Tehát, itt nem különbözõ MMORPG okról szeretnék hallani, hanem egy-egy különösen jól megoldott opcióról, vagy olyan dolgokról, amiket hiányoltok ezekbõl a játékokból, és nagyon jó ötlet lenne! Hajrá!
fúj de lassan írok :))) bár így jéghideg zuhany után nem meglepõ :))
SWG: a skill rendszere nagyon ütõs. Nem kell szintekkel szarakodni, csak fejleszted a skilled és tulképpen a skill fejlõdik, nem a karakter tulajdonságai. Kiterjedt kasztrendszer (képletesen szólva, mivel bárki átképezheti magát akármivé), Kezdetnek lehetsz lövész, szórakoztató, közelharci karakter, crafter, feldertõ és medikus. Ha ezeket a megfelelõ irányokba fejleszted, akkor elit szakmák vehetõk fel, mint pl fejvadász, zenész v. táncos, állatszelídítõ, csempész, orvos, génsebész (télleg), szabó, építész, robot-gyáros, kereskedõ, vagy ami tetszik és ezeket úgy párosítod ahogy akarod. Én pl a trialban anno egy puskás-szabó akartam lenni, de végül egy zenész-szabónál állapodtam meg. Jó dolog volt megvarrni a saját csicsás ruhámat és úgy bemenni Bestine kantinjába szórakoztatni a közönséget.
nekem igen rossz véleményem van úgy általában az MMORPG-krõl. eddig próbáltam a Lineage 2-t, az UO-t (elég sokáig, több shardon) és az SWG-t, de igazából mintha mendegyik játék ugyanolyan lett volna. lehet bennem a hiba, de nekem nem azért RPG egy RPG, mert fejlõdök benne, hanem mert lebilincsel a története és beleélem magam a világába. az SWG volt ebbõl a szempontból a legnagyobb csalódás - talán mert attól vártam a legtöbbet. biztos nem nekem való a mûfaj ...
Nos igen, sajna az SWG tipikusan az a game, amiben rengeteg lehetõség van, meg is lehetne kisebb pecsekkel oldani, de a fejlesztõk magasról szarnak rá és inkább tökfölösleges marhaságokat csinálnak. (pl most a macro-loopolási lehetõség kivétele :P)
de. :) sajnos megoldhatatlan ... a fejlõdés öli meg a hangulatot. mindenki boltol a fõtéren, sehol semmi élet. az NPC-k vagy tanítanak, vagy questet adnak, azt kész is. minden arról szól, hogy több-jobb-erõsebb legyen a karaktered. ami RPG van, az is a játékosok között zajlik, de nagyrészt felsleges, max csak a magunk szórakoztatására zajlik.
pl. az nwn pw-i sem nyûgöztek le. már azok, amiket biztonsági másolattal el lehet érni. bár ezek nem mmorpgk.
Amitõl nekem jó volt: Végre emberek közt játszhattam, és nagy a szabadság. Fõleg az volt a legkellemesebb, amikor összeálltak a magyarok. Meg hívtam havert is, aztán vele aprítottam más emberek közt. :-) Egyik legnagyobb hátránya: Elveszi minden szabad idõd. Ha beleszeretsz, nem bírsz felállni mellõle. Arra törekszel, hogy másoknál jobb legyél, hogy fejlettebb. Én pl. pár hét játék vége felé már reggel 10-11-tõl, hajnali 4-ig egyfolytában játszottam. :-) Bele sem merek vágni egy másikba azóta, amióta beszünt az az ingyenes MMORPG. :-D
Na ez kb olyan, mint a következõ: "Én játszottam Breed-el, Kreed-el, Postal 2-vel,... de ezek mind xarok, ezért xar az FPS kategória" Kötve hiszem, hogy az összes MMORPG-vel játszottatok! ;-) Biztos van jópárnak elvezeti oldala is. :-)
ha van is, még nem találkoztam vele. igazából mindenhol uazt kellett csinálni - fejlõdni. nem éreztem, hogy élne a világ. nem hiszem, hogy mmorpg-ben meg lehetne oldani, hogy kb. olyan aktív és élõ világa legyen, mint a gothicnak. eccerû emberek, akik este alszanak pl. vagy normális boltok (nem bazaar computerek, meg trade oszlopok meg miazistenek).
amúgy példád úgy helyes: ha eddig más fps-sel nem jáccottam, mint a Breed/Kreed/P2-vel és egyik sem jött be, akkor igenis lehet, hogy az fps stílus nem nekem való. különben nem lehetne senkinek semmilyen stílust kizárni az érdeklõdési körébõl, mert nincs olyan ember a világon, aki egy adott stílusból az összes játékkal jáccott volna. (amúgy a breed meg a kreed két baszottnagy bukás volt, míg az SWG meg L2 és az UO a leghíresebb aktív mmorpgk közé tartoznak)
de tényleg. L2 és SWG között alig láttam különbséget. ugyanúgy az elején azokat a kis bizbasz mobokat kellett írtani minden newbienak, hogy fejlõdjön. onnan ismerted meg a kezdõket, hogy fürtökben molesztálták csóró, amúgy rendszerint békés négylábú izéket a város falai mellett.
azt már az SWG alatt sem értettem, ha ennyire útban vannak, miért nem küldtek ki már rég egy csapat rohamosztagost? ha meg nincsenek, minek ölni õket?
Ha azt gondolod, hogy az SWG nem mutatj, hogy tényleg élne a játék, hát akkor zenésznek-táncosnak kellett volna menned. A kantinnál jobban sehol nem megy a nyüzsi. Bemész, bekapcsolod az AFK-s emberek szövegeinek szûrését, hogy az AFK grindelõk ne zavarjanak és hihetetlen jól el lehet csevegni az ottaniakkal. Elõfordult, hogy egy eész napot töltöttem a Twi'lek zenészemmel a kantinban, egyszer se mentem AFK és folyamatosan szóval tartottam a látogatókat, akik ezt sok sok borravalóval honorálták. Folyamatos volt az áramlás. Minimum 5 nézõ mindig jelen volt. így beszélgetések útján megismertem az összes létzezõ kasztot (na jó ez tulzás, fõleg a harci kasztokat :D). Öröm volt látni ha egy visszatérõ kuncsaft tünt fel az ajtóban, mert tudom már hogyan lehet viszonyulni hozzá. Rengeteg barátságot kötöttem, amely emberektõl érzékeny búcsút vettem mikor lejárt a trial. Egyszer egy játékos város kantinamegnyitójára is elhívtak hogy zenéljek a közönségnek. Azahi nevû barátommal elmentünk és átzenéltük az egész éjszakát, ökörködtünk, és fujtuk a magunkét (illetve õ pengette, mert õ húros hangszeren játszott). Hihietetlen összhang volt a szinpadon, és lent a nagylétszámú közönség eközben beszélgetett, élvezte a mûsort. Aztán az est közepén volt tüzijáték, az egész népes kompáni kivonult a sivatagba és végignéztük a parádés látványosságot, majd vissza a színpadra, ekkorra elõkerültek a droidok is, akik extra zenével és fényjátékokkal, illetve az én kis aranyosom habbal toldottam meg a látványosságot. Ahogy mindenki kezdett nyugovóra térni, lassan a zenészek is kezdték elpakolni hangszereiket, meghajoltak a közönség elõtt, tapsvihar és a házigazda fejenként 25000 credittel honorálta a zenekart és a táncosokat. Ezután Azahival kimentünk a csehó elé, elõhívtuk a járgányainkat és visszahajtottunk Bestine-be, ahhol beugrottunk a kocsmába, ott is zenéltünk, de itt MO-on már kezdett hajnali 3 óra felé tendálni az idõ, úgyhogy elváltunk és tudtuk, hogy holnap is lesz nap, ami hasonlóan mozgalmas lesz.
Bocsi, hogy élménybeszámolóba torkollot a dolog, de gondolom ez jelzi, hogy ha van olyan MMOG amit lehet az "élõ" titulussal illetni, akkor az az SWG.
Az SWG nem csak a mobok irtásából áll, lásd a lenti beszámolót. Csak a harci szakmáknak kell gyakorolniuk. És mivel például Mos Eisley nem tartozik teljesen Birodalmi fenhatóság alá, nem küldenek rohamosztagosokat, mert tulajdonképpen nem is érdekli õket, hogy mi van az aljanéppel. Meg játéktechnikai szempontból van kialakítva a dolog, nem realitás alapján.
de ez is csak a játékosokon múlt. õk teszik élõvé a világot, mert az npc-k nem sokat érnek, hiszen csak quest meg tanítás miatt vannak. esetleg néhol boltolni. nekem hiányoznak az egyszerû emberek a városokból, akik csak dolgoznak, egyszerûen túl sok a fejvadász/mesterlövész/jedi/fenetuggyamilyenPC és túl kevés a normál figura. ez irreális. nem illik bele a SW univerzumba, hogy pl. egy birodalmi ügynök rendszeresen boltoljon egy jedi tanonccal, csak mert mittomén irl cimborák vagy mert olcsón ad cuccokat.
de most nem? amikor luke meg ben kenobi beértek mos eisleyba a két droiddal a filmben nem egy csapat ácsorgó fejvadásszal találkoztak, akik ordibálva kínálták a hiperszuper-puskájukat, hanem õket igzaoltató rohamosztagosokkal. az utcákon koszos kis jawák sertepertéltek, nem ezredik szintû "kalandozók" csúcsfelszerelésben ... hiányzik az immersion. legalábbis nekem. :(
Te direkt a rosszat nézed mindenben? Nehogymár az NPC-k éljenek az emberek helyett. A játék így is tele van olyan NPC-kkel akik csak azért vannak, hogy legyenek, hogy élõbbé tegyék a környéket. És engem is igazoltattak már rohamosztagosok Bestineben. Másrészt meg túl nagyok az elvárásaid. Ne várd azt, hogy egy MMO game majd Gothic meg akármilyen szintû interaktivitást lemodellezzen, mert nincs rá lehetõség. Ahhoz akkora géppark kéne, amit nem lehetne finanszirozni havi 15 dolcsiból játékosonként. Havi 40 dolcsi már elképzelhetõvé tenné mindezt, de annyit senki nem adna ki, úgyhogy marad ez. Ha már alapból pofátlanul magas elvárásokkal állsz egy játék elé akkor ne várd, hogy teljesüljön is mind az utolsó szálig.
Ahhoz hogy megfelelõ teret biztosítsanak a sok játékosnak, kell rendesen terület. Mondjuk ez legyen kétszer 14 négyzet km. Legyen mindkettõ parcellán mondjuk 4-4 város. Városonként, hogy tényleg élõnek tünjön, legyen mondjuk 500 lakos. Ez összesen 8000 NPS (mellesleg az SWG-ben ennél sokkal többszöröse van, majdhogynem százezres nagyságrendû galaxisonként). Csak 8000 karakternek külön beszédopciókat, külön múltat, saját lakást, munkahelyet biztosítani idegörlõ feladat. Ráadásul mindezt leszimulálni a gépparkkal lehetetlen, hogy egyidõben még a játék összetett szabályrendszere is rendesen mûködjön, a több ezer játékossal együtt. Egyszerûen irreális elképzeléseid vannak.
Ha nem vagy képes elfogadni a technika adta kereteket, akkor örökre az offline unalom birodalmába zárod magad, míg mások élik örömteli életüket online.
nem itt veszekedni! itt csak sorolni a jobbnál jobb ötleteket!
eh, nyugi. vegyél mély levegõt. csak beszélgetünk. tudom, hogy irreálisak az elvárásaim, ezért írtam kb. ötször le, hogy "megoldhatatlan". ettõl még lehet ábrándozni, nem? amúgy, ami ma megoldhatatlan, az holnap már lehet, hogy sztenderd, nem?
nekem csak az a bajom, hogy a MUDok óta nem változott semmi az online rpg-k világában: épp csak a grafika és a hangok lettek jobbak (azaz: lettek egyáltalán, mivel MUDokon az nem volt).
szórakozásról meg annyit: nekem ez nem szórakozás. neked igen. én kiadnám azt a havi 40 dolcsit is (keresek annyit, hogy megengedhessem magamnak), ha lenne ilyen mmorpg, de nincs és nem is várható még sokáig. a wow is pont olyan lesz mint a többi. az "offline unalom" meg lol. egy planescape-torment szintû történet és világinteraktivitás messze nem unalmas. a BG szériát (1+tosc+2+tob) legalább ötször végigvittem, mégsem jutott eszembe az unalom szó. de 64-esen a centauri alliance is egyike volt a nagy kedvenceimnek (4 floppyn terpeszkedett a rohadék). unatkozni eddig még csak online sikerült rpg alatt.
Akkor lesz jo MMORPG a piacon, ha a Neverwintert felturbozzak. Esetleg beletesznek otleteket a Fung Wan Onlinebol. Amugy manapsag az MMORPG-k sivarak,egyhanguak. Sajnos nagyon soknal azt latom csak, hogy az ember a kiindulopontnal elindul, es nehany meterre onnan a kezdojatekosok a kicsi monstakat gyilkoljak amik garmadaban teremnek, aztan a jatekosok atalnak egy nagyobb mmonstas terepre aztan kezdik a tapolast ujra. Ez minden csak nem RPG.
Egyrészt nem voltam ideges, csak kifejtettem a tárgyilagos véleményem. Az offline unalmat is csak képeltesen értettem, mert míg az offline RPG-k nagyrésze lineáris, alig alig ágazik el benne a történet, addig az MMOG-k dinamikusan változnak, folyamatosan kapják az új feature-öket, új peccseket. Csak ennyit értettem unalom alatt. Ne vedd magadra. Én is pl imádom a Falloutokat, monumentális mûvek, jó hosszúak és sose untam meg õket, pedig már mindkettõt végig vittem oda-vissza.
Jakuza: iagzából egy MMOG nem arról szólna, hogy csak tápoljunk ész nélkül, hanem arról, hogy csapatot keresünk, és jól szórakozzunk a többiekkel, amit mellesleg összekötünkl a tápolással. De az SWG ennél sokkal töbet nyújt, lásd a trade és helper szakmák garmadáját.
hát nemtom, de sztem az swg-t meg az l2-t összehasonlítani balgaság:) l2 a leggagyibb mmo ami létezik sztem, ennek ellenére eleég népszerû l2 semmi másrl nem szol csak a grindelésrõl, item alapú, nincs craftrendszer benne, vagyis van de csak 1 fajnak elérhetõ, iszonyat party rendszer, viszont csillog villog, ez adja el swg-ben elég sok lehetõség vann, minden playertöl tudsz venni, szvsz teljesen community alapú, szal ezek részben teljesítik az elképzeléseid. vannak eventek is, story alapú missionok, szal ez is teljesíti amire vágysz:) nemtom menniyt játszottál swg-l, de a leírásod alapján nem sokat, vagy nem ismerted meg eléggé én edgi elõfizetõje voltam daoc-l, coh-k, l2-k, swg-k, planetside-k bétaszeter shadowbane-k, és had ne soroljam, szal nem holmi bétás tapasztalataim vannak (daoc 2,5 év pl) wow is jön , eq2is, meg midnen, ezek (fõleg a wow) nagyban igérik a quest rendszer erõsségét, majd meglátjuk mi sül ki belõle, szal van mire várni írtad itt, hogy az mmo-ba nekd az jeletni a hogy a realitás van elõtárbe, nema játéktechnika: hát ezt megint nem értem:) egy mmo-ba mi a realási? napjainkban játszó mmo-t szeretnl vagy mi? craftrendszerek realitásra épülnek, egy fantasy elemekböl, akár swg akár más mmo-rol van szo:) no mára ennyi:)
Amit nagy negativumnak tartok amugy a mostani MMORPG-kben az a meselok hianya. Ha nem eleg nagy a bekalandozhato vilag, akkor unalmassa valnak a kuldetesek. Az elejen meg lekoti az embert, de amikor mar 3dszor kell ugyanazt a kuldetest vegigvinni, akkor mar nagyon ellaposodik a jatekelmeny. Ezert szeretem pl az olyan NWN-es vilagokat ahol sok a meselo. Es ha ez meg felvan turbozva ATS-el vagy CNR-el akkor a kraftolassal (mesterseg tanulassal) eleg jo jatekelmenyt tud nyujtani. De egyertelmuen ki kell jelentenem csak kizarolag akkor nyujt jo jatekelmenyt, ha jo DM-ek vannak a szerveren, mert az alapkuldetesek egy ido utan unalmassa valnak. Pl egy ilyen jo szerver a 0 ' Hybrid Middle Earth Neverwinter Nights szerver. Igaz ez nem tipikus MMORPG, hiszen az NWN-re epul, viszont az teny, hogy nagyon sok MMORPG-n tulmutat es nagyobb jatekelmeny nyujt. Azt viszont nem szabad elfelejtenunk, hogy az MMORPG meg gyerekcipoben jar, es meg ki kell forrni a jatekstilusnak. Meg egyenlore ott tartunk, hogy a legtobb szervernel a savszelesseg is gondot okoz, es ez is ront a jatekelmenyen. Tehat meg varnunk kell egy igazi laggmentes MMORPGre ami teljes mertekben kielegitti mindenkinek az izleset.
Gondolkozz már. Ezeken a szervereken nem párszáz ember lézeng, hanem több ezer! Ha most a szerveren van 5000 játékos, akkor monjuk minden 20-ra jutna egy DM. Szerinted melyik az a hülye cég aki fizetne plusz 250 embert? Egyik se. Márpedig hogy mindenki jól tudjon szórakozni, még ez a 1DM/20ember is kevés.
nana... kicsit eltértünk már a tárgytól... ez itt nem a L2 vs SWG, de nem is az oltsuk egymást, mert ilyen kedvünk van... Itt arról legyen szó a jövõben, hogy mi az ami jobbá teheti a MMORPG-eket, mi az ami óriási hiba a mostaniakban, mi az ami nagyon jó, és mi az amin javítva jó lenne.
csak egy elemét hasonlítottam össze a kettõnek. nem sokat jáccottam l2-vel (még a régi taiwanos bétán) és swg-vel is csak a 30 napos trialt. ennyi nekem elég volt arra, hogy rájöjjek, ez nem az én stílusom. bár volt még vagy három trial kódom, de már nem használtam fel azokat. realitás: a világ éljen. ne minden és mindenki a karakterek és a "felhasználóbarátság" jegyében létezzen. a jó rpg-ben az ember úgy érzi, tényleg él abban a világban. mintha egy filmben szerepelne, mégha nincs is mainplot. mmorpg-kben egyszerûen túl sok a player és túl kevés az npc. egy világot (egy reális/életképes világot - ami akár fanty vagy sf is lehet, mind1) min. 90%-ban jelentéktelen figurák alkotnak. parasztok, kézmûvesek, rabszolgák mittoménmik. namármost minden játékosok értelmeszerûen fontos valakit akar a karakterébõl csinálni. nem nagy móka, ha mindig alárendelt szerepben kell jáccanod. tehát a pléjerek nem fogják "feltölteni" a világot. nem fognak életet lehelni belé, hacsak nem feltételezzük, hogy egy adott világ 60-80%-át harcosok/varázslók/magas szintû kalandozók teszik ki. ezért kisebb playerszámú szerverek kellenének és interaktívabb npc-k. "szinglisebb" legyen a multi.
legalábbis nekem ez jönne be. és ennek semmi köze pl. a craftrencerhez, ami olyan szinten marginális a számomra, hogy ihajj.
PvP. Ha nincs PvP fene ette az egeszet (lasd sajnos City of Heroes).
A PvP megad mindent ami a jatekosoknak kell, lehet szerepjatsznai, ha valaki azt akar, allando kihivas, mindig tartogat meglepeteseket. Csakhogy egy jo PvP-t megcsinalni marha nehez. Valahogy ugy lenne az idealis a PvP, ha jobban a jatokosok ugyessege dontene nem a szintjuk es felszerelesuk (persze azert eszeru hatarokon belul szoval egy level 1-es azert soha nem tud leverni egy level 50-est), sok alacsonyabb szintu leverhetne egy magasabb szintut, lenne valami jutalom a PvP gyozelemert, a Pk-ok ellen valami jo kis rendszer lenne ami buntetne oket (pl verdij, valami reputacio ami ha sokkal alacsonyabb szintueket olsz csokkene, igy dragabban vehetnel cuccokat stb). Az is jo dolog amivel az L2 meg a D&L probalkozik, hogy varakat foglalhatsz el, es igy tenyleges hatast gyakorolhatok a vilagra (meghatarozhatjak az arakat a boltokban, adot vethetnek ki stb.)
A masik szerintem a dinamikus vilag. A mobok folyamatosan vandorolnak, alszanak, esznek szoval elnek, az NPC-k nem csak egy helyben allnak hanem reagalnak az esemenyekre, a jatekosok akcioi kihatnak a vilagra stb.
Egy jo PvP es egy dinamikus vilagu MMORPG-t nagyon nehez lenne megunni, mert allandoan valtozna, mindig lenne kihivas es izgalom.
A masik dolog ami zavar egy kicsit az az uj tendecia, hogy mostanaban minden MMORPG-ban probaljak belerakni, hogy lehessen solozni. Ezzel nincs is baj. De vannak olyan gamek (pl Coh sajnos) ahol a jatek 90%-at vegig lehet solozni. Szerintem ez hujeseg. Egy MMORPG arrol szol, hogy sokan jatszanak egyutt (vagy egymas ellen). Persze legyen lehetseg solozni, de legyen rengeteg rengeteg olyan dolog amit csak csapatban lehet megcsinalni. (Mondjuk ez lehet, hogy csak a Coh-nak a hibaja L2 ebbol a szempontbol jobb volt.)
ps.s: Ezt a Neverwinter Nights-os dolgot marhara nem ertem, el nem tudom kepzelni, hogy egy serveren ahol 3-5000 ember van meselok lennenek??? Es ez jo lenne lol.
nem értelek te miért akarsz akkor mmo-l játszani? mardj a normális inle rpg-l, ahol ezt leprogramozzák neked elõre az npc-k-nek kérdésem a kövi:a mai társadalom nem felhazsnálóbartáság jellemzõ? itt is mindeki másért van, csak több a szenny, mmo-ba is erröl szol, a felhazsnálóbarátságrol. (jo esetben, pl l2 abszlute nem) swg-be alig van npc, nem tudsz venni semmit npc-l, max néhány skillt, de azt sem éri meg akrmit is mondasz, egy mmo-k pont az a lényege, hogy a playerek feltöltsék a világot, és ez nagyjábol (pl swg) meg is történt szakács, vagy fodrász vagy zek neked nem elég életszerû mesterságek?:) sztem te nem nagyon vagy tisztába mmo-kal, és ne bántásnak, vedd, de 1hetes meg 2 jetes trialok alapján nemis nagyonlehetsz sztem
a pvp alapú mmo-k között mai nappig a daoc viszi a prímet, egyszerûen verhetetlen, akárki akármit mondd lehet ki kéne probálnod nem akaro belemenni az ismertetésébe met hosszu lenne, de ami az l2-be megy pvp néven az kb kisegér-elefánt összehasonlításba torkollna itt mondhatjuk mmo-k között két fõ vonal van: pvp alapú, és a többi kettõt nem nagyonlehet ötvözni, vagyis eddig még senkinek nm sikerült, hogy pvp és pve rész is nagyon ütõs, és hosszú távon élvezhetõ legyen l2 pl tipikus hibája a max szint, valamint az egyetlen normális pvp szagú esemény zergizálása, az ostrom daoc-be 14fõ is foglalhat várat sikeresen, bármikor, nics idõhöz kötve, ellenben akié a vár, értesítést kap róla azonnal ha ostrom folyik, és máris szervezheti a védelmet meg, és mehet a helyszínre. egyedül itt vannak normális ostromgépek, amihez nem törpe férhet hozzá csak kurva drágán, összeálltok 8an haverok, és elmenek várat foglalni vagy sikerül vagy nem daoc az egyetlen mmo, ahol ténylegesen, és élvezhetõen jó nyíltszini pvp van, nem cak ostrom, ahova halálodkor (semmi veszteség nem jön belõle) azonnal vissszamehetsz, ujrapróbálkozni, had ne soroljam még szal vanak itt alternatívák, de hogy egy mmo mindent tudjon, no az még várat magára sztem:)
1. nem akarok mmog-kal jáccani. legalábbis a jelenlegi formájukban nem. 2. a trialok lényege pont az, hogy az ember ráérezzen: bejön-e neki a játék v sem. nem kell ahhoz 100000000+ év, hogy valaki rájöjjön, ez neki nem teccik. nem csak a tök hozzánemértõ és a szõröstökû vérprofi kategória létezik. amúgy UO-val elég sokat nyomultam. olyan fenenagy trendváltást nem éreztem az újabb mmorpg-knél sem. 3. az egy dolog, hogy pl SWG-ben lehet ilyen entertrainer izéket is jáccani és az milyen RPs. ettõl még a világ nem él. szerintem érted te, hogy én mire gondolok. az meg hogy valahol lehet fodrászt meg szakácsot jáccani az jó, de nehezen hiszem hogy valaki azért fizetne havonta X dollárt, hogy az õ multis játékélménye kimerüljön abban, hogy pl. levágja a csapattársai haját azt kész. mer' kalandozni ne menjenek már a fodrászok. ezért kell az ilyesmiket scriptelt npc-kre bízni. boltban is npc áruljon és igenis áruljon, mert ha egy fantasy világban bemegyek egy kovácshoz akkor elvárom tõle, hogy csináljon/eladjon nekem egy új kardot pl. és ne csak tanítson v questet adjon.
egy dinamikus, ÉLÕ világ kellene, alacsonyabb player/server számmal. többet nyújtana, mint egy szingli rpg, mégis megmaradna rpg-nek. a playerek csinálják azt, amit szeretnének: felfedezzenek, questeljenek. aki mást szeretne (pl. craftolni), hát csinálja, de ne legyen senki rákényszerítve, hogy playertõl vegyen pl. dolgokat. legyenek színes npc-k erre is. nem igazán vágom, hogy mit nem értesz ezen. de ha gondolod, tudom még tovább is ragozni. :)
szóval a lényeg az, hogy a supporting castot (eccerû köznép) és néhány fontosabb, kulcspozícióban lévõ npc-t a gép adja, irányítsa. ezek töltsék meg a világot (tudom, lagzana mint állat, ezért nehezen megoldható még). a játékosok pedig (mint a rendes PnP rpg-kben) különleges és érdekes karaktereket alakítsanak. senki nem szeret 126. szürke senki lenni (ilyesmire adott a valós élet sajnos), mindenki szeretné, ha a karaktere nagy dolgokat vinne véghez, fontos szereplõje lenne a világnak és alakítaná azt. befolyásra és hatalomra tenne szert, vagy ismertségre és elismerésre. egy eccerû pék pl. ezt soha nem fogja megtapasztalni, ezért nem sok játékos akar majd péket jáccani, de mondjuk varázslót már annál több.
viszont szükség van pékekre és egyéb "népszerûtlen" figurákra is. sõt, belõlük kell, hogy kikerüljön a többség, különben a játékos nem érzi különlegesnek/egyedinek magát. meg a világ is logikátlan lesz.
"de nehezen hiszem hogy valaki azért fizetne havonta X dollárt, hogy az õ multis játékélménye kimerüljön abban, hogy pl. levágja a csapattársai haját azt kész. mer' kalandozni ne menjenek már a fodrászok."
Igenis ismertem olyan mebereket akiknek nem állt másból a játékuk mint a fodrászat, zenélés táncolás, mivel profi módon vannak ezek megoldva és szórakozást nyújt, nem számítva az igazi társaági életet. És ha megfelelõen kombinálod a szakmákat akkor igenis elmehet a szakács is vadászni ha úgy tartja kedve, csak fel kell venni hozzá mégegy szakmát és megfelelõen kell gazdálkozni a skill pontokból, hogy olyan karaktert csinálj, ami a te izlésednek megfelelõ. Egyelõre nyugodj bele, hogy még jóideig nem lesz olyan MMOG ami neked tetszene.
Nyugodj bele, hogy az irrelális és megvalósíthatatlan élképzeléseid még jóideig azok is maradnak.
És ezek után vagy képes vagy belenyugodni, hogy az MMOG-k nem fognak megváltozni egyetlen ember szavától, vagy irogathatod a mondandódat újra és újra, megállás nélkül.
"egyetlen ember szavától"
nagyon tévedsz, ha azt hiszed egyedül vagyok ezzel a véleményemmel. azt is megsúgom: ezek a dolgok nagyrészt nem bennem fogalmazódtak meg elõször. külföldi (c-)rpg site-ok fórumjait, cikkeit, élménybeszálmolóit olvasva már mindezekkel találkozhatott az, aki pl. az sg-n kívül is szokot még nézelõdni. (javaslom az rpgcodex fórumában a vonatkozó threadet)
az elvárásaim nem "megvalósíthatatlanok". húsz éve a számítógépes játékok még abból álltak, hogy egy pixel kergetett egy másikat. én biztos vagyok benne, hogy idõvel lesz olyan mmog, ami megfelel ezeknek az elvárásoknak.
a "mondandómat" meg azért írom, mert megszólítottak. sõt, kérdést tettek fel. felénk ilyenkor válaszolni szokás. nem értem, mintha személyes sértésnek vennéd, hogy NEKEM nem teccenek ezek a játékok.
Nem vveszem személyes sértésnek, nem tudom miböl veszed ezt. És még egy ideig (min 3 évig) lehetetlen lenne megfelelõ játékosszámmal elérni a vágyálmaidat. Nemcsak a technológia miatt hanem a mérhetetlenül nagy programozási idõ, a dialógusok megírása, meg még millió egy dolog. Egy ilyen project nem készülne el 5 év alatt. Erõsen DNF szintû lenne ha belekezdenének.
És végülis az offline játékban mikor társalogsz bármirõl a csapattársaddal? Odaböksz neki, és a választékos 10 mondatából majd reagál vmit. És mikor fog helyetted dönteni a csapattársad offline módban? ;-) Online módban meg mész az úton, látsz egy jó harcost, õ tanít erre-arra, aztán elindultok csapatban. Dumáltok közben, eldöntitek merre menjetek... Ezért nem lehet unatkozni online-ban. Az tény, hogy változatosabb néha egy offline, de az online-ban annyira változatos, amennyire te szeretnéd, hogy az legyen! :-)
ez nem egy offline vs online vita. hanem arról van szó, hogy mi az ami (nekem) hiányzik egy online játékból.
Nincs pénz rá. Nincs idõ rá. Nincs lehetõség rá. Nincs elég nagy tábor hozzá.
Azonban hibázott is, mert mostanában kezdenek szaporodni az olyan MMOG-k amik nem csak abból állnak, hogy "folyamatosan gyilkoljuk a mobokat a szintekért és ne lehessen túllépni az álalndó erõszakon" (nyers fordítás, hirtelen csináltam). Az SWG pl már mérföldekkel túlmutat ezen. Abban is lehet szerepjátékot játszani, feltéve hogy nem rögtön úgy kezdi az ember az egészet, hogy "nabazd-mégegy-mobos-overhent-szar".
De közben szóba hoztátok, hogy milyen monoton a játék, és hogy más offline játék meg milyen változatos... Ezért reagáltam. Ne a kifogást keresd, helyeselj! :-D Mint minden másnak, a játékoknak is van negatív és pozitív oldala. Természetes, hogy egy offline valamiért izgalmasabb tud lenni, mert ott a fejlesztõk arra törekednek, hogy ne unatkozzunk, mindig leessen az állunk, stb. MMORPG-ben még csak felépítenek egy egyszerû világot, és a játékosok formálják olyanná, amilyen. És már leírtam elsõ hozzászólásomban is, nekem attól jó, hogy végre nem kussban ülve játszok egy játékot, hanem csapatban, haverokkal. Beszélgetek, kalandozok,... Majdnem mint egy chat, csak itt grafika is van :-)
Megragadva BBird mondandójának egy aspektusát:
Ha tényleg mesteri szinten ki lenne dolgozva egy MMOG-ben a PC-NPC interakció, akkor már semmi szükség nem lenne arra, hogy a játékosok egymással érintkezzenek. Max akkor ha kicsit nehezebb küldiket kapnak és kénytelenek beteamelni.
Az SWG-ben voltam egyszer egy olyan szerveren, ami kimondottan úgy volt reklámozva, mint RPG szerver. Gondoltam felmegyek. Ott tényleg ment az RPG. Senki nem szólt semmit a valóságbeli dolgairól, senki nem fikázta a játékrendszert, minden létezõ beszélgetés úgy zajlott le, mintha az valóban a Star Wars világban játszódott volna le. Mindenki törekedett arra, hogy tényleg RPG legyen az MMORPG. És láthatólag sikerült nekik, és nem volt szükség többoldalas dialógusokra a statikus NPC-kkel. Mindent élõ emberek népesítettek be. Az emberen múlik az, hogy mennyire szerepjáték egy RPG és nem azon, hogy mennyi NPC van benne és hány millió oldal szöveget varrtak a szájukba. Ismét csak azt mondom:
Olyan lesz a game ahogy viszonyulsz hozzá.
ezek a jó oldalai az mmog-knek. nem mondtam, hogy úgy rossz a stílus, ahogy van. persze, hogy vannak jó oldalai, ezért is foglalkoztat a téma. csakhogy lehetne javítani. pl. az npc-pc interakciót. meg hogy ne a fejlõdés legyen az elsõdleges és az rp a kivételes.
én szerintem a dolog kétoldalú. egyrészt persze nagyon függ a játékosoktól (sajnos ez is egy gyenge pontja a dolognak: mert az offoló játékos is fizet a szolgáltatásért és csak mert neked nem teccik a játékstílusa, nem fogják kidobni). másrészt jó, ha a rencer is partner az rp-re. ha minden csak a fejlõdés felé mutat (jobb cucc, jobb képességek) és az rp csak a játékosokon múlik, az könnyen boríthat mindent. egyetlen "ph4t l3wt"-ot üvöltözõ pléjer is képes tönkrevágni húsz másik szórakozását.
Hát ezt sajnos elfelejtheted, hogy akárcsak egy MMO is megjelenjen fejlõdési rendszer nélkül. Ha nincs fejlõdési rendszer, akkor nicns hajtóerõ hogy játszon az ember és ennyi erõvel már ott a szabálykönyv nélküli PnP.
Hát csak szerepjátékért a kutya se venne meg semmilyen gamét. A karakterfejlõdés adja meg az igazi ízét a dolognak, ahogy látod ahogy a kis kedvenced folyamatosan sajátítja el az új képességeket (saját esetemben az új dalokat és tánclépéseket).
Tevedes az az igazi RPG jatekosnak nem a karakterfejlodes adja meg az igazi izet, hanem a kalandozas. Az teny hogy nem 20ad rangu szempont a fejlodese a karakternek, de az a kalandozas velejaroja. Pont a minnel gyorsabban ide az XP-vel hitvallasu jatekosok miatt haladt tevutra sok RPG jatek, mert sokan sajnos csak azt nezik hol lehet tapolni, es hogy lehet minnel tobb XP-t ossze hack&slasholni. Sajnos egyre kevesebb az olyan jatekos, aki valodi szerepjatekkent eli meg a jatekokat. Pedig a valodi szepseget pont ez adja meg minden RPGnek. Mai napi pelda pl: aldogalok kocsmaban es erdekes tortenetekkel szorakoztatom a nagyerdemut, alkohol remenyeben :P amikor latom hogy jon egy nagy szintu jatekos leul az egyik asztalhoz, majd meglat egy teljesen idegen elso szintu jatekost aki ismerkedik a jatekkal, majd se szo se beszed odamegy halalra buffolja , hogy a Demi Lichet is leutne mar egyes szinten aztan Shoutolni kezd, hogy oreg menj azt tapold magad igy hamar szinteket tudsz lepni, meg ad neki egy elementalos fegyvert. PFFFF. Ez aztan a jatek.
a másik dolog: tegyük fel, tervben van egy "tökéletes" MMORPG létrehozása (10 éves tervben kb... addigra tuti ugy ki lesz dolgozva... :)) elsõ dolog: Választható FAJOK: tehát a világ fantasy stílusú, kb mint WoW sztetek milyen játszható fajoknak kellene benne lennie, ami ebbe a világba beleillik (ezeken kívül: ember/törpe/orc/undead/elf(nem tisztázott milyen elf)/troll/csontváz)?
SWG skillrendszer, már egyszer irtam ide egy kis szösszenetet, de bõvebben:
Kezdésnek kiválaszthatsz egy kezdõszakmát. Ez lehet lövész, verekedõ, crafter, szórakoztató, medikus, felderítõ. Ezek egy-egy skill-fával kezdenek. Mindegyik kasztnak megvan a maga skill fája, azonban egyik karakter sincs hozzáláncolva egyikhez sem, akármikor leadhatja ezt és felvehet egy másikat, söt egyszerre többet is. Ezek a skill fák mindegyike magába foglal egy kezdõ skillt, az ún. Novice skillt. Ezt kell megtanulni egy NPC-tõl, hogy elindulhass azon az úton, hogy azt a szakmát kitanuld. Ha megvan a novice skill, ezután a skill-fa négy felé ágazik, mindegyik ág a skill-fa egy-egy külön aspektusát jellemzi (pl a szórakoztató skill-fa négy ága: image-design, tánc, zene, és szórakoztatók gyógyítása (mennyire hatásos a produkció)). Ezeken az ágakon 4-4 skill van, mindegyike külön szintet jelez az adott ágon belül. Ha mind a négy ágat maxra vitted, akkor lehetõséged van a megfelelõ fajtájú XP ellenében kitanulni a szakmát mester fokon, ami a fákon belül az utolsó skill, az ún. Master skill. A master skill az entertainereknél például új hangszereket, dallamokat és tánclépéseket tesz lehetõvé. Azért mondtam, hogy a megfelelõ XP ellenében, mert rengeteg fajta XP van. Van zenész XP, vagy pisztoly XP, vagy exploration XP és még kismillió fajta. Mindegyiket akkor kapod ha amegfelelõ skillt gakorolod. Pl. tánc XP-t csak akkor kapsz, ha táncolsz. A megfelelõ mennyiségû tánc XP megszerzése után tréningelheted is a következõ szintet a tánc ágon.
Ha elértél a megfelelõ skill-fák megfelelõ ágain megfelelõ szintet, akkor lehetõséged van ún elit szakmákat felvenni, amik tovább specializálják a meglévõ szakmádat. Ilyen például az, hogy entertainerek továbbképezhetik magukat zenésznek, táncosnak, image-designernek, illetve a lövészek továbbléphetnek pisztoly-, karabély- vagy puska specialistának, csempésznek, esetleg fejvadásznak. Sokszor elõfordul, hogy egy-egy elit szakmához több kezdõ skill fa kisebb-nagyobb ismerete is szükséges (pl a fejvadászhoz kell a lövész Master skillje és a felderítõ egyik ága). Illetve még van, hogy a crafter specializálhatja magát, és így lehet belõle építész, droid-mérnök, fegyverkészítõ, páncélkovács (képletesen kovács :D), kereskedõ, szabó, vagy séf. Persze rengeteg elit szakma van. Van még doktor, harci-medic, génsebész, állatszelidítõ, szakaszvezetõ, commando, stb, stb. Azonban nagyon meg kell gondolni, hogy melyik skillt is veszed meg mivel összesen van minden játékosnak 250 skill-pontja, ami folyamatosan csökken minden skill felvételekor. Van amelyik skill drágább, van amelyik olcsóbb. Még rátesz egy lapáttal, hogy a novice skilleken kívül minden skillt meg tud tanítani egy másik játékos is neked, ami elõsegíti, hogy ne csak NPC-interakcióból álljon egy game, hanem a többi játékossal lépj kapcsolatba. Ha te tanítasz valakit egy skill-re akkor ún. apprentice XP-t kapsz, és ezt kell felhasználni arra, hogy megszerezd a skill-fák master fokozatát (mivel egy egy fán belül több fajta XP-t is kell szerezni, egyszerûbb egy külön XP fajtát bevezetni). Ez az apprentice XP még felhasználható a Politikus szakma tanulására, amiely szakma tulajdonképpen csak azoknak kell, akik a többi játékos által alapított városokat akarják igazgatni.
Ha kicsit bonyolultnak érezted a beszámolómat, akkor látogass el ide. Ez egy web alapú karakter-tervetõ az SWG-hez. Itt szokása a legtöbb játékosnak elõre megtervezni, hogy mit is akar kezdeni a karakterével. Az egész oldal a játékból kifényképezett elemekböl lett összetákolva, szóval pont úgy csinálhatsz itt karaktert, ahogy azt a játékban tennéd, kivéve persze azt a részét, ahhol a karakter küllemét kellett megalkotni, ami szintén mérföldkõ az egész CRPG töténelemben.
Én nem csak úgy általában beszélek az RPG-krõl, ahnem csak az MMORPG-rõl. Ha abszolút másodlagos a fejlõdés, akkor csak a lentebb emlegetett abszolút kisebbség érezne ingerenciát a game játszására, az meg nem termelne elég bevételt, ergó senki nem fog ilyen gamét csinálni.
Szvsz fölösleges majmolni a WoW-ot fajválasztás ügyileg és nyugodtan ki lehet hagyni az élõhalottakat és az orkokat, trollokat.
Ha kellene választani, hogy miylen fajokat raknék bele egy fantasy MMOG-be akkor ezek:
Ember Törpe Elf (tökfölösleges ragozni, hogy milyen elf, scak elf, Tolkiennek is csak egyfajta elfjei voltak) Gnóm Félszerzet és pár jól kitalált világhoz igazított egyedi faj (mint pl az EQ macskaszerû és gyík fajai)
Ha nagyon musáj akkor a fajokat lehet még bontogatni (pl embereket ország szerint, törpéket klán szerint, ugyanígy az elfeket és a többieket).
nem majmolásképp vannak bennt... undead/troll kedvenceim ~
egyébként nem fog túl messze állni WoW-tól (látszólag...) hasonló fantasy világ, fajokat tekintve sok hasonlóság lesz, meg talán grafika* is ilyen lesz (csak kidolgozotabb)... de a felépítése közel sem fog rá hasonlítani
*grafikára 2 elképzelés van... vagy ilyen toon szerû mint WoW, vagy pedig valósághûbb, mint eq2... majd még kiderül...