2006. december 26. 13:16, Kedd
Az idei év meglehetősen vegyes képet mutat hardvertéren: számos fontos fejlemény történt, ám az igazi változások csak jövőre várhatók. Nem szűkölködtünk azonban a bejelentésekben, új fejlesztések bukkantak fel, ízelítőt kaptunk a 2007-re tervezett újdonságokból, miközben sokak által ismert nagy nevek intettek végső búcsút. Végre elkészültek a következő generációs konzolok, és míg egyesek a jelenlegi megoldások hibáival küszködtek, mások előremutató technológiákon dolgoztak és dolgoznak.
Kezdjük a sort az asztali számítógépek területén bekövetkezett változásokkal, hiszen nagy valószínűséggel ezek érintik a szélesebb közönség legnagyobb részét. Itt egyértelműen az ikermagos processzorok vitték a prímet, hiszen bár az első fejlesztések már 2005-ben megjelentek, az elterjedés komolyabb fázisa idén játszódott le. A csúcskategóriából szép lassan
leszivárogtak a két processzormagot magukba foglaló példányok, tovább növelve a teljesítményt, valamint lejjebb szorítva a hagyományos felépítésű elődök árait. Az AMD esetében mindez átfogó
foglalatcserével járt együtt, aminek eredményeként végre támogatni kezdték a DDR2 memóriát.
AMD Athlon X2 5200 - az Intel ellen ez is kevés
Az Intel eleinte a már kiöregedő Pentium és Celeron családdal folytatta a versenyt, de már gőzerővel dolgozott a következő generáción, amely kiérdemelte az új nevet. A Conroe kódnéven, majd Core 2 Duo hivatalos megnevezéssel érkező sorozat olyan jól sikerült, hogy több év után ez minősült az első valóban komoly válasznak az AMD felől érkező kihívásra, amely éppen a K8-architektúra által
erősödött fel. A nagyobbik processzorgyártó azonban igencsak előreszaladt és már a négymagos utódokon, valamint a gyors technológiai váltáson törte a fejét, miközben riválisa picit lemaradni látszott.
Az órajelek nem sokat változtak, nagyjából 2-2,5 GHz között stagnáltak. A hangsúly - amint azt sejteni lehetett - a magok számára és a csíkszélességre helyeződött át. Itt megint az Intel ragadta magához a vezetést, mégpedig a 65 nanométer
gyorsított bevezetésével, nagyarányú
beruházásokkal, valamint az új technológiák -
DDR3, PCI Express 2.0 - korai, jövő évre tervezett - támogatásával. Az év második felében bemutatták az első
négymagos processzort, a
45 nanométeres chipet, miközben az AMD is lerántotta a leplet
négymagos Opteronjáról.
Elbúcsúzott viszont a Pentium és Celeron család, amely jövőre végképp eltűnik a kínálatból.
A konzolok piaca az év első felében az Xbox 360 lassú
térhódításától, valamint a nagy vetélytárs állandó késlekedésétől volt hangos. A Microsoft üdvöskéje eleinte minden ellenállás nélkül nyomult előre, a Sony legfeljebb
szavakkal tudott visszavágni, mígnem novemberben végre
elrajtolt a PlayStation 3, illetve a
Nintendo Wii. A Microsofttal és a Sonyval ellentétben ez utóbbi nem a teljesítményre és a minden eddiginél jobb grafikára helyezte a hangsúly, hanem az élményre, amit az
újszerű vezérlőre alapoztak. Eddig bejött az elgondolás, hiszen míg a PS3 esetében
jelentős hiány tapasztalható, az olcsó Wii - amelyen ráadásul a Nintendo már most szépen keres, tekintve a
160 dolláros előállítási költséget - szinte mindenhol
kielégíti a vásárlói igényeket.
Előtérbe került viszont a kiegészítők, valamint az online szolgáltatások fejlesztése, amelyet mindegyik fél igyekszik a maga javára fordítani. Redmondban az Xbox Live
megújításán dolgoznak, a Sony
saját megoldását fejleszti, az eddigi tartalmak mellett pedig megjelentek a mozifilmek, előzetesek, illetve a zenei anyagok, miközben a kommunikációt is igyekeznek megkönnyíteni a játékosok számára. Itt több terület találkozhat, és nagyobb hangsúlyt kaphat a konzolok kiegészítése, legyen szó akár új
optikai meghajtókról, vagy egyéb kiegészítőkről.