Aki még nem látott egy aktívan versenyző céget közelről...
Ugyanolyan ez, mint a korrupció. Mostanában minden kormány lebukik, hogy milyen korrupt, de 15-20 éve bezzeg még milyen tiszta volt mindenki... Vagy csak 100x nehezebben és lassabban és korlátozottabban tudtak az információk áramolni, manapság meg már azt is tudja mindenki azonnal, amire nem is kíváncsi?
Én a műszaki megközelítésről beszélek. Mindenki más a képfelismerésen túl más is használ, mert NYILVÁNVALÓK a korlátok. Erre a nagyszerű kitalálja, hogy majd ők máshogy, mert mindenki hülye, de ők jó helikopterek.
Az egész Tesla egy túlhájpolt szemét.... vezettem párat, megy meg minden - de belül egy hulladék a minősége, sehol nincs egyik komoly márkához képest összeszerelési minőségben. A fényezés az egyik Model 3-on meg nem narancsos volt, hanem már inkább grapefruitos...
SapceX-nél is ez volt. Mindenki eldobható rakétákat használt, mert nyilvánvalóan csak úgy lehetett csinálni. Erre jött a SapeceX mert ők jó helikopterek és okosabbak mindenkinél. És megcsinálták. De a rakétáknál még kisebb a forgalom és pár nem tervezett gyors szétszerelés kevesebb jogi problémát okozott. De nem is raktak beléjük embert, míg a problémákat meg nem oldották.
Legendának ez jó volt. Valójában az első függőlegesen leszállásra képes dolgot 1996-ban már megalkották. Szóval semmi olyasmire nem vállalkozott a SpaceX, amiről nem bizonyították már be koncepcionálisan, hogy lehetséges...
Ja, és nehogy azt hidd már, hogy egy musk zsenije volt. Egy csavart nem tudna az az ember megtervezni szerintem. Ő csak a pénzember. A céget meg állami megrendelés mentette meg a csődtől...
"Valójában az első függőlegesen leszállásra képes dolgot 1996-ban már megalkották."
A forgalomban csak optikai infok alapjan kozlekedni kepes (embervezette) jarmuveket pedig mar az okorban feltalaltak. Pont ezt mondta Musk is, azaz ha jelenleg az emberek kepesek csak latassal autot vezetni, akkor egy szoftvernek is kepesnek kell lennie.
A spacex azt bizonyitotta be, hogy lehet gazdasagosan hasznalni azokat a technologiakat, amik mar evtizedek ota a rendelkezesunkre alltak. Kiserleti korulmenyek kozott a tisztan optikai navigacio is lehetseges mar regota, de nem volt gazdasagos a hasznalata.
A gond nem a lidar-ok elhagyasa, hanem a kocsikban levo kamerarendszer minosege. Az ember nagyon gyorsan kepes a fokuszpontjat valtoztatni, mind pozicioban, mind melysegben. A melysegi info-t eloallito biologiai neuralis halozat optical flow-ja ehhez a referenciaponthoz kepest szamolja a melyseget, a ponthoz kepes negativ es pozitiv elojelekkel, a ponttol tavolodva csokkeno pontossaggal. Plusz vegez meg szemenkent mozgasdetektalast, ami mozgo jarmu eseten idobeli optical flow alapu melysegi terkepet is general. Ezt szegmentalja tovabb a latasert felelos reteg. Az utkozeselkeruleshez igazabol nem is kell mas, a navigaciohoz szukseges csak a kozelekedesi jelek es az ut felismerese.
Tehat a gond az, hogy a kocsik kamerarendszere nem kepes valtoztathato fokuszpontu sztereokepet eloallitani minden iranyban es ezt korrelalni melysegi terkeppe. Kis, gyors, magneses vagy piezo szervokkal szerelt sztereo kamerak lennenek az idealisak minden mostani statikus kamera helyere. Vegul az ezekbol kimeno melysegi terkepeket kellene korrelalni a jarmu fejeben levo nagyfelbontasu voxel map-be, hogy megkapjak ugyanazt a terkepet amit egy lidar allit elo. (Stanley is ezt csinalta a DARPA versenyen, lidar es gps korrelacioval kiegeszitve) Cserebe nagysagrendekkel nagyobb felbontast adna a rendszer mint amit tisztan lidar-ral el lehet erni. Ha csokkenteni akarjuk a koltsegeket, akkor eleg egy ilyen kamerarendszer, mozgathato allvanyon, hogy korbe tudjon nezni, de a tobb, korben elhelyezett szenzor jobb eredmenyt ad es szerencsere csak linearisan skalazodik a hardverigenyuk.
Tehat a feladat nem lehetetlen, de picit emberibb kamerarendszer es egy nagysagrenddel nagyobb neuralis kepfeldolgozo kapacitas kellene. (a fenti algoritmusokbol mar tobb mint ket evtizede van tisztan neuralis implementacio) A rendszer hardverigenye tovabb optimalizalhato valtozo pixelsurusegu rgbw cmos szenzorok hasznalataval, de tudtommal ilyeneket jelenleg senki nem gyart es a korrelacios matrixok betanitasa sem trivialis.
ps: A lidar a fentieknel olcsobb, viszont ha minden autoban lidar van, akkor nagyon konnyen vakitjak meg egymast, igy hosszutavu es precizebb megoldasnak tovabbra is a passziv optikai feldologzas tunik.
Ez a cikk tömény baromság, a szokásos Tesla FUD tipikus példánya.
"Per is indult, a kereset szerint a Tesla "hamis és félrevezető" kijelentéseket tett, és hogy a Tesla "jelentősen túlértékelte" az Autopilot és a teljes önvezetés biztonságát és teljesítményét."
A pert a rossz időben Tesla részvényekkel spekulálók indították azzal az abszurd céllal, hogy így kompenzálják, amiért rosszul mérték fel az árfolyam kockázatokat.
"Ez kiegészül az NHTSA két, az Autopilotot érintő vizsgálatával."
A vizsgálatoknak az égvilágon semmi közük az említett perhez.
"A vállalat azonban a teljes önvezetéssel kapcsolatban nem tudott jelentősebb fejleményeket felmutatni"
Ezt konkrétan ki állítja? Egyáltalán mi számít "jelentősebb fejleménynek"?
Ami a lidart illeti, Andrej Karpathy elég világosan elmagyarázta, hogy miért döntöttek a lidar elhagyása mellett:
https://www.youtube.com/watch?v=_W1JBAfV4Io
A lényeg nem az olcsóság (az csak hasznos melléktermék), hanem a lidar által létrehozott adatokat irdatlanul nehéz a kamera adatokkal együtt trainingre használni. Egyszerűen kezelhetetlen mennyiségű, gyakran egymásnak ellentmondó információról van szó, ami az önvezetés során többet árt, mint használ. Andrej Karpathy már nem dolgozik a Tesla-nál és ez az iterjú a távozása után történt, így ha az AI részleg vezetőjeként ellenezte volna a lidar elhagyását vagy ha ebben Muskkal bármilyen konfliktusa támadt volna, akkor nyilván elmondja. (Még mielőtt belemennénk: a titoktartási nyilatkozatok a témákra vonatkoznak, nem a személyes véleményekre, azaz ha bármi ilyesmit aláírt volna, akkor egyáltalán nem beszélhetne az önvezetésről, de egyetlen cég sem írhatja elő egy volt alkalmazottjának, hogy egy adott kérdésben milyen véleményt kell képviselnie.)
"Valójában az első függőlegesen leszállásra képes dolgot 1996-ban már megalkották."
És azóta csak a SpaceX-nek sikerül orbital-class hordozórakétával megoldania. Eddig 181 alkalommal.
"Ja, és nehogy azt hidd már, hogy egy musk zsenije volt."
Szalmabáb érvelés, mert nem állított ilyet.
"Egy csavart nem tudna az az ember megtervezni szerintem. Ő csak a pénzember."
Jah Spielberg is csak kifizeti a stábot, a filmjei meg legyártódnak maguktól. Csak valamiért az ő filmjei sikeresek. Gondolom minden alkalommal vakszerencse.
"A céget meg állami megrendelés mentette meg a csődtől..."
A SpaceX-et valóban a NASA szerződés mentette meg a csődtől, viszont azt a pénzt nem ajándékba kapták, hanem szolgáltatásért cserébe (méghozzá az akkori konkurenciához képest jóval nyomottabb áron). Azóta a SpaceX már 140 milliárd dollárt ér és a bevételük jelentős része nem állami megrendelésből származik.
És ha a rakétát sikerült megoldani, akkor nyilván az önvezető autót is sikerülni fog megoldani kamerákkal. Lehet, hogy sikerülni fog, csak az ok-okozati összefüggés nincs meg. Mert ugye ha szépen festek, attól még nem biztos, hogy szépen énekelek is, pedig mindkettő művészet.
Ez eléggé öszetett dolog és részben mindenkinek igaza van. Mert jelenleg valoban a tisztán kamera általi önvezetés még nem jó vagy legalább is nem lesz jobb mint a emberi látással, mert a kamerával ugfyan ugy nem lesz képes azokat az akadályokat leküzdeni mint az ember, este ,ködben, esős időben és vakito napfényben ugyan ugy nem képes az észlelésre. Ezek kiküszöbölésére lett volna jo a lidar és már szenzorok. A másik oldala meg az, hogy kamerával megszuntethető a járulékos szennyezések és behatások amik a kibocsájtott hang lézer és rádiohullámok okoznának ha több milélio auto használná ezeket.
Mert elég belegondolni, hogy lehet a kocsival nincs semmi gond, de olyan visszatükrözödések és interferenciát okozna a többi auto, hogy megtévesztené egymást sőt még akár más hálozatokat is a komunikácioban vagy a számitogépes rendszerekben. Ha innen nézzük a dolgot akkor a kamerás rendszer sokkal jobb elgondolás.
ÉS igen mindenki fikázza muskot, hogy szembemegy az árral, de épp ezért fejlödik gyorsabban, mert mer olyan dolgokat kitalálni bevezetni amit a többi autogyárto nem, Lehet, hogy hetente ad ki frissitést a teslához, de hány frissitést ad ki egy másik autogyár olyan autohoz amit már legyártott? szinte egyet sem. Pedig biztos lenne sok olyan dolog a mostani kocsikban is aminél szoftveresen lehetne javitani vagy finomhangolni, de mégsincs sehol egy olyan felóület az autogyártoknál ahol egyáltalán lehetne jelezni a problémákat és , hogy félévente lehessen frissitést leszefni amibe talán javitják ezeket. Még a beépitett GPS térképekhez sem gyakran van frissités a régi autogyárak által.
Ugyhogy akik ezekre panaszkodnak azok valamilyen befolyás alatt álnak a régi gyárakkal , és nem tetszik neki,hogy a régi rendszert igy megboritja valami .
Pontosan. És a SpaceX sikeréhez 0 köze van musk nemlétező műszaki vénájának és tengernyi kummantásának.
Látom nem érted. A MŰSZAKI sikerességhez semmi köze. Aki olyan műszaki faszságokat beszél, amit a középsulis fizikával a földbe döngölsz, akkor ott musk marketing faszságai, a gyök2 nép, az olcsó pénz és a kormány megrendelés az, ami faktor volt, hogy a SpaceX túlélt és most már prosperálhat.
Műszakilag bárki lezavaratza volna a projektet aki felvállaja kockázatát. A benne levő mérnökök és az általános műszaki haladás mellett sikerült. Senki nem akarta ezt bevállalni. A "szabad verseny"* hazájában is jól alányúltak egy valag állami pénzzel egy privát cégnek, mert ciki lett volna, ha bedől a "sztártáp men".
A videón jót röhögök, amikor teli a net videóval, ahol full üres úton a kocsi összevissza bénázik. Vagy amikor majdnem azonos sebességű bringás mellett kishíján elcsapja, stb.
De hát könnyű eladni a fost, amikor az embernek nem vásárlói, hanem hívei vannak. Ott nincs bizonyítási kényszer... Utoljára szerkesztette: militavia, 2023.03.27. 19:52:59
én is csak röhögök, hogy amikor az emberek mindenbe belekötbnek, mert 1 nem érdekli a téma de beleszol, 2 zsigerből ellenszemves neki 3. ha bele sem gondol a dolgokba. Egyrészt hol van tele a net ilyenekkel? nem lehet, hogy csak azért van fenn a net mert az elégedetlen vásárlok felteszik ,de az a több 100 ezer ember aki meg használja probléma mentesen az meg nem ? Tudod ez olyan mint a 2/3ad.
Amugy ha annyira szar musk akkor mutass valakit a BMW audi vagy Fordnál aki jobban megtudja csinálni az onvezetést? lidarral meg mindenfélével? sehol nincsenek még mindig , nem hogy online nem frissitik a kocsijaikat,de frissités sincsen rájuk, megvetted onnantol ök leszarják, hogy lehetne még javitani rajtuk, hord a szervizbe amiért ugyan ugy fizethetsz.
Szar a SpaceX, ha igen akkor miért sikerült nekik ilyen rövid időn belól kifejleszteni nem 1 nem 2 rakétát és már összesen több fellövésük volt mint a NASA-nak összesen és nem mellesleg hiba nélkül.
A probléma ott van, hogy mer máshogy gondolkodni máshogy megoldani dolgokat és ez nagyon nem tetszik azoknak akik a meleg fosban szeretnék megszedni maguknak és nagyon nem tetszik ,hogy felkavarja az állovizet. Ezért lépten nyomon csak azt keresik, hogy mi az a legkisebb hiba probléma amivel lehet rá mutogatni, de nem azt nézik, hogy mit ért el és hogyan.
LEhet, hogy Musk nem muszaki ember ,de Ő az aki kigondolja a dolgokat és nem engedi , hogy mások megmondják neki, hogy azt igy nem lehet , mert akkor minden maradna a régiben.
Egyrészt hol van tele a net ilyenekkel? nem lehet, hogy csak azért van fenn a net mert az elégedetlen vásárlok felteszik ,de az a több 100 ezer ember aki meg használja probléma mentesen az meg nem ?
Jellemzoen nem. A beta teszterek kozott sokan vannak, akik feltoltik a youtubera a tapasztalataikat. A benazos videok is toluk szarmaznak foleg, meg a frissebbek is, amiken latvanyos a fejlodes.
Kiveve, ha Dan O'Dowdnak hivnak es uzletileg kellemetlenul erint, ezert nem sajnalod a penzt a Tesla lejaratasara. Utoljára szerkesztette: Nagydög, 2023.03.27. 21:40:40
szaros hyperloopra = egyszerű, csak az ice hockey table.. Cold Thruster kocsikon... Kocsik a szutyok alagútban, vs metró Napelem a Jupiter körüli űrhajóján, aminek teljesítményével egy teafőzés is lehetetlen lenne.
És az összes CGI hülyesége És ennek az embernek pénzt adnak projektre. Amikor egy kicsit képzettebb középiskolásnak körbe kéne röhögnie ezeket. Utoljára szerkesztette: militavia, 2023.03.27. 21:53:41
Az elmúlt 8 év komoly fejlődése, hogy a kocsi erőlködés nélkül elüt fényes nappal, tökéletes látási viszonyok között egy bringást, aki még csak nem is keresztező pályán halad, de ráhúzza a kormányt jobbra... Utoljára szerkesztette: militavia, 2023.03.27. 21:54:56
szoval láttál pár videot amiben hibázott az önvezetés és akkor az összes autó szar. anélkül, hogy tudnád az összes körülményt vagy helyzetet ami befolyásolta a dolgot levonod a következtetést, hogy mindegyik szar.
DE akkor mutass már egy másik gyártót amelyik csak egy kicsit is megközeliti ezeket a tudásokat amikkel a teslák rendelkeznek? Igen nem 100%osak, de ha mondjuk 40%ot adunk nekik akkor az összes egyéb gyár vezető segédje jó ha 5 %os.
Azt miért nem hozod fel, hogy a BMWnél egy sima sávtartást nem tudott kivitelezni és totálkárosra törte az autót a kanyarban autopályán? vagy , hogy az opelnél csak akkor ismeri fel a sávot ha fel van festve és nincs lehajto vagy gyorsitosáv mellette ,mert akkor feladja a küzdelmet, mig a teslánál ilyen nincs ott megy a sávban.
Ahogy mondtam, kettős mérce, a teslában csak a rosszat a hibát lehet keresni, mig a másikakéban semmit ott minden szép és jo.
A zagyba ültetett számítógép interfészt, meg a háztartási robottyát kihagytad. XD Olyan Musk, mint egy 5 éves ovis, aki feltalálja azt a kocsit, amit a menetszéllel termelt árammal hajtanak meg. Ez az imidzs azért karcos, hogy olyanokat talál fel, amit még senki. Szal inkább olyanokat dob fel, ami egy ovisnak, szinte minden ovisnak eszébe jut, sőt 30-40 éve meg is próbálták nála komolyabb emberek, sokkal több pénzből megvalósítani, de technikailag vagy akkor, vagy egyáltalán még most sincs volt ott a világ. A legtöbb okos ember ezeket az ötleteket, amíg valódi használható formába nem érnek, a kis noteszába tartja, Musk meg kitwitteli a világba, meg 1-2 évig bizergálja vele az embereket, lásd hype/loop. Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.03.28. 09:10:32
Nem az a kérdés, hogy mennyivel tart előrébb a Tesla az önvezetéssel, mint más gyártó, hanem hogy ezen az úton haladva el lehet-e oda jutni?
A kérdés az, hogy mi is a vezetés egyáltalán, miért tud az emberi agy, töredék infó alapján (no GPS, no térkép, no 8 kamera, esetleg lidar, meg mindenfajta szenzor, tökre lekorlátozott látótér stb.) akár már KRESZ + 30 órás autóvezető tanfolyam után akár jobb és gyorsabb, nem korlátozott döntéseket hozni, mint egy Tesla? Hogy van ez?
Valszeg, mert az emberi agy modellje kismilliószor bonyolultabb, sokkal több paramétert tartalmaz, mint ami a mostani robikocsikban van (pl te tudod, hogy a béemvések barom módon vezetnek, ezért hagyni kell őket, a Tesla meg nem), és a szenzorok, gyak a két szép szemünk korlátozott információi csak arra szolgálnak, hogy hosszabb rövidebb idönként (pl mert pislogunk) lecsekkoljuk, hogy az agyban futó modell/modellek korrelelálnak-e a valósággal, vagy ha nem akkor melyik szintén futtatott (lásd tudatalatti) modell fog a jelenlegi helyére kerülni.
Szal lehet, hogy egy csetbot már akár regényt is ír, egy másik progi meg olyan stílusban fest képeket kreatív módon, amilyet választunk, de sajnos ez a marha monoton autovezetés szerintem még jó sokáig kifog majd rajtuk! ;)
"Musk meg kitwitteli a világba, meg 1-2 évig bizergálja vele az embereket, lásd hype/loop."
Kozben meg a japanok es a kinaiak megcsinaljak. A gond ott volt, hogy az amerikai indulok tul kis alagutat/csovet valasztottak es vakumban gondolkozdtak. A leghoki tabla viszont levego nelkul nem mukodik, szoval biztosan nem jo. Ezzel szemben a japan es a masolt kinai megoldas U alaku maglev technologiat hasznal, mukodik alagutban, csoben, szabad levegon, csokkentett es legkori nyomassal is. Raadasul az alagut/cso eseten kevesebb mint 33% a jarmu atmeroje az alagut legterehez kepest, ezzel jelentosen csokkentve a mozgas kozbeni legellenallast. A japanoknak mar van teljes meretu tesztpalyajuk egy rendes, harom kocsis maglev vonattal, mig a kinaiak most epitik a burkolt tesztpalyat, viszont nekik van uzemelo legkori maglev rendszeruk. Tehat az otlet jo es megvalosithato, raadasul tobb mint fel evszazaddal korabbi.
"A kérdés az, hogy mi is a vezetés egyáltalán, miért tud az emberi agy, töredék infó alapján ... akár már KRESZ + 30 órás autóvezető tanfolyam után akár jobb és gyorsabb, nem korlátozott döntéseket hozni, mint egy Tesla? Hogy van ez?"
Egyreszt a mai Teslak egy emberhez kepest majdnem vakok, ugyanis nincs rendes sztereokepes kamerarendszeruk. Ami van az nagyon nagyon gyenge, raadasul nincs rendesen megoldva a lencsek tisztan tartasa. (minden kamerara kellene egy automatikus ablakmoso es torlo rendszer) Egy szervosan mozgathato mozgathato fokuszpontu kamera par kellene azaz ha nem akarjuk meg nagyon gyorsan forgatni is, akkor 6 darab (elore, jobbra, balra, jobb visszapillanto, bal visszapillanto, kozepso visszapillanto). Ebbol egy Teslaban meg az elore nezo kamera par sem eleg jo.
A mogotte levo neuralis algoritmus, ami latas alapu utkozeselkerulesre hasznalhato mar megoldott, csak meg mindig tul keves neki az adat. A szenzorok bonyolultsagat es felbontasat meg meg kellene novelni egy nagysagrenddel, hogy az embert utolerje. Aztan a kepfeldolgozast hozza huzni, mert a Teslak kepfeldolgozo kapacitasa meg kb. 2 nagysagrenddel gyengebb mint egy atlagos embere.
Szoval a problema megoldott, de jelenleg meg mindig tobb szerver rack kellene a kepfeldolgozashoz es a kocsi alaparaval osszemerheto kamerarendszer. Csak 3x annyiba kerulne es a teljes utas es csomagter meg lenne toltve az elektronikaval. De mar most kepesek lennenk mukodo megoldast szallitani.
ps: Szerintem a Tesla huzza az idot, hatha a hardverek fejlodese eleri arban a megfizetheto szintet. A google kepes volt mukodo megoldast szallitani, bar sajat fejlesztesu neuralis processzorokkal es kb. egy nagysagrenddel dragabb es sokkal bonyolultabb hardverrel. (ha kell a Google rendszere megy lidar nelkul is, tehat biztosan megoldhato, csak kicsit lassabb lesz olyankor, mint egy mazsola)
Amikor valakinek a fizika és matek 2+2 nem megy, akkor az semmilyen műszaki téren ne akaron vetíteni, mert kiröhögöm. A legszomorúbb az, hogy egyes űrkutatás (!) témában mozgó YT csatornák is csontig felszopták musk szavait. Hogy ez milyen cool lesz. Ez az, ami szomorú... Ott nagyjából megmutatkozott a "szakértelem".
A csontig felszopott HL, aminek az ötlete 100 éves egy centit nem halad előre 10 év alatt, a neveteséges white paperje óta. Pénzégetés, az van, a semmire.
A MAGLEV sem tűnik fajlagosan jobbnak, egy sima high speed vasútnál. Ha engem kérdezel egy nagysebességű vasútnak nem kell 350-es tempónál nagyobb. Mivel a városközpontból képes lehet városközpontba vinni még 1000 km távolságon is lenyomja a repülőt. 1000 km felett meg repülsz és kész.
kiderült nem lehet csak a videókép elemzésre bízni a hatékony környezet felderítést. Kellenek az egyéb technikák is a megbízható működéshez, mint a LIDAR és egyebek.
" Nem az a kérdés, hogy mennyivel tart előrébb a Tesla az önvezetéssel, mint más gyártó, hanem hogy ezen az úton haladva el lehet-e oda jutni?"
Szerintem a célt nem érted. Nem az a feladat, hogy az önvezető rendszerek a világ legjobb humán vezetőit minden létező közlekedési szituációban túlteljesítsék, hanem hogy az átlagos vezetőkhöz képest (adott kilométerre vetítve) jobban vezessenek. Ezt pedig a Tesla FSD béta már most is tudja. Ha az önvezető rendszerek jobb baleseti statisztikákat produkálnak, mint az átlag ember, akkor nem az lesz a kérdés, hogy miért engedjék az AI-t vezetni, hanem hogy miért ne engedjék az embert. Természetesen vannak és lesznek is közlekedési helyzetek, amikor az ember jobban fel tudja mérni a helyzetet, mint az AI és ezért jobban reagál, viszont az AI nem szabálytalankodik szándékosan(!), hogy aztán büntetőfékezéssel büntesse azt, aki rádudál, nem rohan bele a buszmegállóba bekoxolva, hogy aztán pár hét múlva bevont jogsi ellenére megismételje ugyanazt, nem alszik el a volánnál, nem balhézik az asszonnyal, míg az utat kellene figyelnie, nem tiktok videózik, sms-ezik, selfizik vezetés közben és így tovább. Ráadásul egyetlen AI hibájából az összes tanul, az ember meg a sajátjából sem. Tehát az idő - tetszik vagy sem - az AI-nak dolgozik, a versenyt pedig az nyeri, aki régebb óta gyűjti a training adatokat. A Tesla pedig már a befejező köröket futja, míg a többiek még rajthoz sem álltak.
Az ilyen vicces beszólásokon tudok mosolyogni. Mert ez önmagában hatalmas számnak... ...tűnik. Miközben ezen időszak alatt meg mindenki más meg 700 millió kocsit vagy mennyit, akkor miről beszélünk?
Egy sima, átlag ötajtüs kocsit a hiánygazdaság előtt megvettél újan kb. 600 literes csomagartóval 5 misiért itthon, a szar Ft-tal. 15k USD. A Tesla ára hol kezdődik? Az neked hol megfizethető?
"Ezt pedig a Tesla FSD béta már most is tudja." Tudja egy frászt. Amikor egyetlen ember keze alatt lefotóznak vele több hibát 1-2 nap alatt, ahol be kell avatkozni. Ehhez képest egy átlagember nem hoz össze ilyeneket.
Ha meg buszsofőrökhoz akarom mérni, akkor hajjaj...
na igen maga az ötlet nem újdonság már 60 évvel ezelőtti sci-fik is felvetették a koncepciót. Kérdés persze az, hogy a jóval drágább pálya építés mellett mennyire életszerű a koncepció. Például ma is tudnánk építeni olyan hiperszonikus utasszállító repülőt, mint a Concorde vagy a TU-144 volt. Sokkal jobbakat technikailag az eltelt 50-60 tudása alapján. A kérdés, mindig is a gazdaságosság volt. mennyire hozna a dolog profitot és mekkora rá az igény, hogy valaki 2 óra alatt repülje át az óceánt 5-6 óra helyett. A sima utasoknak nem éri meg. az üzleti területen meg jócskán csökkent az igény a személyes utazás iránt a kontinensek közt. annyira kibővült a telekommunikáció lehetősége, hogy egy csomó esetben egyszerűbb és gyorsabb a videó konferencia. Ha valaki átrepül egy másik kontinensre, az akkor nem csak a repülési idő számít, hanem szállás kell és akár 1-2 nap kiesés. Sokkal hatékonyabb otthonról lebonyolítani egy 1-2 órás videót, mint eltolni az értékes és drága időből egy-két napot... Vélhetően olcsóbb egy a hagyományos vasúthoz közelebb álló nagy sebességű vonat üzemeltetés(mint például a japán expresszek vagy a TGV úgy 350-400 km/h sebességel), mint speciális drága csővezetékeket építeni. Hiába menne a légritkított csőben kétszer olyan gyorsan akár. Ráadásul egy csőben mozgó vonatra kevesebb utas fér, mint mondjuk egy TGV szerelvényre.
Azért ezek a problémák a TESLA esetében is igazak. Nagyjából használhatóan meg egy szabályos autópályán. Ahol egyértelműek a sávok és a táblák. Viszonylag lemegy Pestről a balatonra úgy, hogy csak 2-3 alkalommal kell belenyúlni a vezetésbe. De abban a pillanatban ahogy letér az ember az egyértelmű pályáról és elkezd menni mondjuk a Balaton északi oldalán rögtön kezdődnek a gondok. sokszor azt se igazán tudja a TESLA, hogy merre halad egyáltalán az út. Át akar rongyolni a körforgalmakon keresztben megpróbál letérni vagy áttérni a szembe forgalomnak, időnként neki ütközni az útszélen parkoló autóknak Vagyis mindent elkövet, hogy megölje a gazdáját vagy bárkit, aki elé kerül az úton. csak egy idióta bízná rá az életét vagy más életét egy átlagos magyar úton. Alkalmatlan rá, hogy nálunk rendesen működjön.
valójában a TESLA hátrább tart önvezetés szinten, mint a más kísérleti fejlesztések. Nagyjából 5 szinten szokták megadni az önvezető jármű szintjét. Ebből az 5-ös szint az, amikor beülsz az autóba és megmondod hová akarsz elmenni és az az autó elvisz oda anélkül, hogy bele kéne szolni vagy instruálni a kocsit. Közben videót nézhetsz újságot olvasol, netezel vagy akármi anélkül, hogy foglalkoznál a vezetéssel. Na ehhez képest a TESLA úgy a 2-es szintet éri el. A legújabb kísérleti önvezető járművek úgy a 4-es szint alját karcolgatják. A tesla lényegét tekintve nem is önvezető autó, hanem fejlett vezetés támogató rendszerekkel felszerelt jármű. Mint úttartás, sebesség tartás és alkalmazkodás a táblákhoz, ráfutás gátló, automatikus fék rendszer, automatikus sávváltás és ilyenek.
na igen Muskban azért csipem, hogy vannak a fickónak elgondolásai jövő képe stb. Amiknek a jó része nem valósul meg, de legalább próbálkozik a fickó. és végül is a szar kísérlet is tapasztalat valahol. Nem csak ad tapasztalatot, hogy mi sikerül, hanem az is, hogy mi nem. Tehát a csávó mindenképpen előre viszi a világot. Egy zseninek se tökéletes minden ötlete, de a hülyeségekből is tanul a világ. Nyilván Einstein minden ötlete és elképzelése állja meg az igazságot. vagy Leonardo Da Vinchi ötletei. de végül is felvázoltak a világnak dolgokat és elképzeléseket, amit aztán a világ megerősíthet vagy akár cáfolhat később. Na Musknak valami ilyen hatása van a világra. Na ő legalább tesz valamit az emberiség jővőért, mi meg akik itt fikázzuk semmit....
Végül is az első önvezető járműveket már évezredekkel ezelőtt feltalálták. Bebaszott az ember a kocsmában, majd feltámolygott a lovasszekérre aztán miközben horkolt a bakon(ha nem esett le) a lovak maguktól hazataláltak egy idő után mikor ismerték az utat már. .... :) ŐNVEZETŐJÁRMŰ.....
„van kis hazugság, nagy hazugság és statisztika…”
Huh, na most itt van 1-2 kijelentés, ami mondjuk úgy, több szempontból is vizsgálatra érdemes. "Nem az a feladat, hogy az önvezető rendszerek a világ legjobb humán vezetőit minden létező közlekedési szituációban túlteljesítsék, hanem hogy az átlagos vezetőkhöz képest (adott kilométerre vetítve) jobban vezessenek." Hát ez egy jó kérdés. A különböző szintű önvezetési kategóriáknál pont nincs olyan kritérium, hogy követelmény lenne, hogy jobban vezessen mint az ember. Ez inkább jogi kérdés. Csak mert a közlekedési hatóság hogy engedélyezhet esetleg majd, ha valaha eljutunk oda, olyan eszközt, amely rosszabbul vezet, mint az ember? De ezt csak majd statisztikai elemzés után tudjuk megmondani. Kicsit tyúk vagy a tojás kérdés, mert a statisztika kinyeréséhez eleve engedélyezni kell majd a közlekedési hatóságnak a rendszert!
"Ezt pedig a Tesla FSD béta már most is tudja." Statisztikailag hógyne. utas-km-re vetítve már az autopilotnak is jobbak az eredményei. De miért is? Csak azért mert a Tesla önvezető rendszerét autópályán használják inkább, ahol utas-km-re vetítve alacsonyabb a balesetek aránya, mint máshol, pl bonyolultabb körülmények között városban. A szinte tisztán autópályás statisztikát vetik össze a vegyes emberi használattal, itt van kérem az eb elhantolva! Az autopályán egy irányú sávok vannak, az előzés és a lehajtás a legnagyobb kihívás, nincs szembe/kereszt forgalom, és itt az autopilot is kb azt hozza, mint az emberi sofőr. Nem jobbat. A kritérium tehát nem a népmegmentő, baleseti statisztika csökkentésről szól, hanem ez egy kényelmi funkció valójában és nem több! Egyelőre ez a helyzet, ez egy feláras luxusszolgáltatás, és nem kötelező "népjóléti" rendszer, mint a légzsák, az ABS, vagy a biztonsági öv!
"Ha az önvezető rendszerek jobb baleseti statisztikákat produkálnak, mint az átlag ember, akkor nem az lesz a kérdés, hogy miért engedjék az AI-t vezetni, hanem hogy miért ne engedjék az embert." És pontosan erre vonatkozott az eredeti kérdésem, hogy vajon abba az irányba haladunk-e a fejlesztés jelenlegi megoldásaival, ami ezt eredményezi? Mint fentebb jeleztem, eleve nem is ez a gyártók szempontja, és emiatt a közlekedési hatóságé sem! Technikailag pedig jelentős kihívásokkal nézünk még mindíg szembe, ahogy kvp írja szenzor és adatfeldolgozási oldalról is. A kérdés, hogy a rendszer mikor lesz annyira jóárasítható, hogy azt alapfelszereltség és ne feláras luxus legyen és marhára nem az, hogy miért ne engedjük Átlag Aladárt a kis Szuzukijával felhajtani az útra!
"Természetesen vannak és lesznek is közlekedési helyzetek, amikor az ember jobban fel tudja mérni a helyzetet, mint az AI és ezért jobban reagál, viszont az AI nem szabálytalankodik szándékosan(!), hogy aztán büntetőfékezéssel büntesse azt, aki rádudál, nem rohan bele a buszmegállóba bekoxolva, hogy aztán pár hét múlva bevont jogsi ellenére megismételje ugyanazt, nem alszik el a volánnál, nem balhézik az asszonnyal, míg az utat kellene figyelnie, nem tiktok videózik, sms-ezik, selfizik vezetés közben és így tovább." Röviden DE! A Tesla 1-2 évve pl marhára nem akart megállni minden esetben a STOP táblánál, pontosan úgy ahogy TE is csinálod, ha nem látsz a közelben rendőrt, meg keresztforgalmat, pedig te is tudod, hogy mit kéne tenni. Aztán a Tesla valóban nem büntifékezik, de a gazdája nekiál hekkelgetni, sörösdöboz akasztása a kormányra és egyéb finomságok ahogy az ember által vezetett autóknál is trükköznek az emberek. És igen, akár büntfékezni is lehet a Teszlával is!
"Ráadásul egyetlen AI hibájából az összes tanul, az ember meg a sajátjából sem. Tehát az idő - tetszik vagy sem - az AI-nak dolgozik, a versenyt pedig az nyeri, aki régebb óta gyűjti a training adatokat. A Tesla pedig már a befejező köröket futja, míg a többiek még rajthoz sem álltak." És ez pontosan akkor lesz, "amikor majd a bőség kosarából mindenki egyformán vehet", ahogy a költő mondja. Addig meg az egymással versengő gyártók ott tartanak egymásnak keresztbe a piaci részesedésért, ahol csak tudnak és marhára nem osztják meg a saját eredményeiket a többiekével.
Annyi technikai lehetetlensége és bullshitet kevés ember fosott ki olyan nagy hanggal magából, mint ő. Ha a folyamatos hazudozást, te "hatásnak" ismered el...
"Aztán a Tesla valóban nem büntifékezik, de a gazdája nekiál hekkelgetni, sörösdöboz akasztása a kormányra és egyéb finomságok ahogy az ember által vezetett autóknál is trükköznek az emberek. És igen, akár büntfékezni is lehet a Teszlával is!"
Ez meg fog szunni amikor az autokbol kiveszik a manualis vezetes lehetoseget. Marpedig az EU hosszutavu terveben is ez van. A palyan es videken, a folduton meg a sajat tulajdonu bekotouton majd lehet vezetni kezzel, mindenhol mashol meg marad a kozpontilag kiadott digitalis terkepek szerinti onvezetes. Legalabbis ez a hivatalos cel.
Az, hogy Tesla miert nem tud olyan ovatos es megfontolt lenni mint a Google bevalt rendszere, igazabol csak a fejlesztok es a cegvezeto hozzaallasan mulik. Kepesnek kepes lenne ra, de a vasarlok nem hasznalnak az onvezetest ha minden bizonytalansag eseten biztonsagosan megallna (elakadasjelzovel), pedig szerintem jobb lenne es akkor mar szuk varosi utcakon is elfogadhatoan mukodne. (es kb. egy nagysagrenddel tobb dugot okozna, de legalabb megakadalyozna embei bevatkozas hianya eseten a baleseteket)
"A tesla lényegét tekintve nem is önvezető autó, hanem fejlett vezetés támogató rendszerekkel felszerelt jármű."
3 szintet tamogat: autopilot, navigate on autopilot, full self driving beta. Az elso a vezetestamogatas, a masodik a vezetestamogatas korlatozott onvezetessel, a harmadik az onvezetes. Az EU csak az elsot engedelyezte a teruleten, a masodik erheto el az amerikai Tesla elofizetoknek, a harmadik csak a regisztralt beta tesztelok szamara erheto el, foldrajzilag erosen korlatozva. A legtobb review az elsorol, a vezetestamogato rendszerrol keszul. Ez utobbi level 2, a masodik joreszt level 3, de csak korlatozott utvonalakon, mig a harmadik a level 4, meg korlatozottabb teruleten engedelyezve. Es a fentieken kivul van meg a full self driving alpha, ami a ceg belso fejlesztesi verzioja, de ezt nem adjak ki meg teszteloknek sem, ez lenne a teljes level 4 tamogatas, de tovabbra is csak elore (emberek altal kezzel) meghatarozott utvonalakon mukodik. Ez utobbi tudja azt amit a lovaskocsi a kocsma es a haz kozott.
"A MAGLEV sem tűnik fajlagosan jobbnak, egy sima high speed vasútnál. Ha engem kérdezel egy nagysebességű vasútnak nem kell 350-es tempónál nagyobb. Mivel a városközpontból képes lehet városközpontba vinni még 1000 km távolságon is lenyomja a repülőt. 1000 km felett meg repülsz és kész."
Ezek a maglev project-ek igazabol presztizs beruhazasok. A nagy reset utan az atlag embereknek meg a tavolsagi vasuti kozlekedes is luxus, nemhogy a legi. A turistaknak a fapados legijaratok helyett boven eleg lenne a tavolsagi szemelyvonat (lasd europai fapados vasuti szolgaltatok), ami a vasuti teherszallitas szendioxid egyenelegevel merheto ossze. Az arra erdemes embereknek (= a gazdagoknak) meg ott van a maganrepulo. A maglev egy olyan vilagban ertelmezheto csak, ahol mindenki utazhat es van is ra penze, tehat megeri nagysebessegu felszini tomegkozlekedest epiteni. Egy maglev energiaigenye akkor merheto ossze a repulessel, ha a megujulo energiaforrasokbol eloallitott szintetikus repulogep uzemanyagokkal vetjuk ossze es meg lehet akkor is a repulo nyer. Nem veletlen, hogy Musk bedobta az otletet es rogton meg is mondta, hogy egy fillert se tesz bele. Akkor es ott jo otletnek tunt, de masnap amikor publikalta mar neki se jott ki nyeresegesre.
Ez meg fog szunni amikor az autokbol kiveszik a manualis vezetes lehetoseget. Marpedig az EU hosszutavu terveben is ez van. A palyan es videken, a folduton meg a sajat tulajdonu bekotouton majd lehet vezetni kezzel, mindenhol mashol meg marad a kozpontilag kiadott digitalis terkepek szerinti onvezetes. Legalabbis ez a hivatalos cel.
Ettől olyan messze vagyunk, hogy arra szavak nincsenek. A digitális térképek alapján dolgozó edzéstervezőből láttam olyat, ami számára pl. a Petőfi híd se létezett és mindig másfele vitt hónapkig... Amúgy egy építkezésről neked hogyan lesz digitális realtime térképed?
Sci-fi az egész.
"3 szintet tamogat: autopilot, navigate on autopilot, full self driving beta." ennek ellentmond az a tény, hogy Kaliforniában megtiltották a Teslának, hogy használja a self driving kifejezést az autóival kapcsolatosan, mert a Teslakra ez nem igaz:
pontosan. Az alapvető gond -sztem -, hogy térkép alapján akarják a kocsit irányítani. Az ember sem így vezet. Ha van is gps az sem minden esetben up2date-t. Tehát a térkép bizonyos esetekben teljesen rossz. Még sem hibázik az ember, mert az információ feldolgozása lényegesen eltér egy szgéptől. Tehát valami olyasmi lenne a jó, mint ahogy az ember is vezet + egyéb olyan eszközökkel megtámogatva ami az embernek nincs. Pl. lidar / radar, infra stb... A gps térkép csak segítség lenne, de nem arra támaszkodna. Tehát ha látja, hogy ott a híd, de a térkép szerint nincs ott, attól ő még arra fog menni ui. látja, hogy a híd egyben van, nincs tiltó tábla, és van rajta forgalom. Kb. mint az ember. Anno elfelejtettem frissíteni a térképemet, és a Megyeri híd nem volt rajta. A gps simán vitt volna minden irányba, de én láttam, hogy ott a híd, nincs lezárva, stb... rámentem. Szegény gps meg 2 percenként akart újratervezni, mert szerinte a Dunában mentem. Sztem a legrosszabb az amikor mindent a letárolt térképből akar nyerni az autó. A hibás a térkép a kocsi hibázni fog. Az a második legrosszabb dolog amikor hálóba kötve akarják, hogy kommunikáljanak. Aki ismeri a hálózatokban terjedő ártó kódokat és azok okozta komoly hibákat az kb. képben van, hogy ez miért nem járható út. Sztem a kocsiknak önállóan kell meghozni a döntéseiket, nem mindenfajta infóból kihámozni, hogy neki most mi a jó. Véleményem szerint itt kezdődik az önálló vezetés.
Az hagyján, de Európa egyes részein a net lefedés a semmi közepén 0. Ergo miféle térkép alapján akar majd menni a kocsi, ha online kapcsolata sincs? A telefonom az M5 lefelé autózva rendszeresen leesik 4G-ről. És Mo egy sík, sűrűn lakott ország. Na, akkor lehet próbálkozni az Alpok, Kárpátok és más vicces helyeken, hogy majd frissítik neki a térképet. Mert simán van olyan, hogy amikor elindulsz, akkor még nincs lezárás vagy éppen zajló munka, de amikor meg odaérsz, akkor van.
Egész elképesztő hülyeségeket képzelnek el egyesek működő rendszerként.
Igen. Ez a különbség az ember és a gép között. Az ember az adott útviszonyoknak, forgalomnak megfelelően vezet (saját képességeinek megfelelően) és közben megpróbálja azért beazonosítani, hogy azon az úton van-e, ahol akar lenni, de ez igazából másodlagos. Ha nem ott van, akkor halad a következő utcán arrafelé, amerra akar, betájolva magát nagyjából. A gép meg végig akar menni egy előre legenerált útvonalon és közben kikerülni a felmerülő akadályokat.
Az utóbbit az adott kor technikai szintjének megfelelően a '60-as ávek óta valahogy meg tudták volna oldani. A különbség az, hogy a technika, kibernetika, számtek fejlődésének megfelelően, egyre kevésbé igényli az emberi vezetőktől, más forgalomtól teljesen elkülönített, dedikált pályát.
Az emberi sofőrök forgalomból történő kiiktatásával értelmét veszíti az az egész munka, amit az elmúlt évtizedekben a döntésképes, önvezető rendszerekbe fektettek. Az emberi forgalom kiiktatásával, már most megoldódna minden gondja a fejlesztőknek. ;) Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.03.31. 08:44:20
Mindig csak ámulok, hogy azok akik annyira ellenzik ezt anynira magabiztosak és anynira jol tudnak mindent. DE semmi konkrétumot vagy ellenpéldát vagy esetleg olyat ami jobban csinálja az adot dolgot nem tudnak felmutatni, csak azoknak a posztjaiban és véleményeiben keresnek belekötni valot és ellentmondást akik támogatják vagy látják a lehetőségeket benne a jövöre nézve
Minden informácionak a birttokában vannak és igy határozottan kijelentik, hogy ugy hulyeség minden ahogy azt az illető elképzeli vagy esetleg már müködö dolgot csinált.
Ezek az emberek kb abba a kategoriába tartoznak,mint a középkorban akik üldöztés a boszorkányokat és eretnekeknek tiluláltak embereket csak azért mert probált vagy tudott mást csinálni mint ami évszázadokon keresztül csináltak.
Ezek az emberek képtelenek a változásra és miért is fejleszenek bármit is mikor a régi dolgok is müködnek elven jol elvannak a kis világukba. Csak velükj ellentétben a boszorkányok és az eretnekek és a MUSK meg Einstein,Tesla és Edison nevei és találmányai fennmaradnak az utokornak és történelemkönyvekben mig azok akik azt mondták, hogy ez hulyeség és nem fog müködni azok bol szinte senki sem .
Az amiket most hulyeségnek és müködésképtelennek titulál pár ember az mégha igy is van egyfajta fejlödés és megismerni a határokat . esetleg ami ma nem müködik az nem biztos, hogy azért nem muködik,mert nem lehet hanem azért mert a jelenlegi technologiánk tudásunk még nem teszi lehetővé esetleg a társadalmi gazdasági nyomás nem engedi, hogy elterjedjenek. mindegyikre volt példa már nem egyszer. MAjd egy kis idő mulva meg majd ujra elöveszik akkor meg majd mindenki kapkod utána. Utoljára szerkesztette: repvez, 2023.03.31. 17:51:08
közhelyes ? igen, de pont most bizonyítottatok , hogy igaz amit mondtam.
" DE semmi konkrétumot vagy ellenpéldát vagy esetleg olyat ami jobban csinálja az adott dolgot nem tudnak felmutatni, csak azoknak a posztjaiban és véleményeiben keresnek belekötni valot és ellentmondást akik támogatják vagy látják a lehetőségeket benne a jövöre nézve"
"miért tud az emberi agy, töredék infó alapján (no GPS, no térkép, no 8 kamera, esetleg lidar, meg mindenfajta szenzor, tökre lekorlátozott látótér stb.) akár már KRESZ + 30 órás autóvezető tanfolyam után akár jobb és gyorsabb, nem korlátozott döntéseket hozni, mint egy Tesla? Hogy van ez?" Miért tud az emberi agy 30 órás vagy 50 év vezetés után is olyan banális hibákat véteni amik emberéletbe kerülnek. Hogy van ez?
"Kicsit tyúk vagy a tojás kérdés, mert a statisztika kinyeréséhez eleve engedélyezni kell majd a közlekedési hatóságnak a rendszert!" Na csak beláttad hogy a 100Hsz-en keresztült tolt csak zárt pályára engedjük őket agymenésed mekkora nonszensz. Ahogy a tanuló vezetőt is kiengedik közútra ha egy alap rutinja már megvan.
"A szinte tisztán autópályás statisztikát vetik össze a vegyes emberi használattal" Vegytiszta Nexus6 hazugság++
"A Tesla 1-2 évve " Tehát nem tudsz jelen helyzetben élő példát mondani, próbálsz egy elavult múltbéli állapotra mutogatni. Jó indikátora annak amikor kifogy valaki az érvekből. Egyébként a STOP táblánál megállás pont az amit az emberi egy irányba látás/fejforgatás lassú sebessége miatt találtak ki a szabályozók és az önvezető számára értelmetlen korlát, az ugyanis minden pillanatban 360-ban szemléli a teret, nem kell megállnia hogy körbe nézzen a kereszteződés minden irányába. Ennek ellenére nyilván a KRESZ szerint meg kell tartania a járműnek, de azz a "csőlátásúbb" emberre tervezték.
Ha lehet a felsorolásbol akkor ne felejtsd ki azokat a multbéli faszság innováciokat /ütleteket sem amik oda vezettek , hogy most ugy tudsz közlekedni földön vizen levegőben és az ürben is és ilyen magabiztossággal tudod kijelenteni valamiről ország világnak, hogy faszság az amit más kitalált. Ugy mint a da vinci ejtőernyője vagy helikoptere , esetleg azt a kinait aki tuzijátékrakétákat tett egy székre ,hogy fellöje magát az űrbe vagy aki ágyubol kilöve akart embert küldeni a holdra.
Mindegyik ugyan olyan faszság számodra mert csak egy dologra koncentrálsz és nem vagy képes elvonatkoztatni elgondolni a jövöbeni hatásait . arról nem is beszélve, hogy a tesla "faszságait " most mint a véres kardot körbeviszik , de majd amikor egy másik cég learatja ezeknek a babérait, ugy, hogy a tesla kitaposta hozzá az utat és megmutatta, hogy mik azok a problémák és hibák amiket a másik cégnek már nem kell megoldani ,mert a tesla már megtette.
Figyum, a jó mérnök arról ismerszik meg, hogy a faszságot kiszűri. A gyök2 user meg arról, hogy műszaki és természetudományos analfabéta. Remekül megél ma ebből sok tolvaj cég. Csak nézd végig Thuderf00t csatornáján hány faszságot támogattak milliókkal is akár userek.
ha jol gondolom akkor te lennél a jó mérnők, aki egyetlen egy videobol egy süfür rövid tapasztalataiból levonod a következtetést? És azok lennének a müszaki analfabéták akik több tiz éven keresztül dolgoznak Musknak megoldani a problémákat,mert benyalták Musk faszságát? ÉS gondolom az összes autogyártó cég is, aki késöbb szintén elkezte utánozni fejleszteni a hasonlo megoldásait? Öket is sikerült jól behuznia a csübe, de téged nem lehet megvezetni te egyedul mindenkit megtéritesz a neten.
Viszont még mindig csak a hosszászolókat és a hozzászolások tartalmába kötsz bele, de még egyetlen épkézláb érvet infot példát nem láttunk töled ami bemutatná, hogy melyik cég az amelyik jobb vagy hasonlo szintu technologiát fejleszt és megfelel a te kivánalmaidnak.
Én nem azt állitom, hogy nem lehet jobb technologia amit most a tesla csinál, de mutas még egy olyan autogyártót ami 10 éven keresztül évi millios nagyságrendben adja el az autoját és folyamatosan fejleszti még a 10 évvel ezelötti modellt is? és nem csak egy laborban vagy kis példányszámban egy tesztpályán tudja jobban a dolgokat hanem bárki halando számára megvehető terméket árul.
Te figyu, amikor egy space channel is beszopja a cold thruster hülyeséget, hogy majd az lesz szutyok kocsiján és tapsol ennek, hogy milyen cool, akkor mit kéne mondani?
Vagy a 130+ éve létező metró és földalatti mellett az alagutas hülyeségét szopják fel?
Milyen hasonló technológiáról beszélsz, te nagyon te? Egy rakás cég gyárt már használható villanyautót értelmezhető áron és hatótávval.
Még mindig várom a konkrétumokat: DE semmi konkrétumot vagy ellenpéldát vagy esetleg olyat ami jobban csinálja az adott dolgot nem tudnak felmutatni, csak azoknak a posztjaiban és véleményeiben keresnek belekötni valot és ellentmondást akik támogatják vagy látják a lehetőségeket benne a jövöre nézve"
Nem szamit hogy aktualisan hogy all az önvezetés, mert a trendekbol az latszik, hogy csak ido kerdese es 100 %-ban megvalosul. Folleg erzelmi alapu ellenkezest latok, mint 10-15 eve az elektromos autokkal szemben. Akkor is jottek a hulye kifogasok amire a valosag azota mind teljesen racafolt. Ha hozzaszamoljuk a mostani mesterseges inteligencia oruletet, akkor nem lehet ketseges, hogy 3-5 even belul elkeszul a teljes erteku onvezetes. Mikozben nem kell hozza MI, elegendo szamu es fajta erzekelovel sima logikai alapon, megoldhato. Persze ha lidar nelkul, csak kepek alapjan akarjak, akkor lehet hogy kell hozza. Nem lepodnek meg, ha paran mar jelenleg is azon ugykodnenek, hogy a chatGPT-t megtanitsak vezetni.
Te, most tényleg ennyire hülye vagy?
Propagálja ez az idióta az alagutas kocsi rendszerét. A 100 éves kKsföldatti hülyére pofozza. A Cold Thruster-es kocsi dumája is fizikai képtelenség volt. Hyperloop? Nem is az ő ötlete és okkal nem csinált olyat senki. 10 év alatt semmit sem tudtak megmutatni basic szinten sem, hogy hogyna működne.
Most te itt mire vársz? Hogy mit csinálnak jobbat mint a Tesla szaros túlárazott kocsija? Igen, csinálnak. De mondom, én is szeretnék olyan céget vezetni, aminek hívei és nem fogyasztóai vannak. Mert az előbbieknek semmit nem kell megmagyarázni...
ugy látom megint bannoltatni akarod magad, mert csak személyeskedni és trollkodni tudsz ,de értelmes kulturált társalgásra képtelen.
Ebbol látszik, hogy semmi infod nincs semmirol, mert ha lenne akkor hozzátudnál szolni, de csak ugyan azt a dolgokat szajkozod amit évekkel ezelött valahol hallottál ,de arra , hogy naprakészen utána olvass esetleg meg is értsd az összefuggéseket már képtelen .
"Ez alapján az jön le, hogy a full primkó autópályás környéken kívül a cucc életveszélyes a környezetére." A baleseti statisztikák mégsem arról szólnak hogy csak az autópályás szakaszokat vennék figyelembe, tehát ha ezt állítod akkor valótlanságot állítasz amit egy cherry picking érvelési hibával próbálasz alátámasztani.
@Tesla márc. 1. As per the company, a Tesla with FSD Beta engaged experienced an airbag-deployed crash about every 3.2 million miles in the last 12 months. This makes the system about five times safer than the most recently available US average of 600,000 miles per police-reported crash. It should be noted that FSD Beta specifically works for inner-city streets, which involve tons of edge cases and unpredictable driving behaviors from other vehicles. Ha más _adatid_ vannak amik más végeredményt adnak akkor nyugodtad beteheted ide a végeredményt meg az adatokat is.
Én nem állítottam semmit. At viszont tudom, hogy egyetlen ispse, egyetlen videójában több totálisan benézett esetet rakott fel. Amikor egy ember soktízezer vagy százezer óra alatt sem csinálni azt, hogy átmegy egy bójasoron és ráhúzza a kormányt a bringára. Na, egyetlen Tesla előadta ezt tizenix óra alatt.
Bocs, de itt az állítás és realitás nem ré össze. Megnézeted egyetlen óra alatt mit bénázik össze a rendszer. Majdnem kinyír egy bringást is. Ez a "way better", mint előző változat. Éljen.
"Én nem állítottam semmit. " Aham, akkor ez mi volt: "Ez alapján az jön le, hogy a full primkó autópályás környéken kívül a cucc életveszélyes a környezetére." Ez egy vegytiszta megállapítás, csakhogy 1db cherry picking-el kiválasztott valami alapján. Nem az a kérdés hogy az FSD is csinál balesetet(csinál), hanem az hogy ennek mennyisége hogy aránylik az emberi sofőrökéhez. Erről tudnál valami videót betenni? Vagy az OK ha beteszek 1000 videót ahol az emberek sorban összetörik az autóikat? Az bizonyítja neked hogy jobb az FSD?
akkor hadd foglaljam össze az érvelésed: láttál egy éves videot egy 160k-s feliratkozos YT-tól ami ki tudja hányszor volt megvágva és egy Béta (értsd, nem kész tesztelés alatt állo) szoftverrel mentek a kocsival és "majdnem" (én is majdnem nyertem a lotton csak fel kellett volna addni) vészhelyzet alakult ki a rutintalan sofor drámai reakcioja szerint , hogy legyen nézettség. Mert amugy több 1000x fordul elo ilyen eset nem önvezető autoknál is, hogy ilyen közel megy el egy biciklis vagy egy gyalogos mellett, de az nem probléma, de ha az önvezető auto csinálja és még pittyeg is hozzá, ergo látja és érzékeli az már baj. ÉS általában a YT-ra mindig csak a gond probléma szokott felkerólni, az nem érdekes nem hozza a likot és a feliratkozot, hogy tök simán végigmegy valaki önvezetéssel. DE attól még több millio km és több millio kocsi teszi meg nap mint nap hiba vagy kisebb beavatkozások árán.
ÉS a szokásos , itt az önvezetásrol volt szó a cikkben és arrol is ment a társalgás, de mivel ahhoz nem tudsz hozzászolni , behozol egy teljesen nem idevalo témát ( hyperloop)
ÉS hogy tetézzők, hogy menynire nincs fogalmad hozzá itt van amit irtál : "Az hagyján, de Európa egyes részein a net lefedés a semmi közepén 0. Ergo miféle térkép alapján akar majd menni a kocsi, ha online kapcsolata sincs? A telefonom az M5 lefelé autózva rendszeresen leesik 4G-ről. És Mo egy sík, sűrűn lakott ország. Na, akkor lehet próbálkozni az Alpok, Kárpátok és más vicces helyeken, hogy majd frissítik neki a térképet. Mert simán van olyan, hogy amikor elindulsz, akkor még nincs lezárás vagy éppen zajló munka, de amikor meg odaérsz, akkor van."
Képzeld vannak és voltak olyan autok már a tesla elött is amibe nem hogy wifi ,de netkapcsolat sem volt kiépitve és a gyárilag rátelepitett térkép alapján a mai napig terveznek utvonalat, mivel az online rendszer és a GPS térké az két külön dolog, nem a térkép alapján navigál a kocsi. A GPS meghatározza a helyzetét és az offline térképen oda teszi a kis ikont és a szoftver a beállitott cimek alapján tervez egy utvonaltat. ha nincs a térképen az az ut akkor eleve nem tervezi arra az utat ergo nem lesz belöle probléma. Érdekes én keresztül kasul jártam kocsival az alpokat és egész europát ugy hogy nem volt se mobilnet se online kapcsolat a kocsiba mégis oda vitt a GPS a cimre mindig.
Az önvezető képesség nem egy elemből áll.
DE még mindig nem találtunk tőled olyan érvet vagy videot, ami azt mutatja be , hogy egy audi ,VW, BMW ugyan igy vagy jobban megy magátol ilyen városi környezetben. Vagy mutass még egy olyan autogyártót akinek a 2012es kiadásu kocsija még mindig kap naprakész frissitést online ingyen .
Mint irtam lehet, hogy vannak ennél jobb rendszerek, de azok tesztpályán és laborokba müködnek és nem kint bárki álltal megvásárolható sorozatban gyártott autoval. Ja és honnan veszed a tulárazott szart? megint kiragadtad a csucs verzio árát mert valahol belebotlottál, de azt már nem nézted, hoyg egy model 3 kb 20 misi alatt tudja már ezt a szintet ,de egy BMW vagy audi ennél drágábban se éri el ezt .
Szóval látható ,hogy ki a hülye , elárulom , hogy nem én, mert most is több konkrétumot irtam mint te a személyeskedő HSzeidben.
Másképpen megfogalmazva, ha bizonságosabb lenne az embernél, akkor SEMENNYI vágással nem tudta egyetlen ember összegozni ennyi bénázást.
Apám 29 évig vezetett és egyetlen koccanása sem volt. Ez hány óra vezetés is lehetett? A linkelt 1 órás videón olyan mennyiségű eset van, hogy nem tudja az ember, hogy sírjon vagy nevessen.
És itt nevetségesen egyszer környezet volt. A csepeli hídfelújításnál levő összevissza aszfaltfestésen sanszosan az egész fejreáll.
jó lenne ha a stilusodon változtatnál, mert nem vagy te akkkora valaki, hogy bárkivel lekezelöen és ugy beszélj mintha te bárkinél jobb lennél.
De egyre szánalmasabb a vergődésed amivel, probálod menteni a helyzetet,de csak egyre mélyebbre sullyedsz. ÉS még mindig nem láttunk semmi konkrét érvet vagy bármit ami a te oldalad bizonyitaná.
A linkelt videodban, ahogy irtam, egy régi béta softver volt, és egy olyan rendszert használtak amiről senki nem állitja, hogy level 4-5-ös szintu teljesen autonom vezetést biztositana, ergo, a vezetőnek mindig felügyelnie kel a folyamatot készen arra hogy beavatkozzon. ÉS egy ilyen félkész rendszer mégis képes volt az általad linkelt videoban az idő 80%ban teljesen autonom modon vezetni a maradékban kellett beavatkozni.
De még mindig várom az érvelést ,hogy mutss egy másik rendszert ami legalább ugyan igy tudja sorozatgyártott autoval.
ÉS nem tudom, hogy hogy milyen valós összehasonlitás az ,hogy az édesapád 29évig balesetmentesen vezetett? Ha jol láttam a linkelt videodban sem történt sem koccanás sem baleset sem. És gondolom az édesapád se a Kresz megtestesult istensége aki a 29év alatt egyetlen egyszer sem taposott a fékbe hajtott át sága vagy piros jelzésen vagy nem volt olyan helyzetbe ahol elmormogott egy káromkodást, hogy meguszta a balesetet ugye? Mert akkor ő is ugyan azon a szinten van mint ez a tesla akinél vannak ilyen hibák amik beavatkozást igényelnek.
ÉS a cikk cime még mindig az önvezetésrol szól. Az hogy te mit halucinálsz még bele arról nem tehetünk. Elon Musk miatt fuccsolt be a Tesla önvezetése
"Ott a videó. Egyetlen autózás alatt elképesztő miket bénázik a rendszer." Tehát ha mutatok 1000 videót amiben az látszik hogy az emberek egy szimpla parkolást sem tudnak végrehajtani csak bénáznak akkor az azt jelenti hogy jobb az FSD, ugye?
Hát itt van kérem az eb elhantolva! "A linkelt videodban, ahogy irtam, egy régi béta softver volt, és egy olyan rendszert használtak amiről senki nem állitja, hogy level 4-5-ös szintu teljesen autonom vezetést biztositana, ergo, a vezetőnek mindig felügyelnie kel a folyamatot készen arra hogy beavatkozzon. ÉS egy ilyen félkész rendszer mégis képes volt az általad linkelt videoban az idő 80%ban teljesen autonom modon vezetni a maradékban kellett beavatkozni."
Pontosan! Döntsük el, hogy miről beszélünk!? 4-5 szintű önvezetésről? Mert akkor a gép vezet! Vagy max 3-as szintűről, mert addig a szintig valójában MINDÍG az ember vezet, és ezért gyak értelmetlen arről beszélni, hogy a GÉP, mennyivel biztonságosabb. Semennyivel, mert nem az ő felelőssége, és nem tudjuk, hogy hányszor avatkozott be a sofőr. Arról nem is beszélve, hogy soxor fárasztóbb, és eleve alacsonyabb szintű felügyeletet jelent, ha nem te vagy a folyamatos beavatkozó, vezető, hanem csak időnként ránézel a rendszerre. Uagyanis egy baleset kialakulásához 3-4 másodperc elég, vagy még kevesebb idő, ebbe pedig nem fér bele pl. a videózás/csetelés, lásd az ominózus Uber balesetet. (És zárójelben ismételten megjegyezném, hogy ez továbbra is egy kényelmi luxus/feláras, és nem általánosan bevezetndő kötelező biztonsági rendszer/funkció)
Az, hogy egy 3-as szintű önvezető rendszer valaha is alkalmas lesz arra, hogy 4-5 szintű besorolást kapjon, tekintve, hogy az már minőségi, és alapvetően más jogi kategória/helyzet, igencsak kétséges! Amely kérdést ráadásul az itteni bevált szájkarate módszerével nem fogunk tudni eldönteni!
Összegezve: Tök mindegy, hogy a sofőrnek 1-vagy 50, vagy 500 km-enként kell beavatkoznia, mert az a rendszer definíciójából következően nem alkalmas 4-5 szintű önvezetésre! Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.04.04. 11:19:37
"Lehet, hogy gyorsabban parkol, csak közben elüt egy bringást..." Ez szerinted válasz a kérdésemre? Felteszem újra: Tehát ha mutatok 1000 videót amiben az látszik hogy az emberek egy szimpla parkolást sem tudnak végrehajtani csak bénáznak akkor az azt jelenti hogy jobb az FSD, ugye?
Felteszem újra a kérdés. Egy tesla tulaj EGYETEN összevágott videójában látható egy majdnem gázolás és egy rakás bénázás, ahol a tesla nem tud mit csinálni.
A kérdés azt te nagyon te, hogy átlagosan kiválasztva 1000 sofőrt hány órát kéne felvenni, hogy annyi bénázás legyen rajta, mint EGYETLEN teslás videón...
"Felteszem újra a kérdés." Tehát nem tudtál válaszolni, csak visszakérdezni.
"A kérdés azt te nagyon te, hogy átlagosan kiválasztva 1000 sofőrt hány órát kéne felvenni, hogy annyi bénázás legyen rajta, mint EGYETLEN teslás videón.."
Erről nincs információ. Arról van hogyha balesetet szeretnél látni(amilyen a kerékpáros gázolást) akkor a Teslából 7,4x annyit kell felvenni mint egy átlagos sofőr esetén. A klasszikus bénázásból, pl. parkolás, az emberek vélhetően sokkal gyengébbek, több koccanást csinálnak, szimplán azért mert nem látnak 360 fokban és nem tudják forgatni a térbeli helyzetüket. Ebben a Tesla SW-e vélhetően nagyon erős, úgy gondolom az emberek nagyságrenddel 'bénábbak', de erre vonatkozó statisztika nem ismert, az csak a nagyobb balesetekről van, de igazándiból ez ami releváns.
Több ezer órát tekertem az utakon és utasként kocsiban. Ebből egyetlen koccanásos parkolást sem láttam és közúti balesetet is kettőt élőben, mindkétszer szándékos szabályszegés volt benne a ludas az okozó részéről.
A linkelt 1 órás videón a Tesla majdnem megölt egy bringást és megszámolhatatlan helyen volt, ahol feltette a kezét halál egyszerű helyeken.
Milyen kérdésedre kéne válaszolni így hallod-e...?