Technikailag megnyerték a háborút. (Bár afganisztánban nem volt mit megnyerni, mert ott csak hegyek voltak eddig is, és ezután is csak az maradt...) Az hogy a politikai céljaikat nem érték el, az már nem a hadseregen múlott... De mivel itt most nem a politikáról van szó, hanem a haditechnikáról, ezért vegyük úgy, hogy simán nyertek.
Azért errõl meg lehetne kérdezni a magyar kontingenst is, hogy mennyire vannak nyerõ helyzetben. Mert ami kiszivárgott az alapján elég forró a lábuk alatt a talaj. Egy megnyert háború után, ugye. Meg ne feledjük el, hogy azért Kína meg Irak vagy Afganisztán között van némi különbség.
Õööö, nem tudom nálad mi a megnyert háború? Mert, ha így nézzük még a szovjet elvtársak is gyõztek Afganisztánban, hiszen folyamatosan porbaalázták a mudzsahedeket, csak azok a szemetek mindig felálltak.
Amúgy mondok valamit, évezredes tapasztalat, érdemes megszívlelni: egy csatát, háborút az a fél veszíti el, aki elõbb elhagyja a harcmezõt, térséget, tök mindegy, mi volt az ok, vagy elõtte milyen sikeres volt! A többi propaganda. Husszein is degeszre tömte a tábornokai mellét kitüntetésekkel az Öböl-háború után.
A szezon és fazon esete. Eszefaszom megáll, hogy egy elhúzódó megszállással - ahol katonai vereségrõl szó sincs, csak politikairól - akarnak érvelni, amikor igen gyors lefolyású légiháborúról van szó. Ha azt mondanám, hogy almát a körtével, akkor még enyhe lenne a hasonlat...
A Kína gyártási fejlettségét és kapacitását fikázó megjegyzéseidet hagyjuk - ma, amikor Kína a világ gyára, aki ilyeneket mond, az olyan szinten elvakult, hogy meggyõzni nem lehet.
"Amugy a Raptor eseteben kb. igy szokott zajlani es nem csak a vagottszemuek ellen, hanem meg a 4. generacios nyugati gepek, nyugati szemelyzete ellen is hasonlo eredmenyt tudnak elerni." Élesben is? Ja, olyan még nem volt. Köszi. Persze, mert tech demonak nyilván nem azt hozzák ki, hogy a csilliárd dolláros fejlesztés szart se ér. Olyat csináltak-e tech demoban, hogy repül a radargép/úszik a teknõ, támadja 200 elavult gép, 20 tengeralattjáró, 200 felszínrõl indított rakéta, aztán a 20 raptor meg védje meg? Fejletlenebb géppel nyilván nem légi harcot erõltetnének. Leesik az a Raptor magától is, ha már nem lesz hová leszállnia, meg nem lesz légi üzemanyagtöltõje se.
"Radar nem látja, szembõl b.szhatják az infrát is, akármilyen felbontású" Ez a nagy baromsag. Ilyen gepuk eddig egyedul a Klingonoknak es a Romulanoknak volt. Persze, csak egyáltalán nem mind1 hogy mikor észleli. Mert ha akkor, amikor már eleresztette a rakétáit, akkor cseszheti az észlelést. És nem arról van szó, hogy újat mutatnak-e az USAnak, hanem arról, hogy egy USA hordozó köteléket az USA jelenlegi stealth gépei is játszva el tudnának pusztítani. Csak ugye mivel másnak ilyenje nincs, így erre nem is készültek fel.
"A kinai tengeralattjarok kb. a CCCP es az USA 50-60-as evek technologiai szintjen vannak. Azokkal meg ugyan nem kerulnek torpedoinditasi tavolsagba egy CSG-hez." Egyrészt a diesel tengeralattjáról sokkal jobban tudnak "lopakodni" mint a nukleárisok. Másrészt torpedót lehet repülõrõl is indítani, igaz nem vadászgéprõl/bombázóról szokás, de azért nem egy megoldhatatlan dolog az sem.
"AEGIS = Airborne Early Warning/Ground Environment Integration Segment. Annak a phased array radarjat mivel akarod kicsinalni?" Radar elhárító rakétával mondjuk... Vagy baszott sok egyéb rakétával, mivel nem 100% az elfogás, és bár rengeteg célt be tud fogni, de a rakétaindítási kapacitása limitált.
"Az AEGIS az nagymerteku szovjet 'saturation' tamadas elharitasara lett kifejlesztve ahol szazaval ropkodtek volna a szuperszonikus AShM-ek. Ettol meg nagyon-nagyon messze van Kina!" Ja, persze. Egy rakéta elhárításához hány elhárító rakétát indít? 6-ot? Hányat tud indítani percenként? Mondjuk 60-70-et? Hmm... Ezek a rendszerek alkalmasak arra, hogy ha bejön mondjuk 100 felszíni indítású rakéta, akkor azokat leszedik, piszok messzirõl, több elhárító rakéta hullámot indítva (mert van idõ). Vagy ha betéved egy kósza vadászgép, akkor azt is. De arra nincsenek felkészülve, hogy bevitorlázik 200 lopakodó alacsony profilban lõtávon belül és elereszt mondjuk 800 rakétát, amik 1-2 perc alatt célba érnek. Erre semmi sincs felkészülve, nem is lehet.
A termeles felfuttatasa kizarolag penz kerdese. A technologia az USA-ban is megvan hozza. Itt raadasul nem is tul nagy osszegekrol beszelunk, $1-2mrd az Californiaban apropenz.
"Egyrészt a kínaiak tudatosan használják gazdasági fegyverként"
Mit nem ertettel abbol, hogy azert fogjak vissza a termelest, mert mar ok sem tudjak elviselni a kornyezeti karokat?
Amugy a WTO szerzodesek alapjan sem tudjak nagymertekben korlatozni az REE kiveteluket anelkul, hogy komolyabb szankciokat vezessenek be ellenuk.
A masik, hogy sok orszag nagyobb keszleteket halmozott fel a meg olcso kinai exportbol, tehat boven ki fogjak huzni, amig felporognek az ausztral es usa banyak.
Mondom, ez nem kinai sikertortent, ezt csunyan megszivtak!
Hát az utolsó pár háborújukban szanaszét verték az ellenfél hadigépezetét... De náluk a szopóág is azt jelenti, hogy bár simán nyernek, otthon morcos a nép a veszteség miatt... Tényleges vereség nem is tudom mikor volt utoljára. Nem igazán szívlelem az amcsi mentalitást, de ehhez egyelõre értenek:)
"""Ajjaj ilyet leírni! Hogy "Csak nehogy terr..." Engem 4 büntiponttal jutalmaztak legutóbb ezért! Kíváncsi vagy mennyit kapsz érte. A Japán lopakodóról nem is tudtam. """
A kis protekciós!Nekem csak 3-at adott az az áldott jó.......
El se kezd. Szerintem az amerikai légierõ mindenek fölött - ezt tudjuk. Azért annak nézz utána, hogy utolsó pár háborújuk hogy is áll a szuperhõsöknek. Pedig azok nem Kína ellen folytak.
Taiwannál meg Észak Koreánál azt se felejtsd el, hogy õk gyakorlatilag a szomszédba mennek, az amcsiknak meg vagy Guamról - amit lehet elérnek a Kínai gépek - vagy vízrõl kell támadniuk, ami ha nincs ellenállás akkor hatékony, de egyébként eléggé szopóroller.
Épp mostanában olvastam errõl egy cikket a zsindexen. Egyrészt a kínaiak tudatosan használják gazdasági fegyverként a ritkaföldfémeket, másrészt olyan termelési kapacitás elérése, amit a kínaiak csinálnak, kb 10 év mire az USA/más országok elérik. A kínaiak is 10-15 év alatt jutottak el ide!
Ugyan az a szitu, mint bármi más gyártásának a tekintetében. Lehet gondolkodni, hogy akármiben, pólók zoknik, vagy akár elektronikai cikkek tekintetében megszabadulunk a "kína-függõségtõl", de a lebontott iparunk újraépítése mindenhol kb 10-év!
Szerintem a cél rövidtávon, a nem kínai elektronikák árának továbbra is magas, és még magasabb szintre nyomása ezáltal a saját iparuk még kedvezõbb helyzetbe hozása, akár magasabb árak mellett is. A kínaiak jól látják valszeg a belsõ piac fejlesztésének fontosságát, nem mellesleg nem csak õk. Kína már nem csak külföldre termel, autók, mobiltelcsik, akármik tekintetében, ma már a legnagyobb piac!
És a megfelelõ pilóta állomány meglenne hozzá rövid idõn belül? Ezekbe a modern idõkben a megfelelõen kiképzett személyzet szerintem fontosabb, mint maga az eszköz.
Világszínvonalúnak nem nevezném, mert egy EF / Rafele / Gripen C (+NG) / Super Hornet / F-15-vel nem mérhetõ össze. Kínai szinten egy jó gép, az ára meg több, mint versenyképes. Viszont az, hogy enyhén szólva mérsékelt exportsikere van - csak egy régi ügyfél vette meg, Pakisztán - az azt mutatja, hogy sokan inkább fizetnek sokat a többet tudó és bejáratottabb gépért.
A J-17 nem tudom, hogy milyen rokonságban áll a J-7-tel, de szembre nekem már nem soknak tûnik. Nem ismerem a gépet, de én azt tekintem az elsõ igazi kínai fejlesztésû gépnek. Nem Lavi, nem Szu-27 alapja van. Külsõre (aerodinamikailag) ez is sok gép összemixelve és a hajtómû orosz, de minden más fõ része elvben kínai (vagy kérésre lehet az.).
A kínaiak által rendszeresített szuhoj klón elektronikája is jobb azért mint a ruszki változat, a sárkány is lehet, hogy igényesebben van azért összerakva, ha már a Boeing-nek is beszállítanak a kínaiak. A PL-12 rakétájuk is úgy tûnik, hogy jobb mint az R-77.
Ez szerintem eldöntetetlen. Én csak azt tudom, hogy 300 db R-77 vétele és nagy részének ellövöldözése után PL-12 fejlesztés mellett döntöttek. Azt viszont soha nem tudtam, hogy az ellövöldözés és a PL-12 gyártása elõtt mivel repülhettek a Szu-30MKK gépek? R-27R/RE?
Kis kieg: Egy példa, ott van ugye a kínai fejlesztésû jf-17-es gépük, ami hellyel közzel a Mig-21 ezredik reinkarnációjának is tekinthetõ. Azonban fly-by-wire rendszer van benne és a PL-12-es rakéta a fõ fegyverzete, de lézeres célmegjelölõtõl kezdve minden akasztható rá, a radarja is mondhatni világszínvonalú. Nos ugye ez is 4+ generációs gépecske még mindig, csak éppen az a szitu, hogy az amcsik is most csökkentik a fejlesztéseiket. Az F35 STOVL változata úgy tûnik törlésre kerül. Úgy tûnik inkább a õk is a 4+ generációs gépeket akarnak továbbra is rendszeresíteni nagyobb számban.
A kínaiak által rendszeresített szuhoj klón elektronikája is jobb azért mint a ruszki változat, a sárkány is lehet, hogy igényesebben van azért összerakva, ha már a Boeing-nek is beszállítanak a kínaiak. A PL-12 rakétájuk is úgy tûnik, hogy jobb mint az R-77.
Szóval egyrészt a tiszta lopakodó 5 generációs gépek jelentõsége várhatóan a közeljövõben nem lesz olyan hangsúlyos, a 4+ generációs gépek pedig tovább élnek. Akár 4++ generációsként, pl a szuhoj lopakodósítva, belsõ fegyvertérrel. Ezek fejlesztési igénye sokkal alacsonyabb, mint egy tök új konstrukcióé.
A radarok/szenzorok tekintetében úgy tûnik az oroszokat lassan messze lehagyják a kínaiak, a fülke berendezés, számítógép dettó, avionika, egyéb elektronika kb ott vannak. A hajtómû meg továbbra is kérdéses. Rövid/középtávon (3-5 év) a kínai légierõ jelentõs fejlõdésen eshet át, 4+ generációs gépeket tekintve utolérhetik az USA-t. Ami azért jelent fölényt, mert nekik nincsenek érdekeltségeik a világ minden táján. Ha akarnak egy fegyveres konfliktust helyben, Taiwan-ért, vagy É-Koreában, akkor valszeg létre tudnak olyan erõfölényt hozni, hogy korlátozott/hagyományos erõkkel vívott háborúban bárkit le tudnak ott nyomni.
A 750 az nagyon régen volt. A '90-es évek közepén kb. 380 volt a cél. A 2000-es évek elején kb. 270. Aztán pár éve közlték, hogy 187 és game over.
A gyártósort elrakják szétszedve, de ha újra kell gyártani és késõbb, az nagyon drága, mert futó projektektõl kell mérnököket és erõforrást elvonni, már ha van kit és nem mentek el másohva dolgozni azok az emberek.
Így van, ha úgy alakul a helyzet, a jenkik sem ragadnak le 187 gépnél, hanem keresztülrántanak a futószalagon akár 1000et is. Sõt mivel a tervezett darabszám ~750 körül volt, békeidõben, hadigazdaság esetén ennek a többszörösét is akár.
Ezt a 10%-os növekedésbõl találtad ki, ami ezekszerint örök? Nyilván ahogy közeledik fejlettségben az élvonal felé, a növekedés is igen le fog lassulni, az élretörés pedig egy olyan küszöb, amit nagyon nehéz átlépni.
Ha kész van egy prototípus, akkor csak elhatározás kérdése, hogy mennyi idõ után kezdik el sorozatgyártani. Lásd, II. világháború. Akkor nem kellett a szenátusnál kilincselni, hogy rendeljenek már belõle. Kínánál meg ilyen probléma nincs.
Hát ez így erõsen meredek kijelentés. Azoknak a gépeknek is volt berepülési programja, csak éppen akkor egy gép közel sem volt annyira drága és összetett és totális háborúban ritkán mondanak olyat egy cúcsvadásznál a jenkik, hogy "nincs erõforrás". De, arra van, akkor máshol fogják meg a gyeplõt.
A pénz nem minden. Ha ma Magyarország kapna 40 milliárd dollárt, akkor sem rakna össze egy F-22 protót 5 év alatt sem nemhogy sorozatgyártásra alkalmas gépet. Miért? Mert senki nem tudja itthon, hogy komoly harci gépet hogyan kell tervezni. A Me-109 óta ithhon nem gyárottak merevszárnyú harci repülõgépt, de az sem magyar találmány volt...
Ez is Kína és csak töredéke annak, amit látsz. Ezt korlátlanul nem lehet folytatni. Lehet, hogy Kína nagyot lépett elõre 20 év alatt, no de milyen áron...?
A commercial és HT ipar markánsan eltér egymástól. Tajvan, Dél-Kora és Japán világ élvonalába tartozó államok.
Ehhez képest DK képtelen segítség nélkül egy szuperszonikus iskolagép szintû dolgot összerakni. (Golden Eagle.)
Japán saját erõbõl a jenkivel azonos szintet képviselõ gépet soha nem fejlesztett ki önállóan. F-4J és F-15J licenszben készült, az Mitsubishi F-1 egyfajta Mirage F-1 Jaguar hibrid, a F-2 meg F-16 másolat, de erõs jenki segíséggel készült. Aktív radaros légharc rakéta fejlesztés lassan, de sikerült nekik.
Tajvan egy F–CK–1 Ching Kuo-*t raktak össze, ami valahol egy F-5E és F-16A/C között van.
Az, hogy 1000 éve nagy nemzet volt rohadtul nem számít ma. A XIX. század végén csak az nem szopatta Kínát és nem csinált belõle félgyarmatot, aki nem akart. Fél Európa ott volt. (Boxerlázadás rémlik még? Ópiumháborúk?)
Mátyás alatt Mo. Európa egyik vezetõ középhatalma volt és igen modern államnak számíott. Hol vagynuk ma mondjuk Ausztriához képest. Mert Bécset ugyebár elfoglalta Mátyás...
Attól még nem lesz birtokában annak a gigantikus adatbázisnak és repülõgép tervezési tapasztalatnak, ami az USA-ban van.
Viszonyításképpen. Az elsõ rendszerbeállított stealth gép z F-117A volt. Ez a '80-as évek elején történt. Figyelem, 30 (!) éve. Ez még egyfeladatos csapásmérõ volt. Most tart ott az orosz és kínai, hogy annak a protója után 30 évvel - bár tény, hogy azok várhatóan sok téren ûberelik majd az F-117-et - összehoztak pár techdemo / portó gépet. Az F-117-et 2008 végén tartalékba helyezték, tehát az USAF már nyugdíjazta elsõ stealth gépét huszonx év szolgálat után, mikor más országnak max. fantázirajza meg rejtegett, épülõ protó gépe volt.
Az F-117 óta az alábbi protó / rendszerbe állítot gépek készültek, amik csökkentett észlelhetõségûek.
- B-2 - YF-23 - YF-23 - F-22A (70%-ban át lett tervezve az YF-22) - X-32 - F-35 (ebbõl az egyik VTOL/STOL képességel bír és szuperszonikus repülésre is alkalmas.)
A különbség gigantukus...
(A B-1 gép méretéhez képest kis RCS-sel bír, de nem szokták a stealth gépek közé sorolni. A Super Hornet tervezése során az addig felhalmozott ismeretekkel a gép RCS értékét keményen sikerült reduálni.)
Szárazföldi haderõben kilóra talán. A flottának kb. 6-7 (?) korszerûnek mondható rombolója / freggattja van.
A légierõ nagy részét az n+1-dik J- (MiG-21 klón és továbbfejlesztés) adja, vagy egyéb még '80-as évek végéig, '90-es évek elejéig összerakott cucc, némi modernizációval. A Sivatagi Vihar sokkja után döntötték el, hogy a mennyiség helyett minõség kell. Akkor még H-5, J/5-6 gépek is hegyekben álltak, ezek Il-28 és MiG-17/19 másolatok voltak, '50-es évek végi típusok.
Oroszoktól vettek nem túl jelentõs Szu-27 gépet és licenszgyártásban tervezek 200 db J-11 gépet legyártani. (A vett Szu-27 gépek közül többet 16-17 év alatt szét is repültek, ami igen magas igénybevételre és tesztelésre utal.) 2000 táján indult a gyártás, de kezdetben nagyon nyögvenyelõsen ment. A fõbb alkaltrészeket az orszok adták. Radar, hajtómû, elektronika. A J-11 programmal páruzamosan ment a J-10, ami izraeli-orosz segítésgel készült. Orosz erõforrás van a gépben, a Szu-27 hajtómûve. Ebbõl eddig kb. 120 gépet gyárottak le, a J-11A-ból kb. 100-at. Ez lényegében egy '80-as évek eleji szovjet gép másolata. Kínai szemmel hatalmas ugrás, de mai szemmel nézve az USAF és US Navy gépeivel összevetve totálisan elavult. A kínaiak a gyártás során sikersen (?) lemásolták a hajtómûvet és a radart, vagy legalábbis azok alapján létrehozták a kínai másolatot. (A hajtómûvel a hírek szerint gondok vannak.)
Ezen a két gépen felül az egyetlen komolynak tekinthetõ gép a Szu-30MKK és MM2, de ezekbõl kb. 100-120 db ha van nekik összesn, de ezen is orosz légiharc fegyverzet van, aminek a megbízhatósága a tapasztalatok szerint messza van attól, amit papíron tudnia kellene. (Az R-77 rakéták papíron is csak kb. 1/20-nyi élettartammal bírnak gépre téve egy azonos kategóriáú AMRAAM-mal összevetve.)
Ezt viszont elgondolva érdeks, hogy akkor szerinted a kínai géprõl miért ne folyna le...?
Mellesleg a hírre rosszul emlékesz. Nem lefolyt, hanem a számítottnál nagyobb eróziót okozott. Nem a gép mûködésképtelenségérõl volt szó. Olyan, mint egy F1 autón a gyorsabban kopó gumi. Lehet orvosolni a problémát.
Azt sem szabadna elfelejetni, hogy minden új géppel szoktak problémák lenni. Az EF, Rafale és más gépek a 4. generáció n+1-dik cifrázásai, de ott is vannak gikszerek.
Az F-22 az 5. generáció jelenleg elsõ és egyetlen aktív tagja. A flota csak 187 gépes lesz, ergo tapasztalat is lassabban gyûlik fel és soha nem lesz annyi, mint egy 3000-nél több legyártott példánnyal bíró F-16 esténben. Viszont a gép képességei egészen más dimenzióban vannak.
A nagyok számok törvénye érdekében felhívom figyelmedet, hogy az USAF nem csak F-22 gépeket használ most és a jõvõben sem.
Ez a gép egy techdemo / protó, semmi több. Még fel sem szállt. Az F-22 és F-35 estén az elsõ felszállás és elsõ hadrafogható wing között kb. 10 éves idõtávlat van úgy, hogy a jenkiknek jóval több tapasztalata van.
Reálisan hadrafogható és mondjuk egy tényleg valamire jó szerkezet ebbõl min. 10 év. A fegyverzet kérdése sem mindegy, mert a gép jó fegyver nélkül csak egy jó platform. Egy jó markolatú bicska, aminek életlen a pengéje...
Idõ kell nekik persze. Az USA sem fog egy jó ideig lemondani elsõségérõl. 2020-2025 között lesz azonos szinten a gazdaságuk. Rá 10 évvel 2030-2035 között Kína már katonailag is azonos színvonalon lesz az USA-val. Mennyiségileg pedig fölötte.
Az USA-nak elõbb-utóbb vissza kell vennie a kiadásaiból. És ez a haderején is meg fog látszani.
Az USA most kb ott van mint a SZU a 70-es években. Erõs de már látszanak a problémák. A gazdasági problémák. A különbözõ fejlesztési költségvetéseket már most is rendesen csökkentik és ez a jövõben is folytatódni fog. Nem fogja tudni tartani az ütemet Kínával.
És ez a legenyhébb forgatókönyv, amelyben az USA bár elveszti elsõ helyét, de azért még dobogós marad. Az USA monetáris politikáját szinte mindenki bírálja. Ha nem megszorításokat eszközöl, hanem folytatja a jelenlegi mon. pol.-át azzal a dollár hitelességét ássa alá. Ha ez megtörténik akkor nem fog megállni a második-harmadik helyen. Akkor gazdasági összeomlás várható. És az amerikai szociális helyzetet elnézve, ebbõl nagyon csúnya belsõ dolgok lehetnek. Fõleg ha hozzávesszük, hogy az emberek nagy részének fegyvere van.
Viszont Kína mindent megtesz hogy ne nõjön túl gyorsan az életszínvonal. Az egyik ilyen az hogy a valutáját csak lassan engedi felértékelõdni. Ugye Japán meg a többi "tigris" esetében ez nem így volt. A Kínai gazdaság pedig nem fog visszaesni, csak átalakul. Folyamatosan az egyre nagyobb hozzáadott érték irányába tolódik el. Így növekedhet az életszínvonal is. A rabszolgamunka pedig megy tovább más országokba.
"A világnak viszont kell egy "világrendõrség". Eddig USA volt, a jövõben valaki más lesz az, valsz. Kína."
Kina kis esellyel lesz az a kozeljovoben. Megpedig azert nem mert nincs power projection kepessege. A vilagszinten amugy is erotlen hadsereget nem tudja a Fold legnagyobb reszen bevetni. Ehhez kell a strategiai legiero, a legi es tengeri szallitokapacitas, valamint nem art 1-2 CSG sem. Ezekkel Kina nem rendelkezik!
Viszont ha tul nagyra nonek azok az eletkorulmenyek, akkor mar nem fogja megerni a multiknak Kinaval dolgoztatni, tehat vissza fog esni a kinai gazdasag es vele egyutt az eletszinvonal is.
"Szómiszó, jelenleg Kína jobban rá van utalva nyugatra, mint nyugat Kínára. HA elzárkózna az USA/EU/Japán trió kínától, az elején biztos nagyon nehéz lenne, de aztán beindulna a belsõ piac és a kényszer miatt az ipar." A fejlett nyugattal mi történne ha hirtelen 5x-ére emelkednének az árak? Mert kb ilyen különbség lenne ha nyugati fizetést kellene adni az embereknek.
"Ez mind szép és jó, de õk ezt azért tehették meg mert feláldozták az életkörülményeiket a gazdasági fejlõdés érdekében."
A kínai életkörülmények folyamatosan nõnek. Lassan de nõnek. Az emberek pedig nem a tényleges életkörülményük alapján érzik jól/roszul magukat, hanem csak a változásokat érzik. Ha azt érzik hogy nagyon lassan de folyamatosan könnyebbül az életük, akkor elégedettek.
Ellenpélda kis hazánk ahol, bár világviszonylatban az életkörülmények még jók (magas szintû orvosi ellátás, erõs szociális háló, nagy arányú saját lakástulajdon), viszont ez folyamatosan romlik. Éppen ezért az emberek elégedetlenek.
Nem kell itt túllihegni a dolgot. Nem lesz háború. Max hadgyakorlaton "lövik" majd egymást.
Tény hogy az USA el van adósodva. Elõbb utóbb csökkenteni kell a kiadásait. Mivel tudja? Leépíti a haderõt. A világnak viszont kell egy "világrendõrség". Eddig USA volt, a jövõben valaki más lesz az, valsz. Kína. Viszont az éppen aktuális világhatalomnak kell egy akkora hadsereg amivel az egész világon jelen tud lenni.
"kína rendelkezik több igen ritka, hadi és modern iparban használatos fém legnagyobb készletével. És ugye épp tavaly intettek be néhány esetében, hogy bocsi, de nekünk is köll nincs több export."
Ezt a hulyeseget meg felejtsetek mar el!
Kb. hasonlo merteku keszletek vannak Californiaban is, amit csak a kinai dompingarak merteke miatt zartak be 2002-ben. Mar kb 2 eve dolgoznak az ujranyitasan, mely iden fog megvalosulni, kibovitett es modernizalt formaban.
Ezenkivul szinten a kozeljovoben nyilik meg a vilag legnagyobb REE banyaja Mount Weld-ben, Ausztraliaban, melyet $500 milliobol fejlesztettek fel.
Amugy Kina azert emelte fel az arat a REE-knek, mival mar olyan merteku kornyezeti szennyezest okoztak maguknak es olyan szinten kezdenek kimerulni a keszleteik a felelotlen kitermeles miatt, hogy nem tudjak tovabb folytatni ilyen tempoban a banyaszatot. Szoval ezt ne emlegessuk kinai sikersztorinak, mivel iszonyatosan megszivtak.
"Kína lehet hogy nem tud fejlettebb vadászgépet csinálni az usákoknál, de 10x annyit biztosan szembe tud velük állítani, vagy akár többet is"
Es nem. Azt nem lehet a muanyagpoharak es a gumipapucsok gyartosoran eloallitani. Egyszeruen nincs megfelelo kapacitasuk high-tech katonai rendszerek gyartasara. Arrol mar ne is beszeljunk, hogy minden fejlettebb repulogepuk hajotmuve Oroszorszagbol szarmazik mivel azt egyszeruen a mai napig nem tudjak masolni.
"És egy légiharc meg nem úgy néz ki, hogy felmegy 20 amcsi faszagyerek és lelõ 200 vágottszemû lámát."
Amugy a Raptor eseteben kb. igy szokott zajlani es nem csak a vagottszemuek ellen, hanem meg a 4. generacios nyugati gepek, nyugati szemelyzete ellen is hasonlo eredmenyt tudnak elerni.
"Radar nem látja, szembõl b.szhatják az infrát is, akármilyen felbontású"
Ez a nagy baromsag. Ilyen gepuk eddig egyedul a Klingonoknak es a Romulanoknak volt. A bolygonkon levo "stealth" gepek, mind alacsony eszelelhetoseguek, egyik sem eszlelhetetlen. Foleg nem olyan szintu AEW erokkel ami egy CSG-nek van. Csak az a kerdes, hogy milyen tavolsagbol lehet oket erzekelni. A J20, jelenlegi formajaban nem tul eros ebben. Csak meg kell nezni a hatjomuveit (hatalmas radarreflexios feluletek). Meg majd pont az USA-nak fognak ujat mutatni, aki mar 30 eve hasznalja a technologiat...
"Kínának van nukleáris torpedója"
A kinai tengeralattjarok kb. a CCCP es az USA 50-60-as evek technologiai szintjen vannak. Azokkal meg ugyan nem kerulnek torpedoinditasi tavolsagba egy CSG-hez.
"meg tudnak közelíteni rakéta hatótávnyira"
Egesz pontosan milyen AShM rendszerrel szandekozod tamadni a hordozo csoportot?
"plusz kicsinálják az Aegis osztályú cirkáló radarját"
AEGIS osztaly nincs. Ticonderoga es Arleigh Burke osztaly van, ami rendelkezik AEGIS rendszerrel. AEGIS = Airborne Early Warning/Ground Environment Integration Segment. Annak a phased array radarjat mivel akarod kicsinalni? Arrol nem is beszelve, hogy mivel ezek halozati rendszerek, ha az egyik hajonak bukna a radarja, a tobbi felszini vagy legi elem atveszi annak a szerepet. Az AEGIS az nagymerteku szovjet 'saturation' tamadas elharitasara lett kifejlesztve ahol szazaval ropkodtek volna a szuperszonikus AShM-ek. Ettol meg nagyon-nagyon messze van Kina!
btw: Repulogep-anyahajo mar vagy 100 eve nem letezik. Ma mar csak repulogep-hordozok vannak.
Azért, ezek a sárgák elég fanatikusak szoktak lenni. II.Vh, Vietnam, Kambodzsa, Korea. Rengetegen vannak. Az USA-ban is. Számszerû fölényüknél fogva, egyszerûen, bottal agyon agyonverhetnék a F-22-es pilótáit még a földön. Nem is értem, minek nekik légierõ...
Ez mind szép és jó, de õk ezt azért tehették meg mert feláldozták az életkörülményeiket a gazdasági fejlõdés érdekében. Ennek pozitívuma az, hogy nagyhatalom lettek és egy szûk réteg élvezi is ennek az elõnyeit.
Hátrányai:
-létminimum alatt élõ emberek milliói -szegénység, fõleg vidéken -komoly környezeti károk(Sárga-folyó, Jangce nagyon szennyezett)
Tehát semmivel sem különb a nyugati, kizsákmányoló kapitalista világtól. Persze Nyugat- Európában vagy USA-ban azért többet engedhet meg magának egy egyszerû melós.
Errõl a görög világbirodalomról azért pár szót ejthetnél... :-)
A kínai ipar nagyon fejlett, csúcsminõségû árut képes elõállítani. A hozzánk kerülõ szemét az importõrök nyerészkedésének köszönhetõ. Addig faragnak az árakból, míg a kínai elvtárs, azt mondja, jó még ebbõl az árból el lehet készíteni, de akkor a minõség erõsen romlik. És a kereskedõ, még tovább farag...
Innovatívak!!! Egy ismerõsöm kiment zoknit gyártatni, hogy majd csak talál egy üzemet. Némi félreértés után egy forgácsoló üzemben kötött ki, ahol egy maszatos, olajos ruhájú szakinak adta elõ, hogy õ bizony zoknikat szeretne. Az esztergályos erre közölte, a legjobb helyen jár! :-))) Fél órán belül, már a mintákból vállogathatott. :-DD
Ezek a képek azért lehetnek csalóak is. Kína esetében nem, de pl Dubai is így néz ki, de nem az arabok mérnöki tehetsége miatt. Ha látok egy doc filmet az összes mérnök, vezetõ stb Európai, a munkások indiaiak, az arabok meg max a pénz adják hozzá, eszet azt nem sokat.
A kínai gazdaság egyedül nem lenne képes megelõzni a nyugatot, ahhoz a nyugat is kell! A modern gyarmatosítás már nem csak fegyverekkel történik. Lásd az izraeli elszólást, mikor kérkedtek vele. Tehát Kína nem fogja sohasem megtámadni az USA-t, mert nem áll érdekében. De a gyarmatait bizonyára szeretné megtartani, növelni és többek közt az USA-tól megszerezni (elsõsorban gazdasági úton). Ezért fontos a lopakodó, mint erõdemonstráció, hogy az USA sem gondoljon arra, hogy jó lenne Kínát móresre tanítani.
Kína 7 év alatt átszámítva 720Mrd Ft-ból csinált 377 km vasutat, aminek a 75%-a híd/alagút, 7 év alatt, 50ezer ember dolgozott az ügyön. Felénk ennyi pénzbõl 15 km metró se készül el. Szóval el lehet gondolkodni az EU/USA felsõbbrendûségén, ha gyártásról van szó. A dolog másik szemszögbõl: Ha anyag és eszközköltséget nullának vesszük, mert ugye hídépítéshez meg alagútfúráshoz ugyebár 1 szaros csákány se kell, akkor 1 fõ, 1 hónapra lebontva: 720000MFt/50000fõ/7év/12hó=0,1714MFt, vagyis havi 171400Ft-ba kerül ott 1 fõ munkája úgy, hogy ebben benne van az általa használt gép, anyag, kisf.szom költsége is. Namost ezt nézd meg USAban vagy EUban - még ha nem közbeszerzésrõl beszélünk akkor is bejátszik egy 10x szorzó lazán, de lehet hogy 100x is. Vagyis teljesen reális felvetés az, hogy Kína lehet hogy nem tud fejlettebb vadászgépet csinálni az usákoknál, de 10x annyit biztosan szembe tud velük állítani, vagy akár többet is. És egy légiharc meg nem úgy néz ki, hogy felmegy 20 amcsi faszagyerek és lelõ 200 vágottszemû lámát. Mert mondjuk mi van ha azok a lámák nem az amcsi vadászgépekre hajtanak, hanem lopakodva, mély repülésben (mert lopakodók) megközelítik a köteléket, és kilövik a rakétáikat a hajókra/radargépekre/légi utántöltõkre? A lopakodókat nem pofozógépnek kell használni, hanem besurranni, akkora kárt okozni ami a gép értékének többszöröse, utána meg már tökmind1 mi lesz. Radar nem látja, szembõl b.szhatják az infrát is, akármilyen felbontású, semmi se látszik egy ilyen gépbõl, optikai megfigyelés meg víz fölött repülõ ellenség ellen nem elég hatásos. Szóval ha alacsony repülési profilban meg tudnak közelíteni rakéta hatótávnyira egy anyahajó köteléket, akkor onnan kezdve az amcsik kukázhatják az anyahajóikat, vagy legalábbis totál át kell gondolniuk az anyahajó hadviselésüket, mert az eddig arra épült, hogy az anyahajót semmi se tudja megsebezni. Ha az anyahajónak csak a felszálló fedélzetét megrongálják - bár Kínának van nukleáris torpedója, szóval nemigen szarakodnának a fedélzettel - plusz kicsinálják az Aegis osztályú cirkáló radarját, onnan kezdve az amcsi köteléknek meszeltek - lehet õket agyaggalambnak használni.
"Szerintem Kínának már titokban min 10 év van lopakodó vadászgépe, mert a nyilvánosságnak bemutatott és majd pár év múlva hadrendbe álló gépek az éppen kifutó széria már :D"
Csak az a titkos, amit fejlesztenek. Ami már hadrendbe állított, azzal villogni szokás. Az ok pedig egyszerû. Ha nincs kész, akkor az ellen is belekezdhet a fejlesztésbe, de ha már kész van, akkor az ellent lehet megfélemlíteni.
"Nem olvastam el a cikket, de a kommentek alapján az esett le, hogy Kína le fogja bombázni az USA-t... :|"
lol Na ezért erre mernék fogadni nem kis összeggel... Nem kell félteni azokat az amcsikat...
"Ami a hadrendbe állítást illeti, azért érdemes megfigyelni, hogy az F22-est már a 80-as évek végén elkezdték fejleszteni. Az elsõ repülése 1990-ben volt! És csak 2005-ben állt hadrendbe! Az 15 év az elsõ felszállástól. Szal ha csak hasonló ütemben is haladnak a kínaiak, akkor az a 2017-es hadrendbeállítás igen necces lesz, vagy erõs kompromisszumok árán lesz lehetséges."
Ha kész van egy prototípus, akkor csak elhatározás kérdése, hogy mennyi idõ után kezdik el sorozatgyártani. Lásd, II. világháború. Akkor nem kellett a szenátusnál kilincselni, hogy rendeljenek már belõle. Kínánál meg ilyen probléma nincs. Ha kell ezer darab belõle, akkor legyártják. Amerikában, ha a tábornoknak kell ezer darab, akkor meg elkezdenek lobbizni a különféle bizottságoknál, és kilencszer visszadobják, hogy az adófizetõk pénze másra kel, mire beadják a derekukat. Kínában meg telefon a pártközpontból, azt rákerül a pecsét.
Olvasgattam a hozzászólásokat. A cégem többek között kínai termékeket importál, és ad el idehaza. Tény, hogy van néhány termék, amit még nem "loptak" le a kínaiak. De az a kisebb rész. Nagyobb részben a multik ott gyártatják a márkás cuccaikat, mi meg lefexünk a márkanévnek. Tudnék sorolni jópárat, de csak egyet, azt is név nélkül. Egy csatornatisztító berendezést kértek tõlem, pontosan meghatározta a megrendelõ, melyik márkára hasonlítson. Megtaláltam a kínai gyárat, amelyik gyártja a nagy-nevû német cégnek a kérdéses berendezést. Közölték, hogy szerzõdésük szerint piros mûanyag borítással nem árulhatják, jó lesz-e sárgával. (Mert a sárgáknak azt engedélyezték, hahaha.) Persze, hogy jó volt, hiszen 1/4 áron tudtam így a megrendelõmnek adni..... A megrendelõm azóta is elégedett a cuccal. Voltam kinn, elképesztõ dolgokat láttam. Pl. egy üveg 50% rizspálinka falun 150Ft, a városközpontban 2000Ft. Pontosan tudják, kinek mit mennyiért. Ha pl. egy kínai mérnök nem megy haza, pedig "invitálják", autóbaleset áldozata lesz. Úgyhogy inkább hazamegy. Mellesleg 1500 éve még a magyarok is így rendezték az alatvalóik dolgát, csak mi elfelejtettük, mert a demokrácia nem így mûködik, õk meg elõvették a 3000 éves könyveiket, hogy-s mint mentek akkor jól a dolgok, aztán meg letojják a felháborodott demokráciavédõket....
Na most már meg is kaptad érte! De csak hármat, örülhetsz :)
Szerintem Kínának már titokban min 10 év van lopakodó vadászgépe, mert a nyilvánosságnak bemutatott és majd pár év múlva hadrendbe álló gépek az éppen kifutó széria már :D
Nem olvastam el a cikket, de a kommentek alapján az esett le, hogy Kína le fogja bombázni az USA-t... :|
Azért lett belõle négy bp, mert régebben minden cikkhozzászólás teli volt ezekkel a mondásokkal, aztán gondolom mint elrettentõ példa. Olyan ez, mint amikor a jogvédõk milliókra büntetnek valakit egy .mp3 zenefájl letöltéséért...
Az MIT-n a posztgraduális képzésen résztvevõk 44% külföldi, annak meg közel fele kínai. Azoknak a külföldi mérnököknek az állására, akiket még mostanában alkalmaztak/alkalmaznak a nagyobb tapasztalatuk miatt, egyenként több száz olyan kínai jelentkezõ van, akik a legjobb nyugati egyetemeken végeztek, és Kínában hajlandók napi 12 órát dolgozni, annak töredékéért, mint amennyit az USA-ban keresnének. Shanghai
Peking
Dalian
Tudom, ez errefelé tabu. De leírtam mind a három népszerû mondást, hogy más ne kockáztasson...
Azt írta rá, hogy: nem kellett volna. Én sem értettem, csak utána nézegettem meg miért kapnak mások. Igen erõs, obszcén káromkodásért kaptak 1-2 büntit. Pedig ez a J-20 aztán nehogy a terroristák kezére kerüljön:)
"Ide értendõ a számszerûsíthetõ pénzügyi elõny, és a munkaerõ megfizethetõsége is jócskán ennek a számlájára írható, de ettõl függetlenül még Washingtoné az MIT, szóval nincs ez még leírva... ;)"
Pénzügyi elõny? Nofene, és ha a nyugat nem veszi meg a kínai biszbaszokat mibõl lesz pénze?
Munkaerõ megfizethetõsége? Azért vannak oylan dolgok, amiket nem lehet 13 éves gyerekekkel dzsunkákon összetákolni. Egy lopakodó vadászrepülõ például pont ilyen.
Szómiszó, jelenleg Kína jobban rá van utalva nyugatra, mint nyugat Kínára. HA elzárkózna az USA/EU/Japán trió kínától, az elején biztos nagyon nehéz lenne, de aztán beindulna a belsõ piac és a kényszer miatt az ipar.
Ajjaj ilyet leírni! Hogy "Csak nehogy terr..." Engem 4 büntiponttal jutalmaztak legutóbb ezért! Kíváncsi vagy mennyit kapsz érte. A Japán lopakodóról nem is tudtam.
Elárulom most is tele van a piac 5öd árú a csúcsnál nem sokkal rosszabb telefonokkal, neves, nem kínai gyártóktól. Sõt bármely technológiára igaz, hogy a csúcs nagyságrenddel drágább, mint a következõ lépcsõfok.
"Meg azért a "made in csájna" kifejezés nem véletlenül lett az elmúlt 10-15 évben jóformán a gagyi megfelelõje..."
nem ám! a nyugati cégek terjesztik, mert be vannak fosva... miközben minden elektronikai cucc made in csájná (igen még a fos apple cuccok is), na meg egész országoknak építenek "gagyi" mobilhálózatokat, és olyan olcsón gyártanak olyan jó cuccokat amikre a nyugati cégek nem képesek...