Sziasztok ! Ha jól láttam vagytok páran akik ferihegyen dolgoztok. Itt lakom nem messze ferihegytõl és párnapja biciklizés közben a vasútállomsától nem messze, kifele a városból pár száz méterre megláttam egy malév vezérsíkot a hangárok takarásában ! Õ az utolsó gépmadarunk ? Milett vele hogy nem vitték még el ? Õ lenne a görögöknél lehúzott farú, vagy a 767-es ? Elõre is köszönöm az infot :) !
én is szeretnék saját repcsit! Amolyan kis motorost! [vérzõszív]
Maradt belõlük (Tu-144 ,Concorde) az utókornak pár példány ami repülni is tud vagy csak múzeumokban állnak?
Pardon, eme a kérdés felett átsiklottam.
A válasz az, hogy nem, illetve esetleg. A Concorde-ból nincs repképes példány. A Tu-144-bõl elviekben még két "konzervált" sárkány létezik, egy bulvárlap szerint a Tupoljev felajánlotta, hogy egy Tu-144-est újra repképes állapotba hoz a 2014-es Szocsiban megrendezendõ téli olimpiára (nem utasszállításra, csak bemutatórepülésre), de ennek az esélyei eléggé kérdõjelesek...
Köszönöm hogy kicsit részletesebben kifejtettétek a témát! :) Nagyjából megtudtam amit szerettem volna, konkrétabb kérdés nélkül. :)
A híradóban láttam, hogy összerakták az elsõ magyar építésû (és tervezésû:) gép replikáját. Van esély rá, hogy valaha repülni fog, vagy a hatóságok miatt ez mission impossible? Vagy, ha engedély még lenne hozzá, pilóta kevésbé?
A világon vannak röpképes replika gépek a repülés õskorából? Valam rémlik abból, hogy a 100 éves évforulóra megépült a Wright Flyer replika, de vagy nem sikerült repülni vele vagy összetörték. (Asszem.)
Létezik opció (option) és megrendelés (order). Az elõbbi egy érdeklõdés, kidolgozzák, hogy milyen gépre is szólna a megrendelés, milyen áron gyártanák azt le, stb. Ilyenbõl éppenséggel akadt valóban pár, az összes nagyobb amerikai légitársaság (PanAm, TWA, American Airlines, Eastern, stb.), illetve pár ország nemzeti légitársasága (Japan Airlines, Air Canada, Air India, stb.). Hozzá kell tenni, hogy opció éppenséggel még a Boeing 2707-re is volt a PanAm-nak (a Concorde mellett !!!).
A Concorde esetén azonban mindössze három ország élt megrendeléssel.
A két cég az Air France és a BOAC (ami késõbb a British Airways lett), illetve Irán. Igen, Irán eredetileg 2 gépes opcióval élt, amit beváltott megrendelésre, és további egy gépes opciót kért. A Sah elleni megmozdulások miatt végül elõször is ideiglenesen elhalasztották a gépek átvételét, majd 1980-ban, már a Sah megdöntése után a megrendeléseket felmondták. Az elsõ iráni gép belsõ kódja 216 volt, miután Irán felmondta a beszerzést, 1 fontos jelképes árért a British Airways vette meg, és a G-BOAF kódot kapta.
És akkor most térjünk vissza azokra a bizonyos rengeteg beszerzésekre. A befektetés megtérülési mennyisége 150 gép lett volna. Az opciók:
Pan Am: 6, majd további 2 Continental: 3 American Airlines: 4, majd további 2 TWA: 4, majd további 2 Eastern Airlines: 2+2+2 Braniff: 3
Air Líbia: 2+2 Quantas: 4 Japan Airlines: 3 Sabena: 3 Lufthansa: 3 Air Canada: 4 Air Iran: 2 (majd 2 megrendelés és 1 opció)
Air France: elõször 6, majd további kettõ (végül 4-et rendeltek) BOAC / British Airways: 6, majd további kettõ (végül 5-öt rendeltek)
Az összes opciók száma 71 gép. Kevesebb, mint fele annyi, amennyi a megtérüléshez szükséges. Ekkor még 20 millió dolláros vételárral kalkuláltak. 1972-ben a PanAm már úgy számolt, hogy 60 millió dollárba kerülnének a Concorde-ok, és egy utas szállításához háromszor annyi üzemanyagra volt szükség, mint egy 747-esnél (ami amúgy akkor 25 millió dollárba került). Ekkoriban már több cég is feladta az opcióját, 1974-ben már csak állami megrendelések voltak, 1980-ra pedig a Francia és Brit megrendeléseken kívül semmi...
Az utasok mit éreztek abból,hogy az óceán felé érve rákapcsolt a pilóta? Maradt belõlük (Tu-144 ,Concorde) az utókornak pár példány ami repülni is tud vagy csak múzeumokban állnak?
A concorde-ra regenteg megrendelés volt csak aztán jött az olajválság és mindet visszamondták. a BA és az Air France is csak azért rendelt mert preszizsnek érezték. Ugyanis Angol/Francia kooperációban gyártották.
Desigo posztjához annyit tennék hozzá, hogy nézd meg miért is volt a Concorde a maga nemében egyedülálló:
A szovjetek a tervek alapján csináltak egy hasonló gépet (Tu-144), de pár év után leállították az egészet, és nem csak a párizsi baleset miatt. A végén már csak mint postagép (!) üzemeltették. Az amerikaiak hatalmas versenyt csináltak a saját repülõgépgyáraik között (igen, akkor még annyi volt), több életnagyságú makettet is gyártottak, de végül is az egyre inkább szárnyaló költségek, és a biztos piac hiánya miatt ezek a programok mind szépen elsikkadtak - miközben a hagyományos gépek piaca szárnyalt.
Vagy nézd meg azt, ma mi a helyzet: folyton készülnek a különféle szuperszonikus utasszállító és business jet tervek a legkülönfélébb gyártóktól, de csak nem akar megvalósulni egyik sem.
Két okra visszavezethetõen:
-A szuperszonikus repülés zajártalma miatt (a Concorde is csak a nyílt óceán felett törhette át a hangsebességet). -A költségek (a Concorde effektíve presztízsként volt meg a British Airways és az Air France berkeiben, és mindkét vállalat könnyedén megvált tõle).
Nem mai téma, de engem érdekel, úgy érzem hogy jelentõsen visszaesett ezzel az egész utasszállító technológia, mármint, szinte újra kell indítani a folyamatot, nemis az hogy nincs hozzá technológia.
Nem esett vissza. Ma mások a prioritások. Költséghatékonyság, csendesebb üzem, nagyobb kényelem. Ezek számítanak. A sebességért túl nagy árat kell most fizetni a jelenlegi technológiák mellett.
De egy Boeing 787 vagy Airbus A350 fényévekre van egy 20-30 évvel ezelõtt gyártott géphez képest technológiai szempontból...
"A méregdrága jegyek a nyugati középosztály számára sem voltak megfizethetõek a Concorde-ok stabil utazóközönsége inkább a gazdagabb rétegekbõl, az üzletemberekbõl, elitsportolókból és a média sztárjaiból tevõdött össze.
Mindez nem meglepetés, ha megnézzük, hogy, csak az egy útra szóló jegyet 4 ezer fonttól (körülbelül másfélmillió forint) lehetett megvásárolni"
Concorde repülõgéppel lenne kérdésem, hogy egyszerûen a tragédia miatt kellett ténylegesen leállítani az egészet? Tényleg ennyire buták az emberek, ahogy olvastam, ilyen akármelyik utasszállítóval megtörténhetett volna. Vagy esetleg volt másvalami a háttérben? Illetve mikorra várható mit mondanak hogy megint lesz olyan repülõgép ami ilyen gyors lesz?
Nem mai téma, de engem érdekel, úgy érzem hogy jelentõsen visszaesett ezzel az egész utasszállító technológia, mármint, szinte újra kell indítani a folyamatot, nemis az hogy nincs hozzá technológia.
A probléma az drága hölgyek és urak, hogy a malévot megreformálni évtizedek óta nem tudta senki és még mindig az államcuculizmuson alapúló elvek alapján vezették (lásd máv és BKV vagy néhány Volán).
A probléma az hogy fejlett demokráciákban tiltott a közvetlen, állami, piaci versenybe beleavatkozó pénzszórás. Sajnos az Unió is ilyen fejlett demokrácia.
A Malévot, /más néven/ meg lehetett volna menteni. Elõ is voltak rá készítve a tervek. Csak ez is el lett baszva gondolom a belsõ csinovnyik tologatás megint fontosabb volt és a politika nem tudott megegyezni hogy kinek az embere üljön a csókos és lenyúlós pozíciókba.. holott piaci újraszervezéssel fel lehetett volna állítani... De hát ez sem újság már otthonról.
Olcsóbb is volt, ez tény, de amíg a Malév még mûködött nem is volt nagyon hely fent sem, nagyon sokszor a mi gépeink is kiszorultak a külsõ állóhelyekre, azért hogy a KLM, Lufthansa meg társai beférjenek a belsõkre.
Amúgy ez meg legyen az airport baja, ha a nem kevés pénzen épített Skycourt-öt veszni hagyja azért mert jelentõsen drágább a 2-es mint az 1-es. Lejjebb veszi az árakat és akkor majd feljönnek a fapadosok is.
A BUD egy magán cég, amelynek az állam szépen garanciákat vállalt, most ezért (is) van bál, mert itt több száz milliárd forintba kerülhet ez hosszú távon az adófizetõknek.
A Malév lehet, hogy másod- és harmad fronton is generált bevételt az államnak, a kérdés, hogy ez ellensúlyozta-e azt az összeget, amibe a Malév az államnak került.
Hogy a 2. terminál kihalt, míg az 1.-es pörög, ahhoz tán annak is lehet köze, hogy az 1.-es terminál olcsóbb szolgáltatást nyújt, ezért is voltak ott a fapados járatok...
Ha valamire szükség van akkor az menni fog, ennyi. Ha nincs akkor nem fog menni. Ha nem tetszik a kapitalizmus tudok még egy két helyet ahol tetszene neked.
Ne haragudj Tikal, de (OFF)az elmúlt húsz évben ezzel a liberális dumával vittek el tõlünk mindent. Cukoripart, élelmiszer ipart, hajógyártást, autóbuszt, cementet.(ON)
Akikrõl most beszélsz nem fognak tudni koopereálni azokkal a cégekkel akik majd betöltik az ûrt? Mert gondolom a kiesett járatokat majd egy másik cég pótolni fogja.
Papiron nem, de az a sok egyéb beszállító, harmadik feles cégek, turisztika és idegenforgalom miatt bõven nyereséges volt az államnak.
Meg lehet nézni Ferihegyet, hogy hogyan néz ki most: az 1-es terminált be is akarják zárni és mindenkit fel akarnak hozni a kettesre, mert míg az 1-es majdnem maximum kapacitáson megy addig a 2-es kong az ürességtõl.
Kár hogy kamu a kép (legalábbis ami a mellé tûzütt szöveget illeti). Elég kis valószínûséggel (=0) jár Hannoverben Nortwest DC-9-es, Midwest MD-81-es, jetBlue A320, United Express CRJ, stb.
"A 109 utas szállítására alkalmas Boeing 737-600-as típusra a jelenlegi üzemanyagárak mellett nehezen lehet új bérlõt/üzemeltetõt találni, mert azonos üzemeltetési költségek mellett kevesebb utast képes elszállítani, a hosszabb 700-as és 800-as változatoknál. Ahogy korábban is megírtuk, így nem meglepõ, hogy bár kevesebb, mint 10 éves gépekrõl van szó, jobban megéri a tulajdonosnak a gépek szétbontása és alkatrészenként történõ értékesítése."
Senkinek nem kell 600-as, a Ryanair közel 250 B737-800-ast üzemeltet mert az éri meg neki leginkább.
Az LQD utolsó áthúzása Ferihegy felett. A mai napon az LQA és az LQD elrepült Norvágiába, a lizincégéhez:
Sajnos úgy néz ki, hogy mindig van lejjebb. Már csak 2 Malév gép maradt Budapesten. Az LQC-bõl visszavették a németek a kölcsönhajtómûvet és nincs csere, a LOB meg "C" check-en van. Az LQB Innsbruck-ban volt "C" check-en, az osztrákok viszont ott meg is fogták a gépet mert nem lett kifizetve a nagyjavítás. Úgy néz ki, hogy az majd onnan repül ki Torp-ba ha rendezték az anyagiakat.
Sajnos ezt igazán csak az tudja átérezni aki már hosszú éveket töltött a kékorrúakkal. Az én 9 évem még nem valami sok, de nekem is nagyon rossz látnom, hogy eltûntek azok a madarak amiken dolgoztam. Bevallom, hogy sokszor a hátam közepére kívántam õket, de szerencsére többször volt amikor örömet is okoztak. Amikor régebben rotálásban lent kellett lenni a hangárban besegíteni akkor is amikor csak tudtam Malév gépre kértem magam, az olyan volt mintha hazaértem volna pedig semmivel nem volt különb mint egy Air Berlin mellette. Csupán az érzés volt más rajta, hiszen az az a gép amin fent a forgalomban hosszú órákat töltök.
Mindegy, nagyon nehéz leírni ezt, most amolyan ürességet érzek. Sajnos ezt látom a kollégáimon is, nem igazán tudják feldolgozni/megemészteni.
"Kedves Barátaim, Kollégáim, Kedves Második Családom. Mérhetetlen fájdalmat érzek legbelül és a mai napig nem tudom elhinni hogy ez tényleg megtörtént. Megtörtént és ÍGY történt meg. Nagyon sokáig bíztam reménykedtem abban, hogy lesz megoldás de péntek reggel telefonra keltem melyet elõször nem akartam elhinni. MEGÁLLT A CÉG :-( Rettenetes lehetett ezt eldönteni és kimondani hogy VÉGE. Elkeseredettség düh és sokk hatása alatt mentem ki és pakoltam a szekrényemet. Akkor kezdték keresni azokat a pilótákat akik visszarepülik a 737-eseket a bérbe adónak, tulajdonosnak, és nyilván az elsõ reakciója mindenkinek az volt hogy nem, szó sem lehet errõl. Miért mi adjuk az utolsó mindent eldöntõ döfést magunkba?????. Aztán valamelyest tisztultak a gondolatok eljutottak az információk, a fontos információk és úgy döntöttem, döntöttünk, részt szeretnék venni ezen a repülésen. De ez nem csak az volt. Du fél 5 körül gyülekeztünk a CREW CENTERBEN. Nevetgéltünk örültünk egymásnak izgalommal vártuk a dolgot. Aztán irány az APRON. Mindenki elfoglalta a számára kijelölt repcsit a szép, és talán akkor mindenki számára a legszebb fehér madarat a kék orrával, és a legszebb logóval a farkán amit valaha láttam gép farkán. Akkor már nem voltunk vidámak, de a feladatra való koncentrálás a kiszolgálás szervezése feledtette velünk az érzéseket. De ahogy Végig néztem az egymás mellett sorakozó gépeket belül éreztem ez nem jó így. Nagyon nem jó :-(. Aztán elindultunk szépen egymás után sorban elköszönve kihangsúlyozva a járatszám elõtti hívójelet MALÉV. MALÉV. Jó érzés volt :-) Az út sima volt, kaptuk a direct-eket 300-400NM direct-eket mintha Õk is tudták volna, nem biztos hogy lesz még alkalom segíteni. Pedig nem kellett idõre menni, nem volt utas csak mi ketten. A kapitány és elsõ tiszt. És a madár, a fehér madár kék orral, BLUE NOSE. Éjfél körül megérkeztünk EINN-be sorban egymás után szálltunk le szépen meggurítva ezzel is tisztelegve az elmúlt idõszak felett. Megálltunk egymás után, sorban guruló utakon, álló helyeken, leállítottuk, kipakoltunk, kikapcsoltuk a fényeket, sötétbe burkolóztak a gépeink. Szörnyû érzés volt, OTT KELLETT HAGYNI ÕKET. Reménykedtünk még hátha jön egy telefon, GYERTEK HAZA GÉPESTÜL ez csak egy álom, vagy egy rossz vicc volt. De nem jött ilyen. OTT MARADTAK. Mindegyik. :-(
DAS-al jöttünk haza, LQD a retró. Szuper jó kis gép fantasztikus személyzettel. Összeszedtük magunkat, beszálltunk de a hangulatunk egyre rosszabb volt. Tudtuk merre fogunk kigurulni. És tudtuk nem lesz jó a látvány de mindenki erõsnek érezte magát. Ekkor már volt aki 24 órája volt ébren, de abban a pillanatban a fáradtság volt a legkevésbé fontos, meghatározó. Néztem az ablakon kifelé és megláttam a mi madarainkat. Az épületek fényei, mûvészi szépséggel rajzolták kis a sötétségben a boeingok sziluettjét. A logó már nem látszott. Mintha igy lett volna megkomponálva. Potyogtak a könnyek.....senki, szerintem senki nem tudta magába tartani. Torokszorító, fojtogató érzés volt elgurulni és felszállni. Mintha a szívünkbõl téptek volna ki egy darabot. "NEM HISZEM EL HOGY ITT KELL HAGYNI ÕKET", hogy van ez?
Hát így. Ha most beszélnem kellene nem tudnék :-(
12 éves koromban döntöttem el hogy ezt szeretném csinálni, igy szeretném csinálni, ITT szeretném csinálni és ilyen emberekkel szeretnék együtt dolgozni. Sikerült, ha nem is nagyon sokáig de azért sikerült.
Köszönöm nektek a feledhetetlen 9 évet, és Örülök hogy részese lehettem a Magyar Nemzeti Légitársaságnak, a "MA"gyar "LÉ"giközlekedési "V"állalatnak.
Remélem még dolgozhatok veletek, mellettetek, EGYÜTT, a légi iparban egy Nemzeti légitársaságban."
Nekem szimpatikus ez a francia tipusú lokálpatriotizmus-nem mindíg káros még ha most az Air France esetében esetleg az is. Jó jelenlegi helyzetében talán tényleg nem kell fenntartani a veszteséges MALÉV-ot,bár páran azt mondják most volt fellendülõben a forgalma.De valamilyen formában bizonyára az állami vezetõk is felelõsek hogy eddig jutott a MALÉV,kezdve a nem megfelelõ privatizálástól addig hogy bizonyos racionalizálásokra nem voltak hajlandóak.Nem úgy akartam mondani hogy ezért a MALÉV-ért kár hanem magáért a nagy múltú cégért.Hosszú távon lehet vesztett vele az ország ha igaz amit páran mondanak hogy átalakított üzletpolitikával megmenthetõ lett volna.Arra meg kiváncsi leszek hol fog kikötni az így megspórolt pénz-lesz-e valami látszata ami az országot illeti.
Már elnézést, de itt egy "pici" árnyaltabb a kép. Egy veszteséges, problémás, rosszul irányított cégcsoportról beszélünk. Megkérdezhetem, miért kell egy ilyet támogatni? Csak azért mert Magyar?
Ha arról lenne szó, hogy racionalizálják, és végre nem politikusi játék-terepasztal lesz, akkor azt mondom oké. De kb. másfél-két évtizede egy rövid idõszakot leszámítva bizony az volt.
Az Air France-ot úgy hívják, hogy Air France-KLM, a francia állam pedig kevesebb, mint 20%-ban tulajdonos csak. Az esetükben éppenséggel tavaly is voltak csúnya nézések, mivel az állam kvázi kikényszerítette, hogy 100 darab új hosszú járatú gépet vásároljon az Airbus-tól, hogy javítsa annak megrendelésállományát, ezt pedig a magánbefektetõk nem nézték annyira szép szemekkel. Hozzá kell tenni, hogy Francia gazdasági lokálpatrionizmus nem csak az állami cégeknél él, a teljesen magántõkén lévõ PSA konszern vezetését is behívta a francia gazdasági miniszter, amikor felmerült, hogy egy franciaországi gyáregységet bezárnak. Ott így mennek a dolgok...
Visszatérve az Air France-KLM csoportra: ott most bocsátanak el 2000 embert, ezért (is) lesz hamarosan sztrájk a Párizsi reptéren...
A Lufthansa pedig azért rossz példa, mert nyereséges. Még véletlenül se szorul állami támogatásra...
Állítólag mostanában kezdett jelentõsen fellendülni az utasforgalom,lett volna még lehetõség benne csak elqrták ezt is.Sok hozzá értõnek volt ez a véleménye.A BKV fontosabb de nem hiszem hogy meg fog látszani majd rajta hogy a MALÉV lehúzta a rolót(az ezen megspórolt pénz gyanítom nem ott fog kikötni)-bár úgy lenne.
Ha a MALÉV tényleg csak vitte a pénzt, akkor kicsit sokba fáj ez a büszkeség.
A BKV meg 20 éve vegetál. A MALÉV-nak van alernatívája. A BKV-nak nincs. Ha az leáll, akkor a gazdaság lényegében összedõl, mert az emberek 50%-a a fõvárosban és az agglomerációban azzal jár.
Akkor miért is a stratégiai a MALÉV? Fel nem foghatom...
Na többek között ebben különbözünk szerintem a franciáktól vagy a németektõl.Nem érezzük veszteségnek ha egy nagymúltú állami társaság tönkremegy aminek nemzetközi jó hírneve is volt.A francia vagy a német ezt képtelen lenne elfogadni,kizártnak tartom hogy a franciák engednék valaha is tönkremenni az Air Francot vagy a németek a Lufthansa-t.Ezt õk nem csak egyszerû gazdasági kérdésnek tekintik hanem ott még van olyan hogy nemzeti presztízs amiért hajlandóak áldozni is ha meg kell menteni.
"Ilyenkor úgy érzem, hogy egy darabot kiszakítottak Magyaroszágból."
"Akkor volt egy csomó magyar cég, a legkülönbözõbb szakmai kultúrákkal, és benne magyar tudással. Ezek köre vészesen lecsökkent a rendszerváltás óta, és ez a csökkenés a Malévval most tovább folytatódik. Mindig lesznek számok, amiket fel lehet mutatni, hogy nem gazdaságos ez meg az a cég, tevékenység, ezért be kell zárni, majd megvesszük a piacon. És közben mint ország, mint közösség mindig egy lépéssel hátrálunk."
Egy WizzAir például mennyivel kevésbé magyar ennek fényében? Oké, a neve :)
Szerintem nem kár a Malévért.
Update 17:10: A malév kommunikációs munkatársától megtudtuk, hogy a Malév Boeing 737-es gépei hamarosan el fognak indulni Shannonba, amennyiben a Budapest Airport ehhez hozzájárul. A megfelelõ számú pilóta rendelkezésre áll, csak azon múlik az indulás, hogy a Budapest Airport elengedi-e a repülõket, vagy a tartozások fejében ittfogja azokat. A HírTV információi szerint a Malév pilótáit majd egy Q400-as repülõgép hozza vissza Budapestre.
"A flightradar24.net online radarképe szerint itt tartanak most az írországi Shannonba, az International Lease Finance Corporation (ILFC) központjába tartó gépek."