Én a T-34 Cristie futómûvére szavazok. Az hogy a németek átlapolt görgõket használtak, annak szvsz a tömeg v)olt a legfõbb oka. (tudom a Pz.II-nek is volt átlapolt görgõs változata, de ez nem zárja ki, hogy a Tigeren és a Pantheren miért alkalmazták. Az átlapolt futómûnél megemlítik, hogy a befagyot sár akár meg is akadályozhotta az elindulásban. Igazából a németek az egész háború folyamán kisérleteztek a futómû megoldásokkal, mert egyikkel sem voltak igazán elégedettek. A Sherman futómûve egy hagyományos, bevált mûszaki megoldás volt, nem hallottam róla, hogy különösebb problémák adódtak volna vele. Összegezve a háború után a Christie futómû élt tovább, illetve olyan megoldások, amik inkább ennek a visszafutó-görgõkkel ellátott változatai (M-26/46/47/48/60, illetve T-72)
Értelemszerûen a T-34-esé. Pusztán talajra gyakorolt nyomás szempontjából is, egy példa mondjuk 43 nyaráról: T-34/M43 (korai) - 0,75 kg/sqcm M4A2 Sherman - 1,01 kg/sqcm Panzer VIE - 0,97 kg/sqcm
(érdekes egyébként, hogy a Tigris lánctalpakon megoszló súlya egy hajszállal jobb volt, mint a Sherman harckocsié) Ha a komplett meghajtástól, erõátviteltõl, satöbbitõl eltekintünk, és pusztán a lánctalpat és a görgõket nézzük, úgy szintén a T-34-re adnám a voksomat, az ambasa által is említett egyszerûsége végett. A Tigrist szállításkor hosszasan szerelgethették, szedhették le meg rakhatták föl a külsõ görgõsort; induláskor meg volt úgy, hogy lángszóróval kellett leolvasztani a futómûvet. Egyébként több probléma ezzel sem volt, a legtöbb lerohadást (mint általában) a sebváltónak köszönhetik, meg annak, hogy akadt olyan barom, aki a szabályzat figyelmeztetései ellenére zsinórban kétszer süllyesztette el a Tigrisét a lápban. A sörmi futómûve meg a jó öreg osztott görgõsort alkalmazta, semmi komoly technikai hazardírozás, de nem is volt rá szükség - jól vitte a harminc mittudomén, hány tonnát. Csakhát T-34 barátunk sem volt nehezebb igazán (talán pár tonnával asszem a ruszki volt a könnyebb (33 tonna?), de utánaolvasás nélkül inkább passzolnám. Lényeg, közelítõleg azonos), de mivel Szovjet-Oroszország infrastrukturális ellátottsága kissé alacsonyabb volt, mint amilyen hadszínterekre a Shermant amúgy felkészítették, evidens, hogy egy T-34-esnek ÍÍÍGY kellett kijönnie a trágyából, kérték az elvtársak - a Sherman meg nem kényszerült rá, hogy hatvan centis ganéban haladjon hatszáz kilométert. (Na jó, a Lend Lease rákényszerítette, de az már legyen az oroszok problémája) Bevásárláshoz tehát T-34-et használnék inkább. ...pláne szántani.
Ki mit tud ? Cegléden talált II. világháborús német Királytigris tipusú harckocsiról vagy csak némi maradványokat találtak ? Ma már egy épkézlábnak tünõ PzIV vagy Párduc vagy Tigris harckocsi milliokat ér ! Jobb lett volna egy párat elrakni 60 évvel ezelött lásd az angolok , oroszok példájára , ha másért nem ezért biztosan jönnének a turisták !
A Christie féle futómûvet a háború után nem alkalmazták. Az oroszok is áttértek a torziós rugózásra. A franciák kísérleteztek a német átlapolt futómûvel, de idõvel õk is túl nehéznek és komplikáltnak találták.
44 decemberében vetették be az elsõ HVSS futómûves Shermaneket, ahol áttértek a függõleges rugózástól a vízszintesre, és megduplázták a futógörgõk számát. A korábbi változatok felázott talajon mélyebbre sûlyedtek, mint a német tankok. Ezzel a fajlagos talajnyomás 0.87-es kg/cm2 lett. A koreai dombos terepen az új Sherman mindenhova követni tudta a T-34-et.
Való igaz pongyolán fogalmaztam, nem a Christie, hanem annak továbbfejlesztése élt továbbb. A rugózást megváltoztatták, de a nagy futógörgõk a T-62-ig alkalmazásban maradtak.
Az hogy a Shermanok Korában mindenhova követni tudták a T-34-et, a hegyes dombos terepen,az nem inkább a fajlagos teljesítményének tudható be ebben az esetben? (T-34 15,6Le/t Sherman 15Le/t)
Természetesen, ha a Cristie rendszerû futómûvet tisztán vizsgáljuk, mint egy nagy futógörgõs lánctalpal és anélkül is haladásra képes futómûrendszert, akkor a BT sorozat kivételével nem is került sorozatgyártásra és a T-34 sem volt az. (csak akkor viszont senki se mondja nekem (tudom Te nem mondtadt) hogy a T-34 tulajdonképpen amerikai harckocsi. Ami egy közkeletü de hamis legenda szvsz. Ha azonban úgy tekintünk a Cristie rendszerre, mint önálló felfüggesztéssel rendelkezõ nagyméretû futógörgõkkel ellátott viszzafutó görgõk nélküli futómû, akkor továbbra is úgy gondolom, hogy ezt a T-62-ig alkalmazták.
Azt mire alapozod, hogy a Sherman mélyebbre süllyed, mint a német harckocsik, és melyik német harckocsikra gondolsz? M4A3 0,84 kg/cm2 Pz.III 0,94 kg/cm2 Pz.IV 0,89 kg/cm2 Pz.V 0,85 kg/cm2 Pz.VIE 1,04 kg/cm2 Pz.VIB 1,07 kg/cm2 T-34/85 0,81 kg/cm2 Persze lehet, hogy az én forrásom rossz, mivel a Shermanra talátam 0,94, sõt 1 kg/cm2 adatot.
Én úgy olvastam hogy csak kevés maradt meg belöle,mert a németeknek hátra kellet hagyni és a szemtanúk szerint egy másik tigris töbször belelõt,igy téve harcképtelenné.Viszont feltárást végzõ szakemberek szerint még ennyi maradványból is tökéletesen vissza lehet állítani eredeti állapotába.
Sajnos igaz hogy nagy költség,bár állítólag magyrország ilyen szempontból még feltáratlan terület.Csak maga akutatás és feltárás is elég sok pénzbe kerül.Hozzánk legközelebb meg ha jól tudom hollandiában van kiállítva egy tigris.Az amelyik a budai várat védte és szinte sérülés nélkül vészelte át a háborút.. unokatesóm látta is,majd kérek tõle képet és akkor jó lesz! :D
Mindegyik igaz. Nem is csodálom, amilyen sok változata volt a Shermannak. Még a kései HVSS futómûves M4A3/76 (Wet)és kétféle lánctalpal futhatott (T66 és a vastagabb T80),aztán persze ott van az öntött törzsû, Continental motoros M4A1/76 (W)HVSS és VVSS egyaránt mindkét fajta lánctalppal, VVSS M4A3E2/75 kapaszkodókörmökkel... Külön lexikont érdemel az egész Sherman téma.
Egy idõben keringett a neten az amerikai 2. páncéloshadosztály (hell on wheels) harckocsizóival készített interjú, amiben leírták, hogy többek között 44 késõ õszén a német határnál,a süppedõs a felázott talajon a Tigrisek még láthatóan tudtak manõverezni, míg a saját (az idõpontot tekintve még kizárólag a régi VVSS futómûves, vékonyabb lánctalpú)Shermanjeik beragadtak a sárba. Megvan a teljes szövegem, de az url hozzá már nem él. Lehet bemásolom majd. Az érem másik oldala, hogy a szintén dombos Észak-Itáliában pont a Sherman a magasabb fajlagos teljesítménye folytán bizonyult mozgékonyabbnak a régebbi német harckocsiknál.
A Sherman nevet amúgy az amerikai hadseregben valójában sosem használták a háború alatt, csak utána. Õk "emfor"-oztak:).
Nekem nem kell bemásolnod, amit eddig írtál, abból elhiszem, hogy utána olvastál a témának. A Sherman kifejezést a közérthetõség miatt használom, bár félreértés, inkább az M3 tipusjelzésbõl lehet, de megszoktam, hogy az amerikai típusoknak inkább neveiket használom, már csak azért is, mert ha britekel foglalkozok, akkor még korrektebb is. De azért köszi az adalékot, hogy az amik nem használták így a megnevezést.
Szerintetek melyik volt a II. VH-ban a legjobb önjáró légvédelmi löveg?
A németeknél gondolom az Ostwind,
vagy a Wirbelwind volt.
Háááát... Ezel háború végi típusok, úgyhogy sokat nem villoghattak. A klasszikus Sdkfz-ék sem voltak rosszak (ezeken asszem svéd fejlesztésû 20mm-es ûrméretû lövegek voltak, az angolok is használtak ilyet), de az összes önjáró típus problémája a rossz szellõzés volt tudtommal.
Érdekes, hogy a szükség miket hozott. A teherautó platóján telepített üteg a németeknél is megtalálható volt (féllánctalpason) légvédelmi ágyúval és pakkal is.
Gondolom jóval olcsóbb volt a "kifejlesztése" és a gyártása is, mint az átgondoltabb, páncélozottabb önjáró légvédelemnek.
Mondjuk az a tunéziai megoldás tényleg pánikszerûen születhetett, amikor még volt a Luftwaffe fenyegetésbõl anyagi vonzat is, nem csak az ökölrázás. =)
Tunéziai mobil AA gun v2
Meg minek páncélozni egy légvédelmi löveget (komolyabb repzajok ellen úgysem véd sokat az a papírpáncél). Legyen gyorsan telepíthetõ/mozgatható, legyen belõle sok és lehessen jól elrejteni, arra meg egy leponyvázott sima teherautónak álcázott okoság éppen elég.
"teherautó platóján telepített üteg" :DDD Tudod mi az az "üteg" ?
Talán azért mert így a közelben robbant bombákat meg lehet úszni , páncélozatlannál elég csak a környékére dobni . Bár talán neked van igazad és mindenki más hülye volt a II.V.H-ban . ;)
Desert rats-os járgány. Ettõl még lehetett LRDP-s.
Az üteg alatt vontatott ágyút akartam mondani. Mint egy pak40, vagy Flak43. Aztán ezeket csak feldobják a teherautók tetejére, odaszögelik és befejezettnek tekintik az önjáró légvédelmet/páncélvadászt.
No, ha már esik a bombaesõ, akkor már régen rossz. Ennyi erõvel rakhatták volna tigris-ekre is a légvédelmet, mer az jól bírja a gyûrõdést. Szerintem az olcsóbb, de több légvédelmi állás jobban beválik, mint a kevés de drága és nehézkes. Az ember meg nem számít, az soha nem is számított, mert az fogyóeszköz.
Részemrõl én egyébként az agyonpáncélozott, iszonyattûzerejû monstrumokért rajongok, de tény, hogy azok sosem válltak be igazán, sem akkor, sem manapság. Minden téren a könnyû és gyors, angy tûzerejû csapásmérõ eszközökre koncentrálnak, fõleg, hogy a mai fegyverek ellen igencsak nehézkes bármivel is védekezni. Ma már a tank csak mozgó koporsó, a második VH-ban viszont még jól lehetett vele takarítani, persze szigorúan csak gyalogos támogatással (igazándiból ugye pont fordtíva, gyalogos támogatásra készültek a páncélosok hivatalosan :D).
Szal. nem vagyok okos, csak légvédelmet és tüzérséget nem biztos, hogy megéri agyonpáncélozni (sem) (mondjuk egy lövegpajzs azért nem árt a gyalogsági kézifegyók miatt). :D
A bombaesõ közben is kell tüzelnie a légvédelemnek. Elõtte fõleg, de alatta és utána is. Ez az egyetlen céljuk.
Nos nemtom, hogy hol hallottad, hogy az ember nem számít, de azt nem veszed figyelembe, hogy a kezelõszemélyzet messzire elkerüli a harceszközét, ha a minimális esélyük sincs a túlélésre egy közeli becsapódásnál...
Hidd el, hiába van 3x több páncélzat nélküli csöves légvédelme egy iparterületnek, ha odacsap egy keményebb repeszhatás, vérbe fullad a fele, a másikfele meg fedezékbe húzódik.
Lehet. Mondjuk Panzer Generals-ban (szigorúan az 1!), én mindég a sima lövegszerû légvédelemre építettem (Pak ezmegaz) és nem csalódtam. Mondjuk az is igaz, hogy idõvel mindig megvolt a légifölény az oldalunkon, mert a német vadászok nagyon faják.
Én meg azt hallottam/olvastam, hogy a kezelõszemélyzetet agyonlövik a saját tisztjeik, ha megpróbálnak elpucolni a bombázás elõl... :DDD De amúgy term. igazad van neked is.
"Én meg azt hallottam/olvastam, hogy a kezelõszemélyzetet agyonlövik a saját tisztjeik, ha megpróbálnak elpucolni a bombázás elõl... :DDD De amúgy term. igazad van neked is. "
Valószínûleg nem lövi agyon a tisztet a menekülõ legénység, ha egyet is meglõ közüllük? =) Bár ki tudja, a poroszok mindig is fegyelmezettek voltak.
Az US Armyban az M számozás mire utal? Millitary, vagy Model? Mert M1A2-es tankjuk, géppisztolyuk, karabélyuk, gépágyújuk és azt hiszem páncélozott felderítõ jármûvük is van...
Model.
Pl. Springfield M1903 -> United States Rifle, Caliber .30, Model 1903
Akkor miért nem vezetnek be valami egyediséget? Miért M1-es a Garand, M1-es a Thompson, M1-es a Stuart talán, az Ambrams, A Browning és még sok más is? Fantáziátlanok...
Köbö, mintha az aktuális kor legjobbja az M1 lenne. Akkor miért járnak F22-nél, Lehetne minden új vadászuk is F1-2-3...
Az Abrams azért lett M1, mert akkor kezdték a páncélosokat "elölrõl" számozni. A Bradly is M2-es...
Egyfelõl ez volt a bevett a XIX.század végétõl, az elsõ világháború után egységesíteni akarták a jelölésrendszert, ebbõl lett az, hogy minden szárazföldi fegyvernek M + szám lett a jelölése, és kapott egy elnevezést (M1 Garand, M1 Bayonett, M1 Stuart, stb.). Csakhogy ez az US ARMY-ra vonatkozik. Az M1 Abrams azért lett M1, mert az 1970-es években az akkori radikális harckocsi-programok (pl. MBT-70) után az XM815 program számtalan újítást hozott (tûzvezetõ számítógép, passzív éjjellátó berendezések, gázturbina, stb.), hogy az XM1-el akarták szimbolizálni, hogy egy új korszak jött el a harckocsik terén (egy kissé fellengzõs, dehát mit vártunk :D).
A légierõt viszont ne keverd ide. Annak a jelölésrendszerének semmi köze a szárazföldi haderõhöz, noha az alá tartozott. Hogy még szebb legyen, a haditengerészet szintén saját jelölésrendszert használt.
1962-ig a betüjelzések az US NAVY, USMC és USCG jelölés így néztek ki:
Feladatkörök: A - Attack F - Fighter H - Helikopter M - Maritime (tengeri õrjáratozó repülõcsónak (amfíbia)) SBD - Scout Bomber Dive (zuhanóbombázó) TB - Torpedo Bomber P(B) - Patrol (Bomber) (szárazföldi bázisú tengri õrjáratozó) W - Warning (korai elõrejelzõ) U - Utility S - Submarine (tengeralattjáró elleni harc) O - Observer (megfigyelõ)
Gyártó kód - Gyártó(k) / idõpont
A - Aeromarine Plane and Motor Company / 1922 A - Allied Aviation Corporation (csak vitorlázók) / 1941-1943 A - Atlantic Fokker Corporation (vagy American Fokker) / 1927-1930 A - Brewster Aeronautical Corporation / 1935-1943 A - General Aviation Corporation (formerly Atlantic) / 1930-1932 A - Noorduyn Aviation, Ltd. (Kanada) / 1946 B - Beech Aircraft Company / 1937-1945 B - Boeing Aircraft Company / 1923-1959 B - Edward G. Budd Manufacturing Company / 1942-1944 B - Aerial Engineering Corporation / 1922 BS - Blackburn Aeroplane & Motor Company (Anglia) / 1922 C - Cessna Aircraft Corporation / 1943 C - Culver Aircraft Corporation / 1943-1946 C - Curtiss Aeroplane & Motor Company / 1922-1946 C - De Havilland of Canada, Ltd. / 1955-1956 CH - Caspar-Werke Gmbh (Németország) / 1922 D - Douglas Aircraft Corporation / 1922-1962 D - Frankfort Sailplane Company / 1945-1946 D - McDonnell Aircraft Corporation / 1942-1946 D - Radioplane Corporation / 1943-1962 DH - De Havilland Aircraft Co., Ltd. (Anglia) / 1927-1931 DW - Dayton-Wright Airplane Company / 1923 E - Bellanca Aircraft Corporation / 1931-1937 E - Cessna Aircraft Corporation / 1951-1962 E - Detroit Aircraft Corporation (késõbbi Great Lakes) / 1928 E - Edo Aircraft Corporation / 1943-1946 E - G. Elias & Brothers, Inc. / 1922-1924 E - Gould Aeronautical Corporation (vitorlázók) / 1942-1945 E - Hiller Aircraft Corporation (helikopterek) / 1948-1962 E - Piper Aircraft Corporation (repülõgépek) / 1941-1945 E - Pratt-Read (vitorlázók) / 1942-1945 F - Fairchild Aircraft, Ltd. (Kanada) / 1942-1945 F - Royal Dutch Aircraft Mfg. Works (más néven Fokker) / 1922 F - Grumman Aircraft Engineering Corporation / 1931-1962 G - A.G.A. Aviation Corporation (gliders) / 1942 G - Bell Aircraft Corporation (a Bell cég által gyártott Great Lakes gépek) / 1935-1936 G - Eberhart Aeroplane & Motor Company / 1927-1928 G - Gallaudet Aircraft Corporation / 1922 G - Globe Aircraft Corporation / 1946-1959 G - Goodyear Aircraft Corporation / 1942-1962 G - Great Lakes Aircraft Corporation (korábban Detroit) / 1929-1935 G - Gyrodyne Co. of America / 1960 H - Hall-Aluminum Aircraft Corp. (1940-tõl Consolidated) / 1928-1940 H - Howard Aircraft Company / 1941-1944 H - Huff, Daland & Company (késõbbi Keystone) / 1922-1927 H - McDonnell Aircraft Corporation / 1946-1962 H - Snead and Company (gliders) / 1942 H - Stearman-Hammond Aircraft Corporation / 1937-1938 HP - Handley Page, Ltd. (Angol) / 1922 J - Berliner-Joyce Aircraft Corporation / 1929-1935 J - General Aviation Corporation (korábbi Atlantic) / 1935 J - North American Aviation Corporation (a General Aviation utóda) / 1937-1962 JL - Junkers-Larsen Aircraft Corporation / 1922 K - Fairchild Aircraft Corporation / 1937-1942 K - Kaiser Cargo, Inc. (Fleetwings részleg) / 1943-1945 K - Kaman Aircraft Corporation (helikopterek) / 1950-1962 K - Keystone Aircraft Corporation (a Huff és Daland cégek utóda) / 1927-1930 K - J.V. Martin / 1922-1924 K - Nash-Kelvinator Corporation / 1942 L - Bell Aircraft Corporation (1946 után helikopterek) / 1939-1962 L - Columbia Aircraft Corporation / 1945 L - Grover Loening, Inc. / 1932-1933 L - Langley Aviation Corporation / 1942-1943 L - Loening Aeronautical Engineering Corp. (késõbb a Keystone része) / 1922-1932 L L.W.F. Engineering Corporation / 1922 M - Glenn L. Martin Company / 1922-1962 M - General Motors Corporation (Keleti parti Légijármû divizió) / 1942-1945 M - McCulloch Motors Corporation / 1953-1954 N - Gyrodyne Co. of America Inc. / 1960 N - Naval Aircraft Factory / 1922-1945 O - Lockheed Aircraft Corporation ("B" gyárrészleg) / 1931-1950 O - Piper Aircraft Corporation / 1960 O - Viking Flying Boat Corporation / 1929-1936 P - Piasecki Helicopter Corp. (hajdani P-V Engineering) / 1946-1960 P - Piper Aircraft Corporation (vitorlázók) / 1942-1943 P - Pitcairn Autogyro Corporation / 1931-1932 P - P-V Engineering Forum (késõbb Piasecki majd Vertol) / 1944-1962 P - Vertol Aircraft Corporation (hajdani Piasecki; 1960-tól a Boeing része) / 1956-1962 P - Spartan Aircraft Company / 1940-1941 PL - George Parnall & Company (Anglia) / 1922 Q - Bristol Aeronautical Corporation (vitorlázók) / 1941-1943 Q - Fairchild Engine and Airplane Corporation / 1928-1962 Q - Stinson Aircraft Corporation (1942-tõl a Convair része) / 1934-1936 Q - Charles Ward Hall, Inc. / 1926 R - Aeronca Aircraft Corporation (vitorlázók) / 1942 R - American Aviation Corporation (vitorlázók) / 1942 R - Brunswick-Balke-Collender Corporation / 1942-1943 R - Ford Motor Company / 1927-1932 R - Interstate Aircraft & Engineering Corporation (célgépek) / 1942-1962 R - Maxson-Brewster Corporation / 1939-1940 R - Radioplane Division, Northrop Corp. (csak céltárgyak, célgépek) / 1943-1962 R - Ryan Aeronautical Company / 1941-1946 RO - Officine Ferroviarie Meridionali Romeo / 1933 S - Schweizer Aircraft Corporation (vitorlázók) / 1941 S - Sikorsky Aviation Corporation (1943 után helikopterek) / 1928-1962 S - Stearman Aircraft Company (1939-tõl a Boeing-Wichita része) / 1934-1945 S - Stout Engineering Laboratories / 1922 S - Sperry Gyroscope Company (csak céltárgyak) / 1950 S - Supermarine / 1943 T - New Standard Aircraft Corporation / 1930-1934 T - The Northrop Corporation / 1933-1937 T - Northrop Aircraft, Inc. / 1944 T - Temco Aircraft Corporation / 1956 T - Timm Aircraft Corporation / 1941-1943 T - Thomas-Morse Aircraft Corporation / 1922 U - Chance Vought Corporation (késõbb a Ling->Temco->Vought része) / 1922-1962 V - Lockheed Aircraft Corporation ("A" gyárrészleg, Vega) / 1942-1962 V - Canadian Vickers, Ltd. / 1942-1945 V - Vultee Aircraft, Inc. (1942-tõl a Convair része) / 1941 VK - Vickers, Ltd. (Angol cég) / 1922 W - Canadian Car & Foundry Co., Ltd. / 1942-1945 W - Waco Aircraft Corporation (1942 után csak vitorlázók) / 1934-1945 W - Wright Aeronautical Corporation / 1922-1926 X - Cox-Klemin Aircraft Corporation / 1922-1924 Y - Consolidated (1942-tõl a Convair része) / 1926-1942 Y - Convair (beolvasztásra került: Consolidated-Stonson-Vultee) / 1942-1962 Y - General Dynamics / 1961-1962 Z - Pennsylvania Aircraft Syndicate / ?
A speciális feladatok és változatok kódjai (ez is szép lista...):
A - Apróbb módosítások A - Utólag felfegyverzet, eredetileg fegyvertelen gépek A - Fékezõhorog nem hajófedélzeti gépen A - Az US Army-tól átvett, vagy az eredetileg az US Army-nak gyártott gépek A - Vizigép változat A - Szárazföldi változata egy hajófedélzeti típusnak. B - Apróbb módosítások B - Különleges fegyverzet B - Brit változat (a fegyverszállítási szerzõdés keretében) C - Fékezõhoroggal utólag eláttot gép C - Megerõsített a katapultal való indításhoz C - Géppuska/gépágyú (Cannon) fegyverzettel rendelkezõ változat C - Az US Army "C" változatú gépeinek jelölése CP - "Trimetrogen" kamerával szerelt felderítõváltozat D - Ledobható póttartály D - Távirányítású gépek irányításában résztvevõ gép D - Az US Army "D" változatú gépeinek jelölése D - Különleges kutató/mentõ változat D - Különleges radarral szerelt E - Elektronikus felszerelés F - "Zászlóshajó" átalakítás F - Különleges hajtómû/motor G - Kutató/mentõgép G - Parti õrségi változat G - Géppuska/gépágyú eredetileg fegyvertelen gépen. G - Az US Army "G" változatú gépeinek jelölése H - Betegszállító vagy betegellátó változat H - Az US Army "H" változatú gépeinek jelölése J - Különleges idõjáráskutató felszerelés J - Az US Army "J" változatú gépeinek jelölése K - Távirányítású változat L - Téliesített változat L - Keresõfénnyel felszerelt változat M - Rakétafegyverzetû változat N - Éjjeli vadász változat N - Minden idõjárási körülmények között használható változat NA - Nappali vadásszá alakított, eredetileg éjjeli vadász gép NL - Éjszakai, Téliesített változat P - Fotófelderítõ változat Q - Elektronikai zavaró változat R - Utánpótlást szállító gép R - Szállítógép változat S - Tengeralattjáró-elhárító T - Kétüléses kiképzõ változat U - "Mindenes" változat (futárgép, postagép, stb.) W - Különleges keresõ/mentõ változat W - Légi elõrejelzõ változat (radarhordozó) Z - Adminisztrációs szállító változat
Így pl. az F4F a Grumman (F) 4. (4) rendszeresített vadászgépe (F) volt. Hogy még szebb legyen, a General Motors által licencgyártott változat FM-1 és FM-2 jelölést kapott (F= Grumman, M = General Motors).
1962-tõl egységesített jelölés lépett életbe, és "nullázták" a számozást, ill. a rendszerben álló gépekkel kezdék a sorszámokat, a jelölések egyébként a légierõs jelölésre hajaztak:
A - Attack: Támadógépek megjelölése az 1920-as évektõl. Ide tartoztak kezdetben a zuhanóbombázók (pl.: Douglas A-24), illetve a könnyû bombázók is (pl.: Douglas A-26). AC - Attack/Cargo: Tehergépekbõl átalakított (vagy azokból kifejlesztett) támadógépek jelölése, vagyis a "Gunship"-eké, mind az AC-47 vagy AC-130. B - Bomber: A bombázógépek megjelelölése 1926-tól. A bombázóknál gyakran elfordult a "jelöléskiegészítés", különösen a második VH idején, vagy közvetlenül utána (pl. TB-29: Training Bomber (kiképzõbombázó), EB-47J: Repülõ Parancsnoki Állás, JB-47: Kisérleti Tesztgép, KB-47: légi utántöltésre szánt tesztgép, stb.) C - Cargo: A tehergépek jelölése. D - ?: Pilóta nélküli gépek irányításában résztvevõ gépek jelzése 2002 óta. E - Electronic (Különleges): A speciális feladatkörû, de elsõsorban elektronikai felderítés/kommunikáció/irányítás (pl.: E-3 AWACS) illetve elektronikai harcra szolgáló gépek helölése. Kombinálva is használják, pl. az A-6 elektronikai hadviselésre szánt változatát EA-6-nak nevezik, a C-135-ösbõl kialakított gép EC-135 jelölést kapta. F - Fighter: A vadászgép megjelölése 1948-tól. A számozás a 'P' jelöléstõl ment tovább, tehát a P-80 helyett let F-80, a sorozat vége az F-111-es lett, azonban 1962-ben egyszerûsítették a számozást, és "elõrõl" kezdték az F-1-tõl kezdõdõen. Eddig két esetben "keverték" az 'A' jelöléssel, az egyik az F/A-18, a másik az F/A-22 (ezt késõbb visszaváltoztatták F-22A-ra). Ez inkább csak játék a szavakkal, hogy ezzel is meggyõzzenek bizonyos embereket/csoportokat, hogy igen, ezek a gépek képesek a földi célok elleni támadásra is. A "vadászgép" jelölés hivatalosan minden gépet megillet, amely levegõ-levegõ fegyverzetett hordoz ill. ilyen feladatkörben alkalmazható. FB - Fighter-Bomber (vagy FastBomber): Ebbõl csak egyetlen egy akadt, az FB-111, amely az F-111A vadászgépbõl 1965-ben kifejlesztett FB-111 'gyorsbombázó', amely a Convair B-58A 'Hustler' bombázót váltotta. G - Glider: Vitorlázógép. (a motoros vitorlázógépek, "movitok" is ide tartoznak) H - Helicopter: Helikopter. Az altípusokat a feladatra utaló prefixxel bõvítik általában (pl. AH-6, OH-6, MH-6 egyaránt a H-6 gépet takarja, csak különféle altipusait). L - ? ill. Laser: Az "L" hivatalosan a nagy hidegben való üzemeltetésre felkészített gépeket jelöli (pl.: LC-130), de nem hivatalosan használják a lézerfegyverzetû gépekre is, erre eddig egy példa van, az YAL-1A / AL-1A. K - ?: Tankergép. (pl. KC-135, KC-10, KA-6, stb.) M - Multi-mission (régebben Missile Carrier): A speciális küldetések gépeit jelzi, pl. MH-60 vagy MC-130. 1976-ig használatban volt rakétahordozó feladatkör megjelölésére. O - Observer: Megfigyelõ, vagyis a harctéri felderítés a feladata. A célterületen az ellenséges egységek mozgásának megfigyelése, a tüzérségi tûzcsapások eredményének figyelése, stb. A feladata, jelenleg két gép van ilyen feladattal, az OH-58 Kiowa, és az OA-10A Thunderbolt II. A jövõben, illetve a jelenben a pilótanélküli gépek egyértelmûen átveszik ezt a feladatot. Q - ?: Célgép, vagy célgép-vontató (éles, vagy nem éles gyakorlólövészetekhez), 1997 után a pilóta nélküli, újrafelhasználható robotgépek jelölése. P - Pursuit (késõbb Patrol): Az 1920-as években ezzel a betüvel jelölték a vadászgépeket, egészen 1948-ig. Az 1960-as években "feltámasztották" a 'P' jelölést, a parti vizek mentén járõrözõ repülõgépek számára (pl.: P-3 Orion). R - Recon: Felderítõgép. Legtöbbször kombinálva látni, pl. RB-66, az 1960-as évekig az elektronikus felderítésre az ER vagy ERB (Bombázóból átalakított gép) jelzõ volt a leggyakoribb. U - Utility: Kisgépek, futárgépek, stb. jelölése, fõleg civil gépekre kell gondolni, pl. Cessna 330 -> U-3. S - (Anti-)Submarine: Tengeralatjáró-elhárító repülõgép/helikopter, pl. SH-60 Seahawk, vagy S-3B Viking. Elvileg használatban van az "S" mint "Spaceplane" is, de eddig csak egy esetben, a tervezõasztalon 'ragadt' MS-1A esetén használták. T - Trainer: Kiképzõgép. TH - Trainer Helicopter: Kiképzõhelikopter. V - VIP ill. VTOL/STOL: Az elsõ esetben fontos emberek szállítására szánt gépek, általában szépen berendezet, egyes esetekben egyenesen luxusszintû belsõ térrel, egy részük civil gépek katonai lajstrommal (pl.: VC-37 -> Gulfstream V.) vagy különlegesen berendezett katonai gépek (pl. VH-60, vagy az amerikai elnök különhelikoptere, a VH-3). A második esetben a helybõl felszálló gépeknél használják (pl. V-22), elvileg papír szerint a rövid felszállóutat igénylõ gépere is használhatják, de erre még nem volt példa. X - eXperimental: Kisérleti. Az 1920-as évektõl az 1950-60-as évekig a prototipusokat X és a gép elvi jelölésével használták (pl. XF-20), majd a 'nullszériát' általában Y + a jelöléssel (pl. YB-49). Utána az vált általánossá, hogy a fejlesztéshez használt prototipusokat jelöléték Y + jelölés néven (pl. YF-17). A II. VH után az egyedülálló X és szám a kisérleti gépeket jelölte, amelyek valamilyen repüléstudományi kisérlethez készültek (hangsebességnél gyorsabb gép: X-1, Lamináris áramlás ellenörzött gép: X-21, elõrenyilazott szárnyú gép: X-29, stb.). A JSF tenderrel ez megborult, mivel a két tendergép X-32 és X-35 jelölést kapott. Z - ?: A levegõnél könnyebb eszközök (léghajók) számára fentartott jelölés. Korábban pár haditengerészeti gépjelznés is használták, ismeretlen indokból.
A jelölések párban használata egyértelmû, tehát AH-1 = Attack Helicopter, UH-1 = Utility Helicopter, CH-47 = Cargo Helicopter.
Ezen kívûl vannak persze a nem standard jelzések, mint az SR-71 (SR = Strategic Reconnaissance), vagy az F-117.
Az F-117A jelölésre számtalan teória van, az USAF hivatalosan nem indokolta meg miért ezt a jelzést adta. Az egyik verzió, ha "továbbvisszük" az 1962 elötti számozát:
Hivatalos elnevezés / "folytatólagos", pre-1962 elnevezés
Tehát arra a feltételezésre építünk, hogy az USAF valamiért "továbbvitte" a régi jelölést. Elég bizar, de ez esetben meglenne az "elveszett" F-19-es jelölés is!
Én azonban ezt kétlem. Inkább azt tartom valószinûnek, hogy az USAF "titkos" gépeinek sorozatába állt be. Tudni kell, hogy az USAF az 1960-as évektõl kezdve számtalan orosz gépet szerzett be a legkülönfélébb forrásokból, hogy kitapasztalja a képességeit és ez alapján kifejleszthesse ellenük a megfelelõ harceljárást. Azonban a bürokratikus résznél leleplezték volna ezt a titkos akciót, ha azt írja be a pilóta vagy a karbantartó, hogy most 2 repült órát tett meg mondjuk MiG-21-esen, vagy karbantartást végzett egy MiG-23-ason. Ezért a légierõ továbbvitte az 1962 elötti számokat, eléjük rakva egy "Y" prefixet, így lett a MiG-21-es YF-110 (a F-110 amúgy eredetileg az F-4C lett volna, de már F-4C-ként került használatba), a MiG-23-as az YF-113 (megj.: csak e két jelzés pontos "háttere" ismert, az YF-112 és az YF-114 ill. az utáni számoké nem!). Elképzelhetõ, hogy a légierõ a titkos sorba passzolta be az akkor még kisérleti státuszban lévõ YF-117-et, majd a rendszerbe álláskor az egyszerûség kedvéért csak simán elhagyta az "Y" prefixet.
Az F/A-18-ig a jelölések követhetõek, annyi történt, hogy az YF-17 alul maradt az YF-16-al szemben, és ez a számozás kimaradt (az F-18 szinte csak kinézetre hasonlít az YF-17-ra, egyébként teljesen új gép). Az F-19 rejtélyesen eltünt a számsorból, az F-20 az F-5 utódjának szánt egyhajtómûves, olcsó "tömeg-vadászgép", csak éppen a kutya sem kért belõle. Az F-21 lett az US NAVY által izraeltõl lizingelt IAI Kfir-C1 (a Dassault Mirage 5 ellopott terveibõl kifejlesztett izraeli gép) jelölése Lion elnevezéssel. Ezután jött az YF-22 és az YF-23 az ATF tender keretében.
A JSF (eredetileg JAST) program egyik "újítása" az volt, hogy "X-gép" jelzést kaptak. Akkoriban (~1993-94) kezdõdött az új ûrhajó programok tenderfázisa, így aztán "sok kérõje" lett az X-számozásnak (gyakorlatilag egy éven belül 6 programról volt szó, pl. az X-33 tesztgéprõl, amely a Venture Star technológiáját tesztelve volna, stb.). Pontos adatot nem találtam, de azt gyanítom, hogy az X-32 egy, a JAST technológiai demogép számára fentartott jelölés volt (ilyen fentartott jelölés van jelenleg is: az X-39-et "lefoglalta" az USAF az FATE (Future Aircraft Technology Enhancements) program számára). Mikor a JAST kiteljesedni látszott (ekkor keresztelkedett át JSF-é) a két pályázó miatt a Boeing megkapta az X-32, a Lockheed pedig a következõ szabad, az X-35 jelölést. Miután a Lockheed nyerte a tendert, a számozást szimplán átültették a JSF program vezetõi a "Fighter" szériába - noha még a Lockheed belsõ használatában is F-24A/B/C-re számítottak. A jelzésekre felügyelõ Pentagon iroda a JSF tenderhirdetése után meg is jegyezte, hogy bölcsebb volna az F-24 használata, de az USAF ezt figyelmen kívûl hagyta, és jóváhagyta az F-35 jelölést.
A nagy kérdés persze az, hogy milyen indítékból döntöttek úgy, hogy megszüntetik az "YF-" prefixet, és térnek át az "X-" prefixre. Erre nem találtam magyarázatot, talán hiúsági dolog állhat a háttérben, hogy a híres X-gépek sorába állhassanak.
Ezt nevezem kimerítõ válasznak!
Jobb, ha befogom a számat, s csak jegyzetelek, meg figyelek! =)
Maximális respect!
Áhhh, Cifuval is nyugodtan lehet vitatkozni, igaz csak poénból, mert ebben a témában úgyis alulmaradtak itt már sokan vele szemben... :D
Sziasztok! Tök örülök hogy találtam 2. vh-s tankokkal foglalkozó fórumot. Ha valaki tudna segíteni nekem, készülõ könyvemhez kellenének a második világhánorós japán Mitsubishi harcmkocsimotorok technikai adatai! Ugyanis összeraktam a teljesnek mondható japán vh-s harcjármûjegyzéket, és az olaszt is... Mondjuk az olasznak könnyebb utánajárni... ezért csak a japán kellene! Köszi a segítséget elõre is!
Amúgy kedvenc vh-s páncélosom, az M18 Hellcat. Egy tökéletes, gyors, hatékony páncélvadász volt...
A repülõket nem kedvelem annyira, bár a Thunderbolt állítólag nagyon zsír volt, ne meg a Me-109... Bár eszmeileg a tengelyhatalmakat szeretem, technikailag nem annyira. Pl. Nem kedvelem a nehézpáncélosokat annyira. Na jó, a Pershing az csodajó volt, meg a Sztálin is... meg a Párduc is (középnehéz). Németek közül a Panzer IV-es kései változatai, valamint a Párduc széria tetszik... Ja amúgy kérdés: a Panzer IV. ausf I. harckocsiról kérnék infót. Ebbõl asszem egy darab készült és valami váltórendszer és meghajtórendszer módosítás volt rajta. Mi is volt ez pontosan? Mivel összeraktam anémet páncélosok teljes jegyzékét is, és csak ez hiányzik...
Azért Cifu sem mindenható, és maradt már õ is alul vitában. :)
Én nem vitázni akarok vele... nekem akészülõ könyvemhez kellenének az 1931 és 1945 között gyártott Mitsubishi motorok adatai... Modjuk jó lenne a Nissan és Isuzu (régi nevén Sumida) motorok adatait is megszerezni, de elsõk a tankok...
Úgy érzem, ha könyvet akarsz írni a témában, akkor eléggé járatosnak kell lenned a témában, tehát nem az itt fellelehetõ 'Micubisi' infokra van szükséged. Amúgy meg csak a hazai boltokban fellelhetõ könyvekben rengeteg info is fellelhetõ a témáról, nem beszélve a netrõl pl. itt. Gondolom, azt nem is kell említenem, hogy pl. egy Imperial War Museumban történõ látogatás milyen hihetetlen elõrehaladást eredményezhetne a témában.
Az olasz 2. vh-s tankokra nem alapoznék egy könyvet, mivel a 3-4 darab, amit gyártottak, az nem igazán ad sok lehetõséget a téma kifejtésére.
Szóval erõs kétségeim vannak a könyved minõségét, és a benne található információk milyenségét illetõen - le merem fogadni, hogy otthon a polcról le tudok kapni két olyan teljesen átlagos, a témába vágó magyar nyelvû könyvet, amiben benne vannak a kért motor adatok. Így viszont a könyved végén várhatóan szereplõ irodalomjegyzék rész lesz hihetetlenül rövid.
Ad, mivel nemcsak tankokról van szó. Amúg ykb 20 féle projekt indult útnak Itáliában, és nem nagy létszámban, de az alaptípusokat, a tankettektõl (CV29-tõl kezdve) a nehézharckocsiig (Carro Armato Pesante 40) kb 10 típus volt, de ezknek több altípusa, és speckó változataik... Nem is beszélve a rohamlövegekrõl, páncélvadászokról, "ágyústeherkocsikról" Japánoknál volt sokféle... igaz mindegyik hoki volt...
Valamennyit tudok a régi japán harcjármûmotorokról... Lóerõ, némely jármû esetében fogyasztás... gyártás kezdete...
A tervezett lexikon a Tengelyhatalmak és szövetségeseik összes használt harcjármûvét és katonai jármûvét kívánja felvonultatni. Még hátravan a horvát, szlovák, román, bolgár, finn, (a magyar a legkönnyebb, csak teherkocsibõl van sokféle) stb...
Sok sikert a könyvedhez! Csak a harckocsira ne hivatkozz úgy, mint "tank"-ra, mert az nem túlzottan jó ötlet, ami a nyelvünket (és csak úgy mellékesen a hazai terminológiát) illeti.
a japánt nehéz volt felkutatni, mivel eléggé titkoltak anno mindent, meg nem jutott el hozzánk semmi ezekbõl akkor még. Mondjuk 2 darab Tigrist vittek el hozzájuk a németek... a japánok meg csodálkoztak, hogy "Jézusom! Magasságos Songoku, ez meg micsoda?", a német mérnökök meg mondták nekik: "Ellentétben a Ti jármûveitekkel, ez egy tank!". A japánokekkor elszomorodtak, hogy õk nem képesek ilyet gyártani, de aztán elkezdtek ismét örülni: "Pokémonra mondjuk, hogy ezt az 56 tonnás acélkoporsót hogy a fenébe használnánk az õserdõk mélyén? Lehet hogy kidönt egy fát, de többezer fát nem... Amerikai példából tanultunk mi, kis õsi japán harckocsizók: nagy dzsungel lenni pici tank. Amerikai mondja: nagy tank lenni nagy dzsungel és Pershing tank kaputt. Nem tudni használni."
Végül is az IJA (Imperial Japanese Army) jármûvei közül gyakroltailag pár polgári használatból átvett dolog kivételével és a motorokkerékpárok kivételével mindent megleltem. Olaszból szintén, a németet meg nem volt nehéz. Van pár szakirodalmam. Természetesen nem Földi Pál könyvei, vagy Kurt Rieder...
Mondjuk nem tagadom, ezekkel kezdtem, d emaikor megláttam Földi Pál könyvében hogy az egyik oalsz tanknál 2 milimétert téved a homlokpáncáél tekintetében, illetve azt írja aChurchill tanknál, hogy 7,5 mm-es löveg, akkor letettem akönyvet. Na ez csak vicc volt. Az utoldó nyomtatási hiba, az elsõ mondjuk kerekítés eredménye... :D Enynire komolyan azért nem veszem...
Type 92 Cho-Se 94 T-K 94 T-K 98 So-Da 100 Te-Re 89 I-Go 97 Te-Ke 95 Ha-Go 98 Ke-Ni 4 Ke-Nu 3 Ke-Ri 5 Ke-Ho 2 Ke-To 1 Ti-Ho 97 Chi-Ha 97 Chi-Ha II. 97 Shi-Ki 1 Chi-He 3 Chi-Nu 4 Chi-To 5 Chi-Ri 89 Chi-Ro A 89 Chi-Ro B 95 Prototípus ? O-I (1 darab készült el)
Ezek az alapvetõ japán tankok... ezekre épültek rohamlövegek, páncélvadászok, meg ilyesmik... A számozás lényegére kevésbé sikerült rájönnöm, mert nem tudok japánul... Nagyban hasonlít viszont az olaszra... Mondjuk a T-K, vagy Te-Ke, illetve To-Ke, ez a Tokoshu-Kenin-Sha, aza specpiálsi vontató. A Ke az a könnyû harckocsik álatlános nevezése volt, a Chi a közepeseké. A Ho és Ha: a Ho az rohamlövegjelzés, a Ha az önjárólöveg vagy páncélvadász jelzés volt, illtve gyalogságot támogató harckocsik jelzése... Ennyit tudok.. A Type az amerikai szövegbõl jött, mint típus. Van neki japán megfelelõje is. Valami krikszkraksz... :) A Te-Ke tank például egy tankett, mely késõbb vontatóként lett alkalmazva, annak a könnyû harckocsivá átalakított változata volt. De voltak ilyen mixelések, egy csomó...
Ja bocsi a hibákért, de siettem.
A számok elõtt mindenhol ott van eredetileg a Type kifejezés...
Furák ezek a japcsik, de meg tudnám zabálni õket. Kis bolond emberkék, hatalmas arcok! :)
Amúgy aki létrehozta ezt a topikot, átírná helyesen a címét "harckocsijai"-ra?
Én is csak csatlakozni tudok PrasCo-hoz és sok sikert kívánok neked. Ha tudok majd segítek, de momentán nem sok idõm van. A számok szerintem a Type után ha ugyanúgy van mint a repülõknél akkor a japán idõszámítás szerinti dátum, ahol ha jól emlékszem 1940. volt a 0 (100.) év. idén valamelyik Haditecnikában egyébként jelent meg cikk a japán harckocsikról, ha szerencséd van a cikk megtalálható a HT honlapján is.
Az a cikk érdekes lenne... Az általános dolgok miatt. Megismerkedtem egy japán emberkével különben pénteken, valószínûleg segít majd japán szöveg fordításában... Tud magyarul is a csóka, úgyhogy majd egyeztetek vele, ha jövõ héten vagy utána összefutunk... Ez nagy segítség lenne nekem. Annyit elmondott, hogy õ kevésbé jártas a mûszaki dolgokban (pedig a japánok között úgy tudtam mindneki mûszaki zseni - elõítéletek :D ), de fordít nekem. Meg talán japán ww2 honlapokról rájövök a japán számozásra is...
Szerintem nézz be az Index idevágó topikjába ott egy kicsivel magasabb szinten folyik az eszmecsere .
Mert ekkora célpontot még a legvaksibb tüzér is eltrafál. :) (Mellesleg soha nem értettem egyetlen sci-fi -ben sem, hogy miért lépegetõkkel harcolnak a jövõben? Az egyik legrosszabb mûszaki megoldás egy problémára.)