk miatt kötelezõen "szeretik" õt nem kell megtanulnia a másokkal való emberi bánásmódot...
figyu: a hét elején félszemmel néztem egy sci-fit az AXN csatornán (érdekes ez a holding is, amúgy, van külön sci-fijük, de ezt a sci-fit spéci nem azon láttam). Izsák Asimoc egyik regényét vitték filmre, "A 200 éves ember". eBBEN egy robotpofa egész pályafutása alatt azon fáradozik, hogy emberré váljon (imserõs téma: Pinokkió!), és végül sikerül neki, vagyis átlényegül testileg, lelkileg, és meghal. Hogy lehet egy robot ekkora balfácán, nemtom. Mindenesetre a filmben az ENSZ elismeri emberi mivoltát, és õ eredetileg is hús-vér felesége oldalán meghal. Érdekes, hogy eszerint a halál is lehet happy-end. Nomármost, azért elég emberi logika alapján fûzõdik az egész történet, ti. hogy (most figyelj!) a teremtmény próbál hasonulni teremtõjéhez. ("És teremté saját képére...")
No, de nem lennék Epikurosz, ha nem rondítanék bele olyan aggályoskodással, hogy például: a robotoknak számos elõnyük lehet, úgy értem a társas kapcsolatok terén is. Õszintén szólva én rég vágyok egy kutyusra, vagy egy macskára is akár, de naponta sétáltatni nem egyszerû, és ugye bepisilhet, bekakilhat. Egy intelligens robot nem tesz ilyent, teljesen szobatiszta. Úgyhogy, kb. 50, max. 100 év múlva nem sok jövõt jósolok a szobalányoknak és a bébiszittereknek.
Ha még lesz autó 30 év múlva (jelenleg erõs háttér-szél fú azirányba, hogy a közembernek NE legyen autója, hanem lakjon ellenõrizhetõ kalickákban és közlekedjen busszal) szóval ha lesz még autó, akkor ez a robotvezérlés gyökeresen átalakíthatja az egész életünket. (Mozgás == Élet!)
Sok ember van (fõleg idõsek, de látáshiányban szenvedõk, stb is) akik nem tudnak autót vezetni. Vagy említhetném a vidéken, egyik faluból a másikba iskolába buszozó gyermekeket, aki látott már ilyet (ehhez vidéken kell buszozni az iskolakezdés környékén) az NEM FELEJTI EL SOHA.
A robotautóban a legnehezebb a körülvevõ tér (tereptárgyak) érzékelése és a közlejövõben várható elmozdulásainak megsaccolása. Ha ezt sikerül megoldani, akkor a többi már ehhez képest jelentéktelen feladat. Ilyenek pl. hogy az autók (egyszerre többen is) kommunikáljanak egymással, ezáltal az elsõbbségadást, a sávváltást, egyéb manõvereket egyeztetni tudnák.
Teljesen átalakulhatna a KRESZ is. Nem lenne szükség sebességkorlátozó táblákra, mert a robot a pillanatnyi út- és forgalmi voszonyoknak megfelelõen vezetné az autót, és mivel nem fárad, nem hagy ki a figyelme, lényegesen gyorsabban mehetne a megfelelõ biztonság megtartása mellett, mint az ember.
Nem lenne "szükség" (??????????????) arra, hogy kirakjon egy idiótarohadék 40-es táblákat oda, ahol száraz úton, a nap 80%-ban 100-zal (!!!!!!!) lehet BIZTONSÁGOSAN közlekedni. Csupán azért, mert az autóvezetõk 1/10000-ed része esõben azon a helyen nem tud biztonságosan menni 50-nél többel, akkor rátartanak még 10-et, így jön ki a 40. Fú, nem idegesítem tovább magam.
Szóval: hajrá robotok!
Faaantasztik! Városi körülmények között iszonyítottak a roncsautók.... khmm .. akarommondani bizonyítottak a robotautók... naaa miket beszélek, nyelvbotlás volt
Sokan nézünk tévét, pedig halvány lila miniszteri gõzünk sincs a belézsúfolt elektronikáról.
"Ki akar úgy autót, hogy soha nem vezetheti?Nemhinném, hogy sok ember." A mostani autóvezetõk közül sokan valóban nem szivesen mondanának le a manuális irányítás lehetõségérõl, de ugyanakkor amint elterjednek az ilyen autók a jogosítvány már nem lesz elengedhetetlen feltétele az autóval való közlekedésnek. Innentõl a jogosítvány megszerzése sokkal inkább afféle hobbi lesz. Ezek után pedig az arány szép lassan eltolódik azonkak az irányába, akik egyátalán nem tudnak vezetni, de mégis autót akarnak használni. Ha pedig sokan vannak ilyenek, akkor lesz kereslet olyan autókra is, amelyekbõl a költségek csökkentése miatt kispórolták a manuális vezérlés lehetõségét.
"Viszont ha a gép és az autó is vezethet, akkor baleset esetén hogy döntik el géphiba volt vagy emberi?" Ha ilyen szintû elektronika be van építve az autóba, mint ami az automatizáláshoz kell, akkor egy adatrögzítõ már igazán nem tétel.
ha nem tartod karban a kocsid, és rossz a fék, és emiatt karambol, nem a fék megy a dutyiba, de a szerviz sem, hanem Te.
Jó reggelt!
A kocsikban már most benne van a kompjúter, amely elvileg akár okozhatna balesetet. Talán okozott is. Ennek ellenére még nem hallottam olyan ítéletet, hogy ne a sofõr felelt volna.
Ki akar úgy autót, hogy soha nem vezetheti?Nemhinném, hogy sok ember.Viszont ha a gép és az autó is vezethet, akkor baleset esetén hogy döntik el géphiba volt vagy emberi?Ez a nagy probléma ezekkel szerintem.
Hát, ha az autóknak sem lenne semmi bajuk, akkor akár össze is ütközhetnének.
Tudod min csodálkozom: a mélyzöldek még nem böfögtek be ide.
Épp most hallgatom a rédiót, autópálya építésekrõl van szó. Amit mindig elfelejtünk: a mélyzöldek az autósokat, választókat cserélnék le a politikusok miatt, akiknek a hibájából még mindig nincs kész az M0, így a kamionok még mindig bepofátlankodnak Bp.-re. amúgy az M0-t mint a "halál útját" emlegetik.
Amennyire tudom a hangyáknak és a termeszeknek nem igazán kell tehetetlenséggel, fékutakkal meg hasonlókkal kalkulálni. És ha összeütkötnek, mert szerintem szoktak, akkor se lesz semmi bajuk. Szerintem egy autó vezérlése ennél bonyolultabb feladat.
namármost, egy hangyabolyban vagy termeszvárban is prímán meg van oldva a forgalomirányítás!
Rámszálltatok, mi? Még ez a koronás Catt is. Apropó, mit jelent a korona: bohócsipka? hi-hi.
tudtam, hogy amcsiban jobb a csevi, mint eu-ban, na. csak piszkálódni akartam.
a másik: olyan lassú ez a digitális adatfeldolgozás, mint a tetû. tudtommal voltak már kísérletek többcsatornás, egyszerre-sokat tíusú feldolgozásokra, aszem a képfeldolgozásnál alkalmaznak is ilyen cuccokat, amikor valós idõben azonosítják a tenoristákat a metróban.
Én esetleg olyan irányba mozdulnék el, hogy szûrni azt, ami mozog, az állókra, fõleg, ha az egy fa vagy épület, annyira nem figyelni. Az álló jármû persze más tészta. Érdekes, hogy az emberi agy általában jól megbírkózik ezzel. Aha: AI!
akkor azt frissítik azonnal,és persze nem szenzorok nélkül mennének,mer egy hülye gyalogos bármikor lehet és ez csak 1 példa a sok közül.a legdurvább változata ennek sztem az amikor már az autó és a város gépe kommunikál egymással:auto adja hova a város gépe meg látja az összes autót és megadja a legoptimálisabb útvonalat.vmi ijesmit tudok elképzelni majd messze a jövõben:)
Miért lenne hülyeség? Egészen biztos vagyok benne, hogy a hírben szereplõ autók pontosan így mûködnek. Persze mivel ott még csak teszkörnyezetrõl van szó nincs szükség napi frissítésre...
Elvileg van is ilyesmi lehetõség a GPS navigációs rendszerekbe. Pl a TMC is valami hasonlóra szolgál A gond csak az, hogy ehhez kellene egy napra- (órára-percre inkább) kész út információs adatbázis. Ez meg nálunk nincs.
Esetleg olyat lehetne, hogy pl az internetre az autók számára fenntartanak egy helyet, ahonnan letölthetik mindig az adott város, környezetet. Így minden induláskor, felcsatlakozna, és automatikusan letöltené a város frissitését, így már csak a mozgó, nem fix dolgokra kell figyelnie: mint a többi autós, emberek, egyebek.. Azonban én nem vagyok hozzáértõ, csak egy ötlet volt, elõre szólok, ha hülyeséget mondtam volna...
30 évvel ezelött meg azt gondolták, hogy 2000-re már senki nem fog autót vezetni!;)
páran már írták de a számítási kapacitás nem a vezetéshez kell, hanem a 100+1 szenzortól beérkezõ nyers adatok feldolgozásához. Elõbb a kocsinak létre kell hoznia a valóság alapján azt a virtuális utat amin õ majd navigál. Mikor az már meg van, "nem nagy" para a vezetés maga.
Egy baj van csak. Mint mindent, ezt is a hadsereg pénzeli a háttérbõl és sajna a legfõbb eredménye az automata emberírtó berendezések lesznek, amiket pár éven/évtizeden belül bevethetnek majd az akkori "Falludzsai utcákon" a turbános rosszfiúk halomba gyilkolászására, miközben az amcsi katonai vezetõk fekete kaviárt zabálnak és francia pezsgõt isznak rá, a jól EMP védett, légkondícionált bunkerukban egy-két államhatárral odébb...
LOÁL!
Egy játékban csalnak. Ez a lényege, hogy minél jobban le tudd egyszerûsíteni a szabályokat, a fizikát, a terepet stb. hogy még a mai kis ketyeréken is élvezhetõ sebességet produkálj. Azonban egy valós, teljesen ismeretlennek tekintendõ terep 3D leképezése, kiértékelése, majd az "útvonalkeresõ" algoritmus futtatás is igen idõköltséges mulatság, amit másodpercenként bizony jópárszor el kell végezni. És ez még csak a statikus helyzet. Viszont ha a terepen mi is és más ojjektumok is mozgolódnak és ezek helyzete és sebessége folyamatosan változik, nem beszélve a kresz szabályairól, a táblák/útburkolati jelek felismerésérõl stb.-stb. akkor rá kell jönnünk, hogy ezek a team-ek jelenleg az emberi technológia úttörõinek élvonalát képviselik, jómunkásemberek, de profik.
Hozzátenném, anno ipari robotokon és kibernetikán végeztem és így van némi "rálátásom" a dolgokra (sõt pont az ipari robotok látórendszereibõl diplomáztam). Amit ezek a fiúk mûvelnek az nem csoda, de legalábbis kemény, céltudatos kutatás/tervezés/tesztelés. Egy sima huszonéves heggesztõrobot legegyszerûbb (3 szabdságfokos) mozgás vezérlését is csak hatodfokú Jacobi mátrixokkal lehet leírni/elõre kalkulálni és gondolom nem kell részleteznem, hogy ennél mennyivel bonyolultabb feladatról van itt szó. Az egész a matematika-fizika-informatika-elektronika szoros összefonódása. Ide tényleg kellenek az agyasok. Nem egy atombombát kell feltalálniuk, de mégis van min törjék a fejüket... :D
Ez alapján például a Renault mikor lenne szerinted Forma 1-es bajnok egy olyan mezõnyben, ahol Ferrari, Mercedes, Toyota, Honda meg BMW is indul? Csak szólok, hogy volt már rá példa egypárszor.
Igen, szerintem is fel lehet majd készíteni a szoftvert az ilyen helyzetekre, de amíg ez nincs meg, addig nem nevezném életszerûnek a tesztet. És éppen ezért szerintem a címben szereplõ állítás nem felel meg a valóságnak.
A játékprogramban a jármû környezete tökéletesen virtuális, itt az valós. (ott a valós dolgok a billentyûnyomásban vagy a joystick iránymozgásaiban merülnek ki, ezek olyan sûrû információáradatot feltételeznek, hogy egy USB nyíláson is simán átáramlanak. a lézeres letapogatás, radarral és hangkeresõvel már kicsit macerásabb) A számítási kapacitást épp az veszi el, hogy a valóst virtuálissá alakítsa, megfelelõ tempóval még feldolgozza az ottani információkat (amik simán túl lehetnek egy játék határain, pl. a kreszt sem biztos, hogy sok autós játék akárcsak nagyjából követi, a valós életben meg a kresz ismerete a minimum a közlekedésben, az attól való egyéni eltérésekre meg számítani kell. ; egy játékban 25 frame per másodperc elég lehet mindig, mert a szemednek nagyjából elég, egy kocsival 60-al közlekedve 1/25-öd másodperc alatt már 70 centit mozdul a jármû, 180-nál már vagy 2 métert, tehát sûrûbb leképzés kell sokkal, különben úgy száguldozol, hogy közben történik valami hirtelen esemény és te már csak utólag jössz rá, hogy meghaltál benne), majd ebbõl a virtuális feldolgozásból úgy reagáljon, hogy a valós körülmények közt helyes legyen, még a váratlan szituációkban is.
Amerikában a Chevy az egyik fõ márka! és azok sokkal jobbak mint az európaiak! ugyanaz a téma mint a Ford esetében! ha egy amcsi meglát egy európai fordot sírva röhög hogy ez? Ford?
Mondjuk azt sem értem, hogy a nálunk gagyinak számító Chevy lett az elsõ...
egy dolgot nem értek (egyelõre):
ha egy játékprogiban egy sima proci nagyon bonyolult helyzeteket le tud képezni, plusz a csicsa, akkor egy autó IRL vezérléséhez mér nem elég ez a cpu kapacitás?
Ráadásul, irl nincs is annyi fegyver, varázslat, effekt (FX).
(Mondjuk azt sem értem, hogy itt az SG-n, amikor egy szmájli fölé viszem a mutatót, mér nem írja ki a nevét?)
Ez nem gond. A gépek egy NAGYON szabályosan közlekedõ embert imitálnak (nem is imitálhatnak mást). HA valaki nem adja meg nekik az elsõbbséget, avagy rájuk húzza random a kormányt a szélsõ sávból, az ellen õk sem tehetnek semmit, mint ahogy az átlagos halandók sem. Max. annyit, hogy mivel minden más közlekedõ fél pillanatnyi pozíciójával/sebességével és vélhetõ útvonalával tisztában vannak, ezért jó eséllyel reagálhatnak a veszélyhelyzetekre. Aztán persze taníthatóak kell hogy legyenek, pl. arra, hogy be nem látható jobbkezesnél azért lassítsanak be, hátha elmebetegek ülnek a további jármûvek volánjánál stb. Szal. a programot is jól fel lehet készíteni arra, hogy megfelelõen paranoiás legyen.
Anno volt egy igen jó kiadvány, amelynek defenzív vezetés volt asszem a címe. Igen hasznos olvasmány volt. Ha ennek szellemében tanítgatod az autód szoftverét, akkor lehet, hogy nem nyersz gyorsulási díjakat, de jó esélyekkel eljuthatsz az úticélodig egy darabban.
Valahol már olvastam errõl az újabb versenyrõl és a problémákról. A legnagyobb problémájuk most már a számítókapacitás korlátozottsága, ugyanis a spéci lézerszkenner, a sok hang és hagyományos radar és kamera olyan mennyiségû információt zúdít a rendszerre, hogy meglehetõsen alacsony sebességgel és nagyon óvatosan lehet csak közlekedni ezen jármûvekkel (még), olyan 20-25km/h-val. Pedig állítólag volt amelyikbe külön 6KW-os generátort pakoltak be, csak azért, hogy a rakat szervert (10db négymagos) amit belezsúfoltak meg tudja táplálni (asszem pont ez a 64-es lézerszkenneres, 5 radaros stb., ami 65m belül milliméterre pontosan leképezi terepet 3D-ben, 200m-ig pedig követi a nagyobb mozgó tárgyakat radarral).
Vicces, de ez már jó jel, mert a számítókapacitást évrõl-évre meg lehet soxorozni, illetve újabb technológiákkal (neurális háló, analog procik) ki lehet váltani.
Jól hangzik, de valahogy kétlem, hogy a kisérletben résztvevõ emberi autóvezetõk ugyanolyan lazán alkalmazták volna a KRESZ szabályokat, mint ahogy a való életben azt sokan megteszik.